Sålt bil nu har köparen funnit fel! Hjälp mig!!

snackcalahan
6 februari 2008 · 482 Inlägg

Hej
Sålde en subaru legacy 2.5 gx för 4 månader sen. Köparen på pekade att på ett gammalt besiktningsprotokoll så stod det att lampan för motorstyrning va tänd, jag försäkra honom om att felet va fixat och att inte bara lampan va släkt, så vi skrev med i kontraktet att det inte va några motorfel vid köpet (men står inget i mitt kontrakt om detta när jag kolla nu). Nu har han sett att plastkåpan som sitter runt kamremmen är sprucken på baksidan ( hade jag inte en aning om) Han föreslod att vi skulle dela på kostnden för ny kåpa och kamremsbytte. Frågan är alltså kan han göra så här flera månader efter? Vad är min skylldighet

prata med honom igen det sitter tydligen en packbox bakom kamremskåpan som inte längre haft nåt tryck på sig pga att kamremskåpan är sprucken, Så bilen läcker olja som bara den och det skulle kosta mellan 7-14 ka att fixa enligt subaru mek. Han märkte felet i veckan då bilen började ryka från motorn

Står så här i kontraktet att : bilen och utrustnigen enligt ovan säljs i befintligt skick. Även om bilen sålts i befintligt skick skall den anses vara felaktig om:
1) Bilen inte överensstämmer med uppgifter som lämnats av säljaren före köpet.
2)Säljaren före köpet underlåtit att upplysa om sådant väsentligt förhållande rörande bilens egenskaper eller användning som han känt till, eller
3)Bilen är i väsentligt sämre skick än vad köparen, med hänsyn till bl a bilens pris haft skäl att förutsätta

Säljarens upplysningar dessa fel finns på bilen
Nivåreglering bortkopplad, skada höger bakdäck och rost skärmkant + huv/



Detta borde väll fri skriva mig från ansvar lr?
Bilen va en 98 med 32 000 mil på mätaren som såldes för 30K

Senast redigerat av snackcalahan (6 februari 2008)

just real power
no turbo shit
TFkarlsson Varningar. 36
6 februari 2008 · 1 200 Inlägg

Ähh för fan, det är ju inget motorfel! Ge grabben en burk spackel.

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.
John87 Stolt Volvoägare
6 februari 2008 · 4 913 Inlägg

Han har skrivit på att det inte var några motorfel när han köpte den?
Tråkigt för honom isf tongue

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
snackcalahan
6 februari 2008 · 482 Inlägg

eh nej han har inte skrivt på det tyvär, men tror ni det räknas som motorfel? om det skulle komma upp i rätten tror ni de skullle se det som motorfel och nåt jag ska åtgärda

just real power
no turbo shit
vw___tompa Avstängd
6 februari 2008 · 386 Inlägg

TFkarlsson skrev:
Ähh för fan, det är ju inget motorfel! Ge grabben en burk spackel.

Ev en tub PL600

Daaze Rent A Retard !
6 februari 2008 · 674 Inlägg

vw___tompa skrev:

TFkarlsson skrev:
Ähh för fan, det är ju inget motorfel! Ge grabben en burk spackel.

Ev en tub PL600

PL600 is the shiiiiet lol

307 Km/h ++
502 Hk
650 Nm
Android
6 februari 2008 · 892 Inlägg

Ett halvår efter? Känns inte som om han kan kräva pengar då...kan ju hänt efter köpet menar jag. Vet inte vad lagen säger om det, men jag tycker ju inte att det är nått motorfel. Dessutom säger du han ska ha pengar till kamremsbyte? Har du otur kan han kräva på kåpan, men kamremmen lär han ju inte få nått för... roll

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd
KlintA Våga Vägra Volvo!
6 februari 2008 · 326 Inlägg

Du sålde bilen i befintligt skick. Han kan inget göra åt de! Du ska inte betala en krona!

Vad sa du? Har Pappa betalat?
Dwarf-Lord
6 februari 2008 · 26 Inlägg

Enligt vad jag förstår så har du absolut ingen skyldighet att betala och han ingen rättighet att kräva dig på kostnader för sådant som inte upptäcktes vid hans egen-besiktningen av fordonet.

Förhoppningsvis har du ett välformulerat kontrakt där du frånsäger dig alla skyldigheter frånsett dom som upptäckts vid köparens kontrollbesiktning av bilen.


Ring konsumentverket på 0771 - 42 33 00 och förklara ärendet för dom.

De gånger jag haft kontakt med dom har jag fått en hjälp jag behövt.


   //  Dwarf

Senast redigerat av Dwarf-Lord (6 februari 2008)

Jimm
6 februari 2008 · 1 661 Inlägg

När min kamremskåpa var dålig på en annan bil så var det för att löprullen var dålig och kamremmen börjat vandra utåt och slipat sönder sig själv och kåpan.
Detta är i vilket fall som helst inget som motorlampan lyser p g a.
Men om du hade fixat det som gjorde att lampan lös så ska lampan slocka av sig självt också. (troligen något helt annat)

snackcalahan
6 februari 2008 · 482 Inlägg

Android skrev:
Ett halvår efter? Känns inte som om han kan kräva pengar då...kan ju hänt efter köpet menar jag. Vet inte vad lagen säger om det, men jag tycker ju inte att det är nått motorfel. Dessutom säger du han ska ha pengar till kamremsbyte? Har du otur kan han kräva på kåpan, men kamremmen lär han ju inte få nått för... roll

Satt o kolla nu stod i köplagen att fel som hittas upp till 6 månade efter köp anses alltid ha funnits från början, men tror inte den är inriktad på bilköp? Men vet den har för funktion, finns inget framstycke på den från början så skydda mot smuts verkar ju rätt konstigt

just real power
no turbo shit
Rejad Maskin stundent!
6 februari 2008 · 218 Inlägg

man har väl inga typ ångerrätt/garantier över huvudtaget när man köper av privatpersoner om man inte anger annat i nån form av kvitto ? Är inte säker men har för mej att de e så...

Lycka till!

"- Vi är inte fulla, vi har pollenallergi!!"
BBAD Utbildad hobbymekare
6 februari 2008 · 1 125 Inlägg

ni skrev ju att det inte var något motorfel på kvittot på den så de ska han få stå för själv
det anser jag iaf, jag skulle inte betala

Volvo 855 GLE "Low and Green" (1993)
Dwarf-Lord
6 februari 2008 · 26 Inlägg

Om du bara har ett kontrakt som heter...

Bil XXX säljes för XXX kr till N.N. + datum

har du absolut ingen hållhake på säljaren och han kan svära sig fri från allt ansvar.

Detta betyder att bilen såldes i befintligt skick. *punkt*

I annat fall har ni ett välformulerat kontrakt som undanröjer alla tveksamheter och ärendet hanteras därefter....

Det var svaret jag fick när jag förklarade för konsumentverket minuten sen...   (agerade köparen)


//   Dwarf

ironhead volvoraggare
6 februari 2008 · 4 776 Inlägg

asså detta måste vara den absolut dummaste köpare jag vart med om. köper man bilen i befintligt skick och att man inte har kollat upp skader före innan köp ja dår får man allt  ta och betala sånt själv.skillnad på om du hade ljugit och sagt ja den är som ny då hade du kunnat åka dit

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
snackcalahan
6 februari 2008 · 482 Inlägg

Dwarf-Lord skrev:
Om du bara har ett kontrakt som heter...

Bil XXX säljes för XXX kr till N.N. + datum

har du absolut ingen hållhake på säljaren och han kan svära sig fri från allt ansvar.

Detta betyder att bilen såldes i befintligt skick. *punkt*

I annat fall har ni ett välformulerat kontrakt som undanröjer alla tveksamheter och ärendet hanteras därefter....

Det var svaret jag fick när jag förklarade för konsumentverket minuten sen...   (agerade köparen)


//   Dwarf

Vi hade just ett sånt kontrakt men i mit kontrakt står det inget om motorskada hm? hade för mig att vi skrev ner det, står bara skada högerbakdäck och att nivåregleringen ä bortkopplad. Ska ringa och höra med konsumentvägledaren tack så mycket för hjälpen

just real power
no turbo shit
Mackanol
6 februari 2008 · 2 079 Inlägg

Daaze skrev:

vw___tompa skrev:

TFkarlsson skrev:
Ähh för fan, det är ju inget motorfel! Ge grabben en burk spackel.

Ev en tub PL600

PL600 is the shiiiiet lol

PL400 roll

Cars were invented to have a faster way of fleeing from Chuck Norris. Not to be outdone, Chuck Norris invented the car accident.
krutmats
6 februari 2008 · 1 892 Inlägg

Men va faan..
att kåpan är sprucken gör ju inte att motorlampan tänds ...
Aldrig aldrig att du ska gå med på det!
Stå på dej

MVH/Englund

P-G Säl-Tämjare...
6 februari 2008 · 1 024 Inlägg

Be han dra åt helvete. Det är ju inte ditt bekymmer. Bara det är ett kvitto med i spelet så är det ju lugnt.

Jag sålde min honda legend till en i angered, han voltade med den på vägen hem när han hade köpt den och skrotat den. han försökte kräva mig på pengar men aldrig ie helvete fick han något.
den stog på blankslitna sommardäck mitt i vintern, och det visste han om och i kvittot stog det : Kollad och godkänd utav köparen.
Så rätten ansåg att han va medveten om det och fick skylla sig själv.


Så det är inte ditt fel. du ska inte betala en krona. som tidigare talare. ta kontakt med konsumentverket och stå på dig.

Vilket jävla drag :)
J_Knoxville
6 februari 2008 · 34 Inlägg

inte ditt fel, du ska absolut inte betala nåt...

Att han ens kan be om det, kamremsbyte med, hahaha, han kunde ju fan kollat remmen innan han köpte då...

Betala INGET, tror inte han skulle ha en chans i rätten, ger han 0.5% chans då kanske   smile

Ha de, o gå inte med på nån "övertalning".

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang