Hur länge ska kolven köras inn ?

KelashiaN
15 februari 2008 ·

Hej ! Nu är det så att jag presis köpt en Honda cr 250 02a ... det är en 2 taktare.. Jag har bytt kolv i den presis och vill veta hur jag ska göra för att köra inn kolven eller få den att fungera fint ! Mvh

E30Tompa Rörpulare
15 februari 2008 · 1 453 Inlägg

Tar och startar den håller den på tomgång i 5 min stänger av den låt den kyla ner ett ta halvtimme typ startar den igen igen och tar den på en provtur i nån minut sen låter du den vara ett tag, sen ska de bara vara och köra gärnet! och ja har kört in några kolvar och aldrig har de hänt mej nått!!

Senast redigerat av E30Tompa (15 februari 2008)

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"
BMW 325im-tech II "M-tech Maddsan" (1989)
Chevrolet Impala ss "White trash lowrider" (1964)
BMW E61 m5 (2007)
Kesler
15 februari 2008 · 3 650 Inlägg

Som e30 säger, men för å va på den säkra sidan, kör den på tomgång några gånger..sen kör du runt lugnt ett tag å växlar försiktigt, inga hastiga gasrörelser.

E30Tompa Rörpulare
15 februari 2008 · 1 453 Inlägg

Kesler skrev:
Som e30 säger, men för å va på den säkra sidan, kör den på tomgång några gånger..sen kör du runt lugnt ett tag å växlar försiktigt, inga hastiga gasrörelser.

Precis! Samt lyssna gärna efter missljud eller dylikt! men de brukar aldrig vara några prob om du gjort allt rätt smile dock tycker ja du skulle köpt en yamaha wink hoho

Senast redigerat av E30Tompa (15 februari 2008)

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"
BMW 325im-tech II "M-tech Maddsan" (1989)
Chevrolet Impala ss "White trash lowrider" (1964)
BMW E61 m5 (2007)
Kesler
15 februari 2008 · 3 650 Inlägg

klart du kan ju bara ut gasa järnet direkt, men då kommer den inte gå så bra efter tongue

Senast redigerat av Kesler (15 februari 2008)

E30Tompa Rörpulare
15 februari 2008 · 1 453 Inlägg

men tittar du på heaten i vilken jävla seriösare tävling som helst så slänger dom ju bara i kolvjävel starta och sedan järnet men sen skiter ju dom nya cylindrar om de skulle hända nått men du kan nog sova gått ska du se tongue

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"
KelashiaN
15 februari 2008 ·

Tack så mycket för alla svar ! Ska tästa mig på så som du sa Tompa.. Hoppas det går bra big_smile Mvh

Team-Adolfsson Gödseldräng
15 februari 2008 · 4 529 Inlägg

om det är en sprillans ny kolv så BÖR den köras ca 15tim utan fullgas
och det vet jag har "jobbat" på ett ställe där vi renoverade crossar/mopeder
och du bör inte ge gärnet innan du kört ca minst 10tim iallafall
och som E30 sa så ska du inte heller köra den för länge

Bergerstahl Glad fåne
15 februari 2008 · 103 Inlägg

vad jag har hört så bör man köra lugnt en tank.. fast jag köre lugnt i 40 minuter sen gick den som ett troll tills 70 timmar senare då det var dags för nästa kolvbyte

Sushikocken Sleeper
15 februari 2008 · 3 084 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:
om det är en sprillans ny kolv så BÖR den köras ca 15tim utan fullgas
och det vet jag har "jobbat" på ett ställe där vi renoverade crossar/mopeder
och du bör inte ge gärnet innan du kört ca minst 10tim iallafall
och som E30 sa så ska du inte heller köra den för länge

en som riktigt tävlar kör ju på en kolv i 20h sen byter man fast jag tror knappast dem kör in den i 15h

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
RRBmw
15 februari 2008 · 345 Inlägg

nu e inte jag så haj på hojmaskiner men i gokarten (2takt) så körde man in motorn 2 varv sen vare fullspetta big_smile

Audi S2 "PPF H.O" (1992)
Team-Adolfsson Gödseldräng
15 februari 2008 · 4 529 Inlägg

Sushikocken skrev:

Team-Adolfsson skrev:
om det är en sprillans ny kolv så BÖR den köras ca 15tim utan fullgas
och det vet jag har "jobbat" på ett ställe där vi renoverade crossar/mopeder
och du bör inte ge gärnet innan du kört ca minst 10tim iallafall
och som E30 sa så ska du inte heller köra den för länge

en som riktigt tävlar kör ju på en kolv i 20h sen byter man fast jag tror knappast dem kör in den i 15h

jo är stor skillnad på tvälingsmaskiner och hobbykörare
inte direkt vanlig att en hobbykörare byter kolv var 100tim som man egentligen sa köra om den inte går på bana
men kolven ligger runt 700-900kr beroende på märke och cc och det blir dyrt om man byter var 20 som tävlingsförare gör

E30Tompa Rörpulare
15 februari 2008 · 1 453 Inlägg

Vafan ja som bara körde för träning och skoj bytte kolven va 20-30timme för att inte riskera nått! är ju inte nån 4taktare som håller bra mkt längre... dom kan man säkert köra upp till 100++timmar dock skulle ja nog inte köra mer än 50 för att vara på den säkra sidan men en 2taktare ska typ bara startas, stängas av, startas stängas av startas köra lite lungt sen e de bara att köra! Vet inte va du jobbade nånstans om ni ger ut tips om 15timmars körning utan fullgas... är ju hur lång tid som helst föffan! Hur e de då me sporthojarna är de 200timmars inkörning me deras då eller för att deras kolvar håller längre? roll

Senast redigerat av E30Tompa (15 februari 2008)

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"
E30Tompa Rörpulare
15 februari 2008 · 1 453 Inlägg

och du såg föresten dina 700-900 kroners kolvar! är de nå leksaker till nån mt50 från -91 då eller? då den billigaste till min gamla 125:a var 1000+ och 1500:- för en smidd som en annan köpte! och då denna är en 250cc så blir dom nog inte billigare...

Senast redigerat av E30Tompa (15 februari 2008)

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"
Grantomta
15 februari 2008 · 216 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:

Sushikocken skrev:

Team-Adolfsson skrev:
om det är en sprillans ny kolv så BÖR den köras ca 15tim utan fullgas
och det vet jag har "jobbat" på ett ställe där vi renoverade crossar/mopeder
och du bör inte ge gärnet innan du kört ca minst 10tim iallafall
och som E30 sa så ska du inte heller köra den för länge

en som riktigt tävlar kör ju på en kolv i 20h sen byter man fast jag tror knappast dem kör in den i 15h

jo är stor skillnad på tvälingsmaskiner och hobbykörare
inte direkt vanlig att en hobbykörare byter kolv var 100tim som man egentligen sa köra om den inte går på bana
men kolven ligger runt 700-900kr beroende på märke och cc och det blir dyrt om man byter var 20 som tävlingsförare gör

men samtidigt om du är hobbykörare så är det ingen fara, kör lugnt i 15-20min sen är de klart

Senast redigerat av Grantomta (15 februari 2008)

va skiljer en mekaniker från en amatör?
jo mekanikern har en ren overall
Volvo 242 VOC "traktorn" (1976)
Volvo 940 "voc" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang