släppa in en bil i körfält

nickeeh
24 februari 2008 · 22 Inlägg

måste jag släppa fram den gula bilen om jag kör "bil"? det är två körfält in i en rondell, sen så är ena avstängt för att dom bygger om där.
http://img341.imageshack.us/img341/6504/byggepa5.jpg

decib3L Körv
24 februari 2008 · 3 535 Inlägg

Orkar inte kolla upp svaret.. Men måste ändå säga: SNYGGT RITAT big_smile

Truckdriving Man
psi Stressfläkt Racing
25 februari 2008 · 337 Inlägg

läs körkortsboken smile

nickeeh
25 februari 2008 · 22 Inlägg

har ingen körkortsbok hmm

ironhead volvoraggare
25 februari 2008 · 4 776 Inlägg

nickeeh skrev:
har ingen körkortsbok hmm

köp dig en sån då

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
MarcusL #2573
25 februari 2008 · 1 489 Inlägg

Måste och måste, tro inte det finns nån regel där? Högerreglen kan ju inte gälla?

Tror helt enkelt det är sunt förnuft och släppa fram trafiken.. Men tror inte du måste smile

• Även den starka måste ta i när han skiter
nickeeh
25 februari 2008 · 22 Inlägg

hehe, men iallafall. Jag orkade inte släppa in någon, så låg nära bilen(lastbilen) framför mig så ingen skulle tränga sig in. Men då försöker en taxi att tränga sig in iallfall, så vi blir ju tvunga att stanna när båda inte får plats, och då glor idioten på mig som att det var mitt fel.

/gasp.

edit: o ja, klart jag släpper fram han när han börjar glo på mig sådär tongue

Senast redigerat av nickeeh (25 februari 2008)

Mack Forum- och sitemoderator
25 februari 2008 · 26 183 Inlägg

MarcusL skrev:
Måste och måste, tro inte det finns nån regel där? Högerreglen kan ju inte gälla?

Tror helt enkelt det är sunt förnuft och släppa fram trafiken.. Men tror inte du måste smile

Med risk för att bli pinsam på okunnighet?..men gäller inte blixtlåsprincipen där?
Alltså..man behöver inte om man ska vara sur men är man schysst så bromsar man in så
det blir en lucka för den som vill in..så hade jag gjort i alla fall. Sunt förnuft..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
MarcusL #2573
25 februari 2008 · 1 489 Inlägg

AirOne skrev:

MarcusL skrev:
Måste och måste, tro inte det finns nån regel där? Högerreglen kan ju inte gälla?

Tror helt enkelt det är sunt förnuft och släppa fram trafiken.. Men tror inte du måste smile

Med risk för att bli pinsam på okunnighet?..men gäller inte blixtlåsprincipen där?
Alltså..man behöver inte om man ska vara sur men är man schysst så bromsar man in så
det blir en lucka för den som vill in..så hade jag gjort i alla fall. Sunt förnuft..

Det kan nog vara sant ja, varannan bil ska in eller nåt sånt wink

Jag släpper alltid in folk, varför ska man inte? Lika bra wink

• Även den starka måste ta i när han skiter
engolf
25 februari 2008 · 3 235 Inlägg

Det beror på din och hans hastighet.
Om du kör i typ 80, men han är nastan stillastående så är ju det uppenbart.
Om ni kör lika fort och du vet att han måste ut eller tvärbromsa, så bör du släppa in han.Det blir nog båda förarnas ansvar om nåt i en sådan situation händer.

LEEKAPÅGEN Trucker
25 februari 2008 · 93 Inlägg

Så som bilden e ritad så ligger ni ju jämnsides o då får ju "du" backa för o kunna släppa in han/hon, men annars som andra sagt, sunt förnuft o lite logiskt tänkande!! måste oxå påpeka, jäkligt snyggt ritat smile

// Leekapågen
nickeeh
25 februari 2008 · 22 Inlägg

gick inte så snabbt, han stog väl stilla o skulle in i mitt körfält, och de rulla på sakta då folk skulle in i det.

Jag tänker på stora rondellen vid täby om ni vet vart de är. när man kört av från motorvägen och över tågrälsen.

http://img148.imageshack.us/img148/6972/byggees1.jpg

Ska vara en tvåfilig rondell, men undertiden dom bygger den är det vara 1fil.

Men annars så brukar jag släppa fram folk smile Eftersom jag vet att dom bygger om där lägger jag mig i vänsterfilen, men när alla bilar ska tränga sig in från höger körfält blir man lite trött, så jag kommer nog köra i högerfältet nästa gång isåfall tongue



edit: lite mer ritat!
http://img299.imageshack.us/img299/2669/byggeetn8.jpg

Gula bilen vart lite tjock, men han kom fram iallafall när vi stannat tongue

Senast redigerat av nickeeh (25 februari 2008)

J_Storm
25 februari 2008 · 294 Inlägg

Citerat från körkortsboken

"Du får inte hindra dina medtrafikanter att köra in i "ditt" körfält.
tvärtom måste du anpassa din hastighet så att det blir lättare för dem att byta körfält. detta gäller även också när medtrafikanten kommer ifrån väggrenen."

Står även så här på en anna sida i boken

fordons förare brukar oftas tillämpa en oskriven regel som kallas kugghjuls- eller blixtlåsprincipen.

Så sammanfattat.. du får inte hindra dom andra trafikanterna att byta fil, använd därför kugghjuls principen tongue

"För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen"
LEEKAPÅGEN Trucker
25 februari 2008 · 93 Inlägg

Jo men sen står det väll oxå på något ställe i den pissiga boken att om jag som trafikant vill byta fil eller svänga på motorväg är skyldig att anpassa min fart på ett sådant sätt så att jag kan byta fil smidigt, det vill säga att ALLA har en jävla massa skyldigheter men inte en jävel har några rättigheter! åberopar fortfarande sunt förnuft och smidigt tänkande!! o ännu en gång, JÄKLA fina illustrationer wink

// Leekapågen
Urkas Kräsen grafiker
25 februari 2008 · 1 775 Inlägg

nickeeh skrev:
Jag tänker på stora rondellen vid täby om ni vet vart de är. när man kört av från motorvägen och över tågrälsen.

Där är det blixtlåsgrejen som gäller såvitt jag vet. Jag kör den där och jag har inte sett en jävel som inte kört den där. Dock brukar det vara mindre trafik i den högra filen, så man kan säkert tjäna flera sekunder genom att köra där. ;P

Liten fyi är att just den järnvägsövergången är sveriges mest trafikerade när det gäller tåg/bil ratio.

Whine whine!
Andreas 940 -utan 940
25 februari 2008 · 1 728 Inlägg

I Stockholm: Hindra den jäveln från att inkräkta på ditt körfält, idioten får skylla sig själv eftersom han har hindret på sin sida. Släpper du förbi honom förlorar du flera sekunder av ditt liv som du aldrig kommer få tillbaka.

I övriga Sverige: Eftersom du ändå ska sakta ner vid rondellen blinkar du med helljuset åt honom att han kan köra och får då ett tack-blink tillbaka.

zoopåse
25 februari 2008 · 1 171 Inlägg

Jag brukar lägga upp en lucka på dryga billängden i sådana fall en bit innan filerna går ihop om jag misstänker att någon kommer vilja köra in där. Nu brukar en del missa den och köra ända fram iaf, stanna och försöka knyckla sig in men de flesta brukar fatta att det är smidigast att ta den plats som bjuds.

Senast redigerat av zoopåse (25 februari 2008)

Thorssa
25 februari 2008 ·

Jag blir så jävla lack på idioter som inte kan släppa in bilar i såna här tillfällen. Vad tjänar man på att jävlas genom att stänga luckan? 3 sekunder? Så jävla löjligt så det finns inte, skapar bara irritation!

Mortalis VW-nörd?
25 februari 2008 · 4 332 Inlägg

Varannan bil is the shit..mer pallar man inte, då blir man lack, vill ju gärna rulla framåt själv också smile

Tobijas
25 februari 2008 · 34 Inlägg

Man kan ju släppa in bilen beroende på hur det har sett ut tidigare. Kom hindret "plötsligt" eller det va skyltat långt innan?

Min åsikt är att om man som visa gör vid vägarbete och ligger kvar i det "avstängda" körfältet ända fram till hindret bara för att kunna tränga sig framför så många bilar som möjligt så kan det jävla aset stå kvar där tills biljävlen växer fast i marken och förarhelvetet dör. Planering kallas det. Jag har i alla lägen innan vägarbete alltid en STOR lucka framför min bil/lastbil just pga att folk ska kunna komma in men när man kommer fram till arbetet så krymper man luckan pga att bilar kör in där. dvs när man kommer fram till arbetet så kommer inga fler bilar in. Detta just pga aset som bara måste köra om alla för att komma först fram.
Skit ska skit ha.

I alla andra lägen där föraren har planerat och bara vill in i körfältet så släpper man OFTAST in dom. Finns alltid undantag.  Gör så här för att det ska flyta på bra i trafiken och om visa inte kan anpassa sig så kan dom gott stå kvar med.


Ja jag kommer säkert få skit för detta nu, men säger bara planera så kommer man alltid in.

För Skåne och friheten!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang