Kan man blanda grön och röd kylarvätska? Alublock och topp, Golf 99

engolf
9 mars 2008 · 3 235 Inlägg

Hej,

bytte termostat idag, och spillde några deciliter med kylarvätska.

Sen när jag fyllde på var det under MIN sträcket, så jag måste dra till en bensonstation och köpa mer.
Kärringen där sa att den var röd, och själva flaskan var röd, men det visade sig att skiten var grön...sad

Det handlar kanske om 4-5 dl, men jag vill veta om det är Oko att blanda, eller måste man ha samma typ, färg?

Tacksam för alla svar!

Senast redigerat av engolf (9 mars 2008)

BiggerDigger
9 mars 2008 · 288 Inlägg

Har lärt mig att grön o blå är blandbara med varandra, men inte den röda.

Koop
9 mars 2008 · 1 867 Inlägg

Den röda är inte blandbar med nån av dom andra, utom med Peak's "universalglykol" den är dock ganska dyr.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
engolf
9 mars 2008 · 3 235 Inlägg

Inte blandbar? Inte ens små mängder?

Satan, då måste jag säkert spola rent hela systemet...

bumpe Lastbilsmekaniker
9 mars 2008 · 3 878 Inlägg

Jag har jobbat på mindre högt ansedda verkstäder där det bara fanns röd och den blandades hej vilt med grön, blå och röd utan att något hände...
Själv brukar jag har grön/blå till bilar som ska ha det och röt till bilar som ska ha röd men upperbarligen funkar det endå...
Det användes även kranvatten till batterierna osv...
Glykolen som användes var totals röda på den verkstaden...

Senast redigerat av bumpe (9 mars 2008)

Batta
9 mars 2008 · 1 353 Inlägg

Glykolerna har olika färger just för att man INTE skall blanda dem med varandra..
då dom innehåller olika ämnen.

som koop sa så är Peak den enda som är blandbar med alla glykolsorter, dock är den svindyr att köpa.

dock så tror jag inte i så små mängder du pratade om skall utgöra någon större fara.

Senast redigerat av Batta (9 mars 2008)

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
Koop
9 mars 2008 · 1 867 Inlägg

Peak kostar 280kr för fyra liter hos oss, så den är lite dyr, jag kör med ren Peak nu efter att min vattenpump havarerade.(möjligt att det var pga blandning.)

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
jonTe
10 mars 2008 · 5 710 Inlägg

Visst är det så att de INTE skall blandas även om det säkertligen kan fungera ändå men varför fundera.....
Några 100 spänn och en timmes jobb så är det fixat?

MVH Jonas
..............
BMWKimmo Mekaniker
10 mars 2008 · 472 Inlägg

Nej dessa ska inte blandas. Även om det kanske inte händer något 9/10 så kan man ha utur. Olika tillverkare reagerar olika med varanda. Det finns etylenglykol och propylenglykol. Vet man inte vilket ämne man har i det så man kan kolla att det är samma man häller i så får man håll sig till färgen.

BMW-tok
BMW 525 Turbo "BadBlack" (1989)
Toffe10 Lastbils Mekaniker
14 mars 2008 · 357 Inlägg

varför fyller du int upp med vatten bara de lär ju knappast bli -38 grader nu mitt i allt...

TTTTT
14 mars 2008 · 945 Inlägg

Toffe10 skrev:
varför fyller du int upp med vatten bara de lär ju knappast bli -38 grader nu mitt i allt...

man avnänder inte bara glykol som antifrys medel, det motverkar både korrision och höjer kokpunkten på kylvattnet åxå.
Dessutom så har ju vag sin egen röda glykol som man ska annvända i deras motorer, enligt dom själva så ska den vara snällare mot aluminium än annan glykol.
Sen vad man gör och inte är iofs en annan femma big_smile
Om nu någon bilverkstad blandar olika sorter så fattar inte riktigt jag varför, låter mer som ren slöhet än nåt annat.
Den allmäna rekomendationen är iaf att man inte ska blanda den röda med någon annan.

blinka blått om du vill rejsa!
engolf
14 mars 2008 · 3 235 Inlägg

Jag kunde ha blandat med mer vatten självklart, men men...

Nu har jag köpt röd glykol som vag rekommenderar.

kretslopp Mekaniker: stortruck, terminaltraktor, mobilkran
14 mars 2008 · 26 Inlägg

Som regel har jag märkt att färgerna betyder:

Blå = Etylen
Grön = Propylen
Röd = Longlife som verkar vara etylenbaserad.

Och att blanda olika glykoltyper är helt vansinnigt.
En arbetskamrat har förmodligen frätt hål i sitt alu-topplock (drar en massa kylarvätska och det formligen regnar från avgassystemet) pga att han trodde att G11 var en sida i instruktionsboken.
Han har kört med vanlig blå etylenglykol i åtta år istället för den röda. G11 sedermera G12 och numera G12+.


http://fmcs.mer.nu/forum/showthread.php?t=47902       <--------Nyttig länk.

Nöff!
caromania Forummoderator
14 mars 2008 · 9 296 Inlägg

Toffe10 skrev:
varför fyller du int upp med vatten bara de lär ju knappast bli -38 grader nu mitt i allt...

Jag förstår hur du tänker. En skvätt vatten kommer inte att sänka fryspunkten nämvärt. Men tyvärr har du fel då kylvätskan inte blandas speciellt mycket i kylsystemet. Alltså riskerar man att få en ispropp just där vattnet är. Fryser det på fel ställe sticker i bästa fall kylaren.

Vem vet, rätt var det är blir det -7 en natt. Sedan kan det vara kört om man har otur. Och otur har man tyvärr som regel när det gäller bilar...

Edit: Och förresten. Sluta prata färg på glykolen. Det handlar om vad det är.
*Etylen
*Propylen
Etylen har bättre frysskydd men är giftigare. Livet är fullt av svåra beslut...roll

Läs i handboken.

Senast redigerat av caromania (14 mars 2008)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
TTTTT
14 mars 2008 · 945 Inlägg

Blå: Etylenglykol. ( har bäst värmeavledningsförmåga) Är giftig!
Grön: Propylenglykol. Giftfri
Röd: VAG-glykol.( propylen glykol med korrisionshämmare. Ska ( enligt vag), som sagt, ge ett bättre korrisionsskydd för alumotorer)
Gul: Monoethylenglykol. skall vara nitritfri och ofarlig för miljön.
För övrigt så finns glykol i flera färger, ford har en lila glykol bla.
Det finns en orange longlife glykol mm.
Dom flesta av dessa sorter ( läs färger) är propylenglykol. Varför dom har olika färger hävdar tillverkarna beror på olika kvaliteter på glykolen.
Vart långt det här, sorry om jag blev långrandig.

blinka blått om du vill rejsa!
caromania Forummoderator
14 mars 2008 · 9 296 Inlägg

caromania skrev:
[Sluta prata färg på glykolen. Det handlar om vad det är.
*Etylen
*Propylen
Läs i handboken.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
TTTTT
14 mars 2008 · 945 Inlägg

caromania skrev:

caromania skrev:
[Sluta prata färg på glykolen. Det handlar om vad det är.
*Etylen
*Propylen
Läs i handboken.

Och varför tror du jag skrev en förklaring till alla olika sorters färger på glyko?!?

Jo, för att ALLA ska förstå skillnaden. Inlägget är ämnat till dom som inte har den kunskap du och jag har om glykol.
Bara för att du använder namnet på den aktiva substansen i glykolen så gör inte alla det, generellt sätt använder folk färgbenämningar när dom pratar glykol. Röd, blå , gul, grön etc etc.

Senast redigerat av TTTTT (14 mars 2008)

blinka blått om du vill rejsa!
caromania Forummoderator
14 mars 2008 · 9 296 Inlägg

På flaskan på OKQ8 hyllan står det om det är etylen- eller propylenglykol. Däremot står inte vilken färg det är. Det upptäcker man när man öppnar flaskan där hemma. Färgen kan mycket väl variera beroende på vem som säljer/tillverkat glykolen. Tro inget annat. Glykol har ingen färg alls. Tillverkaren sätter färg på "sin" glykol och sedan kallar de den för X eller Y.

Om man läser i sin handbok så står det vilken glykol man bör använda. (Det står inte "blå".) Har man en bil med aluminiummotor bör man kolla detta noga.

Om man ska byta glykol och är lite nitisk så tömmer man systemet, spolar ur det och fyller med Etylenglykol.

T5, du skriver att folk generellt använder färgbenämningen. Jo det är sant, men det vore väl bättre om vi berättar för folk att det inte är någon bra idé att göra det eftersom det inte berättar ett skvatt om produkten?!?

Senast redigerat av caromania (14 mars 2008)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
engolf
14 mars 2008 · 3 235 Inlägg

Tack för alla svar!

Det verkar vara känsligt för motorer att ha rätt typ glykol.

Ska byta till g-12 glykol imorgon.

Mr_Gear Biltokig
14 april 2008 · 870 Inlägg

kan tillägga att G12+ skall vara blandbar wink

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.
Saab 900S "Aero" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang