Sälja alkohol i vanliga affärer, säg vad du tycker!

Pikey
28 februari 2008 · 2 283 Inlägg

Hejsan Garaget!

Jag gör ett skolarbete om att sälja alkohol i vanliga matäfferer.
Dock så har jag hamnat på den sidan som ska vara mot att sälja
höghaltiga alkoholdrycker.

Kan ni svara både minus och plus på denna fråga?

Vad tycker du om att sälja sprit i vanliga mataffärer?


MVH Niklas Voss

R.I.P. Michael Jackson!
Pikey
28 februari 2008 · 2 283 Inlägg

Ingen som har någon åsikt eller är det bara ingen som läst? smile

R.I.P. Michael Jackson!
twin_cam Smålänning
28 februari 2008 · 7 877 Inlägg

Jab skulle inte bry mig ärligt talat.

Hade blivit värsta rusningen i ett halvår eller så, sen hade det blitt som vanligt igen när "nyhetens behag" har lagt sig.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
brillmongo
28 februari 2008 · 874 Inlägg

hehe, kanske e förtidigt att diskutera Alkohol på en torsdag morron tongue

Nä men det är en svår fråga det där, nej sägarna har väl sina poänger, folkhälsan och allt det där.
Men visst hade det varit gött. Jag är för det, i alla fall till den grad att de återinför MellanÖlen och Cider+ Vin, och kanske vissa likörer. Sprit och andra Starkare produkter är jag iaf mer tveksam till hmm

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-
Audi A4 2.8 V6 quattro "bea II" (1997)
viccoA
28 februari 2008 · 3 110 Inlägg

Jag tror alkoholkonsumtionen skulle öka och det ser jag inte som något positivt. Å andra sidan så är det trevligt med lite konkurrens. Men Systembolaget har ett av världens bästa sortiment, kunnig personal och bra butiksmiljö så för min del får det gärna finnas kvar.

John87 Stolt Volvoägare
28 februari 2008 · 4 913 Inlägg

Det  hade inte fungerat att införa det nu.
Hade blivit ett enormt fylleslag i hela Sverige (förutom norrlänningarna som aldrig blir fulla tongue) och det hade tagit ganska lång tid innan det gått tillbaka till "normalt" igen.

Spenderade lite tid nere i Holland ett tag.
Det var lite läskigt. Vi gick med 16-17-åringar in på en vanlig affär och köpte en flaska Malibu. Helt utan frågor eller prat.
Tänk om alla 16-åringar i Sverige skulle göra så.

Här skulle det väl bli åldersgräns antar jag, men ändå.
Tycker att dom kan sälja lite mer än folköl, men Vodka och sånt borde nog hållas samlat där det är lite mer kontroll.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
TTTTT
28 februari 2008 · 945 Inlägg

personligeen så tycker jag inte att det spelar så stor roll.
Tittar man på övriga Europa så säljs vin och öl i tex matvarubutiker, men starksprit i särskilda butiker.
Det kan ju vara en tanke.

Är inte så väldigt påläst, men om man tar Frankrike som exempel så ligger dom i topp på skrumplever bland alla EU-nationer. Detta kan ju räknas som ett minus, både för samhället i stort, angående sjukvårdskostnader mm. Eventuellt utökat missbruk, pga lätt tillgänglighet är ju ett annat.
Ett annat minus är väl att utbudet på tex vin kommer att försämras. Systembolaget har det bäst samlade vinsortimentet i Europa. Danskar och tyskar åker till sverige för att handla just vin.

Plus ska väl i så fall vara lätt tillgänglighet. Då kan man ju undra vilka som är i faktiskt behov utav att kunna komma åt alkohol på det sättet. Antagligen mest alkoholister och underåriga ungdomar.

Vad tycker du själv?
Generellt sett så tror jag att vi kommer att få öl och vin i butik om några år.

blinka blått om du vill rejsa!
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
28 februari 2008 · 946 Inlägg

brillmongo skrev:
hehe, kanske e förtidigt att diskutera Alkohol på en torsdag morron tongue

Nä men det är en svår fråga det där, nej sägarna har väl sina poänger, folkhälsan och allt det där.
Men visst hade det varit gött. Jag är för det, i alla fall till den grad att de återinför MellanÖlen och Cider+ Vin, och kanske vissa likörer. Sprit och andra Starkare produkter är jag iaf mer tveksam till hmm

Är starkt emot! Konsumtionen kommer att öka krafitgt, folk kommer inte kunna hantera den ökade tillgängligheten. En annan sak man bör beakta är butikspersonalens säkerhet. Säg en onsdagskväll vid 21-tiden när 17-åriga Sara sitter i kassan och det kommer in ett gäng alkisar/pundare och skall "handla". Tror inte hon vågar göra så mycket när de börjar plocka på sig varor... Som det är nu har alkisarna respekt för personalen på Systemet, missköter de sig åker de ut och de får inget handla. Alltså har de inget val. Dessutom har personalen JÄVLIGT stor koll på alkisarna, de vet nästan vilken färg de har på ghardinerna hemma. Som det är nu tror jag är bästa alternativet - finns inga fördelar med att låta vanliga butiker sälja starkvaror. Det är min åsikt. Är för övrigt mot all utförsäljning av det statliga -  behöver jag säga att jag INTE är moderat? big_smile

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
TTTTT
28 februari 2008 · 945 Inlägg

Dave_C70 skrev:

brillmongo skrev:
hehe, kanske e förtidigt att diskutera Alkohol på en torsdag morron tongue

Nä men det är en svår fråga det där, nej sägarna har väl sina poänger, folkhälsan och allt det där.
Men visst hade det varit gött. Jag är för det, i alla fall till den grad att de återinför MellanÖlen och Cider+ Vin, och kanske vissa likörer. Sprit och andra Starkare produkter är jag iaf mer tveksam till hmm

Är starkt emot! Konsumtionen kommer att öka krafitgt, folk kommer inte kunna hantera den ökade tillgängligheten. En annan sak man bör beakta är butikspersonalens säkerhet. Säg en onsdagskväll vid 21-tiden när 17-åriga Sara sitter i kassan och det kommer in ett gäng alkisar/pundare och skall "handla". Tror inte hon vågar göra så mycket när de börjar plocka på sig varor... Som det är nu har alkisarna respekt för personalen på Systemet, missköter de sig åker de ut och de får inget handla. Alltså har de inget val. Dessutom har personalen JÄVLIGT stor koll på alkisarna, de vet nästan vilken färg de har på ghardinerna hemma. Som det är nu tror jag är bästa alternativet - finns inga fördelar med att låta vanliga butiker sälja starkvaror. Det är min åsikt. Är för övrigt mot all utförsäljning av det statliga -  behöver jag säga att jag INTE är moderat? big_smile

här kom ju ett antal intressanta aspekter.
ökad rånrisk.
mer snatterier.
dessutom så måste man vara 18 år enligt svenak alkoholhanteringslag för att få sälja eller servera alkohol.

blinka blått om du vill rejsa!
båge montör och hobby mekaniker
28 februari 2008 · 2 672 Inlägg

ja varför inte!? tycker helt klart att starkare öl och cider, även vissa viner och likörer skulle kunna säljas i vanliga livsmedelsbutiker! men dock starkare saker skulle finnas kvar på glasbanken! för jag emnar.. varför orka besöka två butiker när man ska ha grillkväll hemma? så d e ju smidigt att isf kunna köpa ngra öl på ica! smile

DVS: ÖL, cider tycker jag är helt ok att sälja på ica.. medans starkare prylar ska hållas kvar på glasbanken smile

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
moose46019 study
28 februari 2008 · 772 Inlägg

varför inte med den dåliga service vi har i dag på systembolaget stänger 15:00 på lördagar liksom vem fasiken är vaken och sugen på att avbryta aktivtet fö ratt åka dit och köpa.

sedan vart fasiken finns isen. jo det finns ingen is.

chrno RE-雨宮
28 februari 2008 · 481 Inlägg

Systembolaget har iof ett fruktansvärt kasst sortiment om man letar efter saker som inte börjar med rött och slutar med Vin. Jag har beställt samma flaska 4 gånger från systemet. Jag känner han som har agenturen för spritsorten, han har lagret i Örebro (Jag bor i Örebro) och jag har fortfarande inte hört något. Nu är det ca 4 månader sen jag beställde sist. Det är under all kritik att ha ett monopol, och sen inte leverera vad dom lovar. Det är faktiskt ett av kraven på att dom ska få ha monopolet. Att dom ska tillhandahålla kunden det han vill ha sålänge det säljs under normala former (Till restauranger och barer)

Dessutom tror jag som någon här över att det handlar om nyhetens behag, och det fungerar ju i alla andra länder världen över. Sverige ska leka förmyndare över sitt folk i alltför många aspekter. Det är både respektlös mot dess innevånare, och fånigt då det bara leder till irritation.

RE-Amemiya Kitted FD3S
Nattugglan Idiot..
28 februari 2008 · 285 Inlägg

Det hade blivit bättre tider,Istället för att folk ska stressa iväg och det är kö på bolaget

Garic
28 februari 2008 · 539 Inlägg

varför inte? skulle vara enklare att köpa och mer konkurrens = större sortiment + billigare priser

fungerar felfritt i massa andra länder och inga problem med alkoholförbrukning så varför skulle vi supa ihjäl oss om vi får sprit i vanliga affärer?

det där med att 16 åriga kommer dricka mer är bara skitsnack, den som vill få tag på spriten, får det utan problem. I af när jag var 16 så var det inte det minsta problem att fixa sprit, man har ju alltid kompisar som är lite äldre och framför allt svart försäljning och nån sorts alkoholist blev jag inte, utan det är själva faktorn som jag vill visa att få tag på spriten idag är lättare än sno en kex chocklad smile

jag röstar FÖR smile

Lo_row
28 februari 2008 · 154 Inlägg

Röstar emot, men därmed tycker jag att systemet ska ha längre öppetider.

Kör automat så är du smart ;)
Niotusen
28 februari 2008 · 272 Inlägg

håller helt med ovanstående om att systemet borde ha längre öppetider! och gällandes ditt argument så är det ju bara att titta på länder som frankrike och spanien som har lägre ålder på alkohol och större tillgång (genom mataffärer osv) där börjar alla ungdomar med droger istället för alkohol för det helt plötsligt förefaller fullkomligt ointressant för dom eftersom det är lagligt.
Systemet har både defs och cons

+ "oändligt" utbud, du kan hitta vilken flaska du vill från hela världen
+ ett seriöst upplägg, bra hemsida, bra info och allt sånt
+ systemkassarna är väldigt bra kvalitet på!

- skyhöga priser (pga skatt och vinstpådrag)
- vinsten går till folk som inte kan kontrollera sitt liv
- en nästintill totalitär stat skapas av detta monopol
- staten driver en verksamhet som de propagerar emot
- köerna är långa
- öppetiderna är förjävliga
- personalen är dryg

Sierra-döbel
Peugeot 205 GTi "mi16" (1989)
Peugeot 205 GTi "1.9" (1991)
Nissan Terrano "2.7 TD" (1991)
turboforssen Telge Drifting Team
28 februari 2008 · 5 398 Inlägg

att sälja starksprit i mat butik = nej
men öl å lätt sprit som tex nått skit vin hade ju inte vart fel å så kan systemet fortfarande ha monopol på stark varorna smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Lindberg88
28 februari 2008 · 1 418 Inlägg

Emot men då ska dom ha bättre öppettider och sänka spritskatten.

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
brillmongo
28 februari 2008 · 874 Inlägg

Niotusen skrev:
håller helt med ovanstående om att systemet borde ha längre öppetider! och gällandes ditt argument så är det ju bara att titta på länder som frankrike och spanien som har lägre ålder på alkohol och större tillgång (genom mataffärer osv) där börjar alla ungdomar med droger istället för alkohol för det helt plötsligt förefaller fullkomligt ointressant för dom eftersom det är lagligt.
Systemet har både defs och cons

+ "oändligt" utbud, du kan hitta vilken flaska du vill från hela världen
+ ett seriöst upplägg, bra hemsida, bra info och allt sånt
+ systemkassarna är väldigt bra kvalitet på!

- skyhöga priser (pga skatt och vinstpådrag)
- vinsten går till folk som inte kan kontrollera sitt liv
- en nästintill totalitär stat skapas av detta monopol
- staten driver en verksamhet som de propagerar emot
- köerna är långa
- öppetiderna är förjävliga
- personalen är dryg

word!

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-
Audi A4 2.8 V6 quattro "bea II" (1997)
Garic
28 februari 2008 · 539 Inlägg

Niotusen skrev:
håller helt med ovanstående om att systemet borde ha längre öppetider! och gällandes ditt argument så är det ju bara att titta på länder som frankrike och spanien som har lägre ålder på alkohol och större tillgång (genom mataffärer osv) där börjar alla ungdomar med droger istället för alkohol för det helt plötsligt förefaller fullkomligt ointressant för dom eftersom det är lagligt.
Systemet har både defs och cons

+ "oändligt" utbud, du kan hitta vilken flaska du vill från hela världen
+ ett seriöst upplägg, bra hemsida, bra info och allt sånt
+ systemkassarna är väldigt bra kvalitet på!

- skyhöga priser (pga skatt och vinstpådrag)
- vinsten går till folk som inte kan kontrollera sitt liv
- en nästintill totalitär stat skapas av detta monopol
- staten driver en verksamhet som de propagerar emot
- köerna är långa
- öppetiderna är förjävliga
- personalen är dryg

du har inte glömt svartfösäljning också va? smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang