Någon som testat svetsa aluminium med Kemppi minarc 180?

BMWKimmo Mekaniker
22 januari 2008 · 472 Inlägg

Undrar som topic om det är någon som har testat svetsa alu med den svetsen.- Tänkte isåfal hur det blir om det är någon ide att köpa annan tråd och gas till den eller om man ska köpa en TIG med en gång? Svetsen ska ju klara aluminium och har tom ett program inlagt för det.

BMW-tok
BMW 525 Turbo "BadBlack" (1989)
JeyKay Allvetande uppfinnare
22 januari 2008 · 377 Inlägg

ja beror väl på hur han bakom spakarna sköter sej;) kempi e ett bra märke, dom gör inget som e kasst å svetsa med..

Arbete är en mycket viktig sak, därför ser vi till att spara lite till morgondagen.
http://www.youtube.com/watch?v=li4Yfmkurl0 lyssna, egenproducerad låt..
Holme
22 januari 2008 · 1 417 Inlägg

Det är en pinnsvets som klarar av en tig-tillsats eller?

BMWKimmo Mekaniker
3 februari 2008 · 472 Inlägg

Nej det är en MIG svets sm ska klara att sveta alu med en annan tråd och en ren Argon som gas. Va och hörde där jag har köpt den och dom sa att det va svårt att få en jämnbred fog med den bara. Blev tunn i början när matrialet va kallt och bred när man svetsaten stund så det blev varmt..

Blir okej när man svetsar stål med den iaf:
http://i160.photobucket.com/albums/t162/Subidius/20080203038.jpg

BMW-tok
BMW 525 Turbo "BadBlack" (1989)
BMWKimmo Mekaniker
3 februari 2008 · 472 Inlägg

http://i160.photobucket.com/albums/t162/Subidius/20080203046.jpg

BMW-tok
BMW 525 Turbo "BadBlack" (1989)
chevelle-70
3 februari 2008 · 25 Inlägg

Dom går riktigt bra. Jag tycker det blir snygga fogar, inte som en TIG svets förstås men riktigt bra. Det går att köra alu med vanlig mison men den går definitivt bättre med argon.Problemet med MIGen är oftast starten men denhär startar riktigt bra. Svart går den kanon i.Om du inte bara ska svetsa Alu så tror jag att du kommer bli belåten med den!!!

"I prefere twins"
BMWKimmo Mekaniker
4 februari 2008 · 472 Inlägg

Jag har redan svetsen. Men vill veta om det är värt att köpa argon och annan tråd. Det är mina svetsfogar på bilderna.

BMW-tok
BMW 525 Turbo "BadBlack" (1989)
gorre
4 februari 2008 · 250 Inlägg

det kommer säkert funka bra.kemmpi skulle inte tillverka nått som inte "funkar"
men tänk på att det är lite anorlunda att svetsa aluminium med mig än att svetsa stål.
främst så måste du öka framförnings hastigheten mycket mer än du tror när du sitter där.
och bränn inte på för hårt då kommer det spricka.
men det kommer ju aldrig bli lika "Vackert" som med tig. förvänta dig inte att det kommer kunna bli lika snyggt som när du svetsar i stål. för det kommer det inte bli. Det var vad dom sa åt mig när jag var på kurs.

edit: ang att den blir bredare när det blir varmt det är i princip omöjligt att undvika med alu mig.

Senast redigerat av gorre (4 februari 2008)

chevelle-70
7 februari 2008 · 25 Inlägg

Ja det är definitivt värt att köpa tråd om du ska svetsa aluminium, jag kör med en tråd som heter almg5. Det går bättre med argon

"I prefere twins"
BMWKimmo Mekaniker
12 februari 2008 · 472 Inlägg

Ska prova detta när motorn är klar. Har då tänkt att bygga ett plenum.

BMW-tok
BMW 525 Turbo "BadBlack" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang