BE-Kort. Vart tar man släpvagnskort?

Lehtinen
20 februari 2008 · 184 Inlägg

Hej. tänkte bara kolla om ngn har koll på vart man tar BE-kort.
om man ringer vägverket för en uppkörning eller är de trafikskolor som har hand om det? Kostar på ett ungefär? är det teori och körning?

Tack för svar.

MvH: Johan
mr_niclas Hydraulik/Bil Elektriker
20 februari 2008 · 26 Inlägg

ta kontakt med närmaste trafikskola som har utlärning av BE nästan alla har de nu för tiden så ska inte vara några problem.. om inte annat så har nästan alla trafiksidor hemsidor ifall du inte orkar ringa så sök på Google etc..


/// Niclas

Germax
21 februari 2008 · 12 086 Inlägg

Jag ska köra upp imorrn för BE smile

Teori och uppkörning beställer du som vanligt på deras kundservice, 0771-119119.
Lektioner är de olika med. Kolla på str.se, de har en databas med alla anslutna trafikskolor i Sverige och där kan man se vilka som har utbildningar för BE.

RRBmw
21 februari 2008 · 345 Inlägg

JapMax skrev:
Jag ska köra upp imorrn för BE smile

Teori och uppkörning beställer du som vanligt på deras kundservice, 0771-119119.
Lektioner är de olika med. Kolla på str.se, de har en databas med alla anslutna trafikskolor i Sverige och där kan man se vilka som har utbildningar för BE.

Najs satt precis o funta på o fråga gällande detta.

Lycka till Japmax !

Vill oxå ha big_smile

Mvh

Edit: Helsike va dyrt de va tongue får hoppas de inte är så svårt o ta skiten big_smile

Ge mig gärna en uppdatering Japmax om hur det gick för dig big_smile

Senast redigerat av RRBmw (21 februari 2008)

Audi S2 "PPF H.O" (1992)
alain www.bimmerpower.org
21 februari 2008 · 3 995 Inlägg

jag har tagit BE i september, allting gick genom skola (paketpris 6500:-) + uppkörning 800:- och tillverkning av körkort 200:-.
BE är teorinprov med 65 frågor på 45 minuter med bil frågor och släpp frågor.
På upkörning du får göra en sekerhetskontrol, du kan läsa i boken vad det innebär.klara du den, får du uterligare munligt test (funktionbeskrivning), du ska kunna förklara:
1a) FÄRDBROMS: -------------konstruktion och funktion, katastofbroms, påskjusbroms.
2A) PARKERINGSBROMS: ----konstruktion, funktion, spärrmekanism, riskmedvetande.
3a) DÄCK: ---------------------lagkrav, lufttryck, däckskombination (vinter, sommar)
4a KOPPLINGSANORDNING:-Du måste visa att du kan koppla och koppla av släppet, kontrol av låst och
                                          säkring, förklara stabilisator funktion, läsa slitageindikator.
5a) UTVERDERING AV REGISTRERINSBEVIS: ----------------beräkna olika släppvikt med vikten på bilen.
6a) SÄKRING AV LAST:-------Du ska kunna förklara det i fall att han fråga det.
                                           Låsning, förstängning, surring, känna till olika förankringsmetoder,
                                           kunna beräkna lastfriktionkoeficient för det du lasta på släppet.
7a) ------------------------------Lasten utbredning/placering, % av vikten fram, bak och sido , beräkna
                                           minimax vikt på dragkrok.
8a)-------------------------------En liten körning i en gård där du får bara 10 minuter för att klara av olika
                                           momenter med släppet
Om du klara detta, kan du vara nöjd och då får du köra upp på vägen annars inte.
under uppkörning, du kan prata med honom för visa att du är avkopplad, vi pratade mycket och skratade som fan i bilen men glömde inte att jag hade släppet bakom mig. titta inte honom i ansiktet, (förbjudet), se till att han ser att du titta ofta i ute bakspeglar, var inte rädd att köra upp till ca rätt hastighet,
Om du är på en 90 väg och han frågar dig hur mycket fort kan du köra här, svara inte 90 men 80, tänke att du kör med släpp.
Hoppas att jag inte glömde någonting
Klara du allt detta som jag, får du BE kort i handen, det är en toppen kännsla..

JapMax:
Lycka till och berätta hur det gick för dig.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
RRBmw
21 februari 2008 · 345 Inlägg

Fasiken det verkar vara lite o tänka på tongue

Var o beställde en BE bok idag iaf så får vi se hur de går.
Backning osv har jag inge problem med gällande boggyvagnar samt körning det är väl i såna fall all vikträknande samt viktfördelning

Mvh

Audi S2 "PPF H.O" (1992)
Beeme firefighter
21 februari 2008 · 85 Inlägg

en annan som gck transport program behöver inte bry sig om det där wink

BMW 325i cab "Beeme edit" (1994)
Lehtinen
21 februari 2008 · 184 Inlägg

Tackar så jättemkt pojkar;) Nu ska ja ut å kika lite så man får de dära kortet ngn gång. bra att ha om man behöver dra nå tungt som inte B-kortet tillåter.wink

MvH: Johan
Germax
22 februari 2008 · 12 086 Inlägg

Sådär nu har man BE smile

Gick kanon, dock en surgubbe till körledare men jag va exemplarisk så fanns inte mkt att gnälla på! smile
Mitt prov bestod av lastning av kärra samt lossning, fullständig säkerhetskontroll samt funktionsbeskrivning av påskjutsbroms.
Manöverprovet och körning på landsväg och i stan. Som alla andra prov med andra ord =P Möjligen att vissa slipper göra hela säkerhetskontrollen (vilket omfattar, körställning, backspeglar, spolare, torkare, belysning, däckdjup, däckbenämning, handbroms på släp, påskjutsbroms och kontroll av last)

Mitt körkort kostade mig 180x3 teori (kugga 2ggr) *skäms* 540kr
2 h lektion 1400kr
Prov 840kr (numer kostar provet ca 1500kr)

Släp och bil fixade jag privat och kostade mig 100kr och en pizza.

Totalt 2930kr, det va de värt!

Ps. Tack till alla som önskade mig lycka till!

Senast redigerat av JapMax (22 februari 2008)

RRBmw
22 februari 2008 · 345 Inlägg

Grattis big_smile

Allt om säkerhetkontroll osv står i boken eller måste man gå i körskolan för o få lära sig sånt?

Mvh

Senast redigerat av RRBmw (22 februari 2008)

Audi S2 "PPF H.O" (1992)
Germax
22 februari 2008 · 12 086 Inlägg

RRBmw skrev:
Grattis big_smile

Allt om säkerhetkontroll osv står i boken eller måste man gå i körskolan för o få lära sig sånt?

Mvh

Tack!

Jag har inte läst boken, men jag rekomenderar att man tar minst en lektion så man går igenom allt. Säkerhetskontrollen är inget märkvärdig igentligen. Förutom de man lärde sig när man tog bilkörkort är de kontroll av handbromsen vilket jag kan säga ganska snabbt hur man gör =P

Något jag lärde mig va att man måste ha stoppklackar när man lossar släpet. Sk "säker lossning", bara handbromsen duger inte. Vem fan tänker på sånt? Men de ska man göra (..när man kör upp iaf  smile )
Manöverprovet kan ju va ide att prova på, det är inga svårigheter men övning ger färdighet.

Man ska även kunna tyda regbeviset, vad man får lasta mm mm.

Det som alain skriver om massa lastningssätt och svåra ord kanske man bör kunna, jag kan det inte och jag slapp obekväma frågor. Jag hade inte surrat min last, för den bestod av staplade höbalar. och han fråga inget om lasten. han frågade vad 1450+100 betyde.. vilket betyder 1450kg på axeln + 100kg på kulan. men mer än så va de inte om hur man lastar för mig.

Senast redigerat av JapMax (22 februari 2008)

RRBmw
22 februari 2008 · 345 Inlägg

JapMax skrev:

RRBmw skrev:
Grattis big_smile

Allt om säkerhetkontroll osv står i boken eller måste man gå i körskolan för o få lära sig sånt?

Mvh

Tack!

Jag har inte läst boken, men jag rekomenderar att man tar minst en lektion så man går igenom allt. Säkerhetskontrollen är inget märkvärdig igentligen. Förutom de man lärde sig när man tog bilkörkort är de kontroll av handbromsen vilket jag kan säga ganska snabbt hur man gör =P

Något jag lärde mig va att man måste ha stoppklackar när man lossar släpet. Sk "säker lossning", bara handbromsen duger inte. Vem fan tänker på sånt? Men de ska man göra (..när man kör upp iaf  smile )
Manöverprovet kan ju va ide att prova på, det är inga svårigheter men övning ger färdighet.

Man ska även kunna tyda regbeviset, vad man får lasta mm mm.

Det som alain skriver om massa lastningssätt och svåra ord kanske man bör kunna, jag kan det inte och jag slapp obekväma frågor. Jag hade inte surrat min last, för den bestod av staplade höbalar. och han fråga inget om lasten. han frågade vad 1450+100 betyde.. vilket betyder 1450kg på axeln + 100kg på kulan. men mer än så va de inte om hur man lastar för mig.

Okej tack för infon, så du läste inget ens, se där tongue då bör man klara om man läser hehe.

Låter som du hade rätt bekvämt då. Är det något speciellt moment man gör under själva uppkörningen? t ex skall parkera med släp eller dylikt?

Mvh

Audi S2 "PPF H.O" (1992)
alain www.bimmerpower.org
22 februari 2008 · 3 995 Inlägg

det får man gratulerar, känns väl skönt när det är klart. jag ser att du slapp visa frågor, det är bara bra.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
NJ_
22 februari 2008 · 2 118 Inlägg

Beeme skrev:
en annan som gck transport program behöver inte bry sig om det där wink

hehe håller med big_smile

D.i.l.l.i.g.a.f
Lehtinen
22 februari 2008 · 184 Inlägg

Grattis dåwink Fan så fint.

Jag har beställt bok till det 170:- sen bokar ja via vägverket för teori å sen även uppkörningen..

Tackar för hjälpen. kanon med alla er pöjke:D

MvH: Johan
Goffen Administratör
22 februari 2008 · 2 976 Inlägg

Bara för det så fixade jag synintyg o grejjer jag med idag till BE kort. Jag har iofs funderat på det rätt länge men nu så tog jag tag i det smile Jäkla garaget.org hehe

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Lehtinen
22 februari 2008 · 184 Inlägg

Otur för dej att jag startade denna tråd då "Goffen"...wink Men ändå så tar du ju tag i en sak du funderat på länge.. Lycka till du med. Privat eller via körskola?

MvH: Johan
D_MAN ?
8 november 2009 · 1 038 Inlägg

Uppar denna tråd då ja tänkt ta BE-kort, läste lite på http://www.korkortsportalen.se/jag-har- … -far-kora/  och såg att har man tagit körkort före 1juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton.


Övergångsregel  B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum. 


Attans då, då hade man fått kört lagligt om man inte hade blivit av med kortet  mad

Mvh Danne
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.
Can't do the time, don't do the crime!
alain www.bimmerpower.org
8 november 2009 · 3 995 Inlägg

Det kanske funka också med bil men om du har haft bilkörkort innan 96 och inte haft sen dess indragen körkort kan du köra en husbil som vägger lika tung som den är.
Inom husbil, om jag kommer ihåg, det finns registrerad som klass 1 och klass 2, klass 1 är under 3,5 t klass 2 är över 3,5 t eller tvärtom med klass, i alla fall om en husbil är registrerad i dessa klass, att du har haft körkort innan 96 utan avdragen körkort kan du köra en sådan med B körkort även om den vägger 5 t eller mer.
Rätt kul att köra en stor husbil som en buss med bara B körkort och det bästa är att man lär sig mycket snabb att köra en sådan.

Senast redigerat av alain (8 november 2009)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
D_MAN ?
9 november 2009 · 1 038 Inlägg

alain skrev:
Det kanske funka också med bil men om du har haft bilkörkort innan 96 och inte haft sen dess indragen körkort kan du köra en husbil som vägger lika tung som den är.
Inom husbil, om jag kommer ihåg, det finns registrerad som klass 1 och klass 2, klass 1 är under 3,5 t klass 2 är över 3,5 t eller tvärtom med klass, i alla fall om en husbil är registrerad i dessa klass, att du har haft körkort innan 96 utan avdragen körkort kan du köra en sådan med B körkort även om den vägger 5 t eller mer.
Rätt kul att köra en stor husbil som en buss med bara B körkort och det bästa är att man lär sig mycket snabb att köra en sådan.

Har ju fixat en husbil men den väger bara 2500kg, tog körkortet 26mars -96 dock blivit av med de 2ggr -08 och -09 så de blir nog till att bita i de sura äpplet å ta ett BE-kort.

Mvh Danne
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.
Can't do the time, don't do the crime!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang