tjuter i 6,5 or

Mercedes_c180
21 januari 2008 · 66 Inlägg

Tja nu är det så att jag har kopplat mina 6,5 or till mitt 4 kanaliga steg och sen dess har dom böjat tjuta. Tjutandet ökar med varven på bilen. vad är felet ? jag driver även 2 st 10 or med samma steg och dom tjuter det då inte i. så hur får jag bort det?

unpatterned
21 januari 2008 · 294 Inlägg

troligen jordfel vid steget, det du hör är generatorn.

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck
Ford Granada "DOHC 8v Turbo" (1985)
Ford Pinto "1 av 19 i sverige" (1974)
eriksson87
21 januari 2008 · 590 Inlägg

Ellar att någon högtalarkabel eller lågnivån-kabel ligger för nära ström kablar? smile

Mercedes_c180
21 januari 2008 · 66 Inlägg

unpatterned skrev:
troligen jordfel vid steget, det du hör är generatorn.

men borde det inte tjuta i basarna då också ir har jag fel?

Mercedes_c180
21 januari 2008 · 66 Inlägg

eriksson87 skrev:
Ellar att någon högtalarkabel eller lågnivån-kabel ligger för nära ström kablar? smile

ok ska kolla de

Fredrik.Gustavsson
21 januari 2008 · 2 123 Inlägg

Använd sökfunktionen så finner du garanterat ditt svar.
Vet inte hur många jag försökt hjälpa med att bli av med störningarna nu, det är ju inte 1 kan jag säga.
Det du har är generatorvin/brus.

Ztoffe
21 januari 2008 · 45 Inlägg

Hade samma fel själv. eller något liknande!

Det viner/tjuter i högtalarna när motorn är på, varför?

Vinande/tjutande störningar beror på att slutsteget och stereon inte har samma jordpotential mot batteriet eller att signalkabeln ligger för nära strömkabeln och på så sätt tar upp störningar. Om det knäpper när du byter låt på CD-spelaren samtidigt som det viner kraftigt när motorn är igång kan signaljorden vara trasig i CD-spelaren eller slutsteget. Trasig signaljord måste åtgärdas av serviceverkstad.

Åtgärder:
1. En bättre jordpunkt för slutsteget. Jordkabeln ska vara lika grov som strömkabeln och plåten ska slipas helt rent. Tänk på att inte jorda i punktsvetsad plåt. Huvudenhet och slutsteg ska helst ha samma jordpunkt.

2. Lågnivåkabeln och strömkabel ska dras på varsin sida om bilen, annars är risken för störningar stor.


funkar inte något av de så kan det t.om vara lågnivåutgången på stereon som har bränt! så var det i mitt fall! lycka till

Mercedes_c180
21 januari 2008 · 66 Inlägg

Ztoffe skrev:
Hade samma fel själv. eller något liknande!

Det viner/tjuter i högtalarna när motorn är på, varför?

Vinande/tjutande störningar beror på att slutsteget och stereon inte har samma jordpotential mot batteriet eller att signalkabeln ligger för nära strömkabeln och på så sätt tar upp störningar. Om det knäpper när du byter låt på CD-spelaren samtidigt som det viner kraftigt när motorn är igång kan signaljorden vara trasig i CD-spelaren eller slutsteget. Trasig signaljord måste åtgärdas av serviceverkstad.

Åtgärder:
1. En bättre jordpunkt för slutsteget. Jordkabeln ska vara lika grov som strömkabeln och plåten ska slipas helt rent. Tänk på att inte jorda i punktsvetsad plåt. Huvudenhet och slutsteg ska helst ha samma jordpunkt.

2. Lågnivåkabeln och strömkabel ska dras på varsin sida om bilen, annars är risken för störningar stor.


funkar inte något av de så kan det t.om vara lågnivåutgången på stereon som har bränt! så var det i mitt fall! lycka till

ok ska kolla jordningen.. och jag har ju batteriet bak så så lågnivån är dragen för sig själv

Mercedes_c180
22 januari 2008 · 66 Inlägg

jordningen är bra. jag har slipat rent allt och den är jordad på samma ställe som bateriet

får man bort tjutet med ett störningsfilter?

Ztoffe
24 januari 2008 · 45 Inlägg

mycket möjligt! testa och se! kan fungera!

båge montör och hobby mekaniker
27 januari 2008 · 2 672 Inlägg

har samma problem med min, 6x9orna tjuter och knastrar, medans det knappt hör ng från basen, generatorvinandet finns..

jag har gjort helt plåtrent för jorden, som sitter i ett bältesfäste bak..

om signaljorden e pajj, hur löser man det? måste det lämnas in eller kan man fixa det själv? steget är kpt på ullared så är inte så sugen på att åka ner dit för att lämna tillbaka det.. ilen är en volvo 245..

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
Ztoffe
28 januari 2008 · 45 Inlägg

e lågnivå kontakten trasig så är det inte mycket att göra! ny stereo eller att plocka signalen ifrån någon annan högtalare! finns ett par alternativ!

Mercedes_c180
9 februari 2008 · 66 Inlägg

det funkade då inte med störningfillter ir lite for bort men definitifft inte allt..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang