köpa hus vad ska man tänka på (fick huset !!!!!!)

ghost_boy83 CREW
16 januari 2008 · 2 594 Inlägg

tja nu är det förhoppningsvis husköpar dags smile  ska på banken kl 14 å fixa pengar! va å kollade på det i går va riktigt nice, garage me det är en drömm som går i uppfyllelse hoppas man får de bara, de va någa som är intresserade blir säkert budgivning sad

men nu till frågan va ska man tänka på när man köper hus dolda fel mm nån som har tipps
huset har källare och vindsvåning

Senast redigerat av ghost_boy83 (21 januari 2008)

Johnson
16 januari 2008 · 613 Inlägg

Letar hus jag med..
Om det är besiktigat är ju en stor fördel, annars kan de ju va bra och göra det innan det slutgiltiga beslutet, men kostar några tusingar. Sen är det ju uppvärmingen som är viktig kostnad.. Direkt el är ju ingen jättehöjdare på kalla vintrar..

Hoppas du hittar nåt! Är min dröm och köpa hus me tongue

Austin Mini 1000 "Fars bil" (1972)
Ford Mondeo (2010)
Rover Mini (1991)
devilspath junsele
16 januari 2008 · 248 Inlägg

typ av uppvärmning, badrummet ok?,  så att det inte är fuktskadat, hur ser taket ut? är det första jag tänker på.

Mortalis VW-nörd?
16 januari 2008 · 4 332 Inlägg

kolla gärna om de har bytt avloppsledningarna in/ut ur huset någon gång under husets livstid (om det är ett gammalt från typ 30 talet som mitt osv), annars är det en väldigt rolig kostnad när det sker...vi kom undan med rabatt men de kosta ju över 40 000 iaf...

vargfan
16 januari 2008 · 75 Inlägg

Ha inte bråttom att köpa första bästa hus du hittar..även fast man vill:P se till att bes de..kostar men värt..ta med dig nån som kan lite på visningen så man får lite hum om vad man kan fråga om. Kommer alltid dyka upp småsaker i efterhand men det får man vara beredd på..och det kostar mer än man tror..spelar inte så stor roll hur mkt man räknar..se till att ha en skaplig summa cash på kontot som man kan spara.

Lycka till!smile

mebben Troligen galen...
16 januari 2008 · 567 Inlägg

Besiktnig av oberoende och opartisk besiktningsman!!!

Förövrigt så kan det vara bra att inte köpa första bästa. Gå på många husvisningar, följ med i hur budgivningarna utvecklar sig.
Googla efter checklistor vid husköp.
Träna på att gå igenom checklistorna när du är på visningar.



Eller oxå gör du som jag gjorde. Jag blev galen på den sjuka budgivningen som är på hus här i Sthlm, lade ner planerna på begagnat hus. Gick in på HusExpo här i stan och köpte nytt hus inkl. tomt och allting.
Fördelen med nyproduktion är att du slipper budgivning.
Du har 10 år med garantier mm så i princip 10 år utan att behöva oroa dig över okända fel som kan kosta mucho dineros...

ghost_boy83 CREW
16 januari 2008 · 2 594 Inlägg

p.p. skrev:
Letar hus jag med..
Om det är besiktigat är ju en stor fördel, annars kan de ju va bra och göra det innan det slutgiltiga beslutet, men kostar några tusingar. Sen är det ju uppvärmingen som är viktig kostnad.. Direkt el är ju ingen jättehöjdare på kalla vintrar..

Hoppas du hittar nåt! Är min dröm och köpa hus me tongue

huset är ej besiktat hörde me anticimex skulle kosta 7000 hmm  sen sitter det en ved/el panna från 86 i huset dom som bidde där bet 2000 i el kostnade för dom eldar inte me vet skjäl funderar jag på sätta dit pelletsbrännare är dom bra??

Lanjin
16 januari 2008 · 757 Inlägg

mäklaren tippsade mig att hyra in en oberoende besiktninigg gubbe. typ anticimex.
kolla grunden kolla vinden och se till att det ser fint ut. ska inte vara nå svart i takstolar mm mm  efter fukt. badrum/avlopp/väggar.
kolla vad det är för värme. och om det finns möjlighet att uppgradera värmen hyffsat billigt om så behövs.
kolla även värmekostnaden sen runt om kring. är det komunalt vatten/avlopp eller är det brunn på gården
isf kanske brunnen behöver bytas till en ny 3kammar brunn.

mycket tips kan du få från mäklaren med.

sen allt väggfast som är i huset får inte tas bort av ägarna. tex bardumskåp inbyggda micros o liknande. hmm kanske kommer på mer så fyller jag på det. annars så är det bara att pm,a så letar jag reda på papper med mer tips

ghost_boy83 CREW
16 januari 2008 · 2 594 Inlägg

vargfan skrev:
Ha inte bråttom att köpa första bästa hus du hittar..även fast man vill:P se till att bes de..kostar men värt..ta med dig nån som kan lite på visningen så man får lite hum om vad man kan fråga om. Kommer alltid dyka upp småsaker i efterhand men det får man vara beredd på..och det kostar mer än man tror..spelar inte så stor roll hur mkt man räknar..se till att ha en skaplig summa cash på kontot som man kan spara.

Lycka till!smile

närå har kollat på olika hus så de r inte första bästa smile sen ska vi försöka spara till en hus konto i fall nått händer

Lanjin
16 januari 2008 · 757 Inlägg

pellets är skönt. de kör jag med i min villa.
du kan ju se vad pannan går att bestycka med på nått på nått villaforum .

ghost_boy83 CREW
16 januari 2008 · 2 594 Inlägg

Lanjin skrev:
mäklaren tippsade mig att hyra in en oberoende besiktninigg gubbe. typ anticimex.
kolla grunden kolla vinden och se till att det ser fint ut. ska inte vara nå svart i takstolar mm mm  efter fukt. badrum/avlopp/väggar.
kolla vad det är för värme. och om det finns möjlighet att uppgradera värmen hyffsat billigt om så behövs.
kolla även värmekostnaden sen runt om kring. är det komunalt vatten/avlopp eller är det brunn på gården
isf kanske brunnen behöver bytas till en ny 3kammar brunn.

mycket tips kan du få från mäklaren med.

sen allt väggfast som är i huset får inte tas bort av ägarna. tex bardumskåp inbyggda micros o liknande. hmm kanske kommer på mer så fyller jag på det. annars så är det bara att pm,a så letar jag reda på papper med mer tips

king ös på bara me allt ni kan å vet smile det är kommunalt vatten och avlopp
finns det olika besiktningsgubbar tängte på prisskillnad mellan olika 7papp är ju rätt mycket men när anlitar man en sån besiktnings mann då? innan man köper eller efter
man vill ju inte punga ut me 7000 innan man vet om man får huset

simbal
16 januari 2008 · 10 Inlägg

Tänk på att Högstbjudanden har avstannat något på marknaden, va inte för het på gröten,
Har du lånelöfte från bank kan du va lite tuffare för ett snabbare avslut.

ghost_boy83 CREW
16 januari 2008 · 2 594 Inlägg

simbal skrev:
Tänk på att Högstbjudanden har avstannat något på marknaden, va inte för het på gröten,
Har du lånelöfte från bank kan du va lite tuffare för ett snabbare avslut.

komer få löftet kl 2 sen ska jag ringa mäklaren
smile

Thorssa
16 januari 2008 ·

Besiktiga innan köpet! Du har undersökningsplikt och såna fel som du skulle ha märkt vid en undersökning får du ingen ersättning för! Och jag råder dig att lägga de pengar som en besiktningsman kostar, han kanske upptäcker en fuktskada som kostar 100000kr att åtgärda?

Hakan_J
16 januari 2008 · 380 Inlägg

Köpte själv kåk för ca 1 år sen,det där med besikning, okej dom vet ju vart dom ska leta fel å så men dom tar ju inget ansvar för fel som dycker upp i efterhand som man kanse tycker att dom borde ha sett,men som nån tidigare skrev så om du ska anlita en besikningsman så se till att det är en "oberoende" förövrigt så tycker jag att du ska ta reda på när det senast är drenerat,kolla skick på tak å skorsten,även fönster om det finns röta i karmar eller liknande,ang pellets så är väll det billigaste uppvärmingen efter ved å smidigt oxå,har själv äldre kombipanna å satte in ecoteco-brännare,dom är bättre anpassade för äldre pannor pga att dom brinner uppåt å inte frammåt som många anda brännare,funkar kanon,så lycka till med husköpet smile

ghost_boy83 CREW
16 januari 2008 · 2 594 Inlägg

Thorssa skrev:
Besiktiga innan köpet! Du har undersökningsplikt och såna fel som du skulle ha märkt vid en undersökning får du ingen ersättning för! Och jag råder dig att lägga de pengar som en besiktningsman kostar, han kanske upptäcker en fuktskada som kostar 100000kr att åtgärda?

jo det är sant men när anlitar man en sån då när det hela är klart eller ?

devilspath junsele
16 januari 2008 · 248 Inlägg

Mortalis skrev:
kolla gärna om de har bytt avloppsledningarna in/ut ur huset någon gång under husets livstid (om det är ett gammalt från typ 30 talet som mitt osv), annars är det en väldigt rolig kostnad när det sker...vi kom undan med rabatt men de kosta ju över 40 000 iaf...

Jag hade tvärstopp i dom gamla gjutjärnsledningarna med. Det kostade mej bara 700:- och då bytte jag vattenledningarna på samma gång, fast dom kopplade jag in själv och avloppsrören tog jag bort själv..bröt upp golvet lite med..

Thorssa
16 januari 2008 ·

ghost_boy83 skrev:

Thorssa skrev:
Besiktiga innan köpet! Du har undersökningsplikt och såna fel som du skulle ha märkt vid en undersökning får du ingen ersättning för! Och jag råder dig att lägga de pengar som en besiktningsman kostar, han kanske upptäcker en fuktskada som kostar 100000kr att åtgärda?

jo det är sant men när anlitar man en sån då när det hela är klart eller ?

Om du läser vad jag skrev en gång till så inser du nog att jag redan har svarat på den frågan, innan köpet!

ghost_boy83 CREW
16 januari 2008 · 2 594 Inlägg

ok nu är lånelöftet å allt klart månadsbeloppet hamnade på 4200 me uppvärmning lån mm betalar 6000 nu  för en hyreslägenhet i dag, sparar 2000 + att få bo i hus me garage smile känns jävligt skönt!!

pratade även me mäklaren så nu blir de å skriva kontrakt yes men först ska jag anlita antisimex så dom får kolla på huset,

tack för alla tips

mir
16 januari 2008 · 336 Inlägg

ghost_boy83 skrev:
ok nu är lånelöftet å allt klart månadsbeloppet hamnade på 4200 me uppvärmning lån mm betalar 6000 nu  för en hyreslägenhet i dag, sparar 2000 + att få bo i hus me garage smile känns jävligt skönt!!

pratade även me mäklaren så nu blir de å skriva kontrakt yes men först ska jag anlita antisimex så dom får kolla på huset,

tack för alla tips

Grattis!

Var ligger huset ni skall köpa då?

Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang