Lämpligt pris för 2-3h fotosession...

firefreak Eldknast
18 mars 2008 · 915 Inlägg

Intressant inriktning den här tråden utvecklats i.

Som några andra här också påpekat var min fråga aldrig OM man skulle ta betalt för foto utan VAD man kan ta betalt. Vad som anses rimligt helt enkelt.

Att många inte ens vill betala för sig spelar inte mig någon roll då det inte är era bilar jag ska fota heller.

Jag har fått svar på min ursprungliga fråga åtminstone så för mig är frågan avslutad.

Uppskattar engagemanget...

smile

Tiden är rolig när det går fort... :)
nygren_iv paparazzi
18 mars 2008 · 349 Inlägg

måste bara tillägga:

att man är ingen författare bara för man har Word eller en bit papper och en penna..
man är ingen snickare bara för att man har en hammare..
man är ingen målare bara för man har en pensel..
aah.. ni fattar va? tongue

Kontakta mig om ni vill få bilen fotad i Karlstad med omnejd.
------------ www.ENfoto.nu -------------
www.karlstadracing.nu - för bilfolk i Karlstad med omnejd.
mr_rockster Fotograf
17 november 2008 · 49 Inlägg

Nu har jag iaf tagit lite bilder på min 300c som ni kan se (kolla min bil...) för den som var intresserad av en session.

MVH

J

eMmet
18 november 2008 · 378 Inlägg

firefreak skrev:
Intressant inriktning den här tråden utvecklats i.

Som några andra här också påpekat var min fråga aldrig OM man skulle ta betalt för foto utan VAD man kan ta betalt. Vad som anses rimligt helt enkelt.

Att många inte ens vill betala för sig spelar inte mig någon roll då det inte är era bilar jag ska fota heller.

Jag har fått svar på min ursprungliga fråga åtminstone så för mig är frågan avslutad.

Uppskattar engagemanget...

smile

Frågan är väl först o främst om det handlar om svart eller vit betalning, ska du köra det vitt så får du ta bra mycket mer betalt än den prisnivå som många här säger att dom tar betalt.
Kör du det lite mörkare alternativet skulle nog lagt mig på 3-500 kr och sen ökat efterhand. Känner du att du är värd mer så ta mer betalt. Tar du några hundringar så sållar du dessutom bort en del bilar som kanske inte är så roliga framför kameran. Sen får man ju tänka lite på reklam också, har du chans att få fota en lite finare bil så gör det gratis, för du kommer få in fler förfrågningar desto fler fina bilar du fotar.

Men som dejan säger (vi har diskuterat det en del) så är det inte bilägarna man ska mjölka på pengar enligt mig, ta en symbolisk summa för besväret eller varför inte försöka kränga iväg bilderna till nån tidning så kan du få bra betalt för bilderna och ägaren blir glad för att bilen syns i en tidning, win win.

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
18 november 2008 · 1 874 Inlägg

När vi fotar genom jobbet brukar vi betala över 60 - 70.000kr för 2 - 3 dagars fotande. Fast då är det lite
invecklat än att bara ställa sig och fota en bil, om man säger så...

Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
18 november 2008 · 1 781 Inlägg

Jill skrev:

Flummizen skrev:
Men på hobbynivå 400-500kr/h + milersättning om det är "on location".

Det där tror jag är en drömsiffra.

Finns det någon fotograf som får 500kr/h?

Vet fotografer som tar mellan 20:-till 100:- per bild...

Fotade personalen på First Stop och fick 700kr för 1 timmes fotande;)

Team Insane Racing
Fotografen_Micke Fotograf/Ljudbyggare
18 november 2008 · 781 Inlägg

Jag tar ENDAST 250kr (plus eventuell reskostnad) för en session, oavsett antal bilder.
Jag kan ju säga att jag reser mer än gärna för att fotografera just DIN bil.
Det är bara att ni hör av er om ni vill få bilen fotograferad av mig!

Fotografen_Micke Fotograf/Ljudbyggare
18 november 2008 · 781 Inlägg

Malm3n skrev:

Jill skrev:

Flummizen skrev:
Men på hobbynivå 400-500kr/h + milersättning om det är "on location".

Det där tror jag är en drömsiffra.

Finns det någon fotograf som får 500kr/h?

Vet fotografer som tar mellan 20:-till 100:- per bild...

Fotade personalen på First Stop och fick 700kr för 1 timmes fotande;)

Hur många bilder fick du ihop på den sessionen? *nyfiken*

Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
18 november 2008 · 1 781 Inlägg

Fotografen_Micke skrev:

Malm3n skrev:

Jill skrev:

Det där tror jag är en drömsiffra.

Finns det någon fotograf som får 500kr/h?

Vet fotografer som tar mellan 20:-till 100:- per bild...

Fotade personalen på First Stop och fick 700kr för 1 timmes fotande;)

Hur många bilder fick du ihop på den sessionen? *nyfiken*

fick ihop en heeeeeel del faktiskt. dock så skickade jag med alla bilderna jag tog. Ändamålet med fotosessionen var att dessa skulle läggas ut på deras hemsida. Så jag lät Webdesignern som skulle göra hemsidan välja vilka bilder som skulle upp. totalt vart det väl en 250 bilder eller nått sånt tongue hehe

Team Insane Racing
mr_rockster Fotograf
18 november 2008 · 49 Inlägg

Jag plåtar er bil helt gratis men tar betalt för bilderna ni vill ha. Jag anser inte att antalet bilder är det viktiga utan på kvalitén.

Finns det ingen bild ni gillar så kostar det inget, annars betalar ni för de bilderna ni tycker är bra.

johan@jsfoto.com

MVH

Johan

RSebaF
18 november 2008 · 109 Inlägg

de bilar jag plåtat har alltid priset blivit "hängande"... har bland annat blivit lovad svetshjälp, mekanikerhjälp och ett par gratis proffs biltvättar genom det här smile tjänster och gentjänster wink Kontakter är viktigare än kontanter.

::Mina Bilder ::
Sebastian Furstenborg
mr_rockster Fotograf
18 november 2008 · 49 Inlägg

Att få tjänster och grejjer i byte funkar ju också givetvis men av egen erfarenhet så vet jag att gratisgrejjer har en förmåga att bli liggandes lite för länge etc. Jag gör hellre färre bilder fast bättre.

En del säger typ "då får du 100 bilder" eller liknande. Kvalitet istället för kvanitet tycker jag.

MVH

J

Senast redigerat av mr_rockster (18 november 2008)

_MichA_
19 november 2008 · 595 Inlägg

mycket intressant läsning må jag säga, många som verkar ha lite svårt att förstå vad en riktigt fotograf är men men.

de är samma i lackeringssvängarna,en klassiker -om du ändå ska måla om min förardörr, kan du la blåsa lite färg på huven samtidigt =P

alla tror allt är så lätt, att de inte krävs tid eller arbete.

men lackerare som fotograf, det är ett hantverk/konst.

sysslar med båda btw och de kräver båda sin finess, stil, elegans de är inte bara att "lacka"
och det är inte bara att "ta ett kort"=P

några lulliga ord från mig nu så här innan det är sängdags.

Taaa Taaa /// Micha

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=99492 <--- Mitt Honda bygge
http://www.tuningshop.se <- Hjälper mig kitta upp för säsong 2009
Volkswagen Golf mkIV "Pendeln" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang