koppling Saab 9000 i16 -93

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
13 januari 2008 · 5 650 Inlägg

tänke kolla lite här
nån som vet fall kopplingen på 9000 går via vajer eller via sån där annan vad de nu hette slav grejjs?

för kopplingen tar när pedalen är på 50%  och går jävligt ryckigt när den är kall och sen om jag skulle släppa alla pedaler rakt av på 1ans växel går bilen över till dragläge av sig sj

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Mickius
13 januari 2008 · 4 670 Inlägg

volvo_dude skrev:
tänke kolla lite här
nån som vet fall kopplingen på 9000 går via vajer eller via sån där annan vad de nu hette slav grejjs?

för kopplingen tar när pedalen är på 50%  och går jävligt ryckigt när den är kall och sen om jag skulle släppa alla pedaler rakt av på 1ans växel går bilen över till dragläge av sig sj

haha nej det är nog inte vajer på den.. slavcylinder mernar du? kopplingen går nog på vätska.. den slirar på kopplingen menar du? slirar den även vid gaspådrag? isf är nog kopplingen kass! ev luft i systemet men svårt o tänka mig de!

Catling Old School Ford
13 januari 2008 · 600 Inlägg

Det är en hydraliskt koppling på alla saab 9000. testa och lufta kopplingen. det gör du på en plugg på växellådan. du ser den om du tittar på växellådan genom motorrummet och så sitter det en liten plastlock på lådan och så går det ett rör där.

Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!
Ford Capri "ELD" (1981)
Ford Capri "Mk3 3.0l Essex" (1978)
Mickius
13 januari 2008 · 4 670 Inlägg

Catling skrev:
Det är en hydraliskt koppling på alla saab 9000. testa och lufta kopplingen. det gör du på en plugg på växellådan. du ser den om du tittar på växellådan genom motorrummet och så sitter det en liten plastlock på lådan och så går det ett rör där.

lustnippen sitter rakt på växellådan? gjort på alla ja hart man kan inte missa den.. är ett hål er i lådan o där sitter de en nipper på ett rör.. bara lufta o testa plastlock?

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
13 januari 2008 · 5 650 Inlägg

ok som jag trodde då

får testa de om de blir bättre fall den inte blir bättre är vell bara att kopplingen sett sina bästa dagar???






just nu gåre inte och slira på kopplingen alls knappt nären är kall när motorn blitt hyfsad varm funkar allt prima

förutom då attt kopplingen tar ungerfär vid 50% nertryckt pedal

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
OAndersson Fartdåre
14 januari 2008 · 53 Inlägg

volvo_dude skrev:
ok som jag trodde då

får testa de om de blir bättre fall den inte blir bättre är vell bara att kopplingen sett sina bästa dagar???






just nu gåre inte och slira på kopplingen alls knappt nären är kall när motorn blitt hyfsad varm funkar allt prima

förutom då attt kopplingen tar ungerfär vid 50% nertryckt pedal

har liknande fel på min saab 900.
svår att slira på kopplingen å den slutar inte greppa förän pedalen är i bott.
men greppar inte för än pedalen är nästan helt uppsläppt

kan de vara samma fel tro?? att de behöver luftas??

Fredrik-79
14 januari 2008 · 2 164 Inlägg

Kopplingen kan va slut med luft i systemet är de garanterat.
Använd luftman och håll koll på bromsvätskenivån är i topp och de kan gå åt lite.
En annan orsak kan vara dålig huvudcylinder som gör de.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
jonTe
14 januari 2008 · 5 710 Inlägg

Kopplingen behöver inte vara dålig för att kopplingsfunktionen är det.
Liten lektion:

Mellan motor och växellåda sitter kopplingen.
Denna består av en tryckplatta som klämmer mot en lammell, det är lamellen man "slirar på" när man t.ex skall åka iväg.
Manuvreringen av tryckplattan eller rättare sagt för att den skall släppa trycket på lamellan sker på just denna bilmodell hydrauliskt.

När man trycker på kopplingspedalen påverkas en huvudcylinder (vid pedalerna) och vätska forsar iväg med tryck genom ett rör/slang.
Denna leder till slavcylindern som trycks ut i centrum på tryckplattan och trycket på tryckplattan försvinner, man kopplar bort motorn från växellådan smile


Tänkbara fel kan vara det jag markerat med kursiv stil men man kan kanske avhjälpa det genom en luftning som nämts.


>>XL, ja det är samma OM din 900 är av äldre modell 79-93.
På de senare är det vire.
MEN 900:na (gamla) har ett annat vanligt fel nämligen att pedalen glappar upp sig.
Kryper man ned och kikar där pedalen sitter ihop med huvudcylindern och samtidigt glappar fram o tillbaka med pedalen ser man snart kondisionen på hålet.

MVH Jonas
..............
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
14 januari 2008 · 5 650 Inlägg

får prova sen har lite grejjer och fixa för bes råkade ut för flygande bes

sen måste man vell ha rätt prylar för de ska bli rätt luftat hjälper vell inte att tex bara ta bort den där locket"grejjset" och bara pumpa me kopplingen när allt går eller hur?

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
jonTe
15 januari 2008 · 5 710 Inlägg

volvo_dude skrev:
sen måste man vell ha rätt prylar för de ska bli rätt luftat hjälper vell inte att tex bara ta bort den där locket"grejjset" och bara pumpa me kopplingen när allt går eller hur?

Precis, en "luftman" (som Fredrik-79 skrev) måste till. Denna hittar du t.ex på mekonomen för nån hundring.

MVH Jonas
..............
Fredrik-79
15 januari 2008 · 2 164 Inlägg

De går mekaniskt men då ska man INTE pumpa som man gör med bromsarna. De tar mycket tid och de är betydligt enklare med luftman.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
15 januari 2008 · 5 650 Inlägg

ok ko aa om man ändå hade haft nån hundring blev ju böter och en hel dle och reparera så får vell göra de där nån annan gång när kopplingne inte tar alls

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang