Nu kommer en del saxad info från en FAQ på 7/900 Forumet.
http://forum.740klubben.se/viewtopic.ph … ht=kamaxel
Så här byter du kamaxel själv:
http://hacked.free-bsd.org/misc/faq/Kam … agning.pdf
Info om Volvos olika kamaxlar till rödblocken:
A-kam Lyft: 10.5, Duration: 260 (B17, B19A, B21A, B23A, B19E (84), B23E (84), B200E, B230E, B230A, B230ET)
Intake (Degrees):
Before top: 12.6
After bottom: 48.6
Exhaust (degrees):
Before bottom: 48.6
After top: 12.6
Duration: 260 Grader
B-kam: (B21F, B21E, B23ET)
Lyft: 10.6mm
Before top: 14.1
After bottom: 50.1
Before bottom: 50.1
After top: 14.1
intake Duration 244
exhaust Duration 245
Overlap 44
lift intake .417 / 10.6 mm
lift exhaust .417 / 10.6 mm
lobe centers intk / exh degrees
ret valve events
intake / exhaust 99 102 , 1.5 ° adv
btdc abdc bbdc atdc 23.5 40.5 44 20.5
D-kam Lyft: 11.2 Duration: n/a (B19E, B21E)
GR-A kam Lyft: 10.24, Duration 252
GR-A T5 kam Lyft: 11.0, Duration 267
GT6 kam Lyft: 12.5, Duration 312
H-kam Lyft 12.0 in/11.5 ut, Duration 272in / 268ut (B23E 1979-80)
K-kam Lyft: 11.95, Duration: 268 (B23E 1980-83, B19 Sport)
M-kam Lyft: 9.5 in/10.5 ur, Duration: n/a (B21F, B23F, B230F)
T-kam Lyft: 9.94, Duration: n/a (B19ET, B21ET, B23ET, B23FT, B21FT, B230K)
V-kam Lyft: 11.37, Duration: 245.4 (B200E, B230E)
VX-kam Lyft: 11.37 in /10.65 ut, Duration 245.4 in/236.2 ut
VX3-kam Lyft: 11.37 in /10.65 ut, Duration 245.4 in/236.2 ut (kammen backad 3 grader senare)
X-Kam Lyft: 10.65, Duration: 236,2 (B230K)
Y-Kam Lyft: 10.35, Duration: 232,2 (B200K)
---
Tar här några exempel.
M kam= Sitter i B230F(740/940).
Denna kammen är väl den bensinsnålaste av kammarna, kanske beroende på att det inte e nån ide att varva över 3000rpm.
Dock är det den som ger bäst bottendrag, men usel på högre varvtal.
T kam= Sitter i B230FT(740/940).
Denna kammen påminner väl mest om M kammen, oxå bra bottendrag men sämre på högre varvtal. Denna sitter ju i en turbomotor så motorn får ju ett bra toppregister ändå eftersom turbon trycker in luft.
VX3 kam= Sitter i B230FB(940)
En sugkam som har hyffsat bottendrag bra mellan register och hyffsat toppdrag
A kam= Sitter i B230ET(740).
Rätt lik VX3 kammen, men sitter i en turbomotor(B230ET) med 182hk.
Här kan man jämföra med T kammen(B230FT) som har 165hk men har kanske mer hk på lägre varv än A kammen. Sen får man inte bara hänga upp sig på kammen iofs, finns ju även andra anledningar att B230ET har mer HK.
K kam= osäker på motor(740).
Dåligt bottendrag men mycket bra toppdrag.
En av dom bästa kammarna man kan sätta i motorn för att plocka ur så mycket effekt som möjligt.
Sen finns det ju då även 16ventilaren både till 740 och 940.
En 16ventilare jobbar bäst på högre varv, medans en 8ventilare är bättre på låga varv.
En kam med bra bottendrag lyfter ventilerna lite, medans en kam med bra toppregister lyfter ventilerna mer.
I B23E (240 GT/GLT)
'79-'80 = H-kam
'81-'83,5 = K-kam
'83,5-'84 = A-kam (när K-kammarna tog slut och produktionen skulle upphöra)
H-kam är en "race"-kam med högvarvig och nervös karaktär. Togs fram till "sportbilen" 242GT '79 då den fått kritik för trötthet och tråkig karaktär '78 med sin B21E (med D-kam som inte är fy skam ändå).
Bilen såldes knappt och GT-serien lades ner.
Istället lanserades efterföljaren GLT med i stort sett samma prylar som GTn men som fyradörrars familjebil utan lull-lull.
Det blev en flopp då de såkallade sportbilsintresserade familjefädrarna istället kopplade husvagn på sin GLT och brukade cruisa genom stan i 50 på fyrans växel till och från jobbet. Ryckig gång och svagt register blev kritiken eftersom ingen hade tänkt på att kraften låg på andra sidan 4000 rpm
Volvo löste problemet med att byta kam till K-kammen som ger 4hk lägre effekt men ett avsevärt bredare register, och GLTn blev nu helt perfekt för alla behov, men kom lite i skymundan '81 iochmed nylanseringen av Turbo-modellen och fick ses som ett enklare alternativ till denne istället.
Enkel parlör för Vovlos kamaxlar:
T,M,L - -3000 rpm
A,B,X - 1000-4000 rpm
V,D,K - 2000-6000 rpm
H - 3000- rpm
V-kammen är nog den som är mest prisvärd och är skapligt lätt att finna.
D-kammen satt bara i B21E och är lite svår att få tag i. Har dock ej fördelarspår.
K-kammen är lite lättare att få tag i, och finns även med fördelarspår, men kan vara en dyrgrip om säljaren är en fantast.
H-kammen är en sällsynt fågel, och jag trodde knappt det var sant men jag har fått se bilder på en med fördelarspår med.
Lättast att få tag i är nog VX eller VX3 som är vanliga uppgraderingskammar från Volvo och som satt i ett antal 240 och 940 original med.
VX är en hybridkam enl min förenklade parlör ovan och har insug från V-kam och avgas från X-kam...detta antagligen för att få lite mer krut i motorn men ändå klara 90-talets emissionskrav.
VX3 är samma kam med 3 graders förskjutning...dock vet jag inte åt vilket håll, men jag gissar att den är avancerad 3 grader för att ge bättre kraft på låga varv.
Senast redigerat av patrikhornfeldt (17 april 2008)