Hur *** får man ner oljetråget på en 850?

Beaverus
30 mars 2008 · 257 Inlägg

Tjena! har nu bilen upphissad med ett spräckt oljetråg pga dum ägare innan som drog fast oljepluggen. nu har jag släppt på hela olje tråget och det går inte få ner det. vilka grejer behöver man få undan och hur gör man det på ett smidigt sätt? har varken tid eller ork att lyfta ur hela motorn idag. det verkar som om den fastnar i växellådan och i balken på andra sidan. lite svårt att få bort dom just nu då motorlyften är utlånad.

snälla ge mig förslag på hur jag enklast går tillväga.

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 mars 2008 · 13 807 Inlägg

jag kan ha fel men jag vill minnas att några av bultarna sitter bakom svänghjulet är dock långt ifrån helt säker och i sånt fall är det lättare att lyfta upp hela lådan och motorn tar kanske 5timmar och montera ur och i motorn

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Emilj90 Bil/Lastbil/maskin mekaniker
30 mars 2008 · 148 Inlägg

ta ner balken som sitter ivägen. sitter oftast bara med ett par grova bultar på varje sida. sen brukar själva tråget sitta limmat med nån packninsssmet från fabrik. bara att bryta bort det med en mejsel ltie försiktigt.

Trevlig på håll men lågnt ifrån trevlig.
BMW 750Ia Individual "Stortysken" (1995)
Beaverus
30 mars 2008 · 257 Inlägg

tråget hänger löst och det är själva ramen/balken jag menar. funderar på ifall det rent utav är servorören som ligger ivägen. har släppt på fästena så dom hänger och är flyttbara men jag vågar inte släppa dom helt. någon som vet hur mycket olja och ifall det är vanlig atf som används ifall man plockar bort dom? men det finns ingen som vet något sånt där simpelt sätt som man aldrig tänker på för att få bort skiten utan att krossa det i smådelar vilket känns ganska lockande just nu?

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.
Beaverus
31 mars 2008 · 257 Inlägg

så nu har jag fått ner tråget och fått det svetsat. men när jag fick ner skiten så råkade jag knäcka oljenivågivaren. fudnerar på om den behövs eller inte? måste man ha den för datorns skull eller är det bara till för att tända lampan i panelen? jag måste vänta en vecka på volvo innan jag får den och den kostar lite för mycket just nu. någon som vet ifall det bara är att smälla ihop tråget ändå utan den?

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 mars 2008 · 13 807 Inlägg

menar du stickan eller givaren
kör jhu utan givare på min så det borde väll fungera har dock aldrig haft någon givare bara tryck sensor smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Beaverus
31 mars 2008 · 257 Inlägg

så  du har inte den där kontakten på framsidan ditt tråg? sitter typ bredvid stickan. är ungefär som en flottör. en liten boll som flyter på oljan och när oljenivån är för låg så får den kontakt och tänder en lampa enligt vad kan kan luska ut.

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang