För Mycket olja fylld i Subaru

bobi85
24 mars 2008 · 177 Inlägg

Hade bilen inne på byte av ventilkåpspackningar. Sen nu har jag kört en del typ 100mil och sett att de fyllt på med för mycke olja i motorn, Typ nästan 2cm ovanför full. Kan de gjort nå skada på packningar? .Märks de tydligt?

Vilka packningar är de som skadas mest av sånt?
Kan toppackning skadas?

Motorn är en boxer om de nu hjälper någe?

Sharky
24 mars 2008 · 10 287 Inlägg

Ring verkstaden och påpeka det. Detta är slarv och kan leda till motorskador.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
removal PULVERLACKERAR
24 mars 2008 · 605 Inlägg

kör bilen varm och kör gärna en lång bit med bilen..
kan vara fukt i oljan och då stiger den..
Kolla flera gånger..gärna när den är varm/kall och kolla.. om inte, ring dom som gjorde fel..
allt kan hända med motorn

Vill du snygga till under bilen? Lacka bakaxel eller länkarm?Prata med mig, älskar att lack
Chevrolet Impala "Knack8an" (1959)
Chevrolet Impala "nöjesbilen" (1959)
Saab 9-3 VECTOR "E-85an" (2008)
Sharky
24 mars 2008 · 10 287 Inlägg

2 cm? Det är typ en liter. Fukt?

Jag skulle absolut inte våga ge någon ett tips att varmköra ordentligt och hoppas på att det är fukt.
Och även om det är 2 cm "fukt" så är ju nivån för hög ändå - eller hur - och packningarna man kan blåsa går åt skogen lika gärna på "fukt" som på olja.

/Göran

removal skrev:
kan vara fukt i oljan och då stiger den..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Freppazz
24 mars 2008 · 146 Inlägg

RING direkt! kan bli allvarliga följder av detta, ev. om du tappar ur oljan själv, personligen så tycker jag verkstaden ska stå för detta.. Katalysatorn kan ta skada, får för högt oljetryck i motorn, (ventiler, topp mm. ger vika.)

BMW 2002 (1975)
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
24 mars 2008 · 2 252 Inlägg

Det som oftast händer då du har för mkt olja i motorn är att den trycker vevaxeltätningarna eller att den spottar ut olja över hela motorn via den lilla nödkanalen som finns på blocket, men nu när de gäller så stora mängder så är de troligast att den trycker vevaxel tätningarna eller att nått annat far åt helvete, ring verkstan som gjorde detta så dom får åtgärda de åt dig eller att du får ersättning för det..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
bobi85
24 mars 2008 · 177 Inlägg

Å de jävliga att de gjorde precis lika första gången. Hur fan svårt är det å kolla stickan?

Man ska fasen göra allt själv för att de ska bli riktigt. Tänk om de var en vanlig svensson som bara lämna in på service och aldrig kolla oljan själv.

Ojoj. Blir så less. Men ja jag undrar hur mycket 2cm är på min bil. Sen nu när de är bytt packningar, då vill man ju nte direkt att de ska förstöras på en gång.

bobi85
24 mars 2008 · 177 Inlägg

Kan man testa med nån mätare eller så om de gått sönder något??

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
24 mars 2008 · 2 252 Inlägg

de du kan göra är att kolla så inte oljepumpen tagit stryk med hjälp av olje trycks mätare, sen är de bara att kolla om den trycker olja nånstans men subaru legacy brukar tåla en bit över max på stickan vad jag märkt inte bara du som fått fyllt för mkt...

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
oljekungen kemist
25 mars 2008 · 46 Inlägg

Nu vet jag inget om subaru.
men du skrev inte om det var varm eller kall motor. det kan skilja rätt mycket på varm och kall olja volymmässigt. I oljevärden handlas det i kg inte i liter det kan ju vara så att det står i deras papper hur många gr olja de ska fylla på????? vet inte det heller . men någon skrev att det var vanligt med överfyllning på subaru, kan det vara så att det är stickan det är fel på? jag skulle av nyfikenhet tappa ur oljan kolla volymen och jämföra med instuktionsboken, och om oljan ser fin ut halla på den igen.
sedan kan de ju ha slarvat med tömmningen av oljan innan de fyllde på ny, är den redan svart ?

bobi85
25 mars 2008 · 177 Inlägg

Ja jag ska tappa ur en halvliter, får vi se hur mycket de blir kvar på stickan.

Jag kolla den när den var kall. Så den ökar ju lite till vid varm motor.

Om nån packning gått, brukar de märkas nästan på en gång, eller är sett på lång sikt?

Ja tycker de är en väldigt liten skilln på stickan när jag själv fyllt. Typ när den legat  low å så har jag fyllt upp lite så, har det ökat rätt snabbt.

mrlarssa
26 mars 2008 · 101 Inlägg

herregud man kan ju undra vad för pajjas som ggjort serivce:n, någon som är less på jobbet å skiter i om kunden blåser packningar etc.
Dom har ju oftast ett service schema där det t.om står exakt mängd man ska hälla i motorn!
Nä som många andra sagt, gå tillbaka och kräv ersättning, inte så hälsosamt för katten heller med överfullt med olja.

bobi85
27 mars 2008 · 177 Inlägg

Ringde till dom och sa till. Vet du vad dom sa. nä men de ska inte vara nån fara att jag förstör nån packning.

Men den verkstaden kommer jag då banne mig aldrig anlita igen.

mrlarssa
27 mars 2008 · 101 Inlägg

ja vilket idioti, först betalar man dyra pengar, extremt dyra pengar för ett verkstads besök, sen skiter dom i vad dom gör med bilen, det är uppskattat det. Sen en annan sak som kan göra en förbannad är timlönen för en bilmek är inte mycket men timkostnaden för en kund är många sköna hundralappar!

lelleal
27 mars 2008 · 1 150 Inlägg

mrlarssa skrev:
ja vilket idioti, först betalar man dyra pengar, extremt dyra pengar för ett verkstads besök, sen skiter dom i vad dom gör med bilen, det är uppskattat det. Sen en annan sak som kan göra en förbannad är timlönen för en bilmek är inte mycket men timkostnaden för en kund är många sköna hundralappar!

Du har inte tänkt på lokaler verktyg ström vatten mm ?roll

Audi Urquattro "Bilsport 12" (1983)
Sharky
27 mars 2008 · 10 287 Inlägg

Och kostnaden för alla backjobb....

Jag skall inte klanka ner på en hel yrkeskår men det finns en tendens att man sätter tex för oerfarna mekaniker på för svåra jobb. Som tex att sätta tillbaka oljepåfyllningslock....roll
Fast i ärlighetens namn så spelar arbetsklimat, dåliga chefer, dålig motivation mm in i kvaliteten på jobbet så det är inte fair att såga dom på golvet för allt som slarvas.

/Göran

P.S Slarv med oljepåfyllningslock drabbade inom en kort period två av mina arbetskamrater efter besök på samma Audi/VW verkstad.

lelleal skrev:
Du har inte tänkt på lokaler verktyg ström vatten mm ?roll

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
lelleal
28 mars 2008 · 1 150 Inlägg

Sharky skrev:
Och kostnaden för alla backjobb....

Jag skall inte klanka ner på en hel yrkeskår men det finns en tendens att man sätter tex för oerfarna mekaniker på för svåra jobb. Som tex att sätta tillbaka oljepåfyllningslock....roll
Fast i ärlighetens namn så spelar arbetsklimat, dåliga chefer, dålig motivation mm in i kvaliteten på jobbet så det är inte fair att såga dom på golvet för allt som slarvas.

/Göran

P.S Slarv med oljepåfyllningslock drabbade inom en kort period två av mina arbetskamrater efter besök på samma Audi/VW verkstad.

lelleal skrev:
Du har inte tänkt på lokaler verktyg ström vatten mm ?roll

Jo glömde de här med backjobben med,men visst de va slarvigt de här med för mkt olja .Men ingen ska komma tro att man bara betalar löner med timm kostnaden!

Audi Urquattro "Bilsport 12" (1983)
mrlarssa
28 mars 2008 · 101 Inlägg

lelleal skrev:

mrlarssa skrev:
ja vilket idioti, först betalar man dyra pengar, extremt dyra pengar för ett verkstads besök, sen skiter dom i vad dom gör med bilen, det är uppskattat det. Sen en annan sak som kan göra en förbannad är timlönen för en bilmek är inte mycket men timkostnaden för en kund är många sköna hundralappar!

Du har inte tänkt på lokaler verktyg ström vatten mm ?roll

Jodu nog har jag tänkt på det, men när ägarna badar omkring i pengar och bara strör dom omkring sig så sticker det lätt i ögonen på folk, tycker bara det är så tråkigt att man behandlar fotfolk med taskig lön när det är dom som gör hästjobbet!

lelleal
29 mars 2008 · 1 150 Inlägg

mrlarssa skrev:

lelleal skrev:

mrlarssa skrev:
ja vilket idioti, först betalar man dyra pengar, extremt dyra pengar för ett verkstads besök, sen skiter dom i vad dom gör med bilen, det är uppskattat det. Sen en annan sak som kan göra en förbannad är timlönen för en bilmek är inte mycket men timkostnaden för en kund är många sköna hundralappar!

Du har inte tänkt på lokaler verktyg ström vatten mm ?roll

Jodu nog har jag tänkt på det, men när ägarna badar omkring i pengar och bara strör dom omkring sig så sticker det lätt i ögonen på folk, tycker bara det är så tråkigt att man behandlar fotfolk med taskig lön när det är dom som gör hästjobbet!

Håller med dig där,går själv ut fordon sista året .

Audi Urquattro "Bilsport 12" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang