100W xenon lampa i original H1 sockel - går det?

beta
26 januari 2008 · 804 Inlägg

JapMax skrev:
Färgen på xenonljus mäts ju i Kelvin (av försäljarna), vilket är en enhet för värme. Desto blåare ljus däeso högre Kelvin, ta tex 8000K xenon, 8000 Kelvin det motsvarar ca 7700 grader celcius. Och det är satan varmt det =P Men antar att de är gasen som brinner i den temperaturen och spridningen är minimal.

Det här med kelvin och ljusfärg är inget jag har belägg för utan bara egna slutsatser. Men någon sanning borde det ju ligga i det.

Kelvin är ett sätt att mäta färg på en färgskala, du kan även ändra kelvintal på din färgprofil till skärmen på datorn, inte brinner pixlarna i skärmen med ~6500 grader Kelvin för det. smile

edit: http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%A4rgtemperatur

Senast redigerat av baaki (26 januari 2008)

loudness
26 januari 2008 · 4 554 Inlägg

Phaetoon skrev:
Jag läste en intressant sak någonstans. Värmeutvecklingen på 50W xenon kan vara mindre än på vanliga 35W. Jag förstår inte riktigt hur det kommer sig?

inte konstigt alls jämför ett lysrör och en glödlampa samma grejj fast på bilar
riktiga xenon är av typen urladdningslampor som har behöver en högspänningskälla för att tända sig en glödlampa har en tråd son ger dej några %ljus och resten ren värme urladdning har nästan t5värom massa ljus ingen värme

Victorduvet
11 september 2009 · 395 Inlägg

_Spawned_ skrev:

JapMax skrev:

zewmah skrev:
det är ingen Xenon isf, kan vara en 100 watt xenon-lookalike (blåglas, annordlunda gasblandning osv - men likförbannat en vanlig H1'a halogen lampa).

Xenonlampor kräver ballaster, och har helt andra sockelfattningar än H*-lampor.

Det har dom inte alls, alla eftermarknadssatser jag sätt säljs i de flesta socklar.
Orginalmonterade xenonljus kan va lite egna mellan bilmärken.

"Xenon"lampan han menar för 295kr är inte äkta xenon, nej! smile

Btw, 100W Xenon kommer säkert snart, 50W finns ju nu, de ska ju bara ta sin tid så alla kan köpa svagare först! smile

Alla (vad jag vet) orginalmonterade xenonljus och de flesta (de finns alltså 50w) eftermarknadskitten säljs med 35w effekt.

Finns 55W's xenon som max förtillfället att köpa.
jag har 3st 55W, 2st 50W och 2st 35W i bilen 6000K

nu finns 70w xenon ;P

BMW 520 (1992)
sirmiro Double-Unicorn Rider
11 september 2009 · 2 486 Inlägg

Om vi först ser det om 100W (normal lampa med glödtråd) skadar reflektorn: Ja, om du står stilla/kör sakta. Kör man relativt fort med kall luft utanför ger inte en 100W lampa tillräckligt med värme för att smälta gladpack på de minsta extraljusen (liten ramp med 4-5st), har själv testat.

Om dessa lampor är fyllda med "Xenon" istället för "Halogen" (båda är skyddsgaser för att glödtråden inte ska brinna av) så är det 100% godkänt att kalla det 100W xenon.


De lampor vi kallar "xenon-ljus" är snarare att man nyttjar en j***a massa volt för att få gasen att ge ifrån sig ljus. Samma princip som används i neonljus.
Denna metod utvecklar väldigt lite värme oavsett styrka.

Jämför gärna med glödlampor mot lysrör, samma princip. En 15w klotlampa blir mycket varmare än ett 15w lysrör, men lysröret ger mycket mer ljus.
Xenon och halogen är dock så effektiva gaser att det går att ha i mycket små utrymmen utan att det blir överhettat.

dumpis
20 oktober 2009 · 133 Inlägg

finns även 75w xenon..

ett stort xenon företag ändrade just sina sk 70w ballasters till 60w ballasters?

man kanske skulle mätt upp ett par sk 70w ballasters?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang