Körkortet svårt att ta?

Corell_MX
12 januari 2009 · 11 Inlägg

Mitt körkort var mycket lätt:)
Jag gjort allt privat på vägverket utan någon körskola.
Skicka bara efter en kod på www.vv.se så jag kunde boka tid för skrivning på vv hemsida, jag skrev 3 gånger, sen boka jag uppkörnings tid på vv.
Körde sedan upp i Västerås och det var mycket lätt.
Mitt kort gick på 3500kr med allt:)
Jag körde bara hemma med pärona:P
Och läste boken hemma.
Så de är inte så svårt att ta kort.
Och väldigt lätt att bli av med också märkte ja^^^
Men ett nytt är på gång:)

Lycka till:)

Volvo S70 (1997)
Mickius
12 januari 2009 · 4 670 Inlägg

ja tog 5 körlektioner + det andra som måste göras tror ja landade på 5-6 tusen med halkan o uppkörning med deras bil

Men ja har haft lätt för o köra bil men råder att ta ett par lektioner o låt dom avgöra lite hur de ser ut!

Vet o hört att de finns dom som vill ge mer lektioner än vad som behövs för o tjäna pengar men ofta är dom så ärliga att dom inte utsätter kunden för det!

Men som några skrivit de brukar ju finnas paket som ingår 10 körningar m.m tycker de skulle vara nått för dig!

Mercedesturbodiesel Sothora <3
12 januari 2009 · 1 201 Inlägg

har övnings kört 2100 mil nu ca, fyller 18 på onsda, skriver o kör på torsda,
Gjort all teori hemma i Teo , bonniers och Road Quiz är inte ett dugg orolig om jag ska vara ärligt.
Kan tillägga att allt körts privat

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
Jlmmy
12 januari 2009 ·

Har börjat för ett tag sedan jag med, Fyller den 30 Mars och skriver upp samma dag samt kör upp den 31 mars smile

Körningen har jag inte alls några problem med tycker jag själv samt läraren, Det jag är mest rädd för är teorin hmm Gäller väll att plugga järnet och hoppas på det bästa, Någon som kan ge några tips på bra program eller liknande?

mvh

Senast redigerat av Jlmmy (12 januari 2009)

Mollllgan
12 januari 2009 ·

Jlmmy skrev:
Har börjat för ett tag sedan jag med, Fyller den 30 Mars och skriver upp samma dag samt kör upp den 31 mars smile

Körningen har jag inte alls några problem med tycker jag själv samt läraren, Det jag är mest rädd för är teorin hmm Gäller väll att plugga järnet och hoppas på det bästa, Någon som kan ge några tips på bra program eller liknande?

mvh

Programmet jag använde var Grand theft auto 4. Fungerar kalas=)

Ne men satsa på pärmar på körskolan...
Bara o nöta skiten om och om igen. Lycka till alla ni som är på g med kortet.

Mvh

Rushman Evolution Garage
12 januari 2009 · 1 299 Inlägg

Ta körkort är väl något som de flesta tycker e lite läskigt men vart bland det roligaste jag nånsin gjort!
Intensivkurs me en kompis i Säffle, när vi övningskörde fick vi sitta med under varandras lektioner, otroligt trevliga lärare och skitkul å ut å kolla efter feta bilar på kvällarna å tänka på att om en vecka så kan man själv sitta å köra. Kan verkligen rekommendera Säffles intensivkurser om någon funderar på det.

Sky´s the limit...
lixer
12 januari 2009 · 464 Inlägg

Tony127 skrev:
Tack för alla svar. Hehe desvärre har inte familjen bil och därför måste jag ta alla körlektioner hos bilskolan tongue Intresse har jag men saknar intresse att höra en gubbe babbla på i bonnier och därför blir jag orolig att jag kommer vara slö på att ta det tongue Vill ju kunna köpa min s60 innan sommaren big_smile

När jag tog mitt kort så vart det mycket körlektioner på en gång och teorin vart lidande tyvär, men det jag gjorde var att läsa i boken å plugga via datorn, tycker personligen att programmet körskolan har är riktigt bra. Sen ett riktigt bra tips, boka tid för teoriprovet då har du en morot att sträva efter, gjorde själv så och det vart mycket lättsammare å plugga inför provet.

-Mackan- Fire And Silk
12 januari 2009 · 2 254 Inlägg

Nej! smile

/Markus

Senast redigerat av -Mackan- (12 januari 2009)

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
supersupra87 "Just a little 4 cylinder"
12 januari 2009 · 581 Inlägg

Tog mitt körkort på 2månader, hade aldrig kört bil innan dess. Ca 20 lektioner behövde jag.

Sen så har jag också lirat Gran Turismo som en dåre när jag var mindre, kanske har lite med det att göra också lol

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."
Pierre-na
12 januari 2009 · 398 Inlägg

måste bara påpeka sidospeglarna och döda vinkeln ,tydligen som åker många dit på just dom och jag var en av dom som åkte på speglarna

Senast redigerat av Pierre-na (12 januari 2009)

Alla är idioter tills dom bevisat motsatsen!
Hörs man inte syns man inte, syns man inte finns man inte!
Pikey
15 januari 2009 · 2 283 Inlägg

Har inte tagit mitt körkort i Halmstad men körde 4 lektioner på Halmstad trafikskola.
Har inte läst hela tråden, om du väljer Halmstad så hoppas jag att du får Gunde smile

R.I.P. Michael Jackson!
Mustang
15 januari 2009 · 31 Inlägg

Tony127 skrev:
Nu är det så att jag ska börja ta mitt körkort. Är PINSAMMA 22år och utan körkort *skämms*!
Är det någon som har seriösa tips på hur man ska göra för att ta det snabbast och enklast? Ska man tex. ta intensivkurs? Ska man köra igenom bonniers innan? Läsa körkortsboken? En sak är säker, DIREKT efter blir det en volvo S60, det enda som står i vägen mellan mig och volvon är körkortet. Tacksam för alla tips, bör även tilläggas att jag är värdelös på att köra bil manuellt! Bara kört automat ett par gånger. Mvh Tony

Att ta en teorikurs av ngt slag är aldrig fel, vet att på min körskola hade dem en massa prov och sådant man kunde sitta och greja med vilket var riktigt bra. Ett hett tips är ju att övningsköra mkt hemma, ska farsan iväg, vafan häng med han och kör. Varje gång du kör gör ju att du känner dig bekvämare och kan då lära dig att köra.. Att boka dubbellektioner hos bilskolan är ett annat tips, så att man lixom inte bara hinner sätta sig och sen köra några minuter för att sedan vända och åka tillbaka.. Sen det viktigaste är ju att man lär sig köra bil inte hur snabbt man tar det, dock vill man att de ska gå fort:D

Lycka till!

..........
Ford Mustang "Joline" (1967)
TeedasT 100% ninja
26 januari 2009 · 342 Inlägg

kolla bara helt sjukt onödigt mycket i alla backspeglarna, så går det bra. de är väldigt noga på din backspegelstittarrutin.. hatar uppkörning, värsta som finns. så man kör på uppkörningen kör man aldrig annars, för det är ju livsfarligt.

Fear Nothing Risk Everything. I know violence isn't the right answer, i got it wrong on purpose.
snoddas
26 januari 2009 · 1 142 Inlägg

Finns de inte en uppsjö med körkorts trådar här på garaget???

Deutsch-style
26 januari 2009 · 379 Inlägg

som dom flesta här ha gjort e o köra privat.alla tipsa mej om att ta körlektioner o skit ba för o inte bli kuggad på första men skit snack ja fick en tjurgubbe från jönköping jan lago hette han alla varna mej för han men skit i de de ba överdriva rörelser kolla i backspeglen var 4 sekund vrid huvet 180 garader typ näs du ska svänga o sånt körskola e nog ba skit mitt körkort kosta nårra hunra lappar över 3 tusen allt på första förutom teorin som ja fick 51p på fösta o 56 på andra
lycka till

"om det ser rätt ut- så är de nog det"
Opel Calibra "manta-C" (1991)
Larsson_Power Saabvilde!
26 januari 2009 · 1 708 Inlägg

snoddas skrev:
Finns de inte en uppsjö med körkorts trådar här på garaget???

Nej men en insjö wink Huhu!

Sorry för OT!

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)
Saab 9000 CC T16 "Lapptäcket" (1988)
Opelmadness German cars, quality and beyond
26 januari 2009 · 8 197 Inlägg

Nu är det drygt *host15host* år sen jag tog min lapp, men fyra lektioner (en säkerhetskoll där man går igenom och kollar oljan, andra vätskenivåer och andra grejer) inklusive halkbanan, sen en uppkörning på knappt tio minuter så var det klart!

Teorin tog lite längre dock. Gissar på tre-fem veckor. Men slutprovet satt som en smäck med bara två fel. smile

Vet INTE hur det är i dagens läge, men halkbanan vill jag göra om. Det var kul!

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Kesler
26 januari 2009 · 3 650 Inlägg

Evo-Offer skrev:
Jag tog mitt för 3500 kr..men då började jag övningsköra direkt när jag var 16 tills jag fyllde 18..nu är det ju lite dyrare säkert och ta

samma här, bara för att skryta lite, knappt 3500 med halkbana, teori å allt inräknat cool

Opelmadness German cars, quality and beyond
26 januari 2009 · 8 197 Inlägg

Kesler skrev:

Evo-Offer skrev:
Jag tog mitt för 3500 kr..men då började jag övningsköra direkt när jag var 16 tills jag fyllde 18..nu är det ju lite dyrare säkert och ta

samma här, bara för att skryta lite, knappt 3500 med halkbana, teori å allt inräknat cool

Tror inte jag kom upp i det en gång.. hmm

P.g.a min sjukdom och att jag var känslig för infektioner gjorde jag min teori hemma.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
26 januari 2009 · 3 404 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:

Traz skrev:

mellowd skrev:
har du intresset klarar du det lätt.
ta en körlektion och be om en bedömning på vad du behöver lära dig.
men ja, läs igenom körkortsboken iaf en gång

Slöseri med pengar.

Köp minst 10 körlektioner för ett paketpris på direkten, känner ingen som har klarat sig under 10 lektioner med en manuell bil. Därefter frågar du hur många lektioner läraren tycker att du behöver komplettera med.

10 gånger yikes
jag körde 2 gånger och bara kört traktor manuell innan det
känner ingen som kört 10 gånger låter väldigt mycket

1 lektion innebär ca 30-40 min körning... En som inte kört epa innan behöver minnst det eller duktiga föräldrar. Mig lurade de på 15-20 lektioner :s trotts att jag kört mycket innan men jag fick mitt körkort direkt också

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang