Idiot verkstad

MysdressLarry
20 december 2005 · 212 Inlägg

Böt koppling efter mkt krångel med verkstan, så ett tag sen så skulle jag byta till vinterdäck och det gick inte att få loss bultarna på framhjulen.
fick åka in på en annan verkstad och där testade de med en sån där med lufttryck som de har men de bet inte, så då testade vi för han som jag hade gjort hemma och förstört 2 verktyg. Iaf så hade vi sönder en till på verkstan när vi bände men 2 stora järnrör på varja sida medans en 3e slog på med en hammare. efter ett tag så lossnade dem.
Sen var jag å bör koppling igen eftersom de inte vart riktigt gjort förra gången (på samma ställe som förra gången), jag sa till extra att de inte skulle dra fast bultarna lika hårt, jag försökte att dra loss dem nyss å det går fan inte. Hur jävla svårt ska det vara att fatta, å dem som ska vara mekaniker lär väl fan fatta. aja jag vet vem jag ska skicka räkiningen till när bärgningsbilen kommer å hämtar mig när jag har fått punka på vägen.

BMW 525d (2005)
JohnnyN Rutinerad medlem
20 december 2005 · 1 938 Inlägg

Har du aluminiumfälgar kan de ju spricka vid en sån här behandling yikes

Senast redigerat av calibra_nox (20 december 2005)

mrcelica
20 december 2005 · 1 639 Inlägg

Skapligt irriterande, finns inget värre än att inte få bort hjulen efter att nån stolle på verkstad dragit fast dem... Och som sagt är det alu-fälgar är det risk för att de blir förstörda..

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Germax
20 december 2005 · 12 086 Inlägg

Jag vred av hjulbultarna på en bil en gång. Fast de hade suttit på en stillastående bil en hel vinter.. och antagligen ganska hårt!

Men att verkstäder drar åt hjulmuttrar med muttersmack på några miljoner kilonewton är ju inget nytt, för står igentligen inte varför..

Redbull Moderator+
20 december 2005 · 1 081 Inlägg

Nej så svårt är det inte att dra åt med vett även med mutterdragare.

På med lämplig förlängare på mutterknackaren och dra måttligt bara så blir det inte för hårt och tar inte längre tid än att vålda dit om. Att dom inte drar med momentnyckel kan man väl dock förstå smile

Förstår att du blev sur men det är ju inget ovanligt tyvärr.

mvh

Vem jag?
Renjägarn
20 december 2005 · 638 Inlägg

Du kan ju fråga nästa gång vart fan dom har sina momentstavar? Finns speciella för att dra åt hjulbultar på bilar.

Drar du åt en bult med en bultmaskin och vanlig hylsa så får du aldrig lös fanskapet.

Ett tips om du inte byter hjul själv är ju att lämna in den på däckverkstad vid hjulskifte istället, dom tar lika mycket för jobbet.

Kommer väl nånting här snart!
eldflamez
20 december 2005 · 76 Inlägg

Använd alltid momentnyckel, och dra åt exakt 110 newton. Det gör jag alltid och får aldrig problem, men sen att de finns skojare ute på verkstäderna kan man ju inte göra mycket åt smile

BMW 320i E21
eldflamez
20 december 2005 · 76 Inlägg

Ett tips är att värma upp bulten/muttern ordentligt med gassvets om du har tillgång till det, och sedan försöka lossa medans det är mycket varmt, brukar funka..

BMW 320i E21
740Drift
20 december 2005 · 17 Inlägg

Hjälper till på bilfirma så gott som varje dag och det har blivit ett par vinterdäcksbyten de sista veckorna sad Och har varit minst 3-4 bilar där det krånglar lika mycket.. Var en gubbe som drog åt bultarna med ett 2m järnrör och stod på det för att de "skulle sitta ordentligt"
Så finns många privatpersoner som inte vet vad de gör..

Men på tal om mutterknackare så gäller det mycket sunt förnuft och erfarenhet. Jag har ingen aning hur hårt jag drar i newton, men har aldrig haft problem med att de sitter för hårt.. Antar att det är kanske en vanesak, och de killarna som drog åt de bultarna var kanske vikarier eller någon kille som extrajobbade..

Drönirettab
20 december 2005 · 21 761 Inlägg

Har provat med momentnyckel enligt handboken(100-140NM plåtfälg) och ingen bult har lossnat någonsin.

Prankster
20 december 2005 · 142 Inlägg

jag brukar köra på steg 2 på mutterknacken (där den ä inställbar) o dra så de knackar en gång lr så.. brukar funka riktigt bra, har bara haft problem me en bult någonsin, vete fan vad som hade hänt alltsåtongue

Toyota Celica GT-4 "Black Edition" (1989)
Renjägarn
20 december 2005 · 638 Inlägg

740Drift skrev:
Men på tal om mutterknackare så gäller det mycket sunt förnuft och erfarenhet. Jag har ingen aning hur hårt jag drar i newton, men har aldrig haft problem med att de sitter för hårt.. Antar att det är kanske en vanesak, och de killarna som drog åt de bultarna var kanske vikarier eller någon kille som extrajobbade..

Har du momentstagen så kan du stå och dra i stort sett hur hårt du vill då den bara drar det momentet den ska, kanske något mer om man drar på rejält. Och tvivlar på att en däckverkstad inte har momentstag så ingen vanesak där. Går inte göra fel.

Kommer väl nånting här snart!
heavy hårdrockar'n
21 december 2005 · 118 Inlägg

jag tvivlar på att det finns en enda verkstad som använder momentnyckel till hjulbultar (det tar för lång tid att klabba med sånt skit).
jag använder alltid mutterknackaren och har aldrig haft något problem med det (det är iofs. en vanesak) och man kan spänna mycket hårdare för hand än med maskin.

Modern cars - they all loo like electric shavers
eldflamez
22 december 2005 · 76 Inlägg

heavy skrev:
jag tvivlar på att det finns en enda verkstad som använder momentnyckel till hjulbultar (det tar för lång tid att klabba med sånt skit).
jag använder alltid mutterknackaren och har aldrig haft något problem med det (det är iofs. en vanesak) och man kan spänna mycket hårdare för hand än med maskin.

Visst, de är en vanesak att kunna dra åt bultarna lagom mycket, men en av anledningarna till att man bör använda momentnyckel är att fälgen ska sitta så jämnt åtdragen som möjligt. Det blir ju mindre belastningar då...

BMW 320i E21
Karlzzon The One Evolution
22 december 2005 · 1 627 Inlägg

finns ju en förlängare till muttersmak som många annvänder som fjädrar vid rätt åtdragning

Fäll ner pungen och landa
THEBADGUY Gorgilus addictus
22 december 2005 · 4 737 Inlägg

Den verkstaden verkar ha problem,,,,, hade samma problem när jag skulle bytta till vinter däck på bilen,,,,på sommaren hade jag inne bilen för att byta hjullager,,, fick tillbaka den och sen när man skulle byta däck satt dom som berget!!! Föärstörde ett fältkors och en hylsa!!!

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
carawelle
22 december 2005 · 460 Inlägg

MysdressLarry skrev:
Böt koppling efter mkt krångel med verkstan, så ett tag sen så skulle jag byta till vinterdäck och det gick inte att få loss bultarna på framhjulen.
fick åka in på en annan verkstad och där testade de med en sån där med lufttryck som de har men de bet inte, så då testade vi för han som jag hade gjort hemma och förstört 2 verktyg. Iaf så hade vi sönder en till på verkstan när vi bände men 2 stora järnrör på varja sida medans en 3e slog på med en hammare. efter ett tag så lossnade dem.
Sen var jag å bör koppling igen eftersom de inte vart riktigt gjort förra gången (på samma ställe som förra gången), jag sa till extra att de inte skulle dra fast bultarna lika hårt, jag försökte att dra loss dem nyss å det går fan inte. Hur jävla svårt ska det vara att fatta, å dem som ska vara mekaniker lär väl fan fatta. aja jag vet vem jag ska skicka räkiningen till när bärgningsbilen kommer å hämtar mig när jag har fått punka på vägen.

Sätena i fälgen för muttrarna/bultarna i  kan skadas om man drar åt för hårt en gång! det racker ibland.Sen spelar det ingen roll om du momentdrar bult/mutter
dom kommer att skära fast iallafall.
Du kan ha råkat ut för detta om du har otur.

Renjägarn
22 december 2005 · 638 Inlägg

heavy skrev:
jag tvivlar på att det finns en enda verkstad som använder momentnyckel till hjulbultar (det tar för lång tid att klabba med sånt skit).
jag använder alltid mutterknackaren och har aldrig haft något problem med det (det är iofs. en vanesak) och man kan spänna mycket hårdare för hand än med maskin.

Tar längre tid? haha vad har du kört för stavar? Tar ju lika lång tid som att köra med muttermaskin och vanlig hylsa? Är ju bara en förlängd hylsa typ. Bara skitsnack att det tar längre tid. Tycker det tar kortare tid då man inte behöver tänka på hur hårt man ska dra. Man drar tills det inte snurrar mer sen tar man nästa.

Kommer väl nånting här snart!
Renjägarn
22 december 2005 · 638 Inlägg

Karlzzon The One skrev:
finns ju en förlängare till muttersmak som många annvänder som fjädrar vid rätt åtdragning

Även kallad momentstav ja!

Kommer väl nånting här snart!
falukille
13 april 2011 · 1 Inlägg

Har man inte tillgång till en mometnyckel/momentstav så använd ett fälgkors.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang