ABS + Antispinn lampan lyser på instrumentpanelen varannan färd ungefär

Suffercity
11 januari 2008 · 3 Inlägg

Hejsan,

har en Ford Focus där min ABS + Antispinn lampa börjar lysa (gult) på instrumentpanelen i tid och otid. Ofast kan man köra ca 10 min innan dom börjar lysa (dom tänds alltid exakt samtidigt och det är aldrig så att bara en utav dom lyser). När dom väl har börjat lysa så slocknar dom inte förrens man stängt av bilen och låtet den stå ett bra tag. Men nästa dag kan det vara OK igen.

Är det någon som vet vad det kan vara? Tidigare iveckan hade jag bilen inne på reparation, då hade min tändspole gett sig men problemet kom 2 dagar innan tändspolen pajjade, men problemet har återkommet även nu efteråt.

Alla tips är välkommna!

mr_august
11 januari 2008 · 31 Inlägg

kan vara en abs-givare som börjar bli dålig.. sitter ju en vid varje hjul.

CTR-Jante
11 januari 2008 · 301 Inlägg

Mät dina ABS givar å kolla om dom är hela.. Bara att OHM mäta dom å se om det är något brott i dom..

Volkswagen Passat "Sportscombi" (2020)
Suffercity
11 januari 2008 · 3 Inlägg

tack för era svar,

följdfråga: är det farligt att köra med bilen under tiden tills jag får tid på verkstad? Alltså kan något "försämras" om jag fortsätter att köra med bilen, förrutom att inte antispinn och ABS'en fungerar?

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
13 januari 2008 · 5 650 Inlägg

jag har samma problem me min bil dvs glappande abs givare skillnaden så fort de e fuktigt ute har jag inge abs



skulle inte påstå att de e farligt och köra bilen om man då kan köra bilar utan abs och antispinn men ska du tex bes läru inte komma ingenom utan om bes eller om polisen stoppar dig då får ombes och böter

ända som jag vet kan försämmras me bilen i de där skicket är däcken om dom spinner som en tok på rull grus eller nå liknade eller att du låser alla hjul på bilen så e vell typ bara däcken som tar skada

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Sharky
13 januari 2008 · 10 287 Inlägg

Så enkelt är det tyvärr inte. Sitter givaren i hålpassning som på tex Audi så kan dom glida ur lite och då mäter dom fortfarande ok.

/Göran

CTR-Jante skrev:
Mät dina ABS givar å kolla om dom är hela.. Bara att OHM mäta dom å se om det är något brott i dom..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang