Info om Volvos rödblock.

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
26 mars 2008 · 1 899 Inlägg

Tjena smile

Har suttit typ halva dan och kollat runt lite skillnader kring b23et och b230et av diverse olika anledningar.
Hur som helst så fastnade jag i just en tråd, följande:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 94#p608894

Jag tog mej friheten och saxade ihop det jag tyckte var matnyttigt.
Kompletterade även med vad ja ansåg var viktigt för en vanlig jävel från följande sida:
http://hem.passagen.se/arrowsmiths/volvomotorer.html

Observera att jag inte är säker på att allt detta stämmer, så ni är välkomna att lägga in egna kompletteringar.




----------

Vi börjar med att förklara betydelserna av Volvos modellbeteckningar:
GL - Grand Luxe
GLE  - Grand Luxe Executive
GLT - Grand Luxe Turismo
Turbo - Turbo helt enkelt
TIC - Turbo intercooler

Sedan beteckningarna på volvos rödblockare:
Ex B230FT
B => Bränslet:
     Bensin (B)
     Diesel (D)

23 => Blockets volym:
     1.9l (19)
     2.0l (20,200)
     2.1l (21)
     2.3l (23,230)
     2.4l (24 Enbart Diesel)
     2.7l (27)
     2.8l (28)

0 => Lågfriktionsmotor
4 => 4 ventilsteknik, lågfriktionsmotor

FT => Motorstyrning (Toppspecifikation, kamaxelval tillkommer):
     A (Single förgasare, utan egr, pulsair)
     K (Single förgasare, med egr, pulsair)
     E (K-jettronic mekanisk insprutning, med egr, pulsair)
     ET (Motronic elektronisk insprutning, utan katalysator, med Turbo)
     F (LH-jettronic elektronisk insprutning med lambda och katalysator)
     FT (LH-jettronic elektronisk insprutning med lambda och katalysator, med turbo)

Fakta kring betydelserna av beteckningarna på volvos andra motorer finns en bit ned på den här sidan:
http://hem.passagen.se/arrowsmiths/volvomotorer.html

----------

Tillverkningsåren på de olika turbomodellerna:

Volvo 240 serien
Productions år: 1981-1985
B21ET / B21FT - 2130 cc, 130 cu in.
240 med Intercooler introducerades i mitten av 1984.
Mellan 1982-1985 producerades också 240 Turbo med B19ET Turbo - 1784 cc, 108.8 cu in.
145 hp (107 kW). Dessa bilar gick till vissa marknader, bl a Italien.

Volvo 700 Serien
2316 cc, 141 cu in. Samtliga modeller har Intercooler.
Productions år:
1983 760 Turbo - B23ET (fördelare fram)
1984 760 Turbo - B23ET, B23FT (fördelare fram)
1985-1989 760 Turbo - B230ET, B230FT
1985-1989 740 Turbo - B200ET, B230ET, B230FT
1987-88 780 Turbo - B200ET Europe
1988-90 740 Turbo* - B230FT (*= högtrycksturbo @ 180 hp eller 134 kW)
1989 740 Turbo - B200ET, B230ET, B230FT
1989-91 780 Turbo - B230FT @ 188 hp. USA & Europe
1990 740 Turbo - B204GT, B230FT, B230GT
1991-92 740 Turbo - B200FT, B230FT
1990-92 760 Turbo - B230FT, B230GT

Volvo 900 Serien
Productions år:
1990-1996 940 SE Turbo - B200FT, B230FT, B230FK, B230GT
1994-1996 940S - B230GT (lågtrycksturbo) Kom -96 till USA
1991-92 960 Turbo - B230GT, B230FT, B204FT
1993-94 960 Turbo - B230GT, B204FT
940 Turbo -91-92 har Turbo+ monterat från fabrik.

----------

Kompressionsförhållanden & Effekt:

Effekt varierar något beroende på om det är manuell eller automat.
Motor Komp. Effekt Notering
400-serien 8.7:1 120 hk @ 5400 rpm   
B19ET 7.5:1 150 hk   
B21FT 7.5:1 127-133 hk @ 5400 rpm   
B21FT 7.5:1 157 hk @ 5100 rpm Med intercooler
B21ET 7.5:1 155 hk @ 5700 rpm   
B21ET 7.5:1 185 hk @ 5700 rpm Med intercooler
B23ET 9.0:1 173 hk, 182 hk @ 5700 rpm   
B23FT 8.7:1 160 hk @ 5300 rpm   
B200ET 8.5:1 160 hk @ 5500 rpm   
B200FT 8.5:1 155 hk @ 3600 rpm   
B230ET 9.0:1 182 hk @ 5800 rpm   
B230FT 8.7:1 156 hk @ 4800 rpm, 1991- 165 hk @ 4800 rpm   
780/B230FT ? 188 hk Har Turbo+
B230GT 8.7:1 170 hk @ 4800 rpm   
B204FT 8.2:1 190 hk @ 5300 rpm   

----------

Volvo hade även tre stycken turbo+ paket på ft (antar att de gäller både 740 och 940) och fk:

B230FT, original 165hk:
Turbo+ ökar effekten till ca 190hk, och vridmomentet till 280nm. Består av styrenhet och elektriskt styrd pysventil, satsen är certifierad.

Turbo++ ökar effekten till ca 200hk, och ökar vridmomentet till 295nm vid 2400rpm. Består av styrenhet och installeras som tillägg till Turbo+. Satsen är ej certifierad.

Turbo+++ ökar effekten till 220hk vid 5100rpm och vridmomentet till 315nm vid 4600rpm. Satsen består av bearbetning av topp, byte av kam och topplockspackning. Satsen är ej certifierad.


B230FK, original 135 hk:
Turbo+ ökar effekten till ca 170hk, och vridmomentet till 250nm. Består av styrenhet och elektriskt styrd pysventil, satsen är certifierad.

Turbo++ ökar effekten till ca 200hk, och ökar vridmomentet till 295nm vid 2400rpm. Består av styrenhet och ny wastegate och installeras som tillägg till Turbo+. Satsen är ej certifierad.

Turbo+++ ökar effekten till 220hk vid 5100rpm och vridmomentet till 315nm vid 4600rpm. Satsen består av bearbetning av topp, byte av kam och topplockspackning. Satsen är ej certifierad.

Bakgrunden till Turbo+ är att den avgascertifiering som fanns på den tiden bara var
en certifiering av avgasvärden under 3000rpm. Volvo insåg då att det skulle gå att
sälja ett trimkit som bara aktiveras över 3000rpm för eftermontage och på så sätt krävdes
ingen omcertifiering eller omtypning av varje bil som installerade Turbo+.



----------

ALLT SAMMANS ÄR HÄMTAT FRÅN:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 94#p608894
http://hem.passagen.se/arrowsmiths/volvomotorer.html

----------

Mer info om BOSCHs olika insprutnings system på rödblocken finns här, dock på Engelska:
http://en.wikipedia.org/wiki/Jetronic
http://en.wikipedia.org/wiki/Motronic

----------

Hoppas ingen tar illa upp över att ja kopierat ur trådarna.
Tanken är bara att få rätsida på alltsammans.

Senast redigerat av patrikhornfeldt (26 mars 2008)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
26 mars 2008 · 1 899 Inlägg

Kompletterar själv med lite topplocksfakta (ursprungligen från TPC) som ja hittade i tråd:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=75347

----------

Topplock

"Den lille"
Sitter original på följande motorer: B17-B19-B21-B23 B200-B230
Ventiler: 44-35 mm, ventilsäten 46-38 mm.
Förbränningsrum dia: 92½mm, något mindre/smalare kanaler jämförd med "Den store"
Höjd: 12mm
Volym: 51.7cc i.e. 4.3cc/mm
Insugskanaler: Raka, konade, runda, lite mindre inner radie.
Avgaskanaler: Ganska plana efter ytterkanal, antydan till avsatta efter ventilstyrning
SCP (Big Cooling Passages)
Gjutnummer: 1000530
Andra snarlika alternativ : 1000160, 1000398
Potential: Ordentligt modifierad är denna topp en av de bättre på de mindre maskinerna; Bra toppeffekt och klart godkänt i mellanregistret.

"Den store"
Sitter original på följande motorer: tidiga B23E med H/K-kam, B23ET, vissa B230E och ET
Ventiler: 44-35 mm, ventilsäten 46-38 mm
Förbränningsrum dia: 94mm, något bredare kanal framförallt runt avgaskanalerna. 531:an har något mer centrerad tändstiftsplacering..
Höjd: 12mm
Volym: 53.7cc i.e. 4.5cc/mm
Insugskanaler: "Svanhals"-formad, mycket större kanaler och plant, stort innerradie.
Avgaskanaler: Högre, ej plana som 530, rak utformning efter ventilstyrning
SCP (Small Cooling Passages)
Gjutnummer: 1000531
Andra snarlika alternativ : 100405
Potential: Ordentligt modifierad kan man hämta mycket toppeffekt med bra mellanregister, speciellt på maskiner med stor volym.


BCP: Samtliga 160:or och tidiga 398:or och 405:or
SCP: Samtliga 530 och 531:or, vissa sena 398:or och 405:or

SCP minskar risken för topplockspackningsbrott och minimerar risken för att toppen "böjer" sig.

Topp 1000405 sitter original på följande motorer:
B23 E 79-81 och var då bearbetade för mekaniska spridare
B23 ET 82-84 med saltkylda avgasventiler


Topp 1000531 sitter original på följande motorer:
B230 ET 85-87 med saltkylda avgasventiler
B230 FB 90-92 (årtal osäkert) sugmotor.

----------

Topp 1001262 sitter original på b234f.
De är en DOHC (dubbla överliggande kammar) topp.
Info angående ventilstorlek har ja inte.

Vad den som sitter på b204gt/ft heter vet ja dock inte.

Senast redigerat av patrikhornfeldt (26 mars 2008)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Tomas_H
26 mars 2008 · 486 Inlägg

Väldigt bra sammanställning smile.

En sak bara.

patrikhornfeldt skrev:
Vi börjar med att förklara betydelserna av Volvos modellbeteckningar:


TIC - Turbo intercooler

Hade Volvo verkligen en modellbeteckninig som hette TIC? Trodde det bara var någon som allmänheten "hittat på" så att säga. Aldrig sett ett sånt märke.....

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!
Volvo 760 (1987)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
26 mars 2008 · 1 899 Inlägg

Tomas_H skrev:

patrikhornfeldt skrev:
Vi börjar med att förklara betydelserna av Volvos modellbeteckningar:
TIC - Turbo intercooler

Hade Volvo verkligen en modellbeteckninig som hette TIC? Trodde det bara var någon som allmänheten "hittat på" så att säga. Aldrig sett ett sånt märke.....

Tackar så mkt smile

Du har rätt i det du säger att de inte hade en modell som hette TIC.
Utan den hette Turbo och hade det lilla INTERCOOLER emblemet under TURBO emblemet. Men ja gjorde det enkelt för mej och förkortade till TIC. Tanken var att visa att de fanns både turbomodeller utan och med IC.

Senast redigerat av patrikhornfeldt (26 mars 2008)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
26 mars 2008 · 1 899 Inlägg

Utväxlingstabell över de vanligaste förekommande lådorna till Volvo 7/900 serien.
http://hem.passagen.se/sydbrink/rolf/info.html

Utväxlingar M90:
................... M90H... M90H2... M90L... M90L2
1:a växeln.... 3.54:1.... 3.54:1.... 3.91:1.... 3,91:1
2:a växeln.... 2.05:1.... 2.05:1.... 2.20:1.... 2.20:1
3:a växeln.... 1.38:1.... 1.38:1.... 1.38:1.... 1.38:1
4:a växeln.... 1.00:1.... 1.00:1.... 1.00:1.... 1.00:1
5:a växeln.... 0.81:1.... 0.70:1.... 0.81:1.... 0.70:1

Utväxlingar M45:
1:an = 3,73:1
2:an = 2,16:1
3:an = 1,37:1
4:an = 1:1

Utväxlingar M46:
1:an = 4,03:1
2:an = 2,16:1
3:an = 1,37:1
4:an = 1:1
OD = 0,79:1

Utväxlingar M47:
1:an = 4,03:1
2:an = 2,16:1
3:an = 1,37:1
4:an = 1:1
5:an = 0,82:1

Av M45, M46, M47 och M90 är M90 starkast följt av M45 och M46, klenast är M47.
M56 lådan har samma utväxling som M90, skillnaden är att sistnämnda är förstärkt ( ? ).


Detta har iofs inget med volvomotorerna i sej att göra, men de är ju trots allt växellådorna till dem.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
15 april 2008 · 1 899 Inlägg

Även detta har inget att göra med själva motorn, men fortfarande nått ja anser kan vara bra att ha med:

Volvos färgkoder:

19 Black
20 Pearl gray
21 Metallic red/Wine red
31 Midnight blue
33 Riviera blue
42 California white/Cascade White/Ivory
43 Red + Grey beige
44 Grey beige
45 Midnight blue + Grey beige
46 Red
48 Golden beige
49 Black + Grey beige
50 Grey beige + Black
51 Grey beige + Red
54 Grey beige + Midnight blue
56 Olive green
61 Green/Serpenta
62 Taxi yellow
63 Signal yellow/Kinaro
64 Hayanna brown
65 Grey beige
66 White/Ivory
67 Slate blue
68 Olive green
69 White(P1800)
70 Red(P1800)
71 Dark gray(P1800)
72 Fawn/Fawn brown
73 Mist green
74 Orange
79 Pearl white
80 Graphite gray
84 Desert sand/Golden yellow
85 Blue-green
89 Light blue/Horizon blue
90 Dark blue
91 Light green
94 Dark green
95 Light blue
96 Pacific blue
97 Yellow
98 Grey/Pearl gray
99 Medium blue
100 Yellow/Safari yellow
101 Grey
102 Blue metallic/Steel blue metallic
103 Burgundy/Maroon/Wine red
104 Turquoise
105 Gold Metallic
107 Sun yellow
108 Sapphire blue
109 Ocean blue/Ocean green
110 Cypress green
111 Alpine blue metallic/Light blue metallic
112 Taxi-rail 1016
113 Orange
114 Dark blue
115 Sea green metallic/Green blue metallic
116 Yellow
117 Caribbean red/Dark red
118 Light green
119 Sahara beige/Beige metallic
120 Andes copper metallic/orange metallic
121 Aleutian blue/Medium blue
122 Mojave beige/Beige
123 Shenandoah green/Medium green
124 Volvo blue
125 Cimarron brown/Red brown/Brown
126 Champlain blue metallic/Dark blue metallic
127 Tahoe green metallic/Light green metallic
128 Carlsbad yellow/Mid yellow/Medium yellow
129 Cherokee red/Red
130 Silver metallic
132 Marine blue/Dark blue
133 Dark green
134 Glacier blue metallic
135 Coronado gold metallic
136 Kingsmire green metallic
137 Artesia beige/Mist gray
138 Castlewood brown/dark brown
139 Scotia blue/Mist blue/Light blue
140 Lexington green/Mist green
141 Richelieu red/Wine red
142 Vernon green/Deep green
143 Dark orange
144 Woodside tan metallic/Brown metallic
145 Light wheat
146 Cameo brown/Beige brown
147 Cypress green metallic/Light green metallic
148 Seneca red metallic/Wine red metallic
151 Onyx Metallic/Brown metallic
152 Light yellow
153 Red brown burgundy
154 Inferno red
155 Signal red
156 Signal Green/Racing green
166 White
168 Blue metallic
169 Green metallic
170 Lorna gold metallic
171 Orange rally
172 Beige/Rose beige
173 Red
175 Redwood metallic
177 Graphite metallic
178 Green metallic/Silver green metallic
182 Medium dark green
186 Dark red metallic
189 White
190 Yellow
194 Blue metallic
195 Blue gray
196 Beige
197 Black metallic
199 White
200 Blue metallic
201 Beige/Dark beige
202 Dark brown
204 Dark blue
205 Brown metallic
206 Dark beige
207 Dark blue
208 Dark green metallic
209 Light beige metallic
210 Blue metallic
211 Red/Deep red/Bordeaux red
212 Grey
213 Mid blue
214 Dark gray
215 Blue
216 Beige
217 Red
218 Arctic blue metallic
219 Ocean blue metallic/Blue gray metallic
220 Gold metallic
221 Red metallic
222 Dark green
226 Light green
227 Slate blue
228 Dark gray
229 Dark red
230 Dark blue
231 Bright red
232 Scarab blue
233 Tico blue
234 Super white
235 Red
302 Light green metallic
303 Pearl silver metallic
304 Graphite gray metallic
305 Black metallic
306 Smoke silver metallic
307 Light blue metallic
308 Beige metallic
309 Aubergine metallic
310 Beige Metallic
311 Lavender metallic
312 Peppermint metallic
313 Champagne gold metallic
314 Peacock green metallic
315 Hortensia metallic
316 Taupe brown mica
317 Piu blue metallic
318 Paris blue metallic
319 Steel gray metallic
321 Dark green metallic
322 Red metallic
350 Peacock green metallic + Smoke silver metallic
400 Beige metallic/Gold metallic
401 Light brown
402 Blue green metallic
403 Silver green metallic
404 Light blue metallic
405 Silver metallic
406 Dark blue
407 Blue pearl
408 Red pearl
409 Wine red
410 Light blue metallic
411 Light taupe/Beige metallic
412 Blue green metallic
414 Ruby red
415 Fjord blue
416 Light teal/Green metallic
417 Pacific blue/Nautic blue metallic
418 Pearl red/Regent red metallic
419 Pewster silver
420 Amethyst
421 Emerald green metallic
426 Mystic silver metallic
427 Graphite gray metallic
428 Coral Red metallic
430 Sandstone Pearl
431 Aqua blue metallic
433 Blackberry metallic
435 Saffron metallic
436 Cassis metallic
437 Sandstone metallic
457 Flash green (nya S60R & V70R)
526 Light yellow/Kinaro
527 Green
528 Light blue
600 White
601 Red
602 Wine red
604 Midnight blue
605 Atlantic blue
606 Classic green
607 T-gul

Källa: http://forum.740klubben.se/viewtopic.ph … 559#630559
Tror detta är ursprungliga källan: http://www.volvo940turbo.dk/

Senast redigerat av patrikhornfeldt (15 april 2008)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
17 april 2008 · 1 899 Inlägg

Nu kommer en del saxad info från en FAQ på 7/900 Forumet.
http://forum.740klubben.se/viewtopic.ph … ht=kamaxel

Så här byter du kamaxel själv:
http://hacked.free-bsd.org/misc/faq/Kam … agning.pdf


Info om Volvos olika kamaxlar till rödblocken:

A-kam Lyft: 10.5, Duration: 260 (B17, B19A, B21A, B23A, B19E (84), B23E (84), B200E, B230E, B230A, B230ET)
Intake (Degrees):
Before top: 12.6
After bottom: 48.6
Exhaust (degrees):
Before bottom: 48.6
After top: 12.6
Duration: 260 Grader

B-kam: (B21F, B21E, B23ET)
Lyft: 10.6mm
Before top: 14.1
After bottom: 50.1
Before bottom: 50.1
After top: 14.1
intake Duration 244
exhaust Duration 245
Overlap 44
lift intake .417 / 10.6 mm
lift exhaust .417 / 10.6 mm
lobe centers intk / exh degrees
ret valve events
intake / exhaust 99 102 , 1.5 ° adv
btdc abdc bbdc atdc 23.5 40.5 44 20.5

D-kam Lyft: 11.2 Duration: n/a (B19E, B21E)

GR-A kam Lyft: 10.24, Duration 252

GR-A T5 kam Lyft: 11.0, Duration 267

GT6 kam Lyft: 12.5, Duration 312

H-kam Lyft 12.0 in/11.5 ut, Duration 272in / 268ut (B23E 1979-80)

K-kam Lyft: 11.95, Duration: 268 (B23E 1980-83, B19 Sport)

M-kam Lyft: 9.5 in/10.5 ur, Duration: n/a (B21F, B23F, B230F)

T-kam Lyft: 9.94, Duration: n/a (B19ET, B21ET, B23ET, B23FT, B21FT, B230K)

V-kam Lyft: 11.37, Duration: 245.4 (B200E, B230E)

VX-kam Lyft: 11.37 in /10.65 ut, Duration 245.4 in/236.2 ut

VX3-kam Lyft: 11.37 in /10.65 ut, Duration 245.4 in/236.2 ut (kammen backad 3 grader senare)

X-Kam Lyft: 10.65, Duration: 236,2 (B230K)

Y-Kam Lyft: 10.35, Duration: 232,2 (B200K)

---

Tar här några exempel.
M kam= Sitter i B230F(740/940).
Denna kammen är väl den bensinsnålaste av kammarna, kanske beroende på att det inte e nån ide att varva över 3000rpm. 
Dock är det den som ger bäst bottendrag, men usel på högre varvtal.

T kam= Sitter i B230FT(740/940).
Denna kammen påminner väl mest om M kammen, oxå bra bottendrag men sämre på högre varvtal. Denna sitter ju i en turbomotor så motorn får ju ett bra toppregister ändå eftersom turbon trycker in luft.

VX3 kam= Sitter i B230FB(940)
En sugkam som har hyffsat bottendrag bra mellan register och hyffsat toppdrag

A kam= Sitter i B230ET(740).
Rätt lik VX3 kammen, men sitter i en turbomotor(B230ET) med 182hk.
Här kan man jämföra med T kammen(B230FT) som har 165hk men har kanske mer hk på lägre varv än A kammen. Sen får man inte bara hänga upp sig på kammen iofs, finns ju även andra anledningar att B230ET har mer HK.

K kam= osäker på motor(740).
Dåligt bottendrag men mycket bra toppdrag.
En av dom bästa kammarna man kan sätta i motorn för att plocka ur så mycket effekt som möjligt.

Sen finns det ju då även 16ventilaren både till 740 och 940.
En 16ventilare jobbar bäst på högre varv, medans en 8ventilare är bättre på låga varv.

En kam med bra bottendrag lyfter ventilerna lite, medans en kam med bra toppregister lyfter ventilerna mer.

I B23E (240 GT/GLT)
'79-'80 = H-kam
'81-'83,5 = K-kam
'83,5-'84 = A-kam (när K-kammarna tog slut och produktionen skulle upphöra)


H-kam är en "race"-kam med högvarvig och nervös karaktär. Togs fram till "sportbilen" 242GT '79 då den fått kritik för trötthet och tråkig karaktär '78 med sin B21E (med D-kam som inte är fy skam ändå).
Bilen såldes knappt och GT-serien lades ner.
Istället lanserades efterföljaren GLT med i stort sett samma prylar som GTn men som fyradörrars familjebil utan lull-lull.
Det blev en flopp då de såkallade sportbilsintresserade familjefädrarna istället kopplade husvagn på sin GLT och brukade cruisa genom stan i 50 på fyrans växel till och från jobbet. Ryckig gång och svagt register blev kritiken eftersom ingen hade tänkt på att kraften låg på andra sidan 4000 rpm
Volvo löste problemet med att byta kam till K-kammen som ger 4hk lägre effekt men ett avsevärt bredare register, och GLTn blev nu helt perfekt för alla behov, men kom lite i skymundan '81 iochmed nylanseringen av Turbo-modellen och fick ses som ett enklare alternativ till denne istället.

Enkel parlör för Vovlos kamaxlar:
T,M,L - -3000 rpm
A,B,X - 1000-4000 rpm
V,D,K - 2000-6000 rpm
H - 3000- rpm


V-kammen är nog den som är mest prisvärd och är skapligt lätt att finna.
D-kammen satt bara i B21E och är lite svår att få tag i. Har dock ej fördelarspår.
K-kammen är lite lättare att få tag i, och finns även med fördelarspår, men kan vara en dyrgrip om säljaren är en fantast.
H-kammen är en sällsynt fågel, och jag trodde knappt det var sant men jag har fått se bilder på en med fördelarspår med.

Lättast att få tag i är nog VX eller VX3 som är vanliga uppgraderingskammar från Volvo och som satt i ett antal 240 och 940 original med.
VX är en hybridkam enl min förenklade parlör ovan och har insug från V-kam och avgas från X-kam...detta antagligen för att få lite mer krut i motorn men ändå klara 90-talets emissionskrav.
VX3 är samma kam med 3 graders förskjutning...dock vet jag inte åt vilket håll, men jag gissar att den är avancerad 3 grader för att ge bättre kraft på låga varv.

Senast redigerat av patrikhornfeldt (17 april 2008)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Kinnastreet
15 januari 2010 · 362 Inlägg

ja har en fråga, såg att det fanns en motor som hette b230gt, va är det för motor? aldrig hört talas om å så vitt ja kunde se så fanns ingen riktig info om den heller.

Med ett hyffsat järnrör kan man slå världen med häpnad!
Tom Darth Vader
15 januari 2010 · 1 644 Inlägg

Efter en snabb googling:

B230GT är en B230FT som går att köra på blyad bensin trots katalysator. Det som skiljer dem åt är lambdasonden (tar inte skada av blytillsatserna på B230GT).

(Svar nummer två (2) vid en sökning på b230gt)

Senast redigerat av Tom (15 januari 2010)

Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
15 januari 2010 · 1 899 Inlägg

amazon_jonsson skrev:
ja har en fråga, såg att det fanns en motor som hette b230gt, va är det för motor? aldrig hört talas om å så vitt ja kunde se så fanns ingen riktig info om den heller.

Ska inte svära på att det är 100% säkert, men åtminstone fram t o m 1990 så var den motorn utan katalysator. Den såldes aldrig i Sverige vad jag vet heller.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Yantra
15 januari 2010 · 22 Inlägg

1988-90 740 Turbo* - B230FT (*= högtrycksturbo @ 180 hp eller 134 kW)

En polare har en sån och det är motronic på hans och inte jettronic

Volvo_Mannen Volvoskadad
15 januari 2010 · 6 017 Inlägg

Yantra skrev:
1988-90 740 Turbo* - B230FT (*= högtrycksturbo @ 180 hp eller 134 kW)

En polare har en sån och det är motronic på hans och inte jettronic

Motronic då är det ju B230ET (182hk)

Sen är FT 88-89 på 156hk och FT 90 165hk

Jonas
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
15 januari 2010 · 3 180 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:

Yantra skrev:
1988-90 740 Turbo* - B230FT (*= högtrycksturbo @ 180 hp eller 134 kW)

En polare har en sån och det är motronic på hans och inte jettronic

Motronic då är det ju B230ET (182hk)

Sen är FT 88-89 på 156hk och FT 90 165hk

och motronic satt bara fram till årsmodell 87

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
Volvo_Mannen Volvoskadad
15 januari 2010 · 6 017 Inlägg

NITROUS skrev:

Volvo_Mannen skrev:

Yantra skrev:
1988-90 740 Turbo* - B230FT (*= högtrycksturbo @ 180 hp eller 134 kW)

En polare har en sån och det är motronic på hans och inte jettronic

Motronic då är det ju B230ET (182hk)

Sen är FT 88-89 på 156hk och FT 90 165hk

och motronic satt bara fram till årsmodell 87

Nepp fanns 1988 också. Fanns parallellt med B230FT

Jonas
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
15 januari 2010 · 3 180 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:

NITROUS skrev:

Volvo_Mannen skrev:

Motronic då är det ju B230ET (182hk)

Sen är FT 88-89 på 156hk och FT 90 165hk

och motronic satt bara fram till årsmodell 87

Nepp fanns 1988 också. Fanns parallellt med B230FT

det fanns det? okej tänkte motronic kör ju utan lambda och katalysator.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
Volvo_Mannen Volvoskadad
15 januari 2010 · 6 017 Inlägg

NITROUS skrev:

Volvo_Mannen skrev:

NITROUS skrev:

och motronic satt bara fram till årsmodell 87

Nepp fanns 1988 också. Fanns parallellt med B230FT

det fanns det? okej tänkte motronic kör ju utan lambda och katalysator.

Jo, kravet på katalysatorrening kom ju inte förrens 1989.
Likaså fanns 740 GLE med B230E 88 också. (mekaniskt sprut, utan kat)

Jonas
turboforssen Telge Drifting Team
15 januari 2010 · 5 398 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:

NITROUS skrev:

Volvo_Mannen skrev:

Nepp fanns 1988 också. Fanns parallellt med B230FT

det fanns det? okej tänkte motronic kör ju utan lambda och katalysator.

Jo, kravet på katalysatorrening kom ju inte förrens 1989.
Likaså fanns 740 GLE med B230E 88 också. (mekaniskt sprut, utan kat)

lagen kom redan 88 men blev inge krav fören 89
men att volvo kom ut med nån b230e 88 låter skumt 
måste vart 87:er reggade 88  å kan inte va många då volvo började sätta på kattar redan 87

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Volvo_Mannen Volvoskadad
15 januari 2010 · 6 017 Inlägg

turboforssen skrev:

Volvo_Mannen skrev:

NITROUS skrev:

det fanns det? okej tänkte motronic kör ju utan lambda och katalysator.

Jo, kravet på katalysatorrening kom ju inte förrens 1989.
Likaså fanns 740 GLE med B230E 88 också. (mekaniskt sprut, utan kat)

lagen kom redan 88 men blev inge krav fören 89
men att volvo kom ut med nån b230e 88 låter skumt 
måste vart 87:er reggade 88  å kan inte va många då volvo började sätta på kattar redan 87

Jag var och tittade på en 88ans 740 GLE med B230E. Blev ingen affär dock.
Men jag tror att det endast var 88A som fanns att välja med B230E/ET

Jonas
turboforssen Telge Drifting Team
15 januari 2010 · 5 398 Inlägg

h ha ha kolla i vadis nu å då finns b230e fram till å med - 91 tongue

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Volvo_Mannen Volvoskadad
15 januari 2010 · 6 017 Inlägg

turboforssen skrev:
h ha ha kolla i vadis nu å då finns b230e fram till å med - 91 tongue

Fast det lär ju inte vara för svenska marknaden. Aldrig hört om de iaf tongue

Jonas
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang