Skydd över hjullager?

goxen
31 mars 2008 · 35 Inlägg

Hej

Ska det normalt sitta ett hölje/skyddslock över ett hjullager? Det finns inge hölje på min bil i framvagnen. Upptäckte det nu när bilen började låta som in i helvete i högra farter. Kan sådant hölje ramla av? eller är det mer troligt att det någon idiot som har tagit bort dom?

http://hem.bredband.net/goxen/hjullager.jpg

XdanneX
31 mars 2008 · 151 Inlägg

Hej! Jag kollade på bilden och där ska det inte sitta något skyddslock.

volvopower2008
31 mars 2008 · 5 Inlägg

nope golf har inte ngr skydd ....

goxen
31 mars 2008 · 35 Inlägg

nehepp men det måste nog vara ett hjullager ändå, för det lägger av så fort man svänger lite. hur listar man ut om det är vänster eller höger?

THEBADGUY Gorgilus addictus
31 mars 2008 · 4 736 Inlägg

Hissa upp bilen, sen snurra på hjulen. Du kommer att höra vilket som är kasst.
Är ett vinande ljud.

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
goxen
31 mars 2008 · 35 Inlägg

Det ska alltså vara ett vinande ljud när det hjullagret är dåligt? Just nu har jag ett mycket grovare ljud

THEBADGUY Gorgilus addictus
31 mars 2008 · 4 736 Inlägg

goxen skrev:
Det ska alltså vara ett vinande ljud när det hjullagret är dåligt? Just nu har jag ett mycket grovare ljud

Då är det kanske riktigt kasst?

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
goxen
31 mars 2008 · 35 Inlägg

haha ja det kanske är det

goxen
31 mars 2008 · 35 Inlägg

Var ute och snurrade på hjulen precis och ja det låter normalt tycker jag, dom låter exakt likadant. Får nog åka in på någon verkstad så får dom ta och lyssna på det. Annars kommer man aldrig fatta vad det är

Saab_Emil Bilmekaniker
31 mars 2008 · 199 Inlägg

Åk ut och sväng fram och tillbaka i lite högre fart. Låter det mest när du svänger höger = vänster sida kass. Låter det mest när du svänger vänster = höger sida kass

goxen
31 mars 2008 · 35 Inlägg

Höger kan det inte vara för den är bytt förra sommaren, om det är hjullagret så är det troligen vänstra då. Ska testa lite imorn när man är påväg till jobbet

David_Bearfoot
3 april 2008 · 20 Inlägg

Min erfarenhet är att det är ett mer malande ljud när man kör (svänger) men att det inte behöver låta nåt när man hissar upp och snurrar...

krutmats
3 april 2008 · 1 892 Inlägg

nmär du ändå har bilen upphissad,  ta tag i hjulets ovan- och undersida och lixom tippa det fram o tillbaka, då känner man glappet oftast om det är glappt.. och borde verkligen kännas om man tycker ljuder "maler"  I know! big_smile var på besiktningen idag  wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang