Körkortet svårt att ta?

Sushikocken Sleeper
26 januari 2009 · 3 084 Inlägg

Spelar ingen roll skriver man in sig på körskolan så kan körskolan kräva att du kör ett visst antal lektioner och visar att du klarar olika moment. Så det spelar alltså ingen roll att man kört bil i 40år!
Sen kan man ju ta lektioner separat/privatlektioner också, men då får man vänta längre på uppkörning då beställningen inte går genom körskolan då körskoleelever har förtur hos VV.

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Dessie
26 januari 2009 · 15 Inlägg

Håller på för fullt med körkortet nu och det är ganska mycket med eco-driving och sånt. Klarar man inte det på uppkörningen så spelar det ingen roll hur bra du kör... sen är det ju lite nytt med teori och uppkörning nu.
Förut gällde ju teorin ett år, nu är det 2 månader

jag anser att det är bättre att lägga ner lite mer pengar på en bra utbildning än att ta där det är "lätt" och sen vara helt lost när det kommer till kritan.
Känner en som tog i Sveg och visst det gick bra där men sen när vi kom till Borlänge så gick det inte fullt lika bra... totalt livsfarlig...

Senast redigerat av Dessie (26 januari 2009)

Saab 900 2.0T "Kärleken" (1998)
Sushikocken Sleeper
26 januari 2009 · 3 084 Inlägg

Dessie skrev:
Håller på för fullt med körkortet nu och det är ganska mycket med eco-driving och sånt. Klarar man inte det på uppkörningen så spelar det ingen roll hur bra du kör... sen är det ju lite nytt med teori och uppkörning nu.
Förut gällde ju teorin ett år, nu är det 2 månader

jag anser att det är bättre att lägga ner lite mer pengar på en bra utbildning än att ta där det är "lätt" och sen vara helt lost när det kommer till kritan.
Känner en som tog i Sveg och visst det gick bra där men sen när vi kom till Borlänge så gick det inte fullt lika bra... totalt livsfarlig...

hehe tro hur dem gör i övik då då jag fick vänta från maj-augusti mellan mitt teoriprov --> uppkörning

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
FireTraXX DFFL
26 januari 2009 · 9 020 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:

Kesler skrev:

Evo-Offer skrev:
Jag tog mitt för 3500 kr..men då började jag övningsköra direkt när jag var 16 tills jag fyllde 18..nu är det ju lite dyrare säkert och ta

samma här, bara för att skryta lite, knappt 3500 med halkbana, teori å allt inräknat cool

Tror inte jag kom upp i det en gång.. hmm

P.g.a min sjukdom och att jag var känslig för infektioner gjorde jag min teori hemma.

Jag har betalat 900kr för halkan, det är allt.
Och då har jag ändå B och C-behörighet. big_smile

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Opelmadness German cars, quality and beyond
26 januari 2009 · 8 197 Inlägg

FireTraXX skrev:

Irmscher Vectra skrev:

Kesler skrev:

samma här, bara för att skryta lite, knappt 3500 med halkbana, teori å allt inräknat cool

Tror inte jag kom upp i det en gång.. hmm

P.g.a min sjukdom och att jag var känslig för infektioner gjorde jag min teori hemma.

Jag har betalat 900kr för halkan, det är allt.
Och då har jag ändå B och C-behörighet. big_smile

Det här var som sagt lääänge sen. tongue

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
FireTraXX DFFL
26 januari 2009 · 9 020 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:

FireTraXX skrev:

Irmscher Vectra skrev:

Tror inte jag kom upp i det en gång.. hmm

P.g.a min sjukdom och att jag var känslig för infektioner gjorde jag min teori hemma.

Jag har betalat 900kr för halkan, det är allt.
Och då har jag ändå B och C-behörighet. big_smile

Det här var som sagt lääänge sen. tongue

Det var tre år sedan för mig. tongue

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Opelmadness German cars, quality and beyond
26 januari 2009 · 8 197 Inlägg

FireTraXX skrev:

Irmscher Vectra skrev:

FireTraXX skrev:

Jag har betalat 900kr för halkan, det är allt.
Och då har jag ändå B och C-behörighet. big_smile

Det här var som sagt lääänge sen. tongue

Det var tre år sedan för mig. tongue

Ojoj.. En färsking. wink
Detta var 1993. tongue

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
FireTraXX DFFL
26 januari 2009 · 9 020 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:

FireTraXX skrev:

Irmscher Vectra skrev:

Det här var som sagt lääänge sen. tongue

Det var tre år sedan för mig. tongue

Ojoj.. En färsking. wink
Detta var 1993. tongue

Född 86 ju, får ju inte ta körkort när man är hur ung som helst. tongue

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Opelmadness German cars, quality and beyond
26 januari 2009 · 8 197 Inlägg

FireTraXX skrev:

Irmscher Vectra skrev:

FireTraXX skrev:

Det var tre år sedan för mig. tongue

Ojoj.. En färsking. wink
Detta var 1993. tongue

Född 86 ju, får ju inte ta körkort när man är hur ung som helst. tongue

Haha, nä det har du väldigt rätt i. big_smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Saleenkungen
26 januari 2009 · 186 Inlägg

Ett tips om man inte gillar att läsa och har svårt att förstå. är att läsa en lättläst körkortsbok.  finns nog i alla trafikskolor. jag läser den och övnongskörde första gången med en trafikskollärare. fast har kört förut också. kul är det. och mycket man ska tänka på

Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
26 januari 2009 · 1 781 Inlägg

Titta på tv3 när dom visar programet "Sveriges Värsta Bilförare" så ska du få se hur svårt det är att ta körkort i detta avlånga land:P

Team Insane Racing
Rand
26 januari 2009 · 1 024 Inlägg

rå plugga gör inget annat läs läs läs 3 veckor tog jag mitt kort pluggade hela dagarna å läste mycket hela tiden pluggade på skolan. intensivkurs funkade bra tog ledigt från jobbet i 3 veckor en liten semester på köpet ochså.. snabbaste teori å uppkörningar hade dom i jönköping men jag hittade snabbaste tiden i borås å klarade det.

Toyota Supra TTC BPU "Leksaken" (1993)
Rquired Allmänt envis
27 januari 2009 · 12 512 Inlägg

Jag tror att en viktigt del av körkortsutbildningen är erfarenhet, och då räcker inte ens 20 lektioner speciellt långt. 20 lektioner = ungefär 13 timmar bakom ratten...

Att köra moped, mopedbil eller kanske ännu hellre något manuellt typ Epa är en bra förberedelse. Om inte så råkar man ut för en del udda situationer pga sura förare som tvunget ska om eller visa traktorn att den passar bäst på åkern. Att övningsköra mycket med bil är även det mycket ett mycket bra sätt att skaffa sig erfarenhet och självförtroende, men det är inte alla som har en möjligheten...

Men har man kört mycket och varvar sin körning med teori så lär man sig av sina misstag och mycket sitter automatiskt vid uppkörningen. Det är väl den typen av förare VV eftersträvar?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
expect1991
27 januari 2009 · 1 814 Inlägg

Rquired skrev:
Jag tror att en viktigt del av körkortsutbildningen är erfarenhet, och då räcker inte ens 20 lektioner speciellt långt. 20 lektioner = ungefär 13 timmar bakom ratten...

Att köra moped, mopedbil eller kanske ännu hellre något manuellt typ Epa är en bra förberedelse. Om inte så råkar man ut för en del udda situationer pga sura förare som tvunget ska om eller visa traktorn att den passar bäst på åkern. Att övningsköra mycket med bil är även det mycket ett mycket bra sätt att skaffa sig erfarenhet och självförtroende, men det är inte alla som har en möjligheten...

Men har man kört mycket och varvar sin körning med teori så lär man sig av sina misstag och mycket sitter automatiskt vid uppkörningen. Det är väl den typen av förare VV eftersträvar?

VV vill ha riskmedvetna förare som fokuserar mer på faror i trafiken än att t.ex. köra in i en p-ruta på första "försöket"

till ts: öva öva öva.

Senast redigerat av expect1991 (27 januari 2009)

Nisse_R Maskinförare
27 januari 2009 · 287 Inlägg

tog mej tre veckor från att ja funderade på att ta kortet till att ja hade det i handen.. just nu så tar man CE kort och det är inte så svårt det heller.. beror på hur mycket man vill ha det så lägger man ner lite tid till det..

Rquired Allmänt envis
27 januari 2009 · 12 512 Inlägg

expect1991 skrev:

Rquired skrev:
Jag tror att en viktigt del av körkortsutbildningen är erfarenhet, och då räcker inte ens 20 lektioner speciellt långt. 20 lektioner = ungefär 13 timmar bakom ratten...

Att köra moped, mopedbil eller kanske ännu hellre något manuellt typ Epa är en bra förberedelse. Om inte så råkar man ut för en del udda situationer pga sura förare som tvunget ska om eller visa traktorn att den passar bäst på åkern. Att övningsköra mycket med bil är även det mycket ett mycket bra sätt att skaffa sig erfarenhet och självförtroende, men det är inte alla som har en möjligheten...

Men har man kört mycket och varvar sin körning med teori så lär man sig av sina misstag och mycket sitter automatiskt vid uppkörningen. Det är väl den typen av förare VV eftersträvar?

VV vill ha riskmedvetna förare som fokuserar mer på faror i trafiken än att t.ex. köra in i en p-ruta på första "försöket"

till ts: öva öva öva.

Jo men riskmedvetenhet kommer av erfarenhet? Att man blir duktig på att backa är en bonus wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
_lee_jr TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
28 januari 2009 · 1 123 Inlägg

jag fick betala 16800:-  då var de ca: 30 körlektioner för mitt körkort exkl x antal timmar privat 3månader och 4timmar per helg,
jag tog när jag var 22år
så de bara bita ihop
du behöver inte skämmas för de

Toyota Supra MKIV N/A "Naturally Aspirated" (1993)
Toyota Supra MKIV "DESIREE" (1995)
Frosted
28 januari 2009 · 1 878 Inlägg

tog körkort för 5år sedan och landade på strax innan 8000:- allt gick på ca: 3-4veckor med teoriprov,halkan uppkörning. om det är svårt? det är juh alltid mycket att läsa o mycket man skall ta åt sig. lyssna på vad läraren har o säga. etc.

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
putte_88
11 april 2009 · 55 Inlägg

Traz skrev:

mellowd skrev:
har du intresset klarar du det lätt.
ta en körlektion och be om en bedömning på vad du behöver lära dig.
men ja, läs igenom körkortsboken iaf en gång

Slöseri med pengar.

Köp minst 10 körlektioner för ett paketpris på direkten, känner ingen som har klarat sig under 10 lektioner med en manuell bil. Därefter frågar du hur många lektioner läraren tycker att du behöver komplettera med.

men jag klarade mitt körkort på 5 lektioner nu känner du en som har det wink

supersupra87 "Just a little 4 cylinder"
11 april 2009 · 581 Inlägg

putte_88@ Då har du kört bil innan iallafall tongue

Själv tog jag 20 kör lektioner, innan dess hade jag aldrig kört en bil.

Senast redigerat av supersupra87 (11 april 2009)

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang