Polisen - får och får inte göra?!

Hammarslag Inläggskritiker
5 mars 2008 · 990 Inlägg

Ellertz skrev:
De värsta som kan hända om man nekar är att man får ta på sig kostymen poch sitta 10 min i rätten medan polisen vittnar, du förlorar inget på de, oftast läggs fallen bara ner för att de blir för dyrt för att driva dem vidare..

Vart i många rättegångar ? Kan börja undra roll

Har själv suttit på 9st, och mål där snutar är vittnen har varit tvärkörda.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
Kimmen_
5 mars 2008 · 26 Inlägg

Höj! inga regler gäller för snutarna inte ens när dom inte har blåljusen på

John87 Stolt Volvoägare
5 mars 2008 · 4 913 Inlägg

Kimmen_ skrev:
Höj! inga regler gäller för snutarna inte ens när dom inte har blåljusen på

Snyggt förstainlägg.
Klart dom också har regler. Däremot så gäller inte samma regler för dom som för oss dödliga.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
anvandare_12345
5 mars 2008 · 654 Inlägg

bmx skrev:
jag vart stoppad för några månader sen av civilen,körde 80 på 50 väg,och de gjorde dom med!dom hadde civil bil och civil kläder!!

Jaha, och? Det är fortfarande poliser och så länge de är i tjänst är de lika mycket poliser oavsett om de går i uniform eller är civilklädda.

anvandare_12345
5 mars 2008 · 654 Inlägg

Hammarslag skrev:

Ellertz skrev:
De värsta som kan hända om man nekar är att man får ta på sig kostymen poch sitta 10 min i rätten medan polisen vittnar, du förlorar inget på de, oftast läggs fallen bara ner för att de blir för dyrt för att driva dem vidare..

Vart i många rättegångar ? Kan börja undra roll

Har själv suttit på 9st, och mål där snutar är vittnen har varit tvärkörda.

Har varit åhörare och vittne i ett par domar också, och i samtliga fall där det varit en polis som vittne har rätten gått på vad han sagt.

Senast redigerat av danhild (5 mars 2008)

Germax
5 mars 2008 · 12 086 Inlägg

Jag har hört att en polis IGENTLIGEN alltid är polis och ska ingripa när han inte är i tjänst med..
Någon som kan bekräfta?

Decibel
5 mars 2008 · 2 911 Inlägg

JapMax skrev:
Jag har hört att en polis IGENTLIGEN alltid är polis och ska ingripa när han inte är i tjänst med..
Någon som kan bekräfta?

Svar ja, gäller dock brott som ger fängelsestraff där det är anmälningsplikt.
Mindre brott behöver de inte ingripa på, men får.

När det gäller brott som har fängelse i straffskalan får du själv ingripa också.

Super_Micke Bildrulle
5 mars 2008 · 499 Inlägg

Decibel skrev:

JapMax skrev:
Jag har hört att en polis IGENTLIGEN alltid är polis och ska ingripa när han inte är i tjänst med..
Någon som kan bekräfta?

Svar ja, gäller dock brott som ger fängelsestraff där det är anmälningsplikt.
Mindre brott behöver de inte ingripa på, men får.

När det gäller brott som har fängelse i straffskalan får du själv ingripa också.

Jao, lagen om envarsgripande. Ger dig rätten att kvarhålla en person på plats. Får inte använda rep eller annat för att frihetsberöva personen dock.

Who needs brakes when you got a horn!?
www.gunroad.se
Ellertz Norrlänning
5 mars 2008 · 1 453 Inlägg

danhild skrev:

Hammarslag skrev:

Ellertz skrev:
De värsta som kan hända om man nekar är att man får ta på sig kostymen poch sitta 10 min i rätten medan polisen vittnar, du förlorar inget på de, oftast läggs fallen bara ner för att de blir för dyrt för att driva dem vidare..

Vart i många rättegångar ? Kan börja undra roll

Har själv suttit på 9st, och mål där snutar är vittnen har varit tvärkörda.

Har varit åhörare och vittne i ett par domar också, och i samtliga fall där det varit en polis som vittne har rätten gått på vad han sagt.

joo jag vet. men de blir ju inge dyrare för de, och innan dom ta de till rättegång ska de mycket till. för de kostar nämligen bra mycket mer än vad böterna är värda.  så man förlorar ju som sagt inget på de. Men om de går till rättegång är de däremot kört.

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Holiace
5 mars 2008 · 1 754 Inlägg

Nice med poliseskort ju tongue

Det måste jag prova nån gång tongue

Jag kan inget om allt.
IMPRAZERN Intresseklubben
5 mars 2008 · 673 Inlägg

akakaboto skrev:
ja gillar de ja såg en snut göra inne i stan en gång precis utanför polishuster på skånegatan i gbg.
han står i korsningen å de e rött för han, när han stått där en liten stund slår han på blåljusen kör mot rött, och in mot polisstationen och stänger av blåljusen, kör ner i garaget å säkerligen går in å dricker kaffe eller något. :S

men det e så vi e i göteborg big_smile lata jävlar big_smile

/Mvh Andreas
Seat Leon FR "Sotis" (2016)
PorscheJezzica
6 mars 2008 · 415 Inlägg

Hm, polisen e bra lustiga!
Kommer och åker i nissanen en lör kväll på byn! Skulle hem och lägga mig efter att jag varit i stan och käkat på MAX!
Kommer glidandes med nissanen genom byn, blir stannad av en kompis utanför ortens dansställe...som jag ju givetvis passerade innan hemgång!
Står mitt i vägen av mitt körfält, med dimljusen på!
(kopplade så att dem alltid e på med halvljusen, varit så sedan jag köpte bilen för ca 2 år sedan, stoppad ett antal ggr tidigare och aldrig fått farbror blå arg på mig pga detta!)

Självklart kommer polisen glidandes sakta men säkert genom gatan! Stannar på motsatt sida intill trottoarkanten!
Tänker att nu e de kört! Kanske 2 grader plus och jag med sommardäck!
En bil kommer upp bakifrån och jag kör in till kanten jag med, bilen rullar kanske 3-4m...max!

Där parkerar jag och slår av bilen, tänker att annars kommer dem och tjatar om tomgång!
Ca 5 min senare kommer 2 poliser i rask fart! En ungtupp och en tjej på kanske 30 bast! Killen likaså!
Killen gapar att...
-Här blir det böter!
Jaha tänker jag! Hur ska jag komma ur detta!?
-Du kör med dimljusen på, fortsätter han i barsk ton!
Fort som bara den finner jag mig i situationen och utbrister...
-MEN JAG STOD JUH BARA STILL MED DEM!
-Nej, du åkte med dem!
-JA MEN JAG RULLADE BARA IN TILL KANTEN! TYCKER DET ÄR LITE HÄFTIGT(dumförklarade mig själv för att slippa ur om möjligt från knipan jag befann mig i) ATT HA DEM PÅ NÄR JAG STÅR STILL, MKT SNYGGARE SÅ! FLYTTADE MIG BARA FÖR BILEN!
-Tycker du om att köra fort? fortsätter den j*veln!
-NEJ, JAG ÄR GANSKA LAGLYDIG AV MIG, säger jag med darrande röst!
-Men du tycker om att köra fort va!? nu mer ett påstående från hans sida!

Då kommer den kvinnliga polisen in i samtalet!
-Har du åkt dit för fortkörning förr?
-Nej, säger jag men tänker att här kan jag ju inte sitta och ljuga samtidigt som jag inte kan säga hela sanningen( 2 fortkörningar!)
-ELLER JO, JAG FICK EN ONÖDIG FORTKÖRNING PÅ MIG FÖR 2 ÅR SEDAN, KOM PÅ 90 VÄG NEDRULLANDES I EN BACKE DÄR DET BLEV 70!
-Så du har aldrig varit nära att förlora körkortet!? säger hon medans killen spänner blicken i mig!
-NEJ, ABSOLUT INTE, säger jag med oskyldiga ögon!

Plötsligt blir det bråk utanför dansstället varvid polisen börjar gå dit! Min räddning tror jag så här i efterhand!
Poliskillen vänder sig om och skriker att -Vi håller koll på dig, så du vet!

Sanningen e den att jag har ju 2 st fortkörningar på mig!
Den första hände för över 2 år sedan. Körde 97 på 70 väg!
Fick varning för den från länsstyrelsen! Trodde den skulle försvinna från systemet efter 2 år???
Var ju jätteglad här i januari då "varningen" äntligen var borta!
Nr 2 kom för ca 1,5 år sedan då jag körde 137 på 110 väg!
Trodde vid detta tillfälle att nu skulle lappen ryka eftersom jag redan hade en varning på mig...men icke! För denna gång fick jag ingen varning!

Polisen måste juh med all sannolikhet ha vetat om mina båda förseelser eftersom han så kvickt gick på mig om att åka fort och hon i sin tur frågade om jag varit nära att förlora mitt körkort????
Båda ggr var jag juh 3 km från att förlora kortet!

Detta måste dem ha sett i sin dator...Kommer detta alltid att ligga kvar???
Även när jag är 47 år?

Och dimljusen! Får jag ha dem på vid stillastående?
Vet juh att halvljusen ska gå själva men har aldrig tidigare varit några problem...troligtvis bara fått snälla poliser på mig tidigare!big_smile
Nu skulle dem juh hålla koll på mig oxå...
En kompis sa nåt om att man kan åberopa att det är original kopplat på dessa bilar och på så sätt slippa undan, en ovanlig bil ju och dimljusen är ju lite diskreta på dessa bilar! Nån som vet nån annan som gjort så?

Instagram @PorscheJezzica
Work hard, Play harder!
Lamborghini Huracan 610-4 "Luzifer-1500hk Dubbelturbo" (2015)
Porsche Turbo S "El Diablo" (2014)
John87 Stolt Volvoägare
6 mars 2008 · 4 913 Inlägg

jessica1 skrev:
....

Du skulle visat brösten för dom, det verkar vara omtyckt.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
lill3bror
7 mars 2008 · 1 397 Inlägg

Polisen ringde mig igår!

Jag tänkte "va fan nu då, ska jag få gå i rätten oxå lr?"

Sen säger tjejen som ringde "vilket belopp står de på ditt inbetalningskort?"

Jag säger "2400" och tänker... "neej.. nu ska jag säkert betala mer"

Då säger hon "okej. då har det blivit fel. du ska bara betala 2000 kr, ett nytt inbetalningskort kommer på posten"

WOHO! kan köra fort en gång till den här månaden nu smile

Har även forskat lite kring ämnet. Polisen får endast köra för fort om han är på utryckning eller om hans ärende är brådskande! Annars ska han följa samma regler som alla andra. Sen vem som bestämmer om han har bråttom är en annan fråga smile)

PEACE!

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
Mortalis VW-nörd?
7 mars 2008 · 4 332 Inlägg

"-JA MEN JAG RULLADE BARA IN TILL KANTEN! TYCKER DET ÄR LITE HÄFTIGT(dumförklarade mig själv för att slippa ur om möjligt från knipan jag befann mig i) ATT HA DEM PÅ NÄR JAG STÅR STILL, MKT SNYGGARE SÅ!"

Får man bara fråga, varför har du dimljus+halvljusen ihopkopplade om du nu inte tycker de e coolt? för praktiskt är det inte då du flyttar blicken närmare bilen och ser sämre vad som händer långt bort..

lill3bror
7 mars 2008 · 1 397 Inlägg

haha... vad tror du han inledde "samtalet" med då?

"du är väl inte på något sätt utvecklingsstörd?"

jag: "inte de minsta"

big_smilebig_smilebig_smile

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
_Kermit
7 mars 2008 · 18 Inlägg

Nu mår jag illa =/

“Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that’s what gets you, that’s the killer.” -Jeremy Clarkson
Pontiac Fiero GT "Kermit" (1987)
Thomas_945LTT
8 mars 2008 ·

TTTTT skrev:
hmmm, det där låter ju lite grann som brottsprovokation.....sånt får man ju inte hålla på med i sverige som polis.

Va???!!! Vem e d som provocerar fram ett brott???? Polisen i detta fallet, eller???? Dom tvingade honom inte att köra lika fort! D gjorde ju trådskaparen av egen vilja.....han hade ju trots allt valet att sänka hastigheten! Nej du, d e definitivt inte brottsprovokation!

lill3bror
8 mars 2008 · 1 397 Inlägg

jag påstår inte att det är brottsprovokation.... jag skyller inte på någon... jag gjorde det av helt egen vilja... men tycker även att polisen kan få en varning, eftersom att dom inte får överskrida hastigheter utan anledning.

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
VolvoHanna
8 mars 2008 · 373 Inlägg

Det har ju varit tal om att svenska polisen ska få provocera fram brott men tror inte det är ngt som är accepterat.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang