Sålt bil nu har köparen funnit fel! Hjälp mig!!

DJTrooper
6 februari 2008 · 240 Inlägg

snackcalahan skrev:
prata med köparen igen, de va visst ett alvarligt fel sitter tydligen en packbox bakom kamremskåpan som inte längre haft nåt tryck på sig pga att kamremskåpan är sprucken, Så bilen läcker olja som bara den och det skulle kosta mellan 7-14 ka att fixa enligt subaru mek. Han märkte felet i veckan då bilen började ryka från motorn, Nu känns det absolut som det inte är mitt problem. Det kan ju ha hänt va som helt under den tiden han har ägt bilen

Visst att det finns packboxar bakom kamremskåpan. men säga att den gått sönder på grund av att det inte finns ngt tryck där... det ska väl inte vara ngt  tryck bakom den kåpan den skyddar ju bara mot smuts.

eller har jag helt fel?

holyday Mek
6 februari 2008 · 88 Inlägg

Det är upp till köparen att undersöka bilen innan köp tex låta motormänen bes bilen (han betalar bes). Har han sen köpt den av dig privat så finns det INGA GARANTIER och att komma efter 4 månader bry dig inte han försöker bara att du ska få dåligt samvete.Stå på dig.

Mvh Bert

Senast redigerat av holyday (6 februari 2008)

Livet börjar vi 2 bars ladd
Audi RS4 Biopower "Performance made by Holyday" (2001)
Bostrom RS
6 februari 2008 · 886 Inlägg

Det är väl 10 dagar ångerrätt vid köp av personbil mellan privatpersoner, och kör man sen efter dom 10 dagarna sönder bilen kan man inte komma och gnälla och kräva pengar inte!! Däremot ska ju säljaren vid köptillfället vara noga med att uppge alla fel kända av säljaren, annars kan man ju få lite problem kanske. Men visste du inte om det där me spruckna kåpan som gjorde att bilen läckte olja så är det väl så. Tror inte han kommer att kunna kräva dig på nåra pengar iaf.

Focus RS
holyday Mek
6 februari 2008 · 88 Inlägg

Inte alls konstigt om en packbox ger upp efter så många mil. Vad det är för tryck han snackar om vet jag ej, på insidan finns ju event bara ett litet vevhustryck.

Mvh Bert

Livet börjar vi 2 bars ladd
Audi RS4 Biopower "Performance made by Holyday" (2001)
HardCore
6 februari 2008 · 321 Inlägg

Har inte läst hela tråden men för att svara på första posten så;
Be honom fara och flyga.

snackcalahan
6 februari 2008 · 482 Inlägg

nej jag vet inte heller riktigt hur felet skulle ha uppståt, är väl sånt som slit å måste byttas nån gång hade ju rullat rätt många mil

just real power
no turbo shit
Supratok Toker
6 februari 2008 · 491 Inlägg

Bostrom skrev:
Det är väl 10 dagar ångerrätt vid köp av personbil mellan privatpersoner, och kör man sen efter dom 10 dagarna sönder bilen kan man inte komma och gnälla och kräva pengar inte!! Däremot ska ju säljaren vid köptillfället vara noga med att uppge alla fel kända av säljaren, annars kan man ju få lite problem kanske. Men visste du inte om det där me spruckna kåpan som gjorde att bilen läckte olja så är det väl så. Tror inte han kommer att kunna kräva dig på nåra pengar iaf.

Finns ingen ångerrätt vid köp av privatperson på bil..
Då jag själv varit en köpare som såg dagen efter att bilen hade allvarligare fel som säljaren döljt bra, t.om när jag ringde dagen efter så ljög han mig rätt upp i ansiktet, jag hade fått tag i föredetta ägare som visste vad som hade hänt med bilen.
Man fick göra en stämning mot säljaren ifall man vela få köpet hävt elr. pengar för att laga..

Sånt kostar pengar och det orkar man inte med, jag sålde vidare bilen till ett lägre pris med felen..

Så du behöver inte oroa dig något.

Senast redigerat av Supratok (6 februari 2008)

Toker Jr 081102
AnteB
6 februari 2008 · 13 Inlägg

köper man privet så gäller köpt är köpt! alltså ahn kan inte kräva dig på pengar

Volvo 2.5TD (1998)
Aga_Diff Bärs!
6 februari 2008 · 3 456 Inlägg

HardCore skrev:
Har inte läst hela tråden men för att svara på första posten så;
Be honom fara och flyga.

Håller med...

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Opelmadness German cars, quality and beyond
6 februari 2008 · 8 197 Inlägg

Han ska stå för alltihop! Jag köpte min bil, körde 110 mil med en hem och skulle besikta några veckor senare.
DÅ var ena hjullagret fram slut! Skulle kosta 2800 spänn!
Jag tog kontakt med killen och frågade om en delad kostnad, eftersom han inte hade sagt nåt om att det skulle vara nåt fel på bilen. Men icke.
Så jag fick bita i det mycket sura äpplet och betala.
Plus att jag fick inte med nån nyckel till draget, det hade inte han ens använt så jag fick kosta på ett helt nytt lås på det med.

Så privataffärer är det inga garantier på. Han ska byta den lilla plastdelen själv.

snackcalahan skrev:
Hej
Sålde en subaru legacy 2.5 gx för 4 månader sen. Köparen på pekade att på ett gammalt besiktningsprotokoll så stod det att lampan för motorstyrning va tänd, jag försäkra honom om att felet va fixat och att inte bara lampan va släkt, så vi skrev med i kontraktet att det inte va några motorfel vid köpet (men står inget i mitt kontrakt om detta när jag kolla nu). Nu har han sett att plastkåpan som sitter runt kamremmen är sprucken på baksidan ( hade jag inte en aning om) Han föreslod att vi skulle dela på kostnden för ny kåpa och kamremsbytte. Frågan är alltså kan han göra så här flera månader efter? Vad är min skylldighet

prata med honom igen det sitter tydligen en packbox bakom kamremskåpan som inte längre haft nåt tryck på sig pga att kamremskåpan är sprucken, Så bilen läcker olja som bara den och det skulle kosta mellan 7-14 ka att fixa enligt subaru mek. Han märkte felet i veckan då bilen började ryka från motorn

Står så här i kontraktet att : bilen och utrustnigen enligt ovan säljs i befintligt skick. Även om bilen sålts i befintligt skick skall den anses vara felaktig om:
1) Bilen inte överensstämmer med uppgifter som lämnats av säljaren före köpet.
2)Säljaren före köpet underlåtit att upplysa om sådant väsentligt förhållande rörande bilens egenskaper eller användning som han känt till, eller
3)Bilen är i väsentligt sämre skick än vad köparen, med hänsyn till bl a bilens pris haft skäl att förutsätta

Säljarens upplysningar dessa fel finns på bilen
Nivåreglering bortkopplad, skada höger bakdäck och rost skärmkant + huv/



Detta borde väll fri skriva mig från ansvar lr?
Bilen va en 98 med 32 000 mil på mätaren som såldes för 30K

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
engolf
6 februari 2008 · 3 235 Inlägg

Att han har haft bilen i fyra månader, och upptäckt felet först nu betyder ju att du inte kunnat veta om det, och är inte ansvarlig.
Det handlar om "rimlig" tid efter köpet. Fyra månader är inte rimlig tid, för man kan lätt köra sönder en begagnad bil under den tiden.

RPMDennis
6 februari 2008 · 319 Inlägg

De här låter ungefär som om en konsument går in på Mc donalds och äter upp halva hamburgaren och klagar "de är för lite sallad på den här". Vilket jädra barn be han att dra nåt gammalt över sig!!! Har du pratat med dom på konsumentverket nu? Ha de bra och lycka till med allt

Severin
6 februari 2008 · 1 587 Inlägg

Köpt e köpt wink !!

Thorssa
6 februari 2008 ·

Jösses vad folk gissar.

Finns ingen ångerrätt för det första, öppet köp gäller endast om man har avtalat om det!

Om köparen skulle ha upptäckt felet vid en undersökning av bilen så kan han inte begära ett skit. Så det är det första du kan kolla, borde han ha upptäckt det? Isåfall är han körd redan där!

Om det inte hade gått att upptäcka så blir säljaren ersättningsskyldig endast om säljaren på något vis garanterat att just den delen är ok eller låtit bli att upplysa om något fel som han kan anta är av betydelse för köparen. Såvitt jag kan se sitter du säkert även här. Om du inte kände till felet eller inte borde känt till felet, så har han inte heller någon rätt att kräva dig på pengar.

Bilen kan också anses felaktig om den är i sämre skick än vad man kan förvänta sig i förhållande till priset och övriga omständigheter. 30000 kr och 32000 mil, då kan man inte förvänta sig speciellt mycket.

Detta är vad som gäller enligt köplagen och allt annat som skrivits i denna tråd är gissningar och felaktigheter.

Gonken Fortare än kvickt
6 februari 2008 · 241 Inlägg

dumt att krångla till köpekontraktet så mycket. räcker väl med att skriva att inga restskulder föreligger fordonet. allt man köper/säljer privat får väl vara i befintligt skick. finns ingen skyldighet att lämna några garantier. du har inga skyldigheter gentemot köparen idag, men skriv inte så långa utlägg nästa gång du säljer en bil så slipper du fundera.

Akta lacken pappskalle!
_Wallis_
6 februari 2008 · 4 506 Inlägg

Nej nej nej, Man ska aldrig lämmna garanti på något.
Säljes i befintligt skik. Brukar alltid vara ärlig när jag
säljer ngt, Men jag skulle aldirg skriva ett kontrakt
på ngn garanti att ngt är felfritt. Det vet man ju inte
förenns de pajjar, big_smile haha. eller ? ja nä? ja? va fan..

jaja //Wallis

Kan du andas kan du dö.
snackcalahan
6 februari 2008 · 482 Inlägg

Thorssa skrev:
Jösses vad folk gissar.

Finns ingen ångerrätt för det första, öppet köp gäller endast om man har avtalat om det!

Om köparen skulle ha upptäckt felet vid en undersökning av bilen så kan han inte begära ett skit. Så det är det första du kan kolla, borde han ha upptäckt det? Isåfall är han körd redan där!

Om det inte hade gått att upptäcka så blir säljaren ersättningsskyldig endast om säljaren på något vis garanterat att just den delen är ok eller låtit bli att upplysa om något fel som han kan anta är av betydelse för köparen. Såvitt jag kan se sitter du säkert även här. Om du inte kände till felet eller inte borde känt till felet, så har han inte heller någon rätt att kräva dig på pengar.

Bilen kan också anses felaktig om den är i sämre skick än vad man kan förvänta sig i förhållande till priset och övriga omständigheter. 30000 kr och 32000 mil, då kan man inte förvänta sig speciellt mycket.

Detta är vad som gäller enligt köplagen och allt annat som skrivits i denna tråd är gissningar och felaktigheter.

Som det är nu så skulle han märkt det vilket han gjorde, Vet inte hur det va innan fick bild av honom va bara massa olja o smuts såg inget. Men efter som olja droppa på grenröret så är det ju nåt han borde märkt tidigare som lukt innan den haverera totalt, Jag märkte varken någon lukt lr når speciellt med oljeförbrukningen gick åt ca 1liter på 200mil jag tycker det är ganska normalt med tanke på mil o typ av motor, var rent o fint i motorutrymmet när jag ägde bilen.

just real power
no turbo shit
snackcalahan
6 februari 2008 · 482 Inlägg

Gonken skrev:
dumt att krångla till köpekontraktet så mycket. räcker väl med att skriva att inga restskulder föreligger fordonet. allt man köper/säljer privat får väl vara i befintligt skick. finns ingen skyldighet att lämna några garantier. du har inga skyldigheter gentemot köparen idag, men skriv inte så långa utlägg nästa gång du säljer en bil så slipper du fundera.

Jo ska tänka på det tongue det va på hans begärna ville bli av med den bilen så jag hade råd med en annan annars hade jag inte sålt den till honom.

just real power
no turbo shit
snackcalahan
7 februari 2008 · 482 Inlägg

Hej
Har nyss prata med köparen och konsument ombudsmannen

Ombudsmannen sa att han kommer få det väldigt svårt att få som han vill då bilen va begagnad och att man hade en väldigt stor undersökningsplikt. Det va endast om jag garanterat att just den delen va okej som han skulle ha en chans.

Köparen sa jag åt att jag inte tänkte betala något åt. Berätta för honom att det va en gammal bil med många mil på mätaren, han va lugn men sa att han fick se om han drog upp det här i rätten.

just real power
no turbo shit
D_MAN ?
7 februari 2008 · 1 038 Inlägg

snackcalahan skrev:
Hej
Har nyss prata med köparen och konsument ombudsmannen

Ombudsmannen sa att han kommer få det väldigt svårt att få som han vill då bilen va begagnad och att man hade en väldigt stor undersökningsplikt. Det va endast om jag garanterat att just den delen va okej som han skulle ha en chans.

Köparen sa jag åt att jag inte tänkte betala något åt. Berätta för honom att det va en gammal bil med många mil på mätaren, han va lugn men sa att han fick se om han drog upp det här i rätten.

Hoppas du önska honom lycka till lol

Mvh Danne
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.
Can't do the time, don't do the crime!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang