Slang som går ihop med slangen från turbon tilll lmm, volvo 850

Ellertz Norrlänning
27 februari 2008 · 1 453 Inlägg

Heej !

vad är de för slang som går ihop med slangen som sitter från turbpn till lmm:en.. Den går ihop med en liten "cylinder" som de sitter två andra slangar på, plus en kontakt.. De är Blåa, röda och gula märken på slangarna iaf.. nån som vet vad de är för nått ?  och vart är slangen som går till vevhusventen nånstans ? kan de vara den ?

mvh emil

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Emilj90 Bil/Lastbil/maskin mekaniker
27 februari 2008 · 148 Inlägg

kommerden frrån ett tryckrör och går till sugsidan innan turbon så är det återcirkulationen från avlastingsventilen. vevhusventen borde ochså sitta därn nåsntans. om du inte kör öppet filter. då är den förmodligen bortsliten och ligger någonstans utan at sitta fast. kanske med ett ltiet filter på.

Trevlig på håll men lågnt ifrån trevlig.
BMW 750Ia Individual "Stortysken" (1995)
Decibel
27 februari 2008 · 2 911 Inlägg

Cylindern du pratar om är magnetventilen som den oftast kallas.

Kan dock inte bidra med vilken som ska gå vart, då ingen av mina är inkopplade.
Däremot ska en sitta på dumpventilen, en på trycksidan och en i röret vid LMM.

Vevhusventilationen sitter på framsidan under insuget, vanligaste felet är väl att den sätts igen, men det kan du kolla enkelt.
Ha motorn igång, lyft på oljestickan, ryker det och/eller tomgången börjar svajja så kan du fundera på igensatt vevhusvent.

Saker du behöver, om du tänker byta själv.
O-ringar till spridarna
Insugspackning
Slängpaket
Oljefälla
Slangklämmor

Hela insuget måste skruvas ner, ett jäkla pill om man inte är van.

Ellertz Norrlänning
27 februari 2008 · 1 453 Inlägg

Decibel skrev:
Cylindern du pratar om är magnetventilen som den oftast kallas.

Kan dock inte bidra med vilken som ska gå vart, då ingen av mina är inkopplade.
Däremot ska en sitta på dumpventilen, en på trycksidan och en i röret vid LMM.

Vevhusventilationen sitter på framsidan under insuget, vanligaste felet är väl att den sätts igen, men det kan du kolla enkelt.
Ha motorn igång, lyft på oljestickan, ryker det och/eller tomgången börjar svajja så kan du fundera på igensatt vevhusvent.

Saker du behöver, om du tänker byta själv.
O-ringar till spridarna
Insugspackning
Slängpaket
Oljefälla
Slangklämmor

Hela insuget måste skruvas ner, ett jäkla pill om man inte är van.

joo ja kollade på några bilder förut smile så ja tänkte fixa de i helgen.. men de ska ju tydligen g nån slang från vevhusventen till luftburken.. :S säger vissa..

och varför behöver du o-ringar till spridarna ? smile

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Decibel
27 februari 2008 · 2 911 Inlägg

Inte alla som har den slangen till luftburken, är väl 96 och nyare eller nåt sånt.

Vanligen lyfter man ur spridarna ur insuget när man ändå har det löst, är mer än bra-att-göra än ett måste.

Har lyft i och ur min spridarramp ett 10-tal gånger senaste halvåret utan att skada dem, men första bytet på länge kan man gott kosta på sig.

Ellertz Norrlänning
27 februari 2008 · 1 453 Inlägg

Decibel skrev:
Inte alla som har den slangen till luftburken, är väl 96 och nyare eller nåt sånt.

Vanligen lyfter man ur spridarna ur insuget när man ändå har det löst, är mer än bra-att-göra än ett måste.

Har lyft i och ur min spridarramp ett 10-tal gånger senaste halvåret utan att skada dem, men första bytet på länge kan man gott kosta på sig.

jaha okej, o-ringar kostar ju inte många kronor så..  ska ju sälja bilen så ja vet inte om ja orkar göra nått eller inte, men du vet inte vad slangen som går bredvid oljelocket är fr nått ?

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Ellertz Norrlänning
27 februari 2008 · 1 453 Inlägg

Emilj90 skrev:
kommerden frrån ett tryckrör och går till sugsidan innan turbon så är det återcirkulationen från avlastingsventilen. vevhusventen borde ochså sitta därn nåsntans. om du inte kör öppet filter. då är den förmodligen bortsliten och ligger någonstans utan at sitta fast. kanske med ett ltiet filter på.

joo den borde ju de, men ja hittar inte den, ja kör öppet, då ja skruva bort nått från boxen när ja rev ur den. men kan de vara vevhusventen ?

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Decibel
28 februari 2008 · 2 911 Inlägg

Om du menar den som sitter frampå motorn vid oljelocket så är de vevhusventilationen, den går ner till oljefällan om jag inte minns helt galet.

Ellertz Norrlänning
28 februari 2008 · 1 453 Inlägg

Kanon ! tack för hjälpen big_smile

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang