Extra batteri - säkringar?

jonatk Smart chimps talk Swedish
26 februari 2008 · 289 Inlägg

Hej!
Vet att det ligger uppe 100tals trådar om just extra batteri. Men har inte hittat det jag söker.
Hade tänkt sätta ett extra batteri i bagaget, i reservhjulsbaljan bredvid mina steg.
1. Är det en smart ide?

Sen har man ju säkring vid det främre batteriet, där sitter en 200A säkring samt en 50mm2 kabel bak i bilen.
2. Ska man säkra 50mm2 kabeln innan den når det bakre batteriet också?

Hade tänkt ha ett skiljerelä.
3. Måste detta kopplas så att det startas via generatorn eller kan man lika gärna koppla det till tex baklysena?

Sist men inte minst.
4. Från extra batteriet skall det gå en strömkabel som splittas upp i 3 mindre. Frågan är då, måste jag ha säkring där med? Innan det splittas? Eller räcker det med säkringarna i splittblocket?

5. Om jag nu ska ha säkringar på alla dessa ställena, ska alla vara 200A stora?

Tack på förhand smile

jonatk Smart chimps talk Swedish
26 februari 2008 · 289 Inlägg

Swedenrockers skrev:
1. Ja det verkar vettigt. Du delar ju upp belastningen på fler strömkällor. När bilen är igång vill säga.
2. Ja, i närheten av alla strömkällor.
3. Via laddningslampan är att föredra för då kopplas inte batterierna ihop förrän generatorn laddar.
4. Ja det är kablarna du säkrar av. Har du ett kombinerat strömblock/säkringsdosa så räcker det med dessa säkringar. Ampèrestyrkan på säkringarna beror på kablarnas grovlek och deras grovlek i sin tur beror ju på hur mycket ström de ska gå igenom dom. Så där får du specifiera lite bättre innan man kan avgöra lämplig grovlek. Men absolut inte 200 ampère iallafall.

En 50mm2 ska delas till 3 25mm2 kablar..
har 150A säkringar till mina två sinus SLA1500...
Sen vet jag inte vad jag ska ha till mitt audison 2*130rmswatts steg..
Det är ett ANL säkringsblock... så minsta möjliga är 80A=lite för stort?

Decibel
27 februari 2008 · 2 911 Inlägg

Före och efter sekundära batteriet, tänk på att batteriet skickar ström åt båda håll på kabeln, det vet ju inte vilket håll förbrukaren sitter på smile

jonatk Smart chimps talk Swedish
27 februari 2008 · 289 Inlägg

Okej smile tack då vet jag!
Blir det att beställa ett antal säkringar då.
Men jag ska fortf. avsäkra med 200A säkringar vid batterierna?

Drönirettab
27 februari 2008 · 21 761 Inlägg

50mm2 kabel får ha upp till 250A säkring. Säkringarna vid batterierna bör iaf vara så pass stora att de klarar av strömförbrukningen från alla steg tillsammans, räknar man på de båda SLA-1500 så kan de dra väldigt mycket ström när man belastar dem med låg impedans.

Jag tror att 250A säkring är lämpligt med tanke på de stegen.

jonatk Smart chimps talk Swedish
27 februari 2008 · 289 Inlägg

Drönirettab skrev:
50mm2 kabel får ha upp till 250A säkring. Säkringarna vid batterierna bör iaf vara så pass stora att de klarar av strömförbrukningen från alla steg tillsammans, räknar man på de båda SLA-1500 så kan de dra väldigt mycket ström när man belastar dem med låg impedans.

Jag tror att 250A säkring är lämpligt med tanke på de stegen.

Så jag ska avsäkra 50mm2 kabeln på tre ställen med 250A säkring?
Vart får man tag på 250A ANL säkring? Hittar bara 200 och 300...
På dbakuten skriver de att man kan ha 300, är det för mycket?
Eller 300 kanske jag kan ha från extra batteriet till slutstegen då strömkabeln inte är lång där?

Streckkoden
27 februari 2008 · 2 655 Inlägg

När det gäller styrströmmen till skiljereläet så går det utmärkt att ta styrströmmen från bakljuset. Bara det är "tändningsström" så går det. Laddningslampan är att föredra men ibland så innebär det en massa extra jobb med kabeldragningen.

jonatk Smart chimps talk Swedish
27 februari 2008 · 289 Inlägg

Streckkoden skrev:
När det gäller styrströmmen till skiljereläet så går det utmärkt att ta styrströmmen från bakljuset. Bara det är "tändningsström" så går det. Laddningslampan är att föredra men ibland så innebär det en massa extra jobb med kabeldragningen.

Tack smile

Och tack alla andra! Det har löst sig med allt nu:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang