Frågor till dom som bitt till större turbo

940turboplus Rapidoz
16 januari 2008 · 688 Inlägg

turboforssen skrev:
http://www.hydroscand.se här finns lite utbud:) å det finns i stockholm

okej tack big_smile

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
940turboplus Rapidoz
16 januari 2008 · 688 Inlägg

En turbo som inte har vattenkylning utan bara olja är det en dålig turbo då?
är det högre risk att den går sönder?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
Sharky
16 januari 2008 · 10 287 Inlägg

Telefon: 08-6340890
Telefax: 08-6340825
Adress
Johannesfredsvägen 15
168 69 BROMMA


940turboplus skrev:
ligger inte Hiflex i halmstad?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
jonTe
16 januari 2008 · 5 710 Inlägg

940turboplus skrev:

jonTe skrev:
Vattnet kan man "fuska" med lösa kopplingar med slangar och slangklämmot men oljan bör man INTE köra den varainten.
Anledningen heter säkerhet.......ett riktigt oljeläck på trycksidan när turbon är glödhet= motorbrand.

Hade inte tänk fuska heller men det borde väl gå om man skaffar rätt flänsar ifrån KN
och sen svetsar på en rörbit och kör slang med stållindning som mellanregister ?

eller anses det vara en hös risk också?

Jag hade kört en riktig pressad slang, kostar inga förmögenheter heller när du bara skall ha en.

MVH Jonas
..............
jonTe
16 januari 2008 · 5 710 Inlägg

940turboplus skrev:
En turbo som inte har vattenkylning utan bara olja är det en dålig turbo då?
är det högre risk att den går sönder?

Nej men man får vara mer försiktig med värmen när man stänger av. En cike vattenkyld snurra behöver kylas längre.

940turboplus skrev:
är det högre risk att den går sönder?

Ja.....men det är helt avhängt på dig som ägare.

MVH Jonas
..............
Sharky
16 januari 2008 · 10 287 Inlägg

Dessutom så sitter oljereturen bara nerstucken en cm i blocket med en o-ring som tätning. Jag  gängade in nippel i mitt block när jag moddade mitt.

/Göran

jonTe skrev:
Jag hade kört en riktig pressad slang, kostar inga förmögenheter heller när du bara skall ha en.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
jonTe
16 januari 2008 · 5 710 Inlägg

Sharky skrev:
Dessutom så sitter oljereturen bara nerstucken en cm i blocket med en o-ring som tätning. Jag  gängade in nippel i mitt block när jag moddade mitt.

/Göran

Ja returen är nog så viktig.
Lossar den tömmer  man oljesystemet väääääldans kort tid.
Bra flås i de där oljepumparna:)

MVH Jonas
..............
Corpze
16 januari 2008 · 1 311 Inlägg

jo jag åkte till min lokala hydraul och maskindelsbutik och köpte kopplingar som passade (17-19mm är väldigt viktigt att det inte är annan storlek) jag körde 18 tror jag... iaf så var den tvungen att tåla en del värme så det blev en rostfri med svetsade anslutningar... 3 veckors väntetid och 1200kr fattigare men den är mkt bra!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze
940turboplus Rapidoz
16 januari 2008 · 688 Inlägg

Sharky skrev:
Dessutom så sitter oljereturen bara nerstucken en cm i blocket med en o-ring som tätning. Jag  gängade in nippel i mitt block när jag moddade mitt.

/Göran

jonTe skrev:
Jag hade kört en riktig pressad slang, kostar inga förmögenheter heller när du bara skall ha en.

jo jag tänkte också om man inte kunde göra något annat för att täta för den sitter inte så bra just nu..
funderar på om man skulle göra som du gjort med nippeln.
skulle man kunna ta ett rör som sticker ner ca 1 cm ner i blocket och skruva fast den med tätningar?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
940turboplus Rapidoz
16 januari 2008 · 688 Inlägg

Corpze skrev:
jo jag åkte till min lokala hydraul och maskindelsbutik och köpte kopplingar som passade (17-19mm är väldigt viktigt att det inte är annan storlek) jag körde 18 tror jag... iaf så var den tvungen att tåla en del värme så det blev en rostfri med svetsade anslutningar... 3 veckors väntetid och 1200kr fattigare men den är mkt bra!

vad pratar du nu om ? slangar eller flänsar?hmm helt förvirrad tongue

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
Corpze
17 januari 2008 · 1 311 Inlägg

tror jag har lite bilder i min projekttråd faktiskt.... men jag gjorde egna flänsar mot turbon och returen svetsade jag i tråget, sedan köpte jag två kopplingar som jag svetsa fast i returen och till flänsen, sedan beställde jag en slang mellan de två kopplingarna... men kolla min projekttråd... länk finns nedan...

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze
940turboplus Rapidoz
17 januari 2008 · 688 Inlägg

Corpze skrev:
tror jag har lite bilder i min projekttråd faktiskt.... men jag gjorde egna flänsar mot turbon och returen svetsade jag i tråget, sedan köpte jag två kopplingar som jag svetsa fast i returen och till flänsen, sedan beställde jag en slang mellan de två kopplingarna... men kolla min projekttråd... länk finns nedan...

Jag beställde 2 flänsar för 160 kr istället, det kännes mer värt än att försöka bygga själv.
sen vet jag inte om jag svetsar dit en rörbit och sätter slangen där på eller om jag gör gängor igenom och sätter dit en nippel istället som slangen får gå igenom.
Tråget är jag forfarande osäker på för om jag svetsar får man ju inte loss den igen men om man gängar så kan man alltid ta bort den om man inte är nöjd med resultatet hmm

vad köpte du för storlek på slangarna och vad kostade det?


Snyggt bygge du har gjort btw, riktigt läckert att kolla på big_smile

Senast redigerat av 940turboplus (17 januari 2008)

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang