Olika vrid men samma Hk vid chipning?? varför?

kolvas
3 juli 2008 · 4 001 Inlägg

Maptun            250hk 365nm
Nordic             250hk 370nm
Bsr                 247hk  388nm
Chipcenter       245hk 380nm
T.M.C              250hk  370nm
Trollspeed        252hk  400nm
Tuning chip       236hk  335nm

Det är ganska lika siffror & det ska det väl vara också, det är Trollspeed som sticker ut lite grann.

Sen kan man ju inte gå 100% på de uppgivna siffrorna, ifall du t.ex bänkar din bil med Trollspeed chip hos BSR så kanske du får andra siffror, som sagt i flera andra trådar: det skiljer mellan olika bromsbänkar, stirra dig inte blind på siffror utan det ska vara bra körbarhet!

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Eisenhut
3 juli 2008 · 1 827 Inlägg

Phaetoon skrev:
Tar och gör en repost av ett av mina äldre inlägg:
Vridmoment handlar om råstyrka medan hästkrafter handlar om hur stark bilen är vid olika varvtal.

Det är som att hålla på med hantlar.
Säg att en person precis klarar av att göra ett set med 20 reps på 10kg på samma tid som en annan person precis klarar ett set med 10 reps på 20 kg.

Själva "hästkrafterna" är detsamma. (Både personerna har ju flyttat 200 kg på samma tid)
Men det krävs bra mycket mer styrka (vrid) för att kunna lyfta 20 kg.

Så kan du ju inte heller säga då inte Vrid heller är en konstant. Du har ju, precis som effekten, en kurva på vridet. Sen att vridet ofta uppfattas som starkare är en annan sak, men mest för att det inte går att trolla speciellt mycket med vrid.

Med det vill jag säga att har du en sugmotor så får du alltid +-10% 100/NM per liter. Detta går ju att laboreras med olika slag, olika flöde mm, men det är väldigt svårt att komma ifrån. Effekt däremot. Det är ju bara att bibehålla ett högt vridmoment i höga varv och göra motorn varvvillig så får du ut mycket effekt då Vrid*RPM=effekt.

Ska du ha mycket vrid så blir det stor volym på motorn eller överladdning, till skillnad från mycket effekt som du kan trolla ut ändå. Därför känns det som att vridet är kraftfullare, när det egentligen handlar om en ineffektiv motor (nu kommer jag bli nerslagen smile )

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang