Tips om att byta kamrem på en MX-3a?

CasperN
30 mars 2008 · 3 Inlägg

Mitt största problem är att jag inte kan få loss en bultjävel som håller fast en massa saker. Vi har testa att värma och kyla och lagt i feman och bromsat, kört med mutterknackare och massa våld, förlängt med järnrör för att få mer kraft och en massa annat skit. är det något jag missat? iaf kolla bilden för att förstå vilken det är jag menar, vet någon något bra tips så skriv gärna.
http://img136.imageshack.us/img136/6455/photobf03ld6.jpg
den måste loss för att få loss lite andra saker så man kommer åt kamremen.
Och jag vill helst inte behöva ta bilen till en verkstad.

Mazda MX-3 (1992)
Markus_MR2
30 mars 2008 · 761 Inlägg

Kan vara så att den är vänstergängad, men vet inte säkert.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
engolf
30 mars 2008 · 3 235 Inlägg

Har samma problem med min Golf, då jag inte lyckades lossa bulten till remskivan...sad

Fick två ganska bra tips här på garaget:
sätta fast ett spärrskaft och dra motorn med startmotorn, då släpper den garanterat,

eller med hjälp av en kraftig muttedragare.


Den med startmotorn vill jag inte göra av diverse orsaker, men ska skaffa en kraftig mutterdragare och se om det går.

Alternativ tre kan också vara att dra till en verkstad och be dem lossa bulten för dig. Även om de drar åt  den med rätt moment efteråt, blir den betydligt lätatre att lossa senare.

CasperN
30 mars 2008 · 3 Inlägg

jo, vi använde ett spärrskaft som var förlängt med ett järnrör, och spärrskaftet gick sönder, börjar tro på att våld inte kommer lösa problemet, måste finnas annat sätt.
Att den skulle vara vänstergängad är ju en möjlighet, har googlat en del men det enda jag hittat var någon som påstog att nästan alla mazdor skulle ha högergängat, men jag vet inte till 100% om det gäller mx3an, mx6an skulle vara högergängad iaf enligt vad jag hittat. Jag har iaf känt på bulten åt bägge hållen och den sitter som berget.
Vet någon hur de bär sig åt på en verkstad när de lossar på den?
Det verkar ju vara ett vanligt problem.

Mazda MX-3 (1992)
engolf
30 mars 2008 · 3 235 Inlägg

Verkstäder har ju lufttrycksvertyg som är extremt kraftiga, plus att det finns speciella verktyg för att låsa remskivan så att den inte roterar.

kanske bättre låta en verkstad lossa bulten för några hundra spänn istället för att knäcka fler spärrskaft?

Skriv gärna om du hittar en lösning.

Själv ska jag köpa en mutterdragare, dock elektrisk.Hoppas 350 Nm är nog för bultjäveln.

chrille_ Servicerådgivare
30 mars 2008 · 715 Inlägg

har aldrig haft problem med att få loss bulten.. en bra mutterknackare osså så klart en kompressor som som levererar bra med tryck så ska de nog gå!

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_
Audi A4 1.8T "Prosport S-line" (2008)
CasperN
30 mars 2008 · 3 Inlägg

Mutterdragaren jag testade med var av jula typ, dvs kvalitén var kanske inte det bästa, och en kompressor med  450-500 l/min och det rörde sig inte ett skit. Remskivan sitter fast när någon trampar bromsen, så det är inte problemet. Blir väl tvungen att leta upp en kraftigare mutterdragare då.

Mazda MX-3 (1992)
Ghibli
30 mars 2008 · 57 Inlägg

spärrskaft kan du ju inte använda om du ska ha så långt järnrör att förlänga med. det är klart att det går sönder då. använd istället dragskaft, långt järnrör och krafthylsa och ryck allt du orkar. det går inte att byta om man låter den sitta kvar alltså?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang