Vad är detta för box i min 940T?

Zip Med-Lem.
27 februari 2008 · 94 Inlägg

Tjenare.

Vad e detta för box? ( så kallade "guldboxen" ? )
Vilket chip ska man ha i den?

http://i180.photobucket.com/albums/x312/anders__90/IMG_5815.jpg

Sharky
27 februari 2008 · 10 287 Inlägg

Det är bränsleboxen.
(Med "guldboxen" avses den speciella tändbox med löst chip som finns i vissa modeller. Tändboxen sitter ovanför rattstången).

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Zip Med-Lem.
27 februari 2008 · 94 Inlägg

Sharky skrev:
Det är bränsleboxen.
(Med "guldboxen" avses den speciella tändbox med löst chip som finns i vissa modeller. Tändboxen sitter ovanför rattstången).

/Göran

Okej! tack.

detta är inte original boxen. (original ser man bakom) o denna boxen skulle ha ett steg 3 chip i sig.

Vad kostar ett nytt tändchip ca?
kommer jag känna någon effekt ändring med ett värre chip i tändboxen?

Övrigt så har bilen
annan kam
t16 turbo
öppet sportfilter
dubbel öppen dump
3" från tubon
steg 3 chip ibärnslebox
laddar 0,9-1 bar

Sharky
27 februari 2008 · 10 287 Inlägg

Ja. Det är en jäkla skillnad med ett vettigt tändchip. Det är så att effekten ligger mer i tändläget än i laddtrycket.  (inom rimliga gränser men det fattar väl alla som läser detta...)
När jag bromsade min 940 med 8V topp till 360Hkr så gjorde 3 graders höjning 20kW.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Zip Med-Lem.
27 februari 2008 · 94 Inlägg

finns det någon risk att motorn rasar om jag sätter in ett nytt tändchip?
motorn har gått 32000+ mil

turbodeath
27 februari 2008 · 2 452 Inlägg

lyssna på sharky där har du en som har bromsat bra på sin 940 bil,jag hade bromsat min till 300+...alltså risker finns det med annat som ger sig min bil när jag bromsade 300+ hade rullat 26000 och det som gav sig på min bil var bakaxel som rasade istället...

döden kommer tillbaka
Zip Med-Lem.
27 februari 2008 · 94 Inlägg

då tar jag det som ett ja. då ska jag inte sätta in ett nytt tändchip i bilen hmm

twin_cam Smålänning
27 februari 2008 · 7 877 Inlägg

Spelar mindre roll hur långt motorn gått. Skötseln är viktigare.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Sharky
27 februari 2008 · 10 287 Inlägg

Que? Jag rekommenderar absolut tändchip. Vi har rivit 230FT motorer med 40.000mil på mätaren som har varit "som nya" inuti efter en tvätt av alla delar.
Tänk bara på att du kan behöva sänka laddtrycket (men tänk på att det är effekten som räknas - inte laddtrycket).

/Göran

Zip skrev:
då tar jag det som ett ja. då ska jag inte sätta in ett nytt tändchip i bilen hmm

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Zip Med-Lem.
27 februari 2008 · 94 Inlägg

Sharky skrev:
Que? Jag rekommenderar absolut tändchip. Vi har rivit 230FT motorer med 40.000mil på mätaren som har varit "som nya" inuti efter en tvätt av alla delar.
Tänk bara på att du kan behöva sänka laddtrycket (men tänk på att det är effekten som räknas - inte laddtrycket).

/Göran

Underbart smile  rekommenderat laddtryck? 0.6 något?
Hoppas lådan håller bara big_smile

Några förslag på tändstift?

Sharky
27 februari 2008 · 10 287 Inlägg

0.6 är liiiite lågt. Kör du på 0.9 idag så torde 1.0-1.1 inte vara några problem. Problemet är mera om man mosar på typ 1.3-1.4.
Stift? NGK BPR7ES

/Göran

Zip skrev:
Underbart smile  rekommenderat laddtryck? 0.6 något?
Hoppas lådan håller bara big_smile

Några förslag på tändstift?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Zip Med-Lem.
27 februari 2008 · 94 Inlägg

Bilen får alltså mer hästar med ett nytt tändchip.

Vad klarar en b230ft ? hk

sorry för alla frågor. men kommer på nya, så de e onödingt att starta nya trådar smile

Senast redigerat av Zip (27 februari 2008)

mr240
2 mars 2008 · 136 Inlägg

Zip skrev:
då tar jag det som ett ja. då ska jag inte sätta in ett nytt tändchip i bilen hmm

tändchipet gör så du kan ladda mer, och det är bättre att ha ett tänd chip  när man har bränsle chip, jag har det i min 242a har guld boxen, den boxen sitter i 16v och i 940 se -96

man måste våga satsa för att kunna vinna
Volvo V70 fas2 "Fasen" (2008)
twin_cam Smålänning
2 mars 2008 · 7 877 Inlägg

Zip skrev:
Bilen får alltså mer hästar med ett nytt tändchip.

Vad klarar en b230ft ? hk

sorry för alla frågor. men kommer på nya, så de e onödingt att starta nya trådar smile

Beror på flöde och hur pass väl den är justerad i tändning/bränsle, men mellan 280 och 380 hk smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang