BMW 520i -89 billig?

Myxiz
18 februari 2008 · 6 Inlägg

hej hej. jag har fått ett erbjudande om en bmw 520i -89 för 6k. det låter lite för billigt. men han säger där e inga fel på den. så ska snart upp och testa den. men frågan är. kan ni ge lite tips vad jag ska kolla/lyssna efter. vill gärna ha en bmw för lite billigare pris som är helt klart duglig o bara köra iväg med typ. skatt o försäkring o vad de dricker bekomer mig inte. men en billig bil o köpa e det som gäller. ge gärna förslag på andra bmw bilar. ska ni sälja en bmw o bor i skåne kan ni maila mig.

Tack
Jonas

(billig = runt 15 o neråt.)

Ford Probe 2.0l 16v GT "alien probe" (1994)
MiWi
18 februari 2008 · 442 Inlägg

www.autopower.se

Kika sedan på deras begagnatguider!

Myxiz
18 februari 2008 · 6 Inlägg

hehe oj. nu blir man nästan lite skeptisk mot en bmw, jag ölskar dom för de är snygga o går bra när de funkar. men aldrig har jag letat fel för som kan komma. hur ofta händer det att dessa fel inträffar? o vad jag förstått så verkar det som bmw har dåliga topp packningar. de flesta på blocket står deras topp packning e kass. olja i vattnet.. stämmer det de går så lätt isönder? eller oroar jag mig förmycke. e inte rädd för "verkstads" priser då jag har familj som är duktiga och utbildade mekaniker. men vad kostar sakerna att köpa? som en top packning.

Ford Probe 2.0l 16v GT "alien probe" (1994)
Myxiz
18 februari 2008 · 6 Inlägg

jag har börjat titta på audi oxå. en audi 80 -88. är det ett smartare val?

Ford Probe 2.0l 16v GT "alien probe" (1994)
azid Det som inte dödar gör ont
18 februari 2008 · 2 668 Inlägg

men säg att en topp packning kostar en tusing men grejen är att man brukar få plana toppen på dom där då den lätt slår sig eller blir sprickor i den om man kört så den kokat.....

jag tror att bmw  har fått överddrivet dåligt rykte vad det gäller topparna.. många är importerade och gått en massa massa mil och är ner skruvade så får ungdommar tag i dom och kör hårt med dom och då blåser man packningen...

blir man rädd för allt som kan hända med en bil kan man lika gjärna börja cykla. inget håller förevigt

om bmwn är bessad och skattad ett bra tag framöver och ser någolunda bra ut är det värt 6k tycker jag


mvh

2slow
RRBmw
18 februari 2008 · 345 Inlägg

gällande bmwn så bör du kolla efter klonkande ljud vilket kan förekomma då dessa bilar e rätt tunga och med tiden så slits bussningarna så detta medför ett visst klonkande speciellt ifrån bakvagnen.

de flesta motorerna hos bmw avger sig ett visst tickande ljud vilket kan åtgärdas genom att ställa ventilspelet. m20 motorn har jag kört rätt mycket, haft i alla mina e30 bilar och dom har funkat bra.

Du nämner olja i vatten eller vice versa beror oftast på trasig topplockspackning. E man inte van o byta en sådan så kanske de e lite små svårt, men ändå mycket lätt på dessa motorer (tycker jag iaf).

Vad kan ett sånt jobb kosta? Gör du det själv så är de klart de blir billigare planing av topp säg 1000:- toppackning samt bultsats 1000:- (skall du ha mer omfattande packningar så är det sotningssats som gäller kommer inte ihåg exakt vad den går på men tror det handlar om typ 1600:-) , sen rek det att byta kamrem t ex i samma veva kostar en viss krona.

Mvh

Edit: slö som man e så svarar man inte snabbast men men hehe smile

Senast redigerat av RRBmw (18 februari 2008)

Audi S2 "PPF H.O" (1992)
John87 Stolt Volvoägare
18 februari 2008 · 4 913 Inlägg

azid skrev:
jag tror att bmw  har fått överddrivet dåligt rykte vad det gäller topparna.. många är importerade och gått en massa massa mil och är ner skruvade så får ungdommar tag i dom och kör hårt med dom och då blåser man packningen...

Alla BMW är inte importerade och mätarskruvade. Detta är bara ett dåligt argument för att försöka få BMW att se bra ut när man kan skylla på någon annan.

BMW har dragits med problemet att topparna viker sig eller t.o.m. spricker när motorn kokar.
Detta gäller då såklart nästan bara äldre modeller. E30 o.s.v.

Att topparna spruckit p.g.a. mätarskruveri är en dålig bortförklaring.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
azid Det som inte dödar gör ont
18 februari 2008 · 2 668 Inlägg

John87 skrev:

azid skrev:
jag tror att bmw  har fått överddrivet dåligt rykte vad det gäller topparna.. många är importerade och gått en massa massa mil och är ner skruvade så får ungdommar tag i dom och kör hårt med dom och då blåser man packningen...

Alla BMW är inte importerade och mätarskruvade. Detta är bara ett dåligt argument för att försöka få BMW att se bra ut när man kan skylla på någon annan.

BMW har dragits med problemet att topparna viker sig eller t.o.m. spricker när motorn kokar.
Detta gäller då såklart nästan bara äldre modeller. E30 o.s.v.

Att topparna spruckit p.g.a. mätarskruveri är en dålig bortförklaring.

ja det har dom haft men jag tror märk väl på tror att mmånga av dom som killen säger han ser på blocket är gammla tysk slutkörda bilar som man plågat det sista ur......


men nått jag märkte då jag hade e30in var att den kunde gå upp i temp om den stog luta bakåt nära på att den kokade men stängde av den och lät den stå

men det är skilnad från bil til bil 740in körde jag i 3mil med paj vattenpump och den hände inget med

Senast redigerat av azid (18 februari 2008)

2slow
RRBmw
18 februari 2008 · 345 Inlägg

ökar tempen när bilen är stillastående så är det 80% av fallen viskokopplingen på dessa bilar.

haft de problemet på 3 av mina. kostar en tusing o fixa

är egentligen väldigt lätt o kolla om det är vattenpumpen eller viskokopplingen på dessa maskiner.(m20)
mvh

Audi S2 "PPF H.O" (1992)
azid Det som inte dödar gör ont
18 februari 2008 · 2 668 Inlägg

RRBmw skrev:
ökar tempen när bilen är stillastående så är det 80% av fallen viskokopplingen på dessa bilar.

haft de problemet på 3 av mina. kostar en tusing o fixa

är egentligen väldigt lätt o kolla om det är vattenpumpen eller viskokopplingen på dessa maskiner.(m20)
mvh

bilen är för länge sen såld.... men undertiden jag hade den så hände det bara en gång att den gick upp i temp och det var när den stog bakåtlutat annars var det inget problem med värmen

2slow
Jimmy_N Makaronborrare
18 februari 2008 · 993 Inlägg

Är framför allt M20 motorerna som har svaga toppar som är känsliga för kok. Ska man köpa en E34 så satsa på en från och med 91 i stället med M50 motorn som är betydligt mer stryktålig. Och den har dessutom 24 ventiler i stället för M20 som har 12. Fast då får man räkna med lite högre pris på bilarna så hitta en frisk E34 med M50 för under 10000kr är nog inte det lättaste

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang