Vad fan är felet på basen?

Ronnie.L
9 mars 2008 · 914 Inlägg

I din andra tråd skrev du nåt om att du skulle koppla i 1 ohm så du kunde få ut bättre dunk med nästa bas...

Herr_Nilzzon
9 mars 2008 · 329 Inlägg

Ronnie.L skrev:
I din andra tråd skrev du nåt om att du skulle koppla i 1 ohm så du kunde få ut bättre dunk med nästa bas...

man får inte bättre dunk för att man kör 1 ohm.... man får mer effekt och sämre ljud.... vad är det för fel och köra 4ohm eller  köra 2 ohm per spole och få bra ljud som man kan lysna på en massa effekt och skit ljud och brända basar... välj själva... ällere sluta köpa biligt trams... och lägg dubbelt så mycket pengar på steg mot vad basen kostar och dubbelt vad steget kostar på en bra hu mot steget kostar... plus att ni lägger till en tusen  lapp på lågnivå kablar mot det ni har..

ps. man får alltid vad man betalar för oavset vad det är glöm inte det.. ds.

Senast redigerat av Herr Nilsson (9 mars 2008)

SM 1 i billjud 2006 ESPL Unlimited, 2007 ESPL Unlimited, Bassrace 139,9
Sm 2 i billjud 2007 Emma Racing och DB-Drag
43st 1á priser 2007 Har tappat räkning på alla 1á priser 2008
www.HerrNilsson.org Team Sound 4Fun www.Essen.Nu
Jeep Grand Cherokee "Trackhawk" (2019)
Volvo 760 "V8" (1983)
Volvo 960 "950 T5" (1991)
NMI
9 mars 2008 · 1 045 Inlägg

är det en sluten eller portad låda du har ?
hoppas ju att du inte kör med samma låda som du hade i förra basen om den är portad,

du måste ju räkna på ny låda till ny bas,

sen hur är gain ställd, hur grov jord har du ?

sen är den bränd så är det inge garanti.

och alltid bättre ha mereffekt på steget en basen,

är steget friskt då ?

BMW 740D "V8 Biturbo diesel" (2001)
Ford F250 Superduty "Diesel trucken" (2004)
dudde008 Någon Form Av Proffs
9 mars 2008 · 214 Inlägg

Det finns väl bara ett sätt att få reda på om dom vill ersätta basen! och det är att gå till BRL och höra! visst det låter som du gjort lite fel, men BRL brukar inte vara helt oresonliga!!

Januari 2007 Försvann 9 Meter Av Skåne!!!
BMW E36 LIMO "The Green Hell" (1997)
andreas_gbg_
9 mars 2008 · 1 634 Inlägg

Verkar som dom flesta inte läser hela tråden wink Står att basen kom i en färdig låda, som dessutom vart ett demo-ex. Så vi kan ju utesluta fabrikationsfel. Steget är inte för kraftfullt, det har inte med det att göra. DÄREMOT undrar jag om trådskaparen lät basen slå igenom etc???

För man får ju tänka till lite själv, hör man att basen börjar låta illa så sänker man, OAVSETT om geniet i butiken sagt att basen klarar 1600wrms, vilket mig veterligen ingen bas klarar av för dom "småpengarna" vi pratar om.

btw, sa jag inte att du borde köpa en kraftfull bas wink

Låter absolut som användarfel och tråkigt nog för trådskaparen så lär det INTE gå på någon garanti, goodwill?? Varför då? Basen fungerade ju bevisligen.

Den enda goodwillen JAG skulle gått med på (vilket man iofs skulle gjort från början) är att vara med vid inkopplingen av den nya baslådan (om kunden har några pengar kvar:P) och kontrollera allt samt vara med och tweaka in subben lite lätt och se så att allt låter dom det skall.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00
vw_performance Greve
9 mars 2008 · 1 058 Inlägg

har inte läst hela tråden men du har alltså inte brls drullegaranti? isf kan du glömma en ny bas..

PoLoud =D
Potrovski
9 mars 2008 · 312 Inlägg

Basen har faktiskt inte slagit igenom eller låtit dåligt på något vis. Lådan var färdigbyggd på 32l och jag köpte till den till basen då den verkar ganska bra och basen ska ha 28,48l exkl. basvolymen. Och sedan så har ju allt varit bra inställt på steget, ingen BassBoost eller Bass Lvl control, LPF ställt på 30-40Hz och subsonic på 35Hz samt att stereon var bra inställd den också.

Jordkabeln är 50kvmm och är hårt fastskruvad till en metall del som jag noga skrapat bort all lack på och använd kopparpasta. Det kanske inte hjälper så mycket att sitta här och förklara osv, men det känns så bortkastat att ha köpt en bas för 2000 som höll en timme. Skulle jag nu få en nybas skulle jag slå till och köpa en likadan låda till och likadan bas och köra dem i 2Ohm, 450WRMS till varje bas och de skulle nog dunka på bra och inte låta dåligt.

EDIT: Sedan att de varit Demo-ex innebär inte att dem spelat med basen utan de har varit ett vad man nu ska säga... hyll-ex som stått på hyllan bara.

Senast redigerat av thesvensk (9 mars 2008)

NMI
9 mars 2008 · 1 045 Inlägg

alltså steget lär ju dra bra med ström om du spelar högt, har du bra batteri/generator ?
bra kontakt vid batteriet ?
hur ser jord kabel vid batteriet ut ? den msåte ju också vara bra,

far in och prata med dom på brl är ju lättast,

Ford F250 Superduty "Diesel trucken" (2004)
BMW 740D "V8 Biturbo diesel" (2001)
Dream_on
9 mars 2008 · 214 Inlägg

som Herr Nilsson sa - basar ska ju spelas in ett visst antal timmar beroende märke

Har man slagit yxan i båten får man ro som fan...
Potrovski
9 mars 2008 · 312 Inlägg

Jopp det jag gjort, spelat lungt men aja tråden är meningslös. Så lika bra att lägga ner smile

TT-Avant
9 mars 2008 · 6 851 Inlägg

Nu läste jag vad som KAN ha med felet att göra (någon annan kanske kan svara bättre än mej). Du skriver att steget är inställt på LP30-40Hz, men sedan har du subsonic inställt på 35Hz...
Enligt mej så verkar det som du har skickat in massor med effekt, men basen har knappt rört sig och där med inte fått den kylningen som behövs?

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
BAE BilstereoNörd
9 mars 2008 · 576 Inlägg

Japp som TT-Avant påpekar så läser jag oxå att du haft LP på 30-40Hz och sen Subsonic på 35Hz..
Det medför ju att högtalaren tvingats att spela ett mycket smalt frekvensomfång (35-40Hz), i de frekvenserna som den tyvärr tål minst effekt..
Subsonic på 35Hz är helt ok, men LP borde stått på ca 70-80Hz så att hade det spelat mycket mera bas utan att gå sönder..
Med de inställningarna så fick den bara en bandbredd på några Hz det ger inget vidare tryck, det medför ju tyvärr att man matar på och undrar va i helvete det spelar ju skit roll
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl
Fluke
9 mars 2008 · 9 Inlägg

Skulle va kul och höra vad brl har att säga om saken,

Potrovski
9 mars 2008 · 312 Inlägg

Då kan de inte stämma de där med LPF. Inte jag som ställt in utan en polare och han kan sånt. Men Subsonic är vridet på 35Hz, så att basen inte går under 35Hz. Var ute och kollade hur steget var vridet och då är de på 80Hz ungefär, svårt att se men därikring nånstans. Så de ska ju vara rätt.

Men jag ska in med basen på BRL och höra vad dem säger, hoppas dem är snälla.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang