Hjälp ! Ska köpa hemmabio men vet inte vad/vilket. [HJÄLP!]

chrno RE-雨宮
27 februari 2008 · 481 Inlägg

ag skulle rekommendera Klipsch's RF serie. Dom låter sanslöst bra för vad dom kostar. Basen beror ju för dom flesta högtalare mkt på förstärkaren, Yamaha som många sagt här över eller Onkyo är bra förstärkare. Pioneer spelar inte så bra ihop med Klipch (Har själv Pioneerförstärkare och Klipsch RF82)

Vill du ha det absolut bästa ljudet för pengarna är högtalarna Ino Audio Pi60 (Kostar runt 19tusen för 2 frontar i byggsats) Jag har lyssnat på många högtalare. Och upp till 50.000kr så är det inget som slår dom, och få saker över. Dock kräver dom ganska mkt av rummet (Men lite av förstärkare och spelare). Den som säger annat får gärna ta en lyssning hemma hos han som bygger dom (Med en 3000kr's förstärkare) och sen ta en diskussion. Han brukar ha demo för dom lite då och då.

Gå inte på snacket om dyra ljudkablar till högtalarna. Köp vanlig KULO kabel. Kostar en bråkdel och låter precis lika bra som kablar för massor med kronor/metern (Jag har kablar för 400:- metern och hör ingen skillnad alls) Enda som talar för dom är att dom är snyggare, men dom kan du klä med kabelstrumpor.

Finnes även Ino Audio surroundhögtalare om du vill ha det (Är ju att föredra om du ska kolla på film tongue

Vad gäller Cervin Vega så är dom väl mest kända för att bygga "kassa discohögtalare"
Inget jag nånsin skulle köpa om jag var ute efter välljud och filmupplevelser.

Hälsningar, Daniel

Senast redigerat av chrno (27 februari 2008)

RE-Amemiya Kitted FD3S
Urkas Kräsen grafiker
27 februari 2008 · 1 775 Inlägg

Kan iofs berätta lite om mina erfarenheter.
Jag själv sitter på ett par ljud högtalare med en matchande subb och ett par randomhögtalare som bakgrejer och en center jag hittat på tippen. Drivs av en reciver jag köpte på komplett för 2000 spänn. Skaffade allt detta när jag fortfarande gick i skolan och var sådär lagom fattig.
Men iaf, ljudet i dessa är inget att klaga på. Förutom bakhögtalarna o centern iofs, men dom spelar ju dom lättaste grejerna. Men hela anläggningen är väldigt jämförbar med min brors grejer, och han sitter med Audio Pro högtalare (årets högtalare flera år i rad lite här o var) och en 10k Marantz reciever.
Och jag kan ju säga att jag är ganska mycket ljudbög av mig, så jag vet vad som är bra och dåligt.

Det jag vill komma med det här är alltså att bra ljud behöver inte kosta en miljon och vara av det bästa märket. Många lär ju tro att deras anläggning låter bäst bara för dom har betalat mycket för det. Men det är väl nåt psykologiskt skulle jag tro...
Fast en parentes är väl att jag faktiskt vill köpa nya grejer, för det går ju faktiskt att få bättre ljud. Eller iaf effektivare så att säga. Aka mindre storlek, men samma ljud. :P

Whine whine!
ironhead volvoraggare
27 februari 2008 · 4 776 Inlägg

jag själv har panasonic och sen en  thomson lcd... filmen blir inte bättre ju värre ljud man har  det är mer bilden  framförallt som är en fördel

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Urkas Kräsen grafiker
27 februari 2008 · 1 775 Inlägg

ironhead skrev:
jag själv har panasonic och sen en  thomson lcd... filmen blir inte bättre ju värre ljud man har  det är mer bilden  framförallt som är en fördel

Alltså, om jag tittar på typ The Pianist eller Shaving Ryans Privates med vanligt tv-ljud så är det ganska tråkigt. Tittar man på dom med årets fetaste ljudsystem så kommer man ju flera gånger om. Bilden får gärna också vara bra, gärna 100"+ i full hd. Dock har jag kommit fram till att ljudet faktiskt är viktigare för mig än bilden, även fast jag är grafikbög så det bara skriker om det.

Whine whine!
firefreak Eldknast
27 februari 2008 · 915 Inlägg

Urkas skrev:

ironhead skrev:
jag själv har panasonic och sen en  thomson lcd... filmen blir inte bättre ju värre ljud man har  det är mer bilden  framförallt som är en fördel

Alltså, om jag tittar på typ The Pianist eller Shaving Ryans Privates med vanligt tv-ljud så är det ganska tråkigt. Tittar man på dom med årets fetaste ljudsystem så kommer man ju flera gånger om. Bilden får gärna också vara bra, gärna 100"+ i full hd. Dock har jag kommit fram till att ljudet faktiskt är viktigare för mig än bilden, även fast jag är grafikbög så det bara skriker om det.

Har du sett 100" i Full-HD i hemmamiljö nån gång?... smile

Tiden är rolig när det går fort... :)
Urkas Kräsen grafiker
27 februari 2008 · 1 775 Inlägg

firefreak skrev:

Urkas skrev:

ironhead skrev:
jag själv har panasonic och sen en  thomson lcd... filmen blir inte bättre ju värre ljud man har  det är mer bilden  framförallt som är en fördel

Alltså, om jag tittar på typ The Pianist eller Shaving Ryans Privates med vanligt tv-ljud så är det ganska tråkigt. Tittar man på dom med årets fetaste ljudsystem så kommer man ju flera gånger om. Bilden får gärna också vara bra, gärna 100"+ i full hd. Dock har jag kommit fram till att ljudet faktiskt är viktigare för mig än bilden, även fast jag är grafikbög så det bara skriker om det.

Har du sett 100" i Full-HD i hemmamiljö nån gång?... smile

Tyvärr inte än, men om nån månad kommer jag göra det hemma hos mig. Och det lär ju vara bättre än HD-ready i 100" som jag har sett tidigare.

Whine whine!
firefreak Eldknast
27 februari 2008 · 915 Inlägg

Urkas skrev:

firefreak skrev:

Urkas skrev:

Alltså, om jag tittar på typ The Pianist eller Shaving Ryans Privates med vanligt tv-ljud så är det ganska tråkigt. Tittar man på dom med årets fetaste ljudsystem så kommer man ju flera gånger om. Bilden får gärna också vara bra, gärna 100"+ i full hd. Dock har jag kommit fram till att ljudet faktiskt är viktigare för mig än bilden, även fast jag är grafikbög så det bara skriker om det.

Har du sett 100" i Full-HD i hemmamiljö nån gång?... smile

Tyvärr inte än, men om nån månad kommer jag göra det hemma hos mig. Och det lär ju vara bättre än HD-ready i 100" som jag har sett tidigare.

Har både 100" Full-HD och hyffsat ljud och skulle inte vilja vara utan något av det... smile

Film är bäst hemma... smile

Tiden är rolig när det går fort... :)
Daaze Rent A Retard !
27 februari 2008 · 674 Inlägg

ok pojkar, nu säger vi så här.

om någon känner sig ha lust så sätt gärna ihop ett paket?

vi ändrar summan till ca 15000 ist, kom fram till att en bubbelkopp är ganska kul att ha så vi säger ca15k smileroll

struntar i vilket märke det är osv. vill bara ha ett sjysst ljudsystem. Resten får ni slåss om lol

mvh Johan

307 Km/h ++
502 Hk
650 Nm
firefreak Eldknast
27 februari 2008 · 915 Inlägg

Daaze skrev:
ok pojkar, nu säger vi så här.

om någon känner sig ha lust så sätt gärna ihop ett paket?

vi ändrar summan till ca 15000 ist, kom fram till att en bubbelkopp är ganska kul att ha så vi säger ca15k smileroll

struntar i vilket märke det är osv. vill bara ha ett sjysst ljudsystem. Resten får ni slåss om lol

mvh Johan

Tipset.

B&W 686 som front och surroundare. HTM62 som center. ASW610 som bas.

Visserligen 17588:- men förbannat prisvärt och sjukt grymt ljud. Om ekonomin tillåter hade jag kanske gått upp till 685an istället som spelar lite djupare och har mer pondus om du ska spela högt men då är det 2 papp till som gäller.

Eftersom högtalarna är såpass små så spelar inte effekten på stärkare lika stor roll som om du väljer golvhögtalare. Så ta en som har de ljud och anslutningar du behöver. Denon 1708 är ett hett tips men även Onkyos nya serie är grymt bra. Denons går på 4498:- och totalpriset blir då 22086:- för ett system som jag inte alls skulle skämmas för att ha i vardagsrummet.

Men vad vet jag... smile

Senast redigerat av firefreak (27 februari 2008)

Tiden är rolig när det går fort... :)
ironhead volvoraggare
27 februari 2008 · 4 776 Inlägg

Urkas skrev:

ironhead skrev:
jag själv har panasonic och sen en  thomson lcd... filmen blir inte bättre ju värre ljud man har  det är mer bilden  framförallt som är en fördel

Alltså, om jag tittar på typ The Pianist eller Shaving Ryans Privates med vanligt tv-ljud så är det ganska tråkigt. Tittar man på dom med årets fetaste ljudsystem så kommer man ju flera gånger om. Bilden får gärna också vara bra, gärna 100"+ i full hd. Dock har jag kommit fram till att ljudet faktiskt är viktigare för mig än bilden, även fast jag är grafikbög så det bara skriker om det.

ja  ett viltigt ljud är ju också bra men har det nån betydelse om lägger 10000 eller 100000 på ljud. själv vart jag grymt impad på lcd-tevens färg och bild jämfört med min gamla tjock-teve. men hmmm men mycket vill ha mera

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
ironhead volvoraggare
27 februari 2008 · 4 776 Inlägg

Modell: Polk Audio LSi Hemmabiosystem
Art nr: 109108

Beskrivning: Med detta hemmabiosystem blir en det extraordinär upplevelse att se filmer och lyssna på musik. Återupptäck gamla filmer och skivor och hör ljud som du aldrig hört förut, känn vidundrande bas i och ett extremt högupplöst ljud.



vore detta paket nått

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
SaabLejon ÖSM #1 -08
27 februari 2008 · 484 Inlägg

chrno skrev:
...högtalarna Ino Audio Pi60

Gå inte på snacket om dyra ljudkablar till högtalarna. Köp vanlig KULO kabel. Kostar en bråkdel och låter precis lika bra som kablar för massor med kronor/metern (Jag har kablar för 400:- metern och hör ingen skillnad alls) Enda som talar för dom är att dom är snyggare, men dom kan du klä med kabelstrumpor.

Finnes även Ino Audio surroundhögtalare om du vill ha det (Är ju att föredra om du ska kolla på film tongue

Vad gäller Cervin Vega så är dom väl mest kända för att bygga "kassa discohögtalare"
Inget jag nånsin skulle köpa om jag var ute efter välljud och filmupplevelser.

Kul att Ino Audio kom upp, visar på att du har lite mer ljudintresse än vanliga svenssons smile
Dessvärre är det krav på lyssning innan beställning på allt utom piP, högtalarna har också lång leveranstid av kända skäl.

Kablar tror jag man bör skaffa likvärda som högtalarna utvecklades med, om flera olika sorter, de som funkade bäst. Längden avgör minsta area.

Cerwin Vega är väl mest kända för att ha haft ett ljudsystem i samband med en film på en biograf, där de spelade väldigt högt dB under filmen. Finns säkert de (uppenbarligen ang tråden) som tycker Vega är bra idag, men jag är inte en av dem.

Urkas skrev:
...Och jag kan ju säga att jag är ganska mycket ljudbög av mig, så jag vet vad som är bra och dåligt.

Det jag vill komma med det här är alltså att bra ljud behöver inte kosta en miljon och vara av det bästa märket. Många lär ju tro att deras anläggning låter bäst bara för dom har betalat mycket för det. Men det är väl nåt psykologiskt skulle jag tro...
Fast en parentes är väl att jag faktiskt vill köpa nya grejer, för det går ju faktiskt att få bättre ljud. Eller iaf effektivare så att säga. Aka mindre storlek, men samma ljud. tongue

Många som säger så, ofta också dessutom.

Märke, trodde vi pratade mesta väljud och inte skulle fokusera så mycket på olika märkens prissättning wink
ang miljonanläggningar, har du hört såna eller ex MBL i en bra uppställning ?

Går för antagligen i stort sett varje svensson att få korrektare ljudåtergivning och då pratar vi jämfört mot masterbanden, digitala eller ej.

ironhead skrev:
jag själv har panasonic och sen en  thomson lcd... filmen blir inte bättre ju värre ljud man har  det är mer bilden  framförallt som är en fördel

En högst subjektiv bedömning, jag värdesätter ljudet långt mera än att bilden ska kalibrerad till mikroskopisk korrekthet.
Stort ljud och någorlunda korrekt, utan alltför mycket egenresonanser i rum och pryttlar tycker jag som sagt ger en god filmupplevelse även med mindre bild.

Vanlig missuppfattning är också denna mellan full hd och hd ready, då man behöver sitta eller stå väldigt väldigt nära för att se skillnaden.
Upplösningen är inget man ska stirra sig blind på som parameter mao, men åter till ljudet.

Senast redigerat av SaabLejon (27 februari 2008)

R.I.P.
2004-01-10
2007-06-17
firefreak Eldknast
27 februari 2008 · 915 Inlägg

Håller med dig om Full-HD på tv-apparater... dock inte när man kör upp det till 100". Där är Full-HD ytterliggare en dimension i bilden. Ofattbart skarpt.

Tiden är rolig när det går fort... :)
SaabLejon ÖSM #1 -08
27 februari 2008 · 484 Inlägg

firefreak skrev:
Håller med dig om Full-HD på tv-apparater... dock inte när man kör upp det till 100". Där är Full-HD ytterliggare en dimension i bilden. Ofattbart skarpt.

Syftade mest på tv, ang inlägget ovan där det stod lcd. Kanske var lite otydligt dock.

R.I.P.
2004-01-10
2007-06-17
Lardi SQ
27 februari 2008 · 1 343 Inlägg

ett kraftfullt system är eathquake, har dock inte lyssnat på de så vågar inte yttra mig om saken heller, sen har vi även de roliga systemet "linn" som har ett mkt fint och bra ljud,  men ja är inte så haj på detta så ja vågar ha de starka förtroendet att ja sätter ihop ett system..  de är upp till var å en.. men lycka till! smile

Ljudnörd!
blacken
27 februari 2008 ·

Daaze skrev:
ok pojkar, nu säger vi så här.

om någon känner sig ha lust så sätt gärna ihop ett paket?

vi ändrar summan till ca 15000 ist, kom fram till att en bubbelkopp är ganska kul att ha så vi säger ca15k smileroll

struntar i vilket märke det är osv. vill bara ha ett sjysst ljudsystem. Resten får ni slåss om lol

mvh Johan

Hemmabio reciver Nad t 744
DVD spelare Denon DVD 1940
Golvhögtalare Argon 6140
Sub Argon 6170
Front högtalare Dali Ikon vokal 1.cool

Senast redigerat av blacken (27 februari 2008)

Daaze Rent A Retard !
27 februari 2008 · 674 Inlägg

blacken skrev:

Daaze skrev:
ok pojkar, nu säger vi så här.

om någon känner sig ha lust så sätt gärna ihop ett paket?

vi ändrar summan till ca 15000 ist, kom fram till att en bubbelkopp är ganska kul att ha så vi säger ca15k smileroll

struntar i vilket märke det är osv. vill bara ha ett sjysst ljudsystem. Resten får ni slåss om lol

mvh Johan

Hemmabio reciver Nad t 744
DVD spelare Denon DVD 1940
Golvhögtalare Argon 6140
Sub Argon 6170
Front högtalare Dali Ikon vokal 1.cool

där ja, tack så mkt big_smile

307 Km/h ++
502 Hk
650 Nm
SaabLejon ÖSM #1 -08
27 februari 2008 · 484 Inlägg

Lardi skrev:
ett kraftfullt system är eathquake, har dock inte lyssnat på de så vågar inte yttra mig om saken heller, sen har vi även de roliga systemet "linn" som har ett mkt fint och bra ljud,  men ja är inte så haj på detta så ja vågar ha de starka förtroendet att ja sätter ihop ett system..  de är upp till var å en.. men lycka till! smile

Varför skriva om sånt man inte lyssnat på ? Skapar kanske bara i slutändan än mera förvirring hmm

Linn provlyssnas med fördel för att se om man gillar konceptet "Linn".
Deras egna skivor håller dock god kvalite oavsett man köper deras ljudidé.
Linn kan man provlyssna i Uppsala hos Ljudkompaniet, trevlig personal och fina lokaler, men besök gärna Esoterisk Hifi när ni ändå är i stan smile

R.I.P.
2004-01-10
2007-06-17
Urkas Kräsen grafiker
27 februari 2008 · 1 775 Inlägg

ironhead skrev:
Modell: Polk Audio LSi Hemmabiosystem
Art nr: 109108

Beskrivning: Med detta hemmabiosystem blir en det extraordinär upplevelse att se filmer och lyssna på musik. Återupptäck gamla filmer och skivor och hör ljud som du aldrig hört förut, känn vidundrande bas i och ett extremt högupplöst ljud.



vore detta paket nått

"A205 är helt klart något för dig som vill kunna väcka grannarna både hemma och när du är ute och reser. Skulle klagomålen bli för stora finns ett lättillgängligt hörlursuttag i fronten. Vare sig det är motorvrål från senaste racingspelet eller tung techno som gäller har dessa högtalare vad som krävs"

Skriver dom om två små skithögtalare för 300 spänn på teknikmagasinet. Så man ska inte direkt gå på vad det står överallt. Iaf när det gäller kataloger och vissa hemsidor.

SaabLejon skrev:
Många som säger så, ofta också dessutom.

Ja, det är ju det, men är jag intresserad och insatt i nåt, då är jag verkligen det. Fast sen finns det ju olika nivåer på allting.
Finns ju en del riktiga audifiler som byter ut sina 100kkr kablar mot ett par kablar som kostar dubbelt så mycket och faktiskt hör den där promillen mer klarhet som dom fick, och sen finns det ju lite mer normala människor som faktiskt klarar sig fint med sina 1000kr kablar och sitt 1,5 Mbit/s DTS-ljud. Och så finns det iofs dom som köper sig en 100kr mp3spelare och använder sig av ett par orginal ipodlurar och tycker deras 56kbps mp3or låter fett najs jau!
Jag ligger iaf på den mittre av dom där. :P

SaabLejon skrev:
Vanlig missuppfattning är också denna mellan full hd och hd ready, då man behöver sitta eller stå väldigt väldigt nära för att se skillnaden.

Kommer man upp i 100" så behöver man inte sitta speciellt nära.. Men hamnar man i tv-storlek så är fullhd rätt onödigt ja.

Whine whine!
Daaze Rent A Retard !
27 februari 2008 · 674 Inlägg

jag kan säga så här. Det här va fan så mkt mer förvirrande än vad jag trott tongue rolllol

307 Km/h ++
502 Hk
650 Nm
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang