Golf GTI -88 Turbokonvertering. Projektet har kommit igång igen :)

Larsson_91
4 juli 2008 · 2 Inlägg

Hehe då får bror din visa va bilen går för sen då på gatebil:P

Lundberg_
10 juli 2008 · 391 Inlägg

Nu har vi testat bilen lite o så smile Men batteriet laddar ur hela tiden sad Vi har bytt kol o sånt i generatorn men inget verkar hjälpa...

weztec
23 juli 2008 · 1 Inlägg

hur går det?

Lundberg_ skrev:
Nu har vi testat bilen lite o så smile Men batteriet laddar ur hela tiden sad Vi har bytt kol o sånt i generatorn men inget verkar hjälpa...

epic110 Golfare
23 juli 2008 · 349 Inlägg

Ja, står de still eller? vill se mer! smile

Volkswagen Golf GL "Råttboet" (1982)
Lundberg_
25 juli 2008 · 391 Inlägg

Det har stått lite still nu ett tag. Har ett problem med att den inte går rent mellan 2k-4k varv. Kör me orginal sprut o uppställt bränsletryck. gick fint i börjar över hela registret men nu har de börjat krångla lite. Laddar 0,2 om ngn undrar.

MasterDevil MarcusHansson
27 juli 2008 · 763 Inlägg

Mycket snyggt bygge du har..  Håller på att fixa de sista delarna till mig Golf med, Har börjat med Turbo bygge i den med, Kör du med orginal spridare ? Detta bygge kommer man följa smile

SYNS MAN INTE FINNS MAN INTE!
Skoda Octavia 4x4 2,0 TDI "Hit.Å.Dit" (2007)
epic110 Golfare
27 juli 2008 · 349 Inlägg

Med så lite som 0.2 bar så borde den ju inte krångla redan, iof så ändrar man ju rätt mkt annat oxå så det kan ju vara vad som helst! Vad hade du tänkt att sikta på för laddtryck sen? Eller du kanske konverterar "bara för att" som ja tänkte göra? smile

Du kanske måste byta spridare?  Hur är kompet?

Volkswagen Golf GL "Råttboet" (1982)
wildandcrazy
27 juli 2008 · 1 Inlägg

Vad kör du med för topp packningar då?  Håller på med ett liknande projekt.. Är lite nyfiken..

Lundberg_
1 augusti 2008 · 391 Inlägg

epic110 skrev:
Med så lite som 0.2 bar så borde den ju inte krångla redan, iof så ändrar man ju rätt mkt annat oxå så det kan ju vara vad som helst! Vad hade du tänkt att sikta på för laddtryck sen? Eller du kanske konverterar "bara för att" som ja tänkte göra? smile

Du kanske måste byta spridare?  Hur är kompet?

Vi testa med sänkt komp innan vi satte dit turbon o då gick den fin fint smile Men när vi fick dit turbon så började den gå konstigt på mellanregistret hmm Men när man kommer te 4500-5000varv så får man allt hålla sej i wink Vi ska väl köra nånstans mellan 0,7-1bar sen. Kompet har ja kollat o den måste vart planad nått så in i f*n förut för nu har jag ju 2orginal packningar o en mellanskiva på 1,8mm o ändå e de 10bar på 1,2 o 4 cylindrar, fast bara 8,5 på trean hmm Kan ju ha ngt me de o göra för att den inte går rent.

Lardi SQ
1 augusti 2008 · 1 343 Inlägg

Lundberg_ skrev:
Bilen gick igenom besiktningtn igår me en två på handbromsen o skyltbelysningen... Men nu ikväll så blir de att plocka ner orginal sakerna o på me turbogrejjera big_smile Så får vi hoppas de blir bra i slut ändan. Kommer kanske bilder imorn.

snabb fråga, om man konverterar en bil till turbo, golf eller vad som helst, tar de lång tid att återställa den till "besiktnings klar" om man säger.. bort med alla turbo prylar å på med vanliga suget?

för man har juh haft tankarna om de där ja med wink

Ljudnörd!
gagob
1 augusti 2008 · 29 Inlägg

härligt smile det ser ut att bli riktgit bra det där smile

Volvo 740 (1990)
Lundberg_
1 augusti 2008 · 391 Inlägg

Lardi skrev:

Lundberg_ skrev:
Bilen gick igenom besiktningtn igår me en två på handbromsen o skyltbelysningen... Men nu ikväll så blir de att plocka ner orginal sakerna o på me turbogrejjera big_smile Så får vi hoppas de blir bra i slut ändan. Kommer kanske bilder imorn.

snabb fråga, om man konverterar en bil till turbo, golf eller vad som helst, tar de lång tid att återställa den till "besiktnings klar" om man säger.. bort med alla turbo prylar å på med vanliga suget?

för man har juh haft tankarna om de där ja med wink

De kan väl ta alltifrån 5-6timmar till typ 2 dagar. Beror ju helt på hur trångt o pilligt de är.

Edfeldt Errol "Eddie Meduza" Norstedt
5 augusti 2008 · 3 Inlägg

Fan vad du grejar med Golfen lundberg tongue jävligt bra arbete måste jag säga big_smile

poont
5 augusti 2008 · 183 Inlägg

Grymt!

Skall följas.
Har eventuellt planer att köpa mig en golf gti 16V och turbo konv :] någon gång framöver i livet

Mercedes W210 E55 "AMG" (1999)
dbjanoz
5 augusti 2008 · 1 785 Inlägg

Lundberg_ skrev:

epic110 skrev:
Med så lite som 0.2 bar så borde den ju inte krångla redan, iof så ändrar man ju rätt mkt annat oxå så det kan ju vara vad som helst! Vad hade du tänkt att sikta på för laddtryck sen? Eller du kanske konverterar "bara för att" som ja tänkte göra? smile

Du kanske måste byta spridare?  Hur är kompet?

Vi testa med sänkt komp innan vi satte dit turbon o då gick den fin fint smile Men när vi fick dit turbon så började den gå konstigt på mellanregistret hmm Men när man kommer te 4500-5000varv så får man allt hålla sej i wink Vi ska väl köra nånstans mellan 0,7-1bar sen. Kompet har ja kollat o den måste vart planad nått så in i f*n förut för nu har jag ju 2orginal packningar o en mellanskiva på 1,8mm o ändå e de 10bar på 1,2 o 4 cylindrar, fast bara 8,5 på trean hmm Kan ju ha ngt me de o göra för att den inte går rent.

Jag undrar vad du har för kamaxlar i nu?

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Lundberg_
5 augusti 2008 · 391 Inlägg

dbjanoz skrev:

Lundberg_ skrev:

epic110 skrev:
Med så lite som 0.2 bar så borde den ju inte krångla redan, iof så ändrar man ju rätt mkt annat oxå så det kan ju vara vad som helst! Vad hade du tänkt att sikta på för laddtryck sen? Eller du kanske konverterar "bara för att" som ja tänkte göra? smile

Du kanske måste byta spridare?  Hur är kompet?

Vi testa med sänkt komp innan vi satte dit turbon o då gick den fin fint smile Men när vi fick dit turbon så började den gå konstigt på mellanregistret hmm Men när man kommer te 4500-5000varv så får man allt hålla sej i wink Vi ska väl köra nånstans mellan 0,7-1bar sen. Kompet har ja kollat o den måste vart planad nått så in i f*n förut för nu har jag ju 2orginal packningar o en mellanskiva på 1,8mm o ändå e de 10bar på 1,2 o 4 cylindrar, fast bara 8,5 på trean hmm Kan ju ha ngt me de o göra för att den inte går rent.

Jag undrar vad du har för kamaxlar i nu?

Jag har slipade orginal kamaxlar i. Satt i när vi köpte bilen tongue

dbjanoz
6 augusti 2008 · 1 785 Inlägg

Lundberg_ skrev:

dbjanoz skrev:

Lundberg_ skrev:

Vi testa med sänkt komp innan vi satte dit turbon o då gick den fin fint smile Men när vi fick dit turbon så började den gå konstigt på mellanregistret hmm Men när man kommer te 4500-5000varv så får man allt hålla sej i wink Vi ska väl köra nånstans mellan 0,7-1bar sen. Kompet har ja kollat o den måste vart planad nått så in i f*n förut för nu har jag ju 2orginal packningar o en mellanskiva på 1,8mm o ändå e de 10bar på 1,2 o 4 cylindrar, fast bara 8,5 på trean hmm Kan ju ha ngt me de o göra för att den inte går rent.

Jag undrar vad du har för kamaxlar i nu?

Jag har slipade orginal kamaxlar i. Satt i när vi köpte bilen tongue

Där har du problemet med att bilen strular på mellanregister med turbon monterad. Byt kamaxlar, det är helt andra kamtider som gäller med överladdning. T ex så är överlappet då både insugsvetil och avgasventil är öppen mindre på överladdade motorer. Kolla med ENEM om vad de rekomenderar för axlar.

Det är bättre att använda kompsänkta kovlar än att köra dubbla packningar osv. Tänk på att avståndet mellan kamaxel och vevaxel ökar med 1packnings tjocklek + de 1,8mm. det betyder att kamaxeln kommer att stå ca 3mm för tidigt inställd. Det blir några grader fel vilket också ger den effekten att motorn blir blir bättre på högvarv men sämre på lågvarv. lite tvärt emot vad du skulle behöva på en motor som är överladdad.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Gjerdingen Lackerare/Bilrecondare
6 augusti 2008 · 4 190 Inlägg

Roligt att följa! smile
Keep it up!
Mvh Kim

Stofer
6 augusti 2008 · 738 Inlägg

Jobba jobba jobba!

Lundberg_
6 augusti 2008 · 391 Inlägg

dbjanoz skrev:

Lundberg_ skrev:

dbjanoz skrev:
Jag undrar vad du har för kamaxlar i nu?

Jag har slipade orginal kamaxlar i. Satt i när vi köpte bilen tongue

Där har du problemet med att bilen strular på mellanregister med turbon monterad. Byt kamaxlar, det är helt andra kamtider som gäller med överladdning. T ex så är överlappet då både insugsvetil och avgasventil är öppen mindre på överladdade motorer. Kolla med ENEM om vad de rekomenderar för axlar.

Det är bättre att använda kompsänkta kovlar än att köra dubbla packningar osv. Tänk på att avståndet mellan kamaxel och vevaxel ökar med 1packnings tjocklek + de 1,8mm. det betyder att kamaxeln kommer att stå ca 3mm för tidigt inställd. Det blir några grader fel vilket också ger den effekten att motorn blir blir bättre på högvarv men sämre på lågvarv. lite tvärt emot vad du skulle behöva på en motor som är överladdad.

Tack för tipsen smile motorn ska rivas i vinter o då ska de i nya kolvar, stakar o kamaxlar smile Sen blir de nog ett riktigt sprut oxå så man kan få motorn optilmalt inställd tongue Har hittat ett "litet" annat fel oxå som kan ha ngt med hur motorn beter sig tongue

https://www1.garaget.org/gallery/archive/61540/423605_qbagln.jpg
Tänk er att motor gick med detta hålet tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang