Hjälp ! Ska köpa hemmabio men vet inte vad/vilket. [HJÄLP!]

Daaze Rent A Retard !
26 februari 2008 · 674 Inlägg

som rubriken säger.

vad har ni för någe hemma ? vad skulle ni rekomendera, har tittat runt men det finns fan mera prylar att välja på än vad jag har hårstrån i röven lolroll

nejj men allvarligt, har köpt ett hus s¨nu ska det köpas någe ordentligt för äntligen kan jag spela utan att ha grannen hemma varje dag som grinar så fort man viskar hemma... hmm

Mycket bas(som gärna får spela så grymt så hjärtat börjar slå i otakt) och klart ljud kombinerat är också ett STOORT plus !

Budgeten ligger runt 50 000kr klassen !
tacksam för alla svar, ris som ros !

mvh johan

Senast redigerat av Daaze (26 februari 2008)

307 Km/h ++
502 Hk
650 Nm
larzon
26 februari 2008 · 47 Inlägg

Mitt tips e att kolla in på minhembio.com och forumet där, där kommer du garanterat kunna få riktigt bra svar.

Bostrom RS
26 februari 2008 · 886 Inlägg

Som förstärkare tycker jag Yamaha är bra grejer!

Focus RS
Skyracer Skyracer
26 februari 2008 · 917 Inlägg

Du måste ju skriva din budget, annars kan jag ju t.ex. rekommendera Martin Logan...

Mvh
Håkan

http://www.untz.tv
www.skyline.se // www.skyracer.se // www.djskyracer.se
Mekonomen Värmdö
Sponsorer 2012: Superior Imports | RaidoPower | J-Spec | PBZ | TWS | Mekonomen | Samglas Värmdö
Toyota AE86 Sprinter Trueno "GT Apex - Panda - Initial D" (1986)
Toyota GR86 (2022)
Daaze Rent A Retard !
26 februari 2008 · 674 Inlägg

tak för alla svar. budgeten är stor, nästan för stor. men säg i +-50k smile

307 Km/h ++
502 Hk
650 Nm
Martin 9-3 Fisketokig
26 februari 2008 · 2 997 Inlägg

Bra att veta budget för högtalare kan kosta hur mycket som helst.

Yamaha V1800  skulle jag ta som utgångspunkt om den duger till det du tänkt dig...

Den ligger runt 13-15 tusen och när det gäller stärkare så skulle jag inte snåla ner under den.

Edit: se där ja, där kom budgeten... men till den startsumman så är 1800an perfekt.!!!

Senast redigerat av Martin 9-3 (26 februari 2008)

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Daaze Rent A Retard !
26 februari 2008 · 674 Inlägg

alltså, mitt syfte är att det ska vara sjysst ljud när man tittar på tv eller film, men även kunna spela musik utan dess like tongue

sen ifall hjärtat börjar hoppa i otakt pga basen så blir jag inte ett dugg besviken smile

ju billigare ju bättre men smakar det så kostar det tongue

skrik till om det är någe mer ni undrar över ? smile
MVH// Johan

Senast redigerat av Daaze (26 februari 2008)

307 Km/h ++
502 Hk
650 Nm
Rydell BaM BaM
26 februari 2008 · 232 Inlägg

Har själv köpt en massa från http://www.fynda.se/ och är toknöjd.

Inget vara för evigt.
SaabLejon ÖSM #1 -08
26 februari 2008 · 484 Inlägg

Skyracer skrev:
Du måste ju skriva din budget, annars kan jag ju t.ex. rekommendera Martin Logan...

Nu finns det ju långt dyrare pryttlar än just Martin Logan, så det säger nog inte så mycket ändå.
Om man sedan gillar ljudåtergivningen från elektrostathögtalare är dock en lite annan sak wink

Daaze skrev:
alltså, mitt syfte är att det ska vara sjysst ljud när man tittar på tv eller film, men även kunna spela musik utan dess like tongue

sen ifall hjärtat börjar hoppa i otakt pga basen så blir jag inte ett dugg besviken smile

ju billigare ju bättre men smakar det så kostar det tongue

Vill du ha Hi-Fi sk naturligt ljud eller en fläskig / fet ljudbild ?
Frågar då ljudsmaken kan skilja sig rätt mycket mellan folk, dvs sånt som "de" tycker låter bra kanske inte alltid återger fonogrammets potentiella möjligheter hmm

Senast redigerat av SaabLejon (26 februari 2008)

R.I.P.
2004-01-10
2007-06-17
Crappy_punkrocker
26 februari 2008 · 268 Inlägg

Cerwin vega högtalare och nad förstärkare blir grejer det! (www.hifiklubben.se)

Don't hate the player. hate the game!
Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren!
Daaze Rent A Retard !
26 februari 2008 · 674 Inlägg

SaabLejon skrev:

Skyracer skrev:
Du måste ju skriva din budget, annars kan jag ju t.ex. rekommendera Martin Logan...

Nu finns det ju långt dyrare pryttlar än just Martin Logan, så det säger nog inte så mycket ändå.
Om man sedan gillar ljudåtergivningen från elektrostathögtalare är dock en lite annan sak wink

Daaze skrev:
alltså, mitt syfte är att det ska vara sjysst ljud när man tittar på tv eller film, men även kunna spela musik utan dess like tongue

sen ifall hjärtat börjar hoppa i otakt pga basen så blir jag inte ett dugg besviken smile

ju billigare ju bättre men smakar det så kostar det tongue

Vill du ha Hi-Fi sk naturligt ljud eller en fläskig / fet ljudbild ?
Frågar då ljudsmaken kan skilja sig rätt mycket mellan folk, dvs sånt som "de" tycker låter bra kanske inte alltid återger fonogrammets potentiella möjligheter hmm

alltså, är så mkt rookie som det bara går att bli när det gäller sånna här saker, men mitt försök till att tolka det du skrev: ljudet ska vara klart när man tittar på tv = lägre volymer. När man fläskar på så vill jag inte att det ska låta tomt o nästan spraka uta det ska va samma ljudkvalite som på lägre volym fast mkt mkt mera tryck i bas och så vidare tongue hoppas att vi gör oss förstådda wink

307 Km/h ++
502 Hk
650 Nm
Daaze Rent A Retard !
26 februari 2008 · 674 Inlägg

detta verkar rätt sjysst, men måste köpa en stärkare med,

http://www.fynda.se/index.php3?prodid=2737

307 Km/h ++
502 Hk
650 Nm
SaabLejon ÖSM #1 -08
26 februari 2008 · 484 Inlägg

Försök då åk runt och lyssna på lite olika uppsättningar.
Tror du att du kan bli biten ang ljudbiten lönar det sig att vänta med beställa ihop ett paket bara för att.

Lite norrut finns många ställen du kan besöka och få en uppfattning om ljud och vart du önskar hamna.
Besöker du sthlm rekommenderar jag Audio Concept, Robban är trevlig, kunnig och mycket seriös.
Lite längre norrut, Uppsala finns Esoterisk Hi-Fi med Urban som också är mycket kompetent.

Om du sedan vill gå lite djupare in i ljudkulturen hemma, som cinneast eller hifi tomte, så rekommenderar jag att du tar kontakt med en akustiker som kan hjälpa dig att anpassa rummet hemma, eller ännu bättre om du kan bygga ett rum speciellt för film/musik.

Alldeles nyligen gick High End 2008 i sthlm, men till hösten kommer det vara en mässa i Göteborg som går under namnet Arken, på konferensanläggningen Arken.

Hifi Consult i Alingsås håller då i trådarna.

R.I.P.
2004-01-10
2007-06-17
Daaze Rent A Retard !
26 februari 2008 · 674 Inlägg

SaabLejon skrev:
Försök då åk runt och lyssna på lite olika uppsättningar.
Tror du att du kan bli biten ang ljudbiten lönar det sig att vänta med beställa ihop ett paket bara för att.

Lite norrut finns många ställen du kan besöka och få en uppfattning om ljud och vart du önskar hamna.
Besöker du sthlm rekommenderar jag Audio Concept, Robban är trevlig, kunnig och mycket seriös.
Lite längre norrut, Uppsala finns Esoterisk Hi-Fi med Urban som också är mycket kompetent.

Om du sedan vill gå lite djupare in i ljudkulturen hemma, som cinneast eller hifi tomte, så rekommenderar jag att du tar kontakt med en akustiker som kan hjälpa dig att anpassa rummet hemma, eller ännu bättre om du kan bygga ett rum speciellt för film/musik.

Alldeles nyligen gick High End 2008 i sthlm, men till hösten kommer det vara en mässa i Göteborg som går under namnet Arken, på konferensanläggningen Arken.

Hifi Consult i Alingsås håller då i trådarna.

okejj smile ja jag får väl åka runt o lyssna lite då tongue har även en lokal hifi snubbe som kanske kan hjälpa, han är visserligen dyr men det kanske det kan vara värt smile

307 Km/h ++
502 Hk
650 Nm
KG
26 februari 2008 · 385 Inlägg

Jag kan rekommendera Hifiklubben (www.hifiklubben.se) Där finns riktigt bra grejer och kunnig personal. Har själv köpt min hemmabio där, bestående av Cerwin Vega, Dali och Denon. Bra grejer alltihop!

// KG.

Lady_Milla Alecci's fästmö
26 februari 2008 · 708 Inlägg

sj kör jag med Pioneer å den fungera utmärt med effekter osv dessutom e den så smart att den ställer in sig sj när man kopplar in en högtalare å lägger den i mitten av rummet då resten av högtalartna gör massa ljud för att avgöra hur mycket effekt man behöver,hur stort rummet är osv..riktigt nöjd e jag med den:D

killen kör med LG och den e inte så dålig den heller med effekter vet dock inte va den ha för funktioner osv.

Arbeta Aldrig Mot Naturen, Utan Alltid Med Den.
Urkas Kräsen grafiker
26 februari 2008 · 1 775 Inlägg

Om du vill ha massa bas så är ju Cerwin Vega att rekommendera. Och så ett NAD-steg på det.
Men du pratar hemmabio och det är INGEN som har nämnt bilden. För det känns som det är ganska viktig också. Halva din budget lär ju gå åt till det. En finfin 1080-projje och en bra duk till det. Och så en bluray-spelare till det.
BD-spelare har jag iofs ingen koll på, men en Benq W5000 projje lär ju duga åt dig. Iaf om du har bra med kastavstånd för den.

Whine whine!
sik
26 februari 2008 · 1 072 Inlägg

Mitt råd.. Kolla in Onkyo´s Reciver&DVD samt Klipsch´s serie av högtalare.
Har testat många olika under åren och dessa är underbara med jäkla drag. Jag kör RF35 serien då storebror råkar öka rejält i prisklass, men nu är ju dollarn låg så nu ska man ju passa på smile Men deras Sub anser jag inte vara något att ha vilket jag kompletterade med en Paradigm 12" bandpasslåda från hifiklubben

Daaze Rent A Retard !
26 februari 2008 · 674 Inlägg

oj nu hade det kommer lite mera svar smile

vill inte köra med projektor och har redan en tv som är helt ok.

till o börja med så tittar jag mest på färdiga paket, eftersom att jag inte är så haj på det hela så vore de det enklaste för mig, har kikat runt lite på olika sidor med kan inte rikitgt bestämma mig.

så om någon vet någe bra färdigt paket så vore det guld värt om ni kanske kunde länka ? smile

annars får man väl köpa grejjerna separat, verkar som dom flesta har gjort det tongue smile

mvh// Johan

307 Km/h ++
502 Hk
650 Nm
Urkas Kräsen grafiker
26 februari 2008 · 1 775 Inlägg

Men eftersom du inte är så haj på allt det här så är ju frågan varför du vill lägga ut 50k på det. Skulle nog räcka ganska långt med 10-20k.
Kollade iaf lite på hifiklubben precis. Plockade ihop några cerwin vega grejer + den billigaste Nad-recievern och hamnade på ungefär 16k. Och med det lär du kunna störa samtliga grannar rätt bra.

Får man fråga vad det är för tv du har btw?

Whine whine!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang