Citroeng som lever sitt eget liv, hjälp!!!

JWahlman
20 mars 2008 · 7 Inlägg

Tjena!

Jag har en citroeng xsara -98 mad som gör lite som den själv vill när jag kör. Det är en 1,8l insprut.
Problemen är att den när som helst kan sten dö för att sedan vakna till liv igen efter ett par sekunder (precis som om man skulle vrida om nyckeln). Tomgången kan ibland flippa ut ordentligt. Och sen nu de sista dagarna har den även börjar hacka till när jag kör. Ibland kan den funka klockrent att köra med och ibland (eller oftast) så bara dummar den sig. Händer även att "dragläget" när man ska köra iväg blir jätte klent så den har ingen ork upp till 3000 varv men detta förekommer ytterst sällan, kanske 1 dag var tredje månad.

Jag har konstaterat att det inte är motorsyrnings givarn p.g.a. den är bytt. Det borde inte vara tändstiften för iså fall borde den inte sten dö, utan börja bluddra och ha sig. Jag har gått igenom alla kontakter o.s.v. Hällt i STP injection cleaner utan något resultat. Denna motorn är försedd med tändkasset, kan det ev. ha något med denna att göra???
Om man tar upp bräslefilters frågan...om det blir dåligt, då borde väl bilen alltid bete sig som ett svin? Bilens karaktär ändrar ju sig, man vet aldrig vilket humör den är på.

Vore jätte tacksam för hjälp.
Det är ju en citroeng, så det kan ju vara vad fan som helst nästan mad

/Rasken

olirc
20 mars 2008 · 245 Inlägg

Att den bara dör för dig kan det vara nått så enkelt som att jordkabeln är dålig? Kolla upp det för jag har haft Fiat och när jordkabeln på den blev dålig så jordade den genom kopplingsvajern och det luktade inte gott när man startade bilen då lol

Menar att du kan ha fler fel så att det även är tändkassetten men det vet jag inget om då det från min sida är en kvalificerad gissning bara.

JWahlman
20 mars 2008 · 7 Inlägg

nä, inget fel på jordkabeln, gick igenom den när jag gick igenom alla sladdar. Har lossat och vickat på alla sladdar samt använt oxide lösning på dem. Hade ett el fel innan. Bromsljusen fungerande inte samt att lite lampor inte lös som de skulle. Felet var ett jävla mad värmelement i vehusventilationen som hade pajat. Citroenger är inte logiska till 5 öre. Men tack ändå, alla förslag välkomnas. Börjar bli tom på ideer, vill helst inte lämna in den till citroeng.

Gott folk, köp inte franskt!

OAndersson Fartdåre
20 mars 2008 · 53 Inlägg

JWahlman skrev:
nä, inget fel på jordkabeln, gick igenom den när jag gick igenom alla sladdar. Har lossat och vickat på alla sladdar samt använt oxide lösning på dem. Hade ett el fel innan. Bromsljusen fungerande inte samt att lite lampor inte lös som de skulle. Felet var ett jävla mad värmelement i vehusventilationen som hade pajat. Citroenger är inte logiska till 5 öre. Men tack ändå, alla förslag välkomnas. Börjar bli tom på ideer, vill helst inte lämna in den till citroeng.

Gott folk, köp inte franskt!

kan vara en styrbox som gett upp.

har sett bilar där vindrute torkarna gått igång när man tutat å grejjer pga den/dom.

gör en felsökning på dom!

JWahlman
20 mars 2008 · 7 Inlägg

låter mycket logiskt, har varit inne på det spåret många gånger. Tänkte jag skulle föröka hitta nån xsara på skroten som jag kunde testa styrboxen från. Citroenger är ju kända för sina el fel, oftasat är de relativt bra i övrigt, men är det nått så är det oftast något med elen. Kul att höra nån mer som är inne på styrbox ämnet. Tackar vi för wink

Alister schtek
21 mars 2008 · 478 Inlägg

Måste bara påpeka att det stavas Citroen.. som ägare borde du veta, haha..
jaja no offense, var tvungen bah.

monno Elektriker
21 mars 2008 · 718 Inlägg

Kollat soppa pumpen?

Å ja fransmän å el är inget som går ihop tydligen.
På moders citroen c5 så när det är fuktigt ute å man kör vindrutetorkarna har passagerar rutan en förmåga att vilja fara ner:Phaha Aja finns mkt mer roligt om den a vad gäller el som man inte orkar berätta.. wink

Som att kasta vatten i sjön.
JWahlman
22 mars 2008 · 7 Inlägg

hahaha, ja jävlar dom är sjuka dom där bilarna. Går man in på CITROEN :-) forumet så är 98% av inläggen bara ang. fel på bilarna :-) Upptäckte en annan rolig grej på skit bilen. Bytte man bromsbeleggän bak så ändrar sig handbromsen så den inte funkar längre så då måste man spänna om den big_smile sicket sket.

Nä inte kollat soppa pumpen, kanske skulle ta en koll på den lilla jävlen. Den går ju på el hehehe

High_Octane
22 mars 2008 · 105 Inlägg

Åja   nu ska vi inte utpeka fransmännen för nått. klarar man inte av att äga frnskt ska man inte göra de heller Ps jag är elektriker kan ha ngt me saken att göra Ds      man måste ju ha lite spännig i livet   finns inge bättre än att sitta undra om bilen håller hela vägen!!

Aldrig har vi varit så kära, Länge leve det militära.
monno Elektriker
22 mars 2008 · 718 Inlägg

Är också elektriker;)
Och fransmännen har allvarliga el problem så är det bara. Förnekar man det förnekar man att frankrike finns tongue
Dock har dom ju gudalik fjädring. Iaf på C5an där det är luft (hydral?) dämpare, bättre finns nog inte i komfort väg.
Sen är dom ju ruggigt billig också.

För å vara lite mer OT, soppa pumpen lägger av på alla bilar under deras livstid är jag rädd. Där kan man inte ens klandra citroen för å va sämra än andra;)

P.S hur gör man de dära konstiga E som citroen stavar med?:Phaha Har letat frenetiskt på tangentbordet utan att komma på det, men men;)

Som att kasta vatten i sjön.
PlumCrazy
22 mars 2008 · 881 Inlägg

Alister skrev:
Måste bara påpeka att det stavas Citroen.. som ägare borde du veta, haha..
jaja no offense, var tvungen bah.

Å ändå stavar du fel.  Citroën om jag får be tongue Fan vad jag e besserwisser.

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
Innox Turbocharged
22 mars 2008 · 421 Inlägg

monno skrev:
P.S hur gör man de dära konstiga E som citroen stavar med?:Phaha Har letat frenetiskt på tangentbordet utan att komma på det, men men;)

knappen till höger om Å.
Citroën!

Tonight, tonight the strip's just right
I wanna blow 'em all out of their seats
Calling out around the world, we're going racin' in the street.
JWahlman
24 mars 2008 · 7 Inlägg

Mm, dom har fin fjädring måste jag erkänna. Det är väl det som gör en Citroën till en Citroën, plus alla el fel så klart big_smile

Nu till ämnet. Tycker ni jag ska börja med att inhandla en soppa pump? Kan soppa pumpen även ha något med tomgången att göra, att den "fladdrar" så vill säga? Annars är det väl den ökända tomgånsventilen som spökar.

KNALLIS
7 januari 2009 · 54 Inlägg

brukar funka om man laddar ned en ny programvara i motordatorn!!!!! om inte det skulle funka skulle jag nog satsa på en ny tändkasset ( Kan spöka mycket)

Skoda Fabia "Oliven" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang