Bromsproblem, allvarliga sådana!!!!

willys57
27 mars 2008 · 3 Inlägg

jag har stora problem med mina bromsar.  I och med att det är en ombyggd bil så är det plockat från olika bilar.

Problemet har uppstår efter ett axelbrott som jag hade för ett år sedan, där jag skrotade de oken som satt på. Jag köpte istället 2 nya 240-ok och monterade dessa.

Problemet som jag har är att när jag har kört lite så har bromsverkan försvunnit. Trampar jag en extra gång på pedalen så har jag bra bromsar.

Detta har jag gjort. Renoverat huvudcylindern, gått igenom samtliga och och smörjt upp och sett till att allt löper fint. Jag har tömt systemet på gammal bromsolja(vätska) och fyllt på med nytt. Tömt hela systemet på luft.

Problemet kvarstår fortfarande. Efter att ha kört en liten bit - inga bromsar (eller mycket lite) - trampa en gång och bromsverkan finns.

Nu är det så också att besiktningen närmar sig med stormsteg och jag vet inte ricktigt vad jag ska hitta på som löser problemet.

Snälla!! HAR NI NÅGRA FÖRSLAG!!!

Mvh
Thom

Senast redigerat av willys57 (27 mars 2008)

Jeep Willys (1957)
dan-kristian
27 mars 2008 · 518 Inlägg

Du verkar gjort det mesta man ska göra....men kolla hjullagren och skivorna,wobblar dom lite så kan dom trycka tillbaka kolven i oket och då får man trycka en extra gång för att få ut kolven............

pontan36 Mekaniker
27 mars 2008 · 212 Inlägg

Kan vara så att 240 oken rymmer mer olja i cylindern än vad huvudcylindern pumpar ut på ett tryck, dvs att det är för stora ok och för liten huvudcylinder.
Detta är bara en teori.

bumpe Lastbilsmekaniker
28 mars 2008 · 3 878 Inlägg

Jag tror på luft du inte fått ut, när det bara är lite kvar så känns pedalen hyffsat stum men man får trampa en gång när den stått ett tag...
Vad händer om du trampar ut och sen bra låter den stå ett par minuter?

Emilj90 Bil/Lastbil/maskin mekaniker
28 mars 2008 · 148 Inlägg

lufta ordentligt med en vaccum sug på varje bromsnippel.. om man bara pumpar är det väldigt svårt att få ut all luft när du haft hela systemet tomt. annars låter det som om du kan ha ett innre leckage. alltså i huvubromscylindern.  har du shyssta skivor och belägg?

Trevlig på håll men lågnt ifrån trevlig.
BMW 750Ia Individual "Stortysken" (1995)
Acke88
28 mars 2008 · 345 Inlägg

Låter som om det skulle kunna vara ett läckage någonstans. Var likadana symptom i min första bil och i den läckte ena slangen bak. Kolla alla ledningar så att de inte läcker, inte kul då bromsarna försvinner helt.

Volvo XC70 (2005)
Volvo 940 (1995)
willys57
7 april 2008 · 3 Inlägg

Tackar för tipsen. Det verkar som om Pontan36 kom med rätt förlslag. Det blir till att byta till mindre bromsok.

Jeep Willys (1957)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang