Montera slutsteget på baslådan - en bra idé?

rickylicious Webbutvecklare
15 februari 2008 · 2 369 Inlägg

Tjenare!
Jo nu är det så att jag har lite tid över denna ljuvliga fredag så jag tänkte ge mig på att städa lite i bilen och när jag öppnade bagaget så insåg jag att jag har inte snyggat till ljudanläggningen sen jag installerade grejerna med motiveringen "jag gör det snyggare sen, just nu är det kul att höra om det fungerar". Nu har det gått ett halvår och det fungerar.. haha. Just nu så står baslådan längst in i bagaget och slutsteget är fastskruvat i reservhjulsluckan (jag kör en Saab 9000) och det ligger kablar överallt.

Min idé då är att skruva fast slutsteget på toppen av baslådan. Är detta en bra idé? En kompis (som brukar ha dålig koll på det mesta, men ibland har han rätt) påstod att det skakar sönder slutsteget. Men min tanke är då att det vibrerar/skakar mer i slutsteget som det är nu än om det skulle sitta fast på baslådan. Lådan är en MDS med 2 st 10" i och det är ju en väldigt stabil låda så jag tänker som så att slutsteget sitter väldigt mycket stabilare där på än om det sitter fast på reservhjulsluckan.

Vad tycker ni som kan lite mer än mig om detta? Sitter slutsteget bättre om jag skruvar fast det på baslådan, eller tar det mer stryk då än om det sitter på golvet/luckan? Just nu är det inget lastutrymme alls i bak eftersom slutsteget täcker det mesta som inte lådar tar... Så min lösning vore bra på flera sätt då det blir snyggare och jag får mycket mer plats.

Danke schöön.

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
Lindberg88
15 februari 2008 · 1 418 Inlägg

Finns viss risk att slutsteget vibrerar sönder, lödningar släpper etc.

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
rickylicious Webbutvecklare
15 februari 2008 · 2 369 Inlägg

Det var det jag var rädd för. Men som det är nu så vibrerar ju hela luckan till reservhjuls-baljan så det känns som att slutsteget ändå sitter lite stabilare på den fasta och tunga baslådan, än på golvet på luckan som inte är lika fast?

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
CarbonLoader Team Carkings
15 februari 2008 · 2 300 Inlägg

Handlar om helt olika vibrationer. Jag har själv förstört 2 st slutsteg på detta sättet och mitt råd är att låta det sitta på reservhjulsbaljan, det gör mitt eget också just nu.

Volkswagen Golf Mk4 GTi Turbo "The Grey Anatomy" (2001)
rickylicious Webbutvecklare
15 februari 2008 · 2 369 Inlägg

Fan min idé kanske inte var så bra då... Men nu har jag en ny plan! smile

http://rikkeh.se/uppladdat/img_0718.jpg
http://rikkeh.se/uppladdat/img_0718.jpg

Om ni kikar på den bilden. Min nya tanke är att skruva fast slutsteget på undersidan av hatthyllan. Det bör väl fungera? Att slutsteget sitter upp-och-ner borde inte göra något då det inte är några rörliga delar i det? Och där sitter det stabilare (och framför allt snyggare) än mitt på golvet.

Är jag ute och cyklar igen? smile

Edit*
Alltså slutsteget ska sitta längst in under hatthyllan precis över baslådan, INTE längst ut på den uppfällbara delen av hatthyllan.

Senast redigerat av rickylicious (15 februari 2008)

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
Herr_Nilzzon
15 februari 2008 · 329 Inlägg

får du lådan att vibrera så har du byggt för klen låda....

SM 1 i billjud 2006 ESPL Unlimited, 2007 ESPL Unlimited, Bassrace 139,9
Sm 2 i billjud 2007 Emma Racing och DB-Drag
43st 1á priser 2007 Har tappat räkning på alla 1á priser 2008
www.HerrNilsson.org Team Sound 4Fun www.Essen.Nu
Jeep Grand Cherokee "Trackhawk" (2019)
Volvo 760 "V8" (1983)
Volvo 960 "950 T5" (1991)
rickylicious Webbutvecklare
15 februari 2008 · 2 369 Inlägg

Det är inte jag som har byggt lådan, det har MDS gjort. Och som jag skrev så tycker jag att lådan är väldigt stabil och så. Sen så kanske jag uttryckte mig lite konstigt... Lådan vibrerar ju inte direkt, men bas"vågorna" gör ju att det blir vibrationer i bilen.

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
BMTech Svensk Mästare SQL Mini 2010
15 februari 2008 · 2 009 Inlägg

Detta har redan avhandlats.
90% tyckte att det hade ingen betydelse om du satte steget på lådan.
Jag är en av dom.
Lådan ska inte vibrera.
Känn på den när du spelar så märker du.
Går steget sönder brukar det vara av andra anledninger.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"
Volkswagen 1300 "Högre än din bil.............." (1969)
BMW 320i E91 "SQL bilen" (2006)
rickylicious Webbutvecklare
15 februari 2008 · 2 369 Inlägg

Jag tog ditt första inlägg som att du var starkt emot att montera slutsteget på lådan?

Jag tycker att lådan är stabil. Den är ganska tung och den rör sig inte i onödan. Den vibrerar ju inte direkt, men det blir ju ändå bra tryck ifrån högtalarna så det "vibrerar" ju i bilen (om någon förstår den konstiga förklaringen...)

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
BilstereoSEX
15 februari 2008 · 210 Inlägg

BMTech skrev:
Detta har redan avhandlats.
90% tyckte att det hade ingen betydelse om du satte steget på lådan.
Jag är en av dom.
Lådan ska inte vibrera.
Känn på den när du spelar så märker du.
Går steget sönder brukar det vara av andra anledninger.

Hmmmm....Tycker inte det har stor betydelse...........Största  O första nybörjar felet !

Lös en bra instalations handling av bilstereo......skulle bli sååå förvånad om det stog .....sätt stegat på BASLÅDAN !!!!!!

Antingen har man inte någon som hällst kännsel i handen om man inte känner vibrationerna ...eller så har man en jävligt dålig bas !

MVH / Pierre

rickylicious Webbutvecklare
15 februari 2008 · 2 369 Inlägg

Nu har jag varit ute och spelat lite. Jag höjde volymen till ljudnivån som jag brukar spela på (brukar inte spela så högt) och la handen på baslådan och jag tyckte inte att den vibrerade så mycket. Den är som sagt ganska tung och den rör sig inte i onödan. Sen la jag handen på luckan(som inte väger mer än något kilo) till reservhjulet och den vibrerade, minst sagt....

Men som någon nämnde så kanske det handlar om olika sorts vibrationer som inte min hand känner, men som förstör lödningar osv... BilstereoSEX verkar också vara emot det. Så jag kör väl helt enkelt på montering under hatthyllan även om det hade varit smidigt att ha låda och steg i samma "paket".

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
Ruuska_
15 februari 2008 · 474 Inlägg

Går det inte att lägga typ gummislang eller nått emellan steget och baslådan när du skruvar fast det? Det dämpar väl lite vibrationer?

Volvo S60 2.5T AWD
BMW 320D (2011)
Ronnie.L
15 februari 2008 · 914 Inlägg

Folk har och kommer alltid ha olika åsikter om saker. Jag har haft slutsteg monterat på låda, min mamma har det nu och haft så i ett par år nu. Mammas eller mitt slutsteg har ej gått sönder ännu på de lådor vi har.

snoddas
15 februari 2008 · 1 142 Inlägg

jag har satt mitt slutsteg under hatthyllan...sitter bra och syns inte heller vilket är ännu snyggare men ja måste dra om alla kablar satt dom sitter innuti hatthyllan bara...tror ja har bild när bara baslådan står och man inte ser slutsteget

rickylicious Webbutvecklare
15 februari 2008 · 2 369 Inlägg

Pratade precis med en kompis som har exakt samma grejer som jag (jag köpte ett eget ihop plockat paket och han köpte samma för han tyckte det spela bra) och han har kört med slutsteget monterat på baslådan sen i somras och det fungerar finfint och han spelar på mycket högre än vad jag gör.

Men jag måste säga att snoddas har en bra poäng där, det är faktiskt snyggt när man inte ser steget.

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
E-30
15 februari 2008 · 1 050 Inlägg

Att montera slutsteget uppochned under hatthyllan är inget att rekommendera. Detta gör att steget överhettas på nolltid, all värmeutveckling skickas omg tillbaka till kretskortet. Kylflänsarnas värmeavledning fungerar ej optimalt om steget sitter monterat uppochned. (Värmen stiger ju som bekant)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
rickylicious Webbutvecklare
15 februari 2008 · 2 369 Inlägg

Det blev så att jag monterade det på lådan nu. Jag spelar inte alltför högt och min kompis har som sagt haft sitt så (samma steg och låda) i snart ett år och det funkar finfint så jag hoppas på turen smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
BMTech Svensk Mästare SQL Mini 2010
15 februari 2008 · 2 009 Inlägg

BilstereoSEX skrev:

BMTech skrev:
Detta har redan avhandlats.
90% tyckte att det hade ingen betydelse om du satte steget på lådan.
Jag är en av dom.
Lådan ska inte vibrera.
Känn på den när du spelar så märker du.
Går steget sönder brukar det vara av andra anledninger.

Hmmmm....Tycker inte det har stor betydelse...........Största  O första nybörjar felet !

Lös en bra instalations handling av bilstereo......skulle bli sååå förvånad om det stog .....sätt stegat på BASLÅDAN !!!!!!

Antingen har man inte någon som hällst kännsel i handen om man inte känner vibrationerna ...eller så har man en jävligt dålig bas !

MVH / Pierre

Tjamed 31 år på nacken och ca 15 kompletta installationer kan man väl knappast kallas för nybörjare...?
Hur är det fatt idag mens...?
Jag har aldrig haft ett steg som gått sönder.
Visserligen har jag inte monterat steg på en låda på länge men det är mest ur estetisk synvinkel.
Ett slutsteg som är gjort för att sitta i en bil med allt vad det innebär klarar oxå sitta i en vibrerande miljö.
Får du mycke reklammationer på steg så byt märke istället för att skälla på att kunden monterar sakerna fel..

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"
BMW 320i E91 "SQL bilen" (2006)
Volkswagen 1300 "Högre än din bil.............." (1969)
BMTech Svensk Mästare SQL Mini 2010
15 februari 2008 · 2 009 Inlägg

E-30 skrev:
Att montera slutsteget uppochned under hatthyllan är inget att rekommendera. Detta gör att steget överhettas på nolltid, all värmeutveckling skickas omg tillbaka till kretskortet. Kylflänsarnas värmeavledning fungerar ej optimalt om steget sitter monterat uppochned. (Värmen stiger ju som bekant)

Det skulle jag inte häller oroa mig för.
Att överhätta ett steg kräver många timmars plågeri eller för hög belastning.
Det är en annan sak med processorer och liknande som utvecklar enorm värme i förhållande till storlek.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"
Volkswagen 1300 "Högre än din bil.............." (1969)
BMW 320i E91 "SQL bilen" (2006)
BilstereoSEX
15 februari 2008 · 210 Inlägg

BMTech skrev:

BilstereoSEX skrev:

BMTech skrev:
Detta har redan avhandlats.
90% tyckte att det hade ingen betydelse om du satte steget på lådan.
Jag är en av dom.
Lådan ska inte vibrera.
Känn på den när du spelar så märker du.
Går steget sönder brukar det vara av andra anledninger.

Hmmmm....Tycker inte det har stor betydelse...........Största  O första nybörjar felet !

Lös en bra instalations handling av bilstereo......skulle bli sååå förvånad om det stog .....sätt stegat på BASLÅDAN !!!!!!

Antingen har man inte någon som hällst kännsel i handen om man inte känner vibrationerna ...eller så har man en jävligt dålig bas !

MVH / Pierre

Tjamed 31 år på nacken och ca 15 kompletta installationer kan man väl knappast kallas för nybörjare...?
Hur är det fatt idag mens...?
Jag har aldrig haft ett steg som gått sönder.
Visserligen har jag inte monterat steg på en låda på länge men det är mest ur estetisk synvinkel.
Ett slutsteg som är gjort för att sitta i en bil med allt vad det innebär klarar oxå sitta i en vibrerande miljö.
Får du mycke reklammationer på steg så byt märke istället för att skälla på att kunden monterar sakerna fel..

Hmmm.....Kan inte minnas att jag skällt på någon kund !
Bara det att jag skulle alldrig rakomendera att sätta steget på en Baslåda !
Rätt amatörmässigt att sätta det där .....inte så jävla snyggt häller !
MENS................haahahahahah   nix alldrig haft................?Blöder ballen då ?

Jag påstog inte att steget går sönder .......men med tanke på allaandra vibbar i bilen så kan man ju försöka bespara steget från mera !


Ta det inte så allvarligt .....men skulle va NICE om fler läste om bra instalationer !

Ha en bra dag / Pierre

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang