Köpråd: Accord vs 940

jmd
8 mars 2008 · 203 Inlägg

Eisenhut
Accord, såklart.

PS. Volvo säljer och har alltid sålt bra i Sverige, men vänd på det. Skoda har alltid sålt bra i Tjeckien, betyder det då att Skoda alltid gjort bra bilar?  Patriotism har ingenting med kvalitén på bilar att göra.

men Volvo har väl även ett rykte, i andra länder, om att vara robusta bilar, bla i England/USA?
(sen har jag inte hört nått positivt om Skoda från varken England lr USA..)
jag kanske e helt ute o cyklar nu..? smile

Hertigen
Vem säger att reservdelar behöver vara dyra, internet är din vän, du får de leverat från utlandet direkt hem på dörren

men måste ändå säga att volvo 940 är den sista volvon värd att äga

menar du att det skulle vara billigare att importera delar till Hondan? i mina öron låter det konstigt, med tanke på att man brukar få betala en j*kla massa i tull o frakt avgifter..!
men du kanske har andra erfarenheter/tips som du vill dela med dej av? kanon isf! smile

"Never argue with an idiot because he will drag you down to his level and beat you with experience."
Mortalis VW-nörd?
8 mars 2008 · 4 332 Inlägg

jmd skrev:
jag passade på att kolla lite priser hos olika försäkringsbolag, samt bränsleförbruking/år...
(hade inget bättre för mig) smile

Bensin kostnader per 1000mil:

                  förbrukn.   mil    bensinpris
accord 2.3:    0,8 x 1.000 x 12,50    10.000.-
940 ltt:          1,2 x 1.000 x 12,50    15.000.-

Försärkingsbolag Helår 1000mil:

Trygghansa:   
Accord           14.464.-
940               11.486.-
Länsförsäkr:   
Accord          12.944.-
940               8.648.-
If:   
Accord          10.321.-
940              10.766.-
Atava:   
Accord          10.987.-
940               8.659.-
Dina:   
Accord          14.738.-
940              11.131.-
Modernbil:   
Accord          15.666.-
940              17.952.-
Volvia:   
940              6.820.-



poängen med det här undrar ni??
ja, jag ville se om det va värt att betala mer i försäkring för Accorden, för att man kanske skulle spara in det i bensinpengar istället..
o har jag räknat rätt så verkar man ju spara på att ta Accorden.
(men sen kanske Hondan drar mer än 0,8/mil lr Volvon mindre än 1,2/mil blandad körning... men det lät någorlunda rimligt iaf smile)
sen e det ju det här med reservdelar... där e ju Volvo'n billigare.. å andra sidan så verkar det som att Accorden håller bättre.
förresten, jag tyckte att 1000mil/år lät mycket? hur många mil kör ni i snitt per år?

/mvh Jonny

Nae 1000 mil per år är inte alls mycket, de flesta ja känner i storstad har 1000-1500 mil per år, jag kör runt 1500 iaf, landsbygden kör väl kanske mer, om de nu pendlar...men tror faktiskt att normen är 1500 mil tom.

iiocke
8 mars 2008 · 18 Inlägg

Jag kanske inte hjälper så mkt men jag har haft en 940 turbo och har nu en honda accord coupe.. båda av ungefär samma årsmodell och jag är mkt nöjd med båda.

De flesta vet väl hur en 940 är.. Den var utmärkt att åka långt med, drog dock mkt bensin och driftsäkerheten förstörde en del =/..

Hondan? Vad ska man säga. Den är bättre på allt annat. Känns snabbare trots 30hk mindre, härlig varvig motor, skön växellåda, mycket roligare när det svänger och den drar 0.7 i snitt. (0.7 på landsväg med 4 pers, full packning och AC på). Sen litar jag på bilen. Den känns mer välbyggd och inget har faktiskt hänt under tiden jag haft den. Så skönt att inte behöva oroa sig.

Senast redigerat av iiocke (8 mars 2008)

jmd
8 mars 2008 · 203 Inlägg

Mortalis

mm.. hörde mig för lite på annat håll, o 1500mil/år va det i snitt som man körde...

iiocke

trodde att det va bra driftsäkerhet på 940'n..? vad hade du för problem?

"Never argue with an idiot because he will drag you down to his level and beat you with experience."
iiocke
8 mars 2008 · 18 Inlägg

trodde att det va bra driftsäkerhet på 940'n..? vad hade du för problem?

Sorry, kanske vår lite otydlig.  Jag påstår inte att den inte är driftsäker. Vågar inte uttala mig hur driftsäkerheten är. Säger bara hur jag upplevde bilen. Det jag hade problem med på strax över 1.5 år var bränslepump(bilen stendöd dagen efter långfärd!), oljud i framvagn och diff. Samt att den hade en förmåga att bli sur när man minst behövde det smile
m
Dock fortfarande en bil jag rekommenderar

Senast redigerat av iiocke (8 mars 2008)

jmd
8 mars 2008 · 203 Inlägg

aa ok... va det nånting som du kunde byta själv lr va du tvungen att lämna in den?

"Never argue with an idiot because he will drag you down to his level and beat you with experience."
Hertigen vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
8 mars 2008 · 741 Inlägg

när det gäller att importera delar är eu våran vän
du slipper tull och moms skatt  whatever när du beställer inom eu

som på min bil är slitagedelarna ungefär hälften så dyra i england plus trevligare personal och oftast snabbare leveranstid smile

Ford Mustang "HT 289 HiPo" (1967)
Niklas1987 NO
8 mars 2008 · 2 182 Inlägg

iiocke skrev:

trodde att det va bra driftsäkerhet på 940'n..? vad hade du för problem?

Sorry, kanske vår lite otydlig.  Jag påstår inte att den inte är driftsäker. Vågar inte uttala mig hur driftsäkerheten är. Säger bara hur jag upplevde bilen. Det jag hade problem med på strax över 1.5 år var bränslepump(bilen stendöd dagen efter långfärd!), oljud i framvagn och diff. Samt att den hade en förmåga att bli sur när man minst behövde det smile
m
Dock fortfarande en bil jag rekommenderar

Du hade ett halvdåligt ex med andra ord wink har inte ägt en Accord själv, men en släkting har ägt en sån i snart 14 år (29000 mil cool ), vårdat den som ett barn och den strular aldrig.
Detsamma gäller min brukis(35000 mil cool ), aldrig nåra problem efter som den är så välvårdad.

Så provkör bilarna (om du får) Lyssna efter oljud å sånt. Kolla servicebok. En välvårdad bil har mindre problem än en som inte är det (är ju självklart roll )

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
jmd
8 mars 2008 · 203 Inlägg

Hertigen

ofan..  det lät ju hur gött som helst!! big_smile

btw, fasen vilket rallyjärn du rattar!

Niklas1987

du råkar möjligtvis inte ha koll på vad det e för slags oljud som jag ska lyssna efter? smile o om det nått annat speciellt som jag bör tänka på?

Senast redigerat av jmd (8 mars 2008)

"Never argue with an idiot because he will drag you down to his level and beat you with experience."
Niklas1987 NO
8 mars 2008 · 2 182 Inlägg

Det finns ju en massa å lyssna efter neutral vinande ljud,brummande ljud,klonkande ljud,tickande ljud.
Man kan säga så här, "onormala" ljud. Hörs ett brummande(inte motorbrum tongue ) ljud under färd så kan det vara så att ett hjulalger är dåligt,ljudet brukar förvärras när man svänger.

Finns som sagt mycket ljud å lysna efter.

Kolla efter rost ska du göra förstås wink 940 hade väl problem med rost på bakluckan, eller om det var 850 in, även skärmkanter å trösklar ska synas, gärna med magnettestet, då kan du hitta rediga fullagningar med spackel.
Vanligt på Volvo är att handbromsen tar dåligt eller inte alls så känn på den, ska ta efter tre till fyra "hack"

Nån som kan Honda får väl fylla i vad man kan kolla efter på Accorden smile

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
jmd
8 mars 2008 · 203 Inlägg

Niklas1987

...även skärmkanter å trösklar ska synas, gärna med magnettestet, då kan du hitta rediga fullagningar med spackel.

magnettestet?! smile

"Never argue with an idiot because he will drag you down to his level and beat you with experience."
Mortalis VW-nörd?
8 mars 2008 · 4 332 Inlägg

ja asså ta med en magnet o se om den fastnar på bilen eller inte på de platser där rost e vanligt, är det lagat med mkt spackel eller om de e rostigt osv så fastnar den inte, då vet du att nåt e fuffens där.

jmd
8 mars 2008 · 203 Inlägg

aaAa..! kommer han inte tycka att jag e helt dum i huvet om jag börjar dra med en magnet sådär, lr  e det nånting som man brukar göra? förlåt, men jag måste ju fråga! big_smile

"Never argue with an idiot because he will drag you down to his level and beat you with experience."
Mortalis VW-nörd?
8 mars 2008 · 4 332 Inlägg

Nej då du kan ju säga att du gör de för o kolla så de inte e nå fuckade lagningar, så länge du inte håller på å pajar bilen så kan han ju inte ha nå invändningar på vilka tester du gör för att veta om bilen e rätt för dig? smile E rätt vanligt att man gör de på äldre bilar, framförallt asiatiska..

Ksj
8 mars 2008 · 1 217 Inlägg

jmd skrev:

Ksj

"Honda Accord 94-98: Minst 15% högre säkerhet än medelbilen"..
"Statistiken bygger på Folksams resultat från verkliga olyckor i den svenska trafiken"..

så står det på bilprovningen.se/


måste säga det, för att ha smällt i 80-90 med en moped så ere ju helt otroligt att du fortfarande lever!! smile

Okey^^  Jag fick ungefär samma kommentar av ambulanspersonalen.. (klarade mig med svår hjärnskakning, krossad fot och knä och muskelskador i rygg och nacke.. tacka vet jag för hjälm)

Saab 900 "2.1an" (1992)
Niklas1987 NO
9 mars 2008 · 2 182 Inlägg

jmd skrev:
aaAa..! kommer han inte tycka att jag e helt dum i huvet om jag börjar dra med en magnet sådär, lr  e det nånting som man brukar göra? förlåt, men jag måste ju fråga! big_smile

Dra bara inte magneten på lacken,kan bli reper. Lägg magneten på ett ställe,ta bort,lägg på annat ställe.Jag har gjort det många gånger, och de som har rent mjöl i påsen brukar gå med på magnettestet smile

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
jmd
9 mars 2008 · 203 Inlägg

Niklas1987

det lät ju smidigt smile tack för tipset!

"Never argue with an idiot because he will drag you down to his level and beat you with experience."
TobbeTT
10 mars 2008 · 948 Inlägg

jmd skrev:

TobbeTT

jo, det låter ju logiskt smile

men dom satt bara på classic-modellerna?

eh jag har för mig slungdiffen satt standard på classic 940 men är inte helt säker nån annan vet säkert bättre och lamelldiffbromsen var vad jag har hört inte standard utan mer en "option" te x polisbilar ambulanser mm

V70_XC_AWD
17 mars 2008 · 71 Inlägg

säger  bara  940 ltt  eller  850 glt

Är under styling
jmd
17 mars 2008 · 203 Inlägg

850 GLT saknar ju turbo! big_smile

"Never argue with an idiot because he will drag you down to his level and beat you with experience."
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang