Varför så rädd att visa reg. nummer?

v8rickard Gammelbilsnörd
27 mars 2008 · 450 Inlägg

Hej!
Har funderat på en sak länge, det gäller det där med reg. nummer som endel folk aldrig vill visa i annonser, bilder mm. Vad beror detta på? Om man e rädd att någon spårar upp och stjäl bilen borde man ju plåtarna i kardborreband o plocka väck dem när man parkerar oxå, eller är det någon som har en smart förklaring på detta, vad kan hända?

RIC

Mortalis VW-nörd?
27 mars 2008 · 4 332 Inlägg

Det har hänt att folk blivit bestulna på sina fordon som de annonserat på bl.a. Blocket.
Vem som helst kan ju kolla annonsen och då kan du omöjligt, eller blocket, veta vem som är ansvarig.
Så det handlar om det...

Sen kan det också vara så att du har en fin bil så kan de tro du har ett fint hem, kommer o länsar de också genom ett snabbt sms o lite eniro tongue

Senast redigerat av Mortalis (27 mars 2008)

MilleN
27 mars 2008 · 9 108 Inlägg

Dom vill inte att man ska få reda på vart dom bor helt enkelt för att förebygga stöld. Det finns säkert några som letar på blocket efter bilar att sno. Jag är inte orolig men så har jag inte bilen hemma heller.

M3rL
27 mars 2008 · 110 Inlägg

Oftast har man skrivit i infon vad man har i bilen och tagit bilder, den information tillsammans med regnr kanske gör att vissa vill söka upp bilen.
Det vet du inte om du ser en parkerad bil.

Sen blir det snyggare bilder om man tar bort skylten tycker jag cool

Senast redigerat av M3rL (27 mars 2008)

Gonken Fortare än kvickt
27 mars 2008 · 241 Inlägg

vissa är säkert rädda för stöld, men många vill inte att folk ska kunna kolla upp bilens historik.

Akta lacken pappskalle!
v8rickard Gammelbilsnörd
27 mars 2008 · 450 Inlägg

Jo det kan jag ju kanske förstå, men borde inte riksen vara lika stor när man ser en fin bil på stan? Men det e klart finns folk till det mesta...

Gulmun * Klåpare
27 mars 2008 · 1 718 Inlägg

En del vill inte att man ska se deras besiktningsprotokoll heller. Man kan få fin historik hur det har gått på bilprovningen i ett antal år på vv.se

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
Mortalis VW-nörd?
27 mars 2008 · 4 332 Inlägg

Det är ju så också som en sa här att du skriver ju vad som finns i bilen, hk, stereo, tv osv. Parkerade bilar har oftast ingen innehållsförteckning inprintad någonstans synligt wink
Man kan ju iaf minimera risken genom att göra såhär.
Folk kan fortfarande sno mitt VISA nummer, men för den skull så behöver jag ju inte skriva ut de synligt för vem som helst tongue

v8rickard Gammelbilsnörd
27 mars 2008 · 450 Inlägg

Jo de e ju samt, har man lagt X antal tusen på stereo o fälg mm, lätt att sälja vidare har ni ju rätt... Men tycker själv det ser löjligt ut på blocket folk som säljer en gammel pv som stått 30 år o inte vågar visa sitt reg nummer. Och på en merza från -88 känns det som någon ovan sa att man vill dölja viss historik, typ 29 ägare som jag hade på min gammle merzedes:P

Mortalis VW-nörd?
27 mars 2008 · 4 332 Inlägg

Haha ja jo de e ju lite överkurs kanske :>

SweetBabyDoll Queen Of Hearts
27 mars 2008 · 1 300 Inlägg

Här på garaget så kanjag förstå att folk kanske inte vill visa sitt reg nummer.

Men på blocket är det enbart störande att man inte får se reg nummret.

Jag vill ju kunna kolla upp allting med bilen men det går ju inte då.


Mig kvittar det om reg nummret syns på bilderna här eller inte för den står inte på det stället som det står att den gör =P

I do it my way
exoop
27 mars 2008 · 469 Inlägg

Mortalis skrev:
Det har hänt att folk blivit bestulna på sina fordon som de annonserat på bl.a. Blocket.
Vem som helst kan ju kolla annonsen och då kan du omöjligt, eller blocket, veta vem som är ansvarig.
Så det handlar om det...

Sen kan det också vara så att du har en fin bil så kan de tro du har ett fint hem, kommer o länsar de också genom ett snabbt sms o lite eniro tongue

jo visst men man skriver ju iaf telefonnummret och postkoden samt kanske adressen så i sånna fall är regplåten helt oviktig i det sammanhanget!

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"
v8rickard Gammelbilsnörd
27 mars 2008 · 450 Inlägg

hehe, jo det ligger viss logik i detta, dock vågar ju endel folk fanken inte ens skriva sitt tel nummer för att det e så rädda o få svar...

John87 Stolt Volvoägare
27 mars 2008 · 4 913 Inlägg

exoop skrev:
men man skriver ju iaf telefonnummret och postkoden samt kanske adressen så i sånna fall är regplåten helt oviktig i det sammanhanget!

Om man inte vill dölja bilens historik då förstås.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
exoop
27 mars 2008 · 469 Inlägg

haha aa de e lite knäppt:P men liksom om jag skulle lägga ut min bil på blocket så skriver man vad som finns i den och så, sen laddar jag upp en bil och skippar att visa nr plåten men skriver namn och tele samt postkoden, då kan man lätt trycka på knappen och vipps så vet alla vart jag bor!! jag tror mer på den teorin att man inte vill att folk ska se dess förflutna tongue

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
27 mars 2008 · 3 404 Inlägg

v8rickard skrev:
hehe, jo det ligger viss logik i detta, dock vågar ju endel folk fanken inte ens skriva sitt tel nummer för att det e så rädda o få svar...

Eller kanske vill slippa Mashmud som ringer mitt i natten och skriker "extra extra extrapris jag hämta bilen nu  sista pris 10 000 kompis!"

Att inte skriva regplåten är troligtvis som sagt att dölja historik, bli lite mer anonym eller bara för att alla andra gör det...

Men är man intresserad så får man ju självklart be om bättre bilder, tel samt reg nr. Den säljaren som inte ger dig den infon vill helt enkelt inte ha bilen såld.
//Johannes

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
v8rickard Gammelbilsnörd
27 mars 2008 · 450 Inlägg

TenZer skrev:

v8rickard skrev:
hehe, jo det ligger viss logik i detta, dock vågar ju endel folk fanken inte ens skriva sitt tel nummer för att det e så rädda o få svar...

Eller kanske vill slippa Mashmud som ringer mitt i natten och skriker "extra extra extrapris jag hämta bilen nu  sista pris 10 000 kompis!"

Att inte skriva regplåten är troligtvis som sagt att dölja historik, bli lite mer anonym eller bara för att alla andra gör det...

Men är man intresserad så får man ju självklart be om bättre bilder, tel samt reg nr. Den säljaren som inte ger dig den infon vill helt enkelt inte ha bilen såld.
//Johannes

Nog för att det e ett helvette att sälja bilar som passar in i mohameds prisbild (iaf efter 20k i prut:P) men det e inte roligt att hantera alla jäkla mail heller med bilder från 25 håll. jag kan förstå om man har 50mil att åka, då springer jag gärna ut o fotar. Men tar det 40 min med bil o de skall skickas 20bilder blir man lite lack... Såå mycket roligare att köpa bilar än att sälja dem... ( kanske därför man äger typ 10 bilar tongue)

Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
27 mars 2008 · 946 Inlägg

När det gäller försäljning tar jag bort reg-nr av den enkla anledningen att ingen har att göra med vart bilen finns. Jag ger ut reg-numret till seriösa intressenter som ringer med visat nummer, dvs inga mail eller dolda tel-nr besvaras med reg-nr.

Samma sak här på garaget, de jag känner och litar på vet vart bilen finns. Resten har inte med det att göra. Dessutom ser det mer stilrent ut med en helgrå regskylt på bilderna. smile

MVH

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
alain www.bimmerpower.org
27 mars 2008 · 3 995 Inlägg

*
kanske för att små snorungar 12-13 år eller mer kan skriva en bil som dom inte äger bara för kunna vara med på garaget när dom bara knapp äger en cyckel.
Jag är övertygad att det finns en del av det.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
Hamilton
27 mars 2008 · 8 864 Inlägg

Kan ju bara svara för mig om varför jag har dolt regnr.
Visar inte numret av den enkla anledningen att jag inte vill skylta med vart jag bor, och på så sätt kan tvivelaktiga personer få nys om vart man kan "hämta" reservdelar m.m

I annonser så är det av samma anledning jag inte sätter ut telenr och än mindre regnr, en seriös spekulant får nummret via mail och kan ringa upp. På så sätt slipper man en massa onödigt jobb.

Fotograf på tierpidag.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang