Vart är Sverige på väg?

_tedde88_ LaddtrycksMissbrukare
16 mars 2008 · 355 Inlägg

MrTurbo har helt rätt.
vi fick läsa en undersökning när vi gick i skolan om just det här med miljöfrågor och där framkom det att sverige får betalt, i hemlighet verkade det som, av bland annat storbritanien, för att ta emot farliga utsläpp från fabriker och dylikt. men enligt sveriges regering var detta bara en ful anklagelse, men enligt storbritanien var detta ett sammarbete som pågått i flera år då sverige behövde dra in pengar för att kunna lösa "en del kriser" ? det hade haldrig framkommit vad det var för kriser för det ville tydligen inte sverige yttra sig om, enligt stoirbritanien. men enligt sveriges regering så "var det bara ett sätt för vilsekomna och upprörda forskare att kunna komma på flera alternativ att trycka ner regeringen på".
men om detta nu stämmer så borde väll det första steget i att "bättra" miljön vara att avsluta avtalet med dessa länder ist för att lägga ännu mer börda på sveriges invånare? men som sagt det är ju politiker som ska överleva i första hand. vanligt folk finns inte med i tankebanan utan vi ska bara följa med och hålla tyst

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast
Madhouse
16 mars 2008 · 1 079 Inlägg

Enda sättet att kunna protestera är att större delen av sveriges bilister ställer av bilen tills de ändrar och tro mig det skulle bli det snabbaste beslut de någonsin gjort, men när 99% knyter näven i fickan och bara tar emot så kommer de få leva rövare med skatterna iaf. Hela Sverige skulle krascha när alla ska åka buss/tåg, tänk er vägverket/skatteverket får chocken när de kommer till jobbet och det ligger 3-4miljoner avställningar där och de ska börja betala tillbaka innestående skatt, sen busstrafiken skulle inte palla det, förseningar att ta sig till jobben, mackar skulle gå med stora förluster, skatteintäkterna till staten skulle minska skapligt, förseningar för lekis/dagis/skolor. Vi snackar kaos av värsta sort, efter ett par dagar skulle de böna och be om att vi skulle fortsätta köra. Inte förrän vi bilister är redo att göra en sådan sak så kommer man få stå där och bara ta emot. Miljöskäl som sagt är bara skitsnack om jag skjuter en ko så kan jag köra 1000mil med gott samvete.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Grabber Dagdrömmare
16 mars 2008 · 2 836 Inlägg

Ja visst, etanol är miljövänligare att köra på men tillverkningen är jag tveksam till...
Dessutom en annan test har visat hur miljövänligt är bensin mot etanol då X bil drar 0,75l/mil bensin men samma bil drar 1,3l/mil i etanol o etanol framställning kräver mer resuser o energi än bensin.

Om nån frågar mig vilken miljöbil skulle jag köpa så svaten är: INGEN.
Varför? För hur än man vrider o vänder så är det samma skit iaf. Det fanns mijlöbilspremie men den är borta nu från/efter årsskiftet.

Allt snack om miljö är avancerad skitsnack!
Såg nåt program ang. nya utsläpp regler till 2020 eller nåt sånt o om förnyelsebar energi. Ej svenskt producerad o inte på svensk kanal.
Sverige skulle utåka/ändra med 1,5% nya vind- vattenverk medan Englad hade 48%, Tysklad nära 60% att byta/bygga!
O här klagar politiker om miljön då andra länder har inte samma "erbjudande" för miljöbilar o vi ska betala andra länders utsläpp? Härligt.....

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
snackcalahan
16 mars 2008 · 482 Inlägg

Madhouse skrev:
Enda sättet att kunna protestera är att större delen av sveriges bilister ställer av bilen tills de ändrar och tro mig det skulle bli det snabbaste beslut de någonsin gjort, men när 99% knyter näven i fickan och bara tar emot så kommer de få leva rövare med skatterna iaf. Hela Sverige skulle krascha när alla ska åka buss/tåg, tänk er vägverket/skatteverket får chocken när de kommer till jobbet och det ligger 3-4miljoner avställningar där och de ska börja betala tillbaka innestående skatt, sen busstrafiken skulle inte palla det, förseningar att ta sig till jobben, mackar skulle gå med stora förluster, skatteintäkterna till staten skulle minska skapligt, förseningar för lekis/dagis/skolor. Vi snackar kaos av värsta sort, efter ett par dagar skulle de böna och be om att vi skulle fortsätta köra. Inte förrän vi bilister är redo att göra en sådan sak så kommer man få stå där och bara ta emot. Miljöskäl som sagt är bara skitsnack om jag skjuter en ko så kan jag köra 1000mil med gott samvete.

Jag är berdd på att göra det, det va ju tal om det förut men inte som tog tag i saken ordentligt .Skulle kanske ge mer effekt om man ställde bilarna på olämpliga ställen smile

just real power
no turbo shit
Grabber Dagdrömmare
16 mars 2008 · 2 836 Inlägg

snackcalahan skrev:

Madhouse skrev:
Enda sättet att kunna protestera är att större delen av sveriges bilister ställer av bilen tills de ändrar och tro mig det skulle bli det snabbaste beslut de någonsin gjort, men när 99% knyter näven i fickan och bara tar emot så kommer de få leva rövare med skatterna iaf. Hela Sverige skulle krascha när alla ska åka buss/tåg, tänk er vägverket/skatteverket får chocken när de kommer till jobbet och det ligger 3-4miljoner avställningar där och de ska börja betala tillbaka innestående skatt, sen busstrafiken skulle inte palla det, förseningar att ta sig till jobben, mackar skulle gå med stora förluster, skatteintäkterna till staten skulle minska skapligt, förseningar för lekis/dagis/skolor. Vi snackar kaos av värsta sort, efter ett par dagar skulle de böna och be om att vi skulle fortsätta köra. Inte förrän vi bilister är redo att göra en sådan sak så kommer man få stå där och bara ta emot. Miljöskäl som sagt är bara skitsnack om jag skjuter en ko så kan jag köra 1000mil med gott samvete.

Jag är berdd på att göra det, det va ju tal om det förut men inte som tog tag i saken ordentligt .Skulle kanske ge mer effekt om man ställde bilarna på olämpliga ställen smile

Oj vad politiker skulle vara glada då! O sura busschaufförer...

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
snackcalahan
16 mars 2008 · 482 Inlägg

Grabber skrev:

snackcalahan skrev:

Madhouse skrev:
Enda sättet att kunna protestera är att större delen av sveriges bilister ställer av bilen tills de ändrar och tro mig det skulle bli det snabbaste beslut de någonsin gjort, men när 99% knyter näven i fickan och bara tar emot så kommer de få leva rövare med skatterna iaf. Hela Sverige skulle krascha när alla ska åka buss/tåg, tänk er vägverket/skatteverket får chocken när de kommer till jobbet och det ligger 3-4miljoner avställningar där och de ska börja betala tillbaka innestående skatt, sen busstrafiken skulle inte palla det, förseningar att ta sig till jobben, mackar skulle gå med stora förluster, skatteintäkterna till staten skulle minska skapligt, förseningar för lekis/dagis/skolor. Vi snackar kaos av värsta sort, efter ett par dagar skulle de böna och be om att vi skulle fortsätta köra. Inte förrän vi bilister är redo att göra en sådan sak så kommer man få stå där och bara ta emot. Miljöskäl som sagt är bara skitsnack om jag skjuter en ko så kan jag köra 1000mil med gott samvete.

Jag är berdd på att göra det, det va ju tal om det förut men inte som tog tag i saken ordentligt .Skulle kanske ge mer effekt om man ställde bilarna på olämpliga ställen smile

Oj vad politiker skulle vara glada då! O sura busschaufförer...

tror nog de de flesta skulle va rätt förbannade tongue

just real power
no turbo shit
X-L-R-8
16 mars 2008 ·

MrTurbo skrev:
Det där med "miljötänkandet" är rent jävla skitsnack. Inte i helvete blir miljön bättre för att de höjer soppapriset här. Det finns säkert flera fabriker i östländerna som släpper ut mer skit PER DAG än vad Sveriges alla bilar gör PÅ ETT ÅR!

Jaa, jag håller med .. men någonstans måste väl människan börja?

Hee-Maan
16 mars 2008 · 3 113 Inlägg

total kaos.. smile vilket vi vill ha

Semper Fi
hummer89
16 mars 2008 · 442 Inlägg

Grabber skrev:
Ja visst, etanol är miljövänligare att köra på men tillverkningen är jag tveksam till...
Dessutom en annan test har visat hur miljövänligt är bensin mot etanol då X bil drar 0,75l/mil bensin men samma bil drar 1,3l/mil i etanol o etanol framställning kräver mer resuser o energi än bensin.

Om nån frågar mig vilken miljöbil skulle jag köpa så svaten är: INGEN.
Varför? För hur än man vrider o vänder så är det samma skit iaf. Det fanns mijlöbilspremie men den är borta nu från/efter årsskiftet.

Allt snack om miljö är avancerad skitsnack!
Såg nåt program ang. nya utsläpp regler till 2020 eller nåt sånt o om förnyelsebar energi. Ej svenskt producerad o inte på svensk kanal.
Sverige skulle utåka/ändra med 1,5% nya vind- vattenverk medan Englad hade 48%, Tysklad nära 60% att byta/bygga!
O här klagar politiker om miljön då andra länder har inte samma "erbjudande" för miljöbilar o vi ska betala andra länders utsläpp? Härligt.....

ja etanol är MER skadligt för framställningen är sjukt höga utsläpp. Det var ju bara mörklagt förrut tills det kom fram.

Jaja en vacker dag tar allt stopp och då kommer bensinen sjunka tillbaks en anning gissar jag. Så fort en större grupp stannar hemma ifrån VIKTIGARE fabriker och sånt som måste fungera dagligen kommer jag också stanna hemma. Hjälper ju tyvär inte om 50st går i strejk runt om i sverige.

HAde varit ganska coolt om alla bensinmackar gick i strejk för då kan ju ingen köra tongue Fast det finns väl non lag på att dom inte får det...

Senast redigerat av hummer89 (16 mars 2008)

Cruizr
16 mars 2008 · 417 Inlägg

Soppapriset kommer sannolikt bli konstant högre, vem än bestämmer. Tråkig utveckling, men knappast förvånande. Fossila bränslen tar slut och ju närmare slutet. desto dyrare (priset beror ju förstås på fler faktorer...).

Det som är förvånande som jag ser det, är att biltillverkarna inte kommit längre än de gjort i forskningen samt framställandet av nya motorer/drivningssytem till fordon. Det kommer att finnas sjuka pengar att tjäna där om man har övertaget över konkurrenterna.. Som sagt förvånande...

mvh/Jocke

Fredrik_Rangert Egenföretagare
16 mars 2008 · 999 Inlägg

Detta inlägget är kanske som att svära i kyrkan, men:

Oj vad trångsynt det var i den här tråden!
Alla miljöproblem är bara en bluff?! mmm....

Det är ju småbarns resonemang att säga "Alla andra länder skitar ner mer än Sverige, varför måste vi vara bättre"
Någon måste ju börja, och jag lovar att andra länder kommer följa efter stegvis.. Det går ju inte precis att förändra världen över en natt.

Angående miljöbilspremie, den är inte alls borta. Innan fick man sänkt vägskatt också, nu får man 10 000kr i bidrag från staten.

E30Tompa Rörpulare
16 mars 2008 · 1 453 Inlägg

lonewolf-holm skrev:
Skulle vilja se när rör mockaren kommer med sina rens värktyg på bussen eller pendeln för att ta sig till eller från ett toa stopp eller dyligt stink jobb ... där man tar komunalt transport medel ...

Jorden kommer endå kolapsa av egen värkan förr eller senare all jäådrans hysterier så som fågel influensa till växthus efekter vist vi har ett finger med i spelen men det e moder jord som styr endå det hela ....

De är den dagen ja slutar jobba som rörpulare.... wink

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"
BMW E30 M3 "Barnfind" (1988)
Chevrolet Impala ss "White trash lowrider" (1964)
BMW 325im-tech II "M-tech Maddsan" (1989)
golf88
16 mars 2008 · 956 Inlägg

jonesono skrev:

Lindgren_ skrev:
Roligt när man är 17 och bygger bil.. bara det kostar ju fan.. sen ska man kunna åka runt med den i sverige och visa upp den och kolla på andra bilar osv.. det på 1050 kr i månaden blir ju skitlätt när soppan kostar fan....

Man kanske inte skall ha bil om man inte kan bära kostnaderna?
Vem kan ha en bil med en "månadslön" på en tusenlapp?!
Säger sig självt att det inte håller.

Det gick ju för mig med 1050 kr i månaden.Iofs jobbade jag alla lov.

eldus veldus
Audi A6 (2017)
golf88
16 mars 2008 · 956 Inlägg

Vi får helt enkelt åka tunnelbana som dom i stockholm.Om vi nu hade haft nån här i dalarna.
En annan är ju beroende av bil i jobbet.

eldus veldus
Audi A6 (2017)
snackcalahan
16 mars 2008 · 482 Inlägg

weeeman skrev:
Detta inlägget är kanske som att svära i kyrkan, men:

Oj vad trångsynt det var i den här tråden!
Alla miljöproblem är bara en bluff?! mmm....

Det är ju småbarns resonemang att säga "Alla andra länder skitar ner mer än Sverige, varför måste vi vara bättre"
Någon måste ju börja, och jag lovar att andra länder kommer följa efter stegvis.. Det går ju inte precis att förändra världen över en natt.

Angående miljöbilspremie, den är inte alls borta. Innan fick man sänkt vägskatt också, nu får man 10 000kr i bidrag från staten.

klart att miljöproblemen inte är en bluff, men skatten på bensinen går knappast till miljö förbättrande ändamål lr hur? Visst det sattas på miljön men inte alls i samma utsträckning som det ges sken av när man ser alla skatter. Alla här vill ju ha roliga bilar som antagligen drar bra mycket soppa fast de skulle funka med en prius lr lupo för de flesta, vill du va snäll att föregå med gott exempel å bytta BMW:n mot en prius så får vi se om fler hackar på

just real power
no turbo shit
CrilleD
16 mars 2008 · 831 Inlägg

Jo förvisso, men innan dess har nog jorden gått under... smile

(Trångsynt jag med)

weeeman skrev:
Detta inlägget är kanske som att svära i kyrkan, men:

Oj vad trångsynt det var i den här tråden!
Alla miljöproblem är bara en bluff?! mmm....

Det är ju småbarns resonemang att säga "Alla andra länder skitar ner mer än Sverige, varför måste vi vara bättre"
Någon måste ju börja, och jag lovar att andra länder kommer följa efter stegvis.. Det går ju inte precis att förändra världen över en natt.

Angående miljöbilspremie, den är inte alls borta. Innan fick man sänkt vägskatt också, nu får man 10 000kr i bidrag från staten.

V1C
16 mars 2008 · 142 Inlägg

Madhouse skrev:
Enda sättet att kunna protestera är att större delen av sveriges bilister ställer av bilen tills de ändrar och tro mig det skulle bli det snabbaste beslut de någonsin gjort, men när 99% knyter näven i fickan och bara tar emot så kommer de få leva rövare med skatterna iaf. Hela Sverige skulle krascha när alla ska åka buss/tåg, tänk er vägverket/skatteverket får chocken när de kommer till jobbet och det ligger 3-4miljoner avställningar där och de ska börja betala tillbaka innestående skatt, sen busstrafiken skulle inte palla det, förseningar att ta sig till jobben, mackar skulle gå med stora förluster, skatteintäkterna till staten skulle minska skapligt, förseningar för lekis/dagis/skolor. Vi snackar kaos av värsta sort, efter ett par dagar skulle de böna och be om att vi skulle fortsätta köra. Inte förrän vi bilister är redo att göra en sådan sak så kommer man få stå där och bara ta emot. Miljöskäl som sagt är bara skitsnack om jag skjuter en ko så kan jag köra 1000mil med gott samvete.

Håller med dig. Vore suveränt ifall större delen av sveriges bilister ställer av bilen. Men någon måste ta tag i detta o förmedla ut det så Sveriges befolkning får reda på det. De leker där uppe me skatter hit o dit. Tröstlöst.

Gooo Wide =)
Fritz_Jarhald Svinare
16 mars 2008 · 17 Inlägg

Fundera på följande fyra argument:

1.Bensinskatterna går inte till miljösatsningar

Miljöskatterna är inte s k specialdestinerade utan de går bara in i budgeten. Många människor har sagt att de är beredda att betala miljöavgifter om pengarna används till miljöförbättrande åtgärder. Men så är ju inte fallet.

2.Höjd bensinskatt leder inte till mindre bilkörning

Det har finansdepartementets egna utredare flera gånger redan konstaterat. Vi kör bil i Sverige därför att vi behöver det, inte för att det är så billigt. Undersökningar från tidigare bensinskattehöjningar visar att vi fortsättar köra lika mycket. Däremot ökar skatteinkomsterna till staten ökar. Detta vet alla politiker. Vad är det för positivt för miljön med detta?

3.Koldioxidskatten är helt olika i olika sektorer.

Högst beskattning är det per kilo koldioxid just från vägtrafiken. Industri, elproduktion, sjöfart, flyg osv betalar mycket mindre skatt eller ingen alls. Men det är exakt likadan koldioxid som släpps ut från alla källorna. All koldioxid har samma effekt i atmosfären. Ska man ha skatt på koldioxid borde den vara densamma på alla källor. Men istället för att införa koldioxidskatt på på andra områden så höjer politikerna skatten på bensin ännu mer.

4.Från FN:s klimatpanel (IPCC) finns det rekommendationer om hur hög skatt på koldioxidutsläpp som behövs i framtiden för att vi skall klara de klimatmål som är uppställda (fram till år 2020 rekommenderar IPCC ca 40 öre/kg). Sveriges koldioxidskatt på bilism är redan idag över 1,50 kr/kg.

Nästa gång IPCC skall ha sammanträde lär det bli på något lyxhotell på Bali. Tror ni att toppolitikerna och experterna kommer åka tåg dit och bo på ekologisk camping?

Men här i Sverige skall ensamma mamman i Slite i sin gamla Opel Kadett få ännu högre bensinskatt och magrare hushållskassa. Tänk på detta när ni nästa gång hör någon skenhelig politiker tala om höjd bensinskatt för miljöns skull

nej jag säger så här stäng alla kolkraftverken istället dom bidrar mkt mer till miljöproblem än vad bilar gör. Det är orimligt att ha mer % skatt än vad prudukten kostar


Skriv på här http://www.bensinskatteuppror.se/

Senast redigerat av Fritz_Jarhald (16 mars 2008)

kohler
16 mars 2008 · 671 Inlägg

Madhouse skrev:
Enda sättet att kunna protestera är att större delen av sveriges bilister ställer av bilen tills de ändrar och tro mig det skulle bli det snabbaste beslut de någonsin gjort, men när 99% knyter näven i fickan och bara tar emot så kommer de få leva rövare med skatterna iaf. Hela Sverige skulle krascha när alla ska åka buss/tåg, tänk er vägverket/skatteverket får chocken när de kommer till jobbet och det ligger 3-4miljoner avställningar där och de ska börja betala tillbaka innestående skatt, sen busstrafiken skulle inte palla det, förseningar att ta sig till jobben, mackar skulle gå med stora förluster, skatteintäkterna till staten skulle minska skapligt, förseningar för lekis/dagis/skolor. Vi snackar kaos av värsta sort, efter ett par dagar skulle de böna och be om att vi skulle fortsätta köra. Inte förrän vi bilister är redo att göra en sådan sak så kommer man få stå där och bara ta emot. Miljöskäl som sagt är bara skitsnack om jag skjuter en ko så kan jag köra 1000mil med gott samvete.

bra sagt å sammanfattat.

Second is the first loser
alain www.bimmerpower.org
16 mars 2008 · 3 995 Inlägg

Som jag har alltid sagd : Politiken är som en gammal soppa, det kan man leva på men den smakar fan.
Jag tittade en tv program (Fransk), det pratade om olika avslutningar av is tider som kommer var 100.000 år, de visade diagramer, det var mycket intressant, nu är vi på en av såna tider, det har funnit innan och det kunde inte säga att det var på grund av utsläpp, fanns inget.
Det som dom visade och kan stämma är att det kommer att ta länge tid att återställa till det normalt.
Den is tid avslutning är ingenting ovanligt, det är normal.
Det som är onormal är att regeringen hjärn tvätta oss för att känna pengar på det.

Senast redigerat av alain (16 mars 2008)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang