skruv kompressor

falken
6 mars 2008 ·

hare litte funderingar runt skruv kompressorn..

om man har en bil på 2,3 liter och ska skaffa kompressor vad är bäst att skaffa för storlek.
en som är gord för 1-2 liter motor eller 2-4 eller 3-5 liter..  finns det någon naktel att ha för stor eller för liten kompressor?  även då hur det funkar med drevningnen hur det är bäst att dreva en kompressor av olika storlekar??

Corpze
6 mars 2008 · 1 311 Inlägg

det viktigaste vad jag förstått är att kunna porta toppen så motorn blir grundstark för att öht kunna orka driva en kompressor, hur mkt effekt ska du plocka ut?

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze
falken
6 mars 2008 ·

ja det är ju inte bestämnt att jag vill ha ut en viss effekt.. men jag har porta toppen på så vis att jag har bara rundat utt insuget.. å så det machar med insuget..

Sjodda
6 mars 2008 · 88 Inlägg

Lagom är bäst smile nackdelen med för stor är att den blir trögare att driva och då är ju ändå skruvkompressorer tung drivna gämfört med centrufegalkompressor . Storleken på kompressorerna har med hur mycket luft dom pumpar ut per varv . Med  andra ord en liten för att ge mycket så måste det bli höga varv = kortare livs längd

JakeDevilson
7 mars 2008 · 152 Inlägg

använd en som är gjord för 2-4 liter.

jag valde ett snorbilligt alternativ för 2500 svenska spänn, inte den optimalaste då den är av roots typ men funkar i en brukskärra. ska du ha rediga grejjer så ska du ju ha en lysholmare. och vad jag vet så e den minsta en 1200. pumpar 16800 liter luft vid 14000 varv.

min eaton M45 levererar kring 10000 vid samma varv och i min 2,3 kan jag få ut ca 0,7 bars ladd max med den.

men då är ju inte roots kompressorn lika bra på högvarv..

att förövrigt använda för stor kompressor ger sämmre laddtryck på låga varv och en för liten laddar inte tillräckligt vid höga varv..

vad tänkte du använda bilen till?

mvh/jocke

Senast redigerat av JakeDevilson (7 mars 2008)

It´s Better to burn out than fade away
Opel kadett 1,2 "green lightning" (1973)
GMC syclone (1991)
falken
8 mars 2008 ·

ja det är ju inte till någe race bil med för att få litte mera effekt... har nämligen tittat på en eaton m45 men den är ju kanske litte liten men att få tag på den större modelen m64 är inte lätt... men letar vidare big_smile tack för all information kommer hjälpa på traven...

farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
8 mars 2008 · 6 479 Inlägg

ska du ha kompressor på volvon ska du väl ha en sån här wink http://www.garaget.org/gallery/archive/44948/20555/44948-110440.jpg

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 780 (1989)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
JakeDevilson
9 mars 2008 · 152 Inlägg

eaton m45 duger galant till 2,3an om du itne ska ladda mer än 0,7 bar.
sen har jag hört och läst lite angående just dessa eatons som kallas heaton då det är duktiga att producera värme. Vad man kan göra är att plocka isär hela skiten och porta in och utlopp, då får man ju även lite mera flöde i dessa...

är det så att du ska montera den precis som man installerar en turbo, dvs trycka igenom en laddluft kyl så behöver du en kompressor med återcirkulerande ventil, finns på eatons m45 av senare generationer.
Enligt vissa proffs behöver man inte en kylare förän man kliver över 0,8 bar!

sen har eaton även integrerad olja så du behöver inte dra några oljeledningar till kompressorn.

men hittar du en M62 så åk på den istället..

lycka till..

Senast redigerat av JakeDevilson (9 mars 2008)

It´s Better to burn out than fade away
GMC syclone (1991)
Opel kadett 1,2 "green lightning" (1973)
Germax
9 mars 2008 · 12 086 Inlägg

Jag lånar lite..

Även jag har avlägsna planer på att bygga kompressor på min 540. Har kollat på M90 och M112.. är 112an för stor tror ni? Det är iaf i de effektregistret jag har tänkt landa (Kompressorn sitter i Jaguar med 420hk)

JakeDevilson
10 mars 2008 · 152 Inlägg

540 ??? kubiktum eller vad?!?!?!

M90är ju tillverkade för 3 - 5,7 liters motorer M112 för 4,6 - 6 liter

siffran 90 & 112 är ju måttet i kubiktum som kopressorn levererar per varv. Maxvarv på dessa bägge är 12 tusen rpm.

jag använde mig av en formel som fanns på enems hemsida för att kalkylera ut remskivor och Ladd.


• Du har en vanlig fyrtaktsmotor på 2,0 liter.
• Eftersom den bara har insugningstakt vartannat varv betraktar vi den som en 1,0 liters motor i beräkningen.
• Maxvarvtalet på motorn är 7000 varv/minut.
• Det betyder att motorns luftbehov under atmosfärstryck är 1 x 7000, alltså 7000 liter/minut vid 7000 varv.
• Om du önskar ett laddtryck på 0,8 Bar blir luftbehovet på kompressorn 1,0 som är behovet som sugmotor + 0,8 som är önskat laddtryck (övertryck), alltså behövs 7000 * 1,8 = 12600 liter/minut.
• Nu är aldrig verkningsgraden 100%, det blir gärna lite förluster i spjällhus, filter osv så lägg på 10% och du ham nar på 13860 liter/minut. • Lämpligt bör bli en 1200 som ger max 16800 liter/minut. För att ge 13860 skall den varva 13860/1,2 = 11550 varv/minut.
• Varvtalet på kompressorn bestämmer du med storleken på remskivorna. Undvik för små diametrar. • Motorvarv 7000, kompressor 11550. Dividera 11550/7000 och du får 1,65:1 som blir utväxlingsförhållandet. Är vevaxelremskivan 140 mm skall kompressorns remskiva vara 140/1,65 = 85 mm.


• Vi bygger en lite vassare motor på 3,2 liter och önskar 1,2 Bars tryck.
Motorn skall varva 7800 varv/min.
• 3,2/2 = 1,6
• 7800 * 1,6 = 12480, motorns luftbehov som sugmotor.
• Önskat laddtryck 1,2 Bar.
• 1 + 1,2 = 2,2
• 2,2 x 12480 = 27456 liter/minut. Vi lägger på 10% för förluster och hamnar på ca 30200 liter/minut.
• En 2300 ger 29900 liter/minut och räcker precis, ett litet övervarv på ca 10% är okay under kortare perioder.
• För att få kompressorvarvtalet dividerar vi 30200 med 2,3 och får 13130 varv/minut.
13130/7800 = 1,69:1
• Med det höga trycket bör du gå upp i bredd på drivremmen, helst 8-9 ribbor om det får plats.
• Är vevaxelremskivan 140 mm skall kompressorns remskiva vara 140/1,69 = 83 mm.
• Att välja för stor kompressor resulterar i sämre laddtryck på låga varv, maxvarvtalet blir ju lägre och kompressorns inre läckage övervinns inte lika effektivt som när varvtalet är högre.







då jag mailade eaton och frågade om specifikationer för att överladda min 2,3 fick jag till svar att sätt remskivorna 1:2.. fasen det fläktar ju knappt då smile

It´s Better to burn out than fade away
Opel kadett 1,2 "green lightning" (1973)
GMC syclone (1991)
Germax
10 mars 2008 · 12 086 Inlägg

540.. bmw smile

4 liters V8..

Så du menar om jag vill ha 1 bars laddtryck ska jag ha enligt följande

6500 RPM, 4000 ccm, 1 bars övertryck

Varvtal 6500*(cylindervolym 4/aktiv cylindervolym per varv 2)*(grundbehov 1+ övertryck 1)*Kompensation förlust 1.1=  28600.. jag behöver alltså en kompressor som kan ladda 28600 liter luft per minut.

En M112 levererar 22060 liter vid 12000 rpm, då är ju den för liten? sad

Iofs 1 bra övertryck på min 280hk V8 motor kanske blir i värsta laget smile

Senast redigerat av JapMax (10 mars 2008)

JakeDevilson
10 mars 2008 · 152 Inlägg

jafan, ser inte bättre ut ju.,

då behöver du en lysholm modell 2300 som levererar 29900 liter eller någon annan med lika volym.

lysholmarna är väl en smula dyrare men också bättre då de är en rikgit supercharger. eaton är ju en roots och itne lika bra på högvarv.

eatons e förvisso tätade med teflon vilket gör de tätare än vanliga roots.

En 2300 kostar bara 20.349,00 kr ny smile

It´s Better to burn out than fade away
GMC syclone (1991)
Opel kadett 1,2 "green lightning" (1973)
Germax
10 mars 2008 · 12 086 Inlägg

Och en eaton m112 får du för 2000 på ebay smile

Du verkar ju kunna en del om kompressorer; skruvkompressor, roots, blower är det någon skillnad lr är de bara olika namn på samma skit?

JakeDevilson
10 mars 2008 · 152 Inlägg

jag är åxå rätt ny på detta med kompressor...

nej det är itne samma sak, olika bra verkningsgrader på de

skruv e ju vad man kallar supercharger, den har 2 rotorer som är snedskurna har bättre laddtryck på högre varv än roots

roots har 2 alt 3 vingar på rotorerna . 3 vingar som är snedskurna på eatons. dessa har tydligen bra verkningsgrad upp till 0,6 - 0,7 bar å sen sjunker det

blower är väl ett annat ord man använder för kompressor?!?!



läs lite om de på enems sida http://www.enem.se/lysholm.asp här e det lite förklaringar...

It´s Better to burn out than fade away
Opel kadett 1,2 "green lightning" (1973)
GMC syclone (1991)
Germax
11 mars 2008 · 12 086 Inlägg

haha.. tro fan att han snott allt från sidan tongue

Aja. det är bra! Jag tänker inte köpa någon lysholm för 20K iaf =P

JakeDevilson
11 mars 2008 · 152 Inlägg

nä det skulle inte jag heller göra...

kalkylera vilket ladd du kan få fram med en 112, men å andra sidan e det ju tråkigt å montera något som ändå blir för litet...

It´s Better to burn out than fade away
Opel kadett 1,2 "green lightning" (1973)
GMC syclone (1991)
Germax
11 mars 2008 · 12 086 Inlägg

JakeDevilson skrev:
nä det skulle inte jag heller göra...

kalkylera vilket ladd du kan få fram med en 112, men å andra sidan e det ju tråkigt å montera något som ändå blir för litet...

Men en M112 blir nog bra, jag vill få ut ca 400-450hk.. det ska motorn klara utan modifikation. Och det borde jag få med 0.5 i ladd. Vilket är ungefär vad en M112 klarar i min motor, vi får se vad som händer. Ska få bilen o gå rent först! smile

JakeDevilson
11 mars 2008 · 152 Inlägg

okej blir säkert superbt smile

rock on !

It´s Better to burn out than fade away
GMC syclone (1991)
Opel kadett 1,2 "green lightning" (1973)
nicnir90 Servicetekniker, Toyota BT
28 augusti 2009 · 216 Inlägg

JakeDevilson skrev:
540 ??? kubiktum eller vad?!?!?!

M90är ju tillverkade för 3 - 5,7 liters motorer M112 för 4,6 - 6 liter

siffran 90 & 112 är ju måttet i kubiktum som kopressorn levererar per varv. Maxvarv på dessa bägge är 12 tusen rpm.

jag använde mig av en formel som fanns på enems hemsida för att kalkylera ut remskivor och Ladd.


• Du har en vanlig fyrtaktsmotor på 2,0 liter.
• Eftersom den bara har insugningstakt vartannat varv betraktar vi den som en 1,0 liters motor i beräkningen.
• Maxvarvtalet på motorn är 7000 varv/minut.
• Det betyder att motorns luftbehov under atmosfärstryck är 1 x 7000, alltså 7000 liter/minut vid 7000 varv.
• Om du önskar ett laddtryck på 0,8 Bar blir luftbehovet på kompressorn 1,0 som är behovet som sugmotor + 0,8 som är önskat laddtryck (övertryck), alltså behövs 7000 * 1,8 = 12600 liter/minut.
• Nu är aldrig verkningsgraden 100%, det blir gärna lite förluster i spjällhus, filter osv så lägg på 10% och du ham nar på 13860 liter/minut. • Lämpligt bör bli en 1200 som ger max 16800 liter/minut. För att ge 13860 skall den varva 13860/1,2 = 11550 varv/minut.
• Varvtalet på kompressorn bestämmer du med storleken på remskivorna. Undvik för små diametrar. • Motorvarv 7000, kompressor 11550. Dividera 11550/7000 och du får 1,65:1 som blir utväxlingsförhållandet. Är vevaxelremskivan 140 mm skall kompressorns remskiva vara 140/1,65 = 85 mm.


• Vi bygger en lite vassare motor på 3,2 liter och önskar 1,2 Bars tryck.
Motorn skall varva 7800 varv/min.
• 3,2/2 = 1,6
• 7800 * 1,6 = 12480, motorns luftbehov som sugmotor.
• Önskat laddtryck 1,2 Bar.
• 1 + 1,2 = 2,2
• 2,2 x 12480 = 27456 liter/minut. Vi lägger på 10% för förluster och hamnar på ca 30200 liter/minut.
• En 2300 ger 29900 liter/minut och räcker precis, ett litet övervarv på ca 10% är okay under kortare perioder.
• För att få kompressorvarvtalet dividerar vi 30200 med 2,3 och får 13130 varv/minut.
13130/7800 = 1,69:1
• Med det höga trycket bör du gå upp i bredd på drivremmen, helst 8-9 ribbor om det får plats.
• Är vevaxelremskivan 140 mm skall kompressorns remskiva vara 140/1,69 = 83 mm.
• Att välja för stor kompressor resulterar i sämre laddtryck på låga varv, maxvarvtalet blir ju lägre och kompressorns inre läckage övervinns inte lika effektivt som när varvtalet är högre.







då jag mailade eaton och frågade om specifikationer för att överladda min 2,3 fick jag till svar att sätt remskivorna 1:2.. fasen det fläktar ju knappt då smile

En lite fråga, borde man inte räkna på det varvtal där motorn har störst fyllnadsgrad? Det är ju vid det varvtalet motorn klarar av att dra i sig mest luft?

Guide! 850 Instrumentpanel demontering, allting inte bara överdelen och mätarhus. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=146291
Volvo 850 felkoder: http://www.turboperformanceclub.com/_fi … ll_850.pdf
BMW 528i E28 "Madame" (1985)
jimmy_boy
18 april 2012 · 155 Inlägg

vart får man tag på ett kompressor kit till en fyrsylindrig motor?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang