rc helikopter någon mer än jag som äger och (försöker) flyga

mannen666666 preem pump
20 januari 2008 · 836 Inlägg

tänkte kolla om det kanske är någon mer som flyger rc helikopter här.
skriv gärna lite om vad ni har osv osv
själv har jag en lama v3 som jag kan flyga
och så har jag en lite större belt cp som jag verkligen INTE kan flyga.

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii
Saab 9-3 SC "sketen fattigt stylad Saab" (2006)
blacken
20 januari 2008 ·

Skaffa en simulator till PC:n och öva där (rekommenderas). Dom finns för en överkomlig peng både beg och nya.

Smajly
20 januari 2008 · 3 059 Inlägg

Min Raptor 50 CCPM Carbon Extreme 3D
OS SX50H, Zimmermandämpare, 600mm SAB blad
http://www.garaget.org/gallery/archive/39737/236630_q5crhw.jpg

http://www.garaget.org/gallery/archive/39737/236632_tg4281.jpg

http://www.garaget.org/gallery/archive/39737/236633_zj6si1.jpg

http://www.garaget.org/gallery/archive/39737/236636_01urb0.jpg

Min T-rex 450XL
http://www.garaget.org/gallery/archive/39737/236640_6h9flk.jpg

Raptor E620SE (under uppbyggnad)
http://www.garaget.org/gallery/archive/39737/236654_puxk9p.jpg

http://www.garaget.org/gallery/archive/39737/236656_jiqzqb.jpg

Flyger en hel del olika saker.. mer bilder på:
http://www.clippern.se/r50

Senast redigerat av Smajly (10 september 2008)

HyperSonica Amor Patriae Nostra Lex
20 januari 2008 · 2 258 Inlägg

Jag har en Honeybee King 3D hihihih smile Och en piccoZ tongue

Sump Runk Rätt O Slätt!
HyperSonica Amor Patriae Nostra Lex
20 januari 2008 · 2 258 Inlägg

RouziMotorsport skrev:
vad är det för bränsle du häller i? vanlig?

I den som är på bilderna så är de Metanol blandat med Nitro.... Skulle tippa på 16 eller 25 Procent...

min och trådskaparens är eldrivna smile

Sump Runk Rätt O Slätt!
Smajly
20 januari 2008 · 3 059 Inlägg

I 50 raptorn kör jag metanol med 10% nitro och 20% olja.. Motorn är inte gammal så jag vill inte köra den med mer nitro. OS motorerna går fin fint på bara 10%..

E620SE som är under uppbyggnad är en elvariant av 50 raptorn. Ska drivas med 10cells LiPo.

S-Larsson
20 januari 2008 · 514 Inlägg

Har ingen heli men har länge funderat på att skaffa en. Verkar ju skitballt att kunna flyga dom riktigt.. Är nog inte gjort på ett grisblink att lära sig bara :p

Btw så såg jag när jag var på classe igår att dom hade en sändare med nåt simulator spel för 199kr.. Ganska billigt tyckte jag.. Dock så lär det väl bara vara nå crap.

old volkswagens never die they just get lower
Volkswagen Passat 3BG Highline Variant "Das Stance Wagon" (2002)
HyperSonica Amor Patriae Nostra Lex
20 januari 2008 · 2 258 Inlägg

S-Larsson skrev:
Har ingen heli men har länge funderat på att skaffa en. Verkar ju skitballt att kunna flyga dom riktigt.. Är nog inte gjort på ett grisblink att lära sig bara :p

Btw så såg jag när jag var på classe igår att dom hade en sändare med nåt simulator spel för 199kr.. Ganska billigt tyckte jag.. Dock så lär det väl bara vara nå crap.

När de gäller radiostyrt så är Helikopter bland de svåraste tu kan ge dej in på... det är även bland de dyraste...
Alla krashar nästan alltid nån gång... o det är ITNE billigt att laga om man har otur...

När de gäller handkontroll till datan så kan jag tänka mej att de va FMS.. Flight Model Simulator...
Spelet i sej är inte det bästa... men man kan få känslan av de där iallafall... och det funkar fint...
Om jag ska rekomendera en simulator så är de Real Flight... Syrt som attan... men det är FRUKTANSVÄRT värklighetsbaserat smile

Sump Runk Rätt O Slätt!
Smajly
20 januari 2008 · 3 059 Inlägg

Själv började jag med Real Flight G3.. en mycket bra simulator.. Real Flight G4 med "dummy"sändare ligger runt 1900:-.. Testade också Phoenix som är grym, så jädra snygg.. Nackdelen med Phoenix är väl att den nästan bara säljs lös.. man får alltså ingen "dummy"sändare med som man får med Real Flight, du måste alltså ha en egen radio redan. Phoenix ligger runt 1200:-
Den jag fastnade mest för och använder för tillfället är Reflex XTR. Helt super, grymt verklighetstroget och har överdrivet mycket inställningsmöjligheter. (nackdel: måste ha egen sändare). simmen ligger runt 2000:-.

Själv har jag flygit heli i några år nu.. knappt kört simulator igentligen.. fördelen är att ha flygit en himlans massa plan och dylikt tidigare sen jag var liten. Själv har jag inte gått i backen med min Raptor 50 än och hoppas på att det ska dröja länge innan jag kommer göra det, fast jag har vatt nära en hel del gånger. T-rexen har jag dock planterat ett par gånger men den kostar inte mycket att fixa.
Raptorn med alla dom options jag har, nästan inte en skruv är orginal, ligger runt 10000:- begagnad utan sändare.
Ska man vara ärlig så är det lättare att börja med t.ex. en Raptor50 än det är med en t.ex. en lite T-Rex. Ju större helikopter ju stabilare blir den. små helisar har en förmåga att vara lite instabila och jedrigt jobbiga att flyga.. T-Rexen går bra men den tåler inte så stark vind utan att bli stirrig.
Mitt bästa tips är ändå förutom simulator att du tar kontakt med en rc-klubb i närheten och lär känna lite folk och frågar, frågar och frågar. När du har dina grejor är det säkert någon som kan hjälpa dig att ställa in allt, ganska mycket på Raptorn, och provflyga den åt dig.

HyperSonica skrev:
Jag har en Honeybee King 3D hihihih smile Och en piccoZ tongue

Honeybee King 3D är väl en "CP" ? Då kan man ju ha sketakul med den fast den e så liten. Den är väl i storlek med T-Rexarna va??

Senast redigerat av Smajly (20 januari 2008)

HyperSonica Amor Patriae Nostra Lex
20 januari 2008 · 2 258 Inlägg

Honeybee King 3D är väl en "CP" ? Då kan man ju ha sketakul med den fast den e så liten. Den är väl i storlek med T-Rexarna va?
------------
Mjoo.. det stämmer.. Den heter igentigen bara honeybee king.. Första versionen... Skrev med 3d så folk sulle fatta att de va en 3d helikopter smile

Den har en rotordiameter på 595 mm smile Så den är ganska så hygglig smile
iten om man jämför med en raptor 90 tongue ha ha

Tyvärr så är den på reparation... o har snart vart de i ett år..
Råkade smäla ganska så illa med den...
Tryckte på 3D läget... Och fick lite panik när jag var 30 cm från taket (Parkeringshus)
Så jag drog ner "Gasen" trode jag... Men istället prässade jag ner den med motorn på fullvarv och rotorn i ful "Pitch" neråt... Räkna ut rästen själv tongue

Sump Runk Rätt O Slätt!
mannen666666 preem pump
21 januari 2008 · 836 Inlägg

blacken skrev:
Skaffa en simulator till PC:n och öva där (rekommenderas). Dom finns för en överkomlig peng både beg och nya.

har försökt med både fms och realflight 3,5 men det lirar inge vidare ihop med vista.

ang flygningen med belten så råkade jag starta den av misstag genom att sätta på sändaren i tv rummet med halv gas på. helikoptern stog på köksbordet i köket påslagen. Ni kan ju gissa vad som hände.
har nu lagat den å läst på lite samt övat med min lama som jag behärskar hyffsat.
gick ut en sväng i går och skulle prova lite. hovrade fint en liten stund, sen så började helikoptern luta.
Eftersom att jag uppgraderat med "bling" allt i rotorhuvudet med aluminium samt kolfiber blad så var jag inte så sugen på att lägga ner den. så istället så gasar jag på och vinden går tag i den (lutandes) fullgas och 10 meter senare hade jag hittat en lekställning. så vi är tillbaka på ruta ett.

sen så fattar jag inte riktigt hur jag ska ställa vreden på ovansidan av kontrollen.
vet att dom sköter pitch vinklar och att man kan skaffa sig en pitch vinkel mätare.
men hur ska jag veta vilken pitch vinkel jag vill ha, har ställ båda vreden i botten till vänster
frågan är vad den vänstra styr. den högra hör man ju när man vrider på den att den ställer om rotor bladen.
nån kunnig som kan förklara????

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii
Saab 9-3 SC "sketen fattigt stylad Saab" (2006)
azguz
28 mars 2008 · 4 Inlägg

Hej skrev följande citat, angående honey bee king 2, på annan sida förut, men som du kan ha nytta av;

Det här är första av en serie med 7 filmer om hur man ställer in hellikopter för bästa flygning;
http://www.youtube.com/watch?v=Dh30iHwx … re=related
VIKTIGT!
Förflyttningen av vikt för balans;
http://www.youtube.com/watch?v=b1_gJeo7nZ4
VIKTIGT!
EDIT; felbalansen beror nog på att man ska kunna byta till större batteripack utan att den blir framtung!

Originalmotor är skräp, brinner upp direkt.. tog 1 batterpack för mig och det är liknande för andra användare.
Då köpte jag EK5-0080 som är motor och fartreglage.. Hovrat 8 pack nu utan problem och den beröms av andra användare..

Något en nybörjar verkligen borde ha är en EK2-0704A Head-Lock gyro som verkligen förenklar flygningen till skillnad från original rate gyron.. Spar nog fort in pengar på att investera i en!
Se skillnaden här;
http://www.youtube.com/watch?v=f6gbDex7 … re=related

Dock kryper den så man lär göra så här;
http://www.youtube.com/watch?v=SVIpzkEs … re=related
Finns dyrare futaba som tydligen ska va ruggigt bra, men den är som sagt dyrare.

Med rate kan jag itne flyga, med Head- lock hovrar jag i vardagsrumet..3*3 meter fri yta

Det är en jävla skillnad på rate och HH gyros... Stora hellikoptrar som raptor 90 i simulatorn realflight 3,5G går endå och är stabila, men mindra som mx400(finns i emulatorn och kan jämföras med HBK2) snurrar i storts sett okontrollerat känns det som... En duktig flygare har ju koll på den axeln också, men det är skönt att slippa den som nybörjare..
FMS simulator är ganska nyttig endå, det viktiga är att du lär dig hur hellin rör sig när du rör spakarna, och att detta ändras beroende på betraktningsvinkel.
Mitt råd: 550kr kostar HH gyron på hobbex, men de pengarna spar man in.. finns dyrare men de kan kosta upp mot över 1000kr, men de "kryper" inte.

Pontiac trans am 305 TPI 1991
Chrysler laser 1985
azguz
28 mars 2008 · 4 Inlägg

mannen666666 skrev:
ang flygningen med belten så råkade jag starta den av misstag genom att sätta på sändaren i tv rummet med halv gas på. helikoptern stog på köksbordet i köket påslagen. Ni kan ju gissa vad som hände.

Hellikptern ska aldrig vara på utan att sändaren sattes på innan!!!! Hellin kan börja spinna okontrolerat.. fick ett äckligt jack i armen av en lite honey bee(den med fixed pitch).. tänk vad dessa gör eller större!

Pontiac trans am 305 TPI 1991
Chrysler laser 1985
azguz
28 mars 2008 · 4 Inlägg

mannen666666 skrev:
en så fattar jag inte riktigt hur jag ska ställa vreden på ovansidan av kontrollen.
vet att dom sköter pitch vinklar och att man kan skaffa sig en pitch vinkel mätare.

Den vänstra schyssterar förhållandet mellan fart och pitch..

Dvs. Vrider du den moturs får du mer fart men mindre pitch.. Medurs ger mer pitch och mindre fart..

Ställ den tio i 12 så kommer hellikoptern kunna kontrollera svansen bättre.. (viktigt för nybörjare)
Ställ den efter 12 för att göra så den blir mer direkt i sina rörelser kontra dina rörelser på sändaren, men mindre kontroll har den på svansen..

Den högra har jag faktiskt itne undersökt själv tongue

Pontiac trans am 305 TPI 1991
Chrysler laser 1985
mannen666666 preem pump
28 mars 2008 · 836 Inlägg

azguz skrev:

mannen666666 skrev:
ang flygningen med belten så råkade jag starta den av misstag genom att sätta på sändaren i tv rummet med halv gas på. helikoptern stog på köksbordet i köket påslagen. Ni kan ju gissa vad som hände.

Hellikptern ska aldrig vara på utan att sändaren sattes på innan!!!! Hellin kan börja spinna okontrolerat.. fick ett äckligt jack i armen av en lite honey bee(den med fixed pitch).. tänk vad dessa gör eller större!

jo jag är med medveten om det nu, heheheh
har dessutom sålt belten och köpt mig en t-rex 450 se i stället.
lite skillnad i pris MYCKE skillnad i uppförande

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii
Saab 9-3 SC "sketen fattigt stylad Saab" (2006)
_TiNcO_ Personbilssystemstekniker.
28 mars 2008 · 365 Inlägg

Själv försöker jag med Lama V3, börjar få lite känn på det nu. Synd bara att den är så vind känslig.
Vad rekomenderas som nästa steg inom en rimlig prisklass?
Föressten någon som har en bra sida för reservdelar till Lama V3...

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur
mannen666666 preem pump
28 mars 2008 · 836 Inlägg

_TiNcO_ skrev:
Själv försöker jag med Lama V3, börjar få lite känn på det nu. Synd bara att den är så vind känslig.
Vad rekomenderas som nästa steg inom en rimlig prisklass?
Föressten någon som har en bra sida för reservdelar till Lama V3...

http://www.modellhobby.com/index.php
eller
www.hobbex.se
rekomenderar även att du köper extreme bladen då du får mycket böttre kontroll och grepp med dom

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii
Saab 9-3 SC "sketen fattigt stylad Saab" (2006)
mannen666666 preem pump
28 mars 2008 · 836 Inlägg

_TiNcO_ skrev:
Själv försöker jag med Lama V3, börjar få lite känn på det nu. Synd bara att den är så vind känslig.
Vad rekomenderas som nästa steg inom en rimlig prisklass?
Föressten någon som har en bra sida för reservdelar till Lama V3...

nästa steg är enligt mig att köpa en t-rex eller bättre.
kostar RÄTT mycke mer men jag lovar dig du har igen dom pengarna många gånger om

gör inte samma misstag som mig och prova att köpa en massa skit helikoptrar

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii
Saab 9-3 SC "sketen fattigt stylad Saab" (2006)
bumpe Lastbilsmekaniker
28 mars 2008 · 3 878 Inlägg

Smajly, vilken överdrivet porrig "leksak" big_smile Kolfiber, eloxiderad alu och rostfritt om jag såg rätt big_smile

azguz
29 mars 2008 · 4 Inlägg

_TiNcO_ skrev:
Själv försöker jag med Lama V3, börjar få lite känn på det nu. Synd bara att den är så vind känslig.
Vad rekomenderas som nästa steg inom en rimlig prisklass?

lama är en coaxial helli och därmed jävligt stabil.. Att köra en med stjärtrotor är jävligt mycket svårare, men dessa kan istället flyga mer akrobatiskt.

Simulator är i stort sett nästa steg, och ska du köpa helli så ska man väll gå på nån där delar är billigt..
Går du en belt-CP eller hbk2 från esky så lär du iallafall byta motor & fartreglage= +495kr och vill du kunna flyga den enkelt så rekommenderas en HH gyro, billigaste +550 kr..
(kan hända att belt-cp har rätt motor, men den har fortfarande rate gyrot)

Vad du än köper för helli så anser jag att du ska ha HH gyro som nybörjare!!

_TiNcO_ skrev:
Föressten någon som har en bra sida för reservdelar till Lama V3...

hobbex

Pontiac trans am 305 TPI 1991
Chrysler laser 1985
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang