Hur långt räcker orginal turbo i Audi A4 1,8T ( 2001-2003 )

Renat
7 februari 2008 · 10 Inlägg

Hej,jag tänker köpa Audi A4 1,8T ungefär år 2001-2003 och undrar om hur långt räcker turbo till?  Nämna om ni vet nackdelar och fördelar med den här bilen.

Goffen Administratör
7 februari 2008 · 2 975 Inlägg

ca 200hästar kanske några fler räcker turbon till i alla fall. Vad gäller andra nackdelar så kolla oljelocket så det inte ser ut som grus under där för då kan det vara dax att byta oljesilen i tråget och det kan gå på några tusen men överlag en riktigt bra bil !

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Renat
7 februari 2008 · 10 Inlägg

Goffen , tack för svaret.  Men en fråga till : hur längre tror du att turbo kommer att orka? Och vad kostar den att byta? smile

Senast redigerat av Renat (7 februari 2008)

AudiZack Living the good Life!
7 februari 2008 · 585 Inlägg

Beror på hur de tidigare ägarna tog han om bilen och om de skötte servicarna, låt oss säga att de kör bilen tills bilen börjar varna för service vilket är upp till ca 3000 mil eller 2 år och de kör hårt med bilen även om den är kall och inte låter motorn kyla ner turbon efter lite hård körning så kan du räkna med att oljan kommer att koksa igen och sätta sig i oljesilen och få dåligt oljetryck till slut, men om du gör som mig och servar bilen låt oss säga var 500 - 1300 mil med olja och oljefilter och låter motorn komma upp till rätt arbetstemperatur innan du varvar över ca 2000 varv vilket är då turbon börjar ladda och låter motorn alltid stå ca 1 minut på tomgång efter normal körning och kanske några minuter efter en riktig hård körning så kan du köra över 25000 mil utan problem med samma turbo, allt detta spelar roll.

Har hållt med en massa såna bilar med 1.8T och sett stora klumpar med oljekoks som ligger i oljetråget och oljesilen.

When the flag drops, the Bullshit stops.
Renat
9 februari 2008 · 10 Inlägg

AudiZack skrev:
Beror på hur de tidigare ägarna tog han om bilen och om de skötte servicarna, låt oss säga att de kör bilen tills bilen börjar varna för service vilket är upp till ca 3000 mil eller 2 år och de kör hårt med bilen även om den är kall och inte låter motorn kyla ner turbon efter lite hård körning så kan du räkna med att oljan kommer att koksa igen och sätta sig i oljesilen och få dåligt oljetryck till slut, men om du gör som mig och servar bilen låt oss säga var 500 - 1300 mil med olja och oljefilter och låter motorn komma upp till rätt arbetstemperatur innan du varvar över ca 2000 varv vilket är då turbon börjar ladda och låter motorn alltid stå ca 1 minut på tomgång efter normal körning och kanske några minuter efter en riktig hård körning så kan du köra över 25000 mil utan problem med samma turbo, allt detta spelar roll.

Har hållt med en massa såna bilar med 1.8T och sett stora klumpar med oljekoks som ligger i oljetråget och oljesilen.

Tack!!!big_smile

Edge EVOLUTION GARAGE
9 februari 2008 · 1 837 Inlägg

Min turbo är fortfarande original, kkk03 har gått 23100 mil nu lite drygt. Har enligt chiptillverkaren 214hk, funkar fint, men man märker att den inte riktigt räcker till. Gäller även Intercoolern. Så efter hård körning, så går turbon "för varmt" som folk vill säga. Vilket gör att den inte riktigt orkar ge de där 214 kusarna.
En ny turbo kan kosta en del, utbytes turbo är billigare, då får du en som är så gott som ny.
Hör med V.A.G så får du veta vad det kostar.

//Edge
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang