Få tag på handbromsoksfjäder? (nu ojämn bromsverkan på handbroms)

zoopåse
28 januari 2008 · 1 171 Inlägg

Behöver få tag på en speciell fjäder som ska dra tillbaka armen (som aktiveras av handbromsvajern) vid bromsoket. Vart kan man hitta sådana saker? Finns det några universalfjädrar som ser ungefär likadana ut på alla bilar? Det är till en Mazda 323 från -94 med skivbromsar bak. Armen puttar på de befintliga hydraliska skivbromsarna men fjädrarna som ska dra tillbaka armarna är slut så att bromsarna bak fastnar ibland när man använder handbromsen.

Att byta hela oket (som annars verkar funka bra) pga en liten fjäder känns inte lockande. Känns som att detta borde vara ett vanligt problem på gamla bilar.

Senast redigerat av zoopåse (12 februari 2008)

Larsson_Power Saabvilde!
28 januari 2008 · 1 708 Inlägg

Finns det ingen reparationssats till din bil då? På en autorisead verkstad ? : )

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)
Saab 9000 CC T16 "Lapptäcket" (1988)
zoopåse
28 januari 2008 · 1 171 Inlägg

Känns som att sådana ställen bara vill lura en hela tiden, men det är klart jag kan höra med dem. Annars känns det smidigare att bara köpa några standardfjädrar om det säljs någonstans? Har kollat på Mekonomen, bildelskatalogen och biltema men hittar inget lämpligt.

Larsson_Power Saabvilde!
28 januari 2008 · 1 708 Inlägg

zoopåse skrev:
Känns som att sådana ställen bara vill lura en hela tiden, men det är klart jag kan höra med dem. Annars känns det smidigare att bara köpa några standardfjädrar om det säljs någonstans? Har kollat på Mekonomen, bildelskatalogen och biltema men hittar inget lämpligt.

Ja okej ! har du provat och smörjt upp fjädern / armen annars då? Mata på ordentligt med WD40 eller 556 och vicka som en tok med armen med en lämplig skruvmejsel tillexempel, Eller har jag fått allt om bakfoten och fjädern är borta ? tongue

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)
Saab 9000 CC T16 "Lapptäcket" (1988)
zoopåse
28 januari 2008 · 1 171 Inlägg

Jag har dränkt skiten i typ 5-56 utan att det har hjälpt, det kanske sitter djupare inne i oket? Jag får nog ta och titta på detta noggrannare för att få någon rätsida på det. Tror fjädrarna är slut iaf. Vajrarna puttas ut ur sina fästen på armen utan att armen följer med så jag tror de är bra iaf.

Larsson_Power Saabvilde!
28 januari 2008 · 1 708 Inlägg

zoopåse skrev:
Jag har dränkt skiten i typ 5-56 utan att det har hjälpt, det kanske sitter djupare inne i oket? Jag får nog ta och titta på detta noggrannare för att få någon rätsida på det. Tror fjädrarna är slut iaf. Vajrarna puttas ut ur sina fästen på armen utan att armen följer med så jag tror de är bra iaf.

Okej, jo det låter ju som fjädrarna har gjort sitt ju hmm Men som sagt, kolla på en Mazda Verkstad : )

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)
Saab 9000 CC T16 "Lapptäcket" (1988)
zoopåse
4 februari 2008 · 1 171 Inlägg

Jag gjorde som du sa och gick loss med tunn olja, kopparpasta och tandborste samtidigt som jag vicka på armen och då började den röra sig. Till slut så fungerade återfjädringen så att handbromsen släpper. Det var armarna som kärvade helt enkelt. Nu har jag justerat bromsarna så att de tar grymt bra, bilprovningen borde inte klaga nu.

zoopåse
12 februari 2008 · 1 171 Inlägg

Nytt problem med handbromsen. Den gick inte genom besiktningen.hmm

Den motsvarade bara 10% av bilens vikt och gränsen skulle vara 16%. Största problemet är att den är mycket svagare på höger sida.

Dessutom fick alla bromsarna generellt låga värden jämfört med tidigare besiktningspapper.

Nu var jag så klantig att jag körde bilen genom en biltvätt några minuter innan besiktningen, kan det ha med saken att göra?

Hur det än är med det så behöver jag justera höger handbroms så att den tar lika tidigt som vänster men det finns ingen justering för en sida. Enda justering som finns är manuella justeringen av kolven i oket och den vid handbromsspaken inne i bilen. Hur löser man detta problem? Jag gissar att det är höger vajer som drar senare än vänster. Går det att justera inne under bilen där vajrarna delar på sig eller är det lönlöst att ens försöka?

Skulle det hjälpa att rengöra bromsskivorna med sprit? (borde inte hjälpa ojämnheten på handbromsen iom att de vanliga bromsarna fick samma värde på hö/vä)

xzit
13 februari 2008 · 448 Inlägg

jag håller mig här, har nog ett liknande problem på min probe , tar inte alls på vänster bak , men perfekt på höger sida.

Xzit
zoopåse
17 februari 2008 · 1 171 Inlägg

För intresseklubben:

Tror jag lyckats fixa det faktiskt. Det var nog högra sidan som inte var lika tight justerad. Jag har räknat ut att den manuella justeringsskruven som skruvar in och ut kolven ur oket bara gäller för handbromsen, alltså bestämmer hur nära den ska ta på den sidan. Hydraliska bromsen är självjusterande.

Justeringsskruven är alltså "motsvarande" hålet med kuggen innanför som brukar vara på handbromstrummor.

XzitXR3I: Kolla i en reparationshandbok för din bil om du hittar manuella justeringen för dina handbromsar. Annars kan det ju vara så att vajjern är typ av eller något.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang