Hjärntvätten om miljöhotet.

V10
12 februari 2009 ·

JapMax skrev:
Jag åker min V8a och ja skiter i växthuseffekten, up yours!

AMEN to that!!!

V10
12 februari 2009 ·

expect1991 skrev:

Growe skrev:

expect1991 skrev:
Alla som inte är naturvetare eller geologer har nog svårt att förstå att klimatförändringarna är på riktigt, frågan är dock hur mycket Sverige kan påverka dock... (inte menat som en pik mot någon)

instämmer..dock ska dom då inte påverkas av intressen som det är nu

som sagt 0.04% av miljöpåverkan kan vi ändra

så stänger vi av allt som släpper ut skit så sparar världen 0.04% men samtidigt ökar säker kineserna sitt mopedåkande så dom 0.04% ändå aldirg märks smile

men vi kan föregå med gott exempel och sätta press på alla andra länder, och då är det viktigt att amn lever som man lär! tongue

jag personligen orkar inte bry mig om miljön atm, har mycket större bekymmer lol

Helt ärligt, har du ens märkt NÅN som helst skillnad på Sveriges goda exempel? Ingen bryr sig, dom skiter i om Sverige så höjer bensinen till 30 kr/l, dom lär bara tycka synd om svenska folket som ska behöva stå ut med förbannade förpestade äckelsvin till politiker som bara drar in enorma pengar på denna skiten..!

Ludwigsm KTH Racing
16 februari 2009 · 23 Inlägg

Med reservationer för stavfel och sakfel, rätta mig gärna!

zovix skrev:
Sticker ut hakan lite och förväntar mig en hel del mothugg men!
...
Hoppas jag öppnar ögonen på någon!

/Magnus

Bra initiativ! Å givetvis hade du rätt (trots att en majoritet av alla här på garaget torde vara för bilar mm.), du fick en massa mothugg!

Alla har väll delvis rätt i den här diskussionen, klimatet svänger, som allt i detta universum..allt följer sinusvågor...går inte att komma ifrån. Att klimatet just nu verkar svänga lite väl mkt tror jag(lägg märke till tror) inte alls på. Att det kommer bli översvämningar pga. issmältningar just nu, må så vara, men det bror på den naturliga cykeln...

Blixten854 skrev:
Haha vilka är det som är rädda för förändringar här igentligen som någon nämde?

Alla är vi väl rädda för förändringar. Ovishet är alltid "läskigt" och kommer alltid vara. Vet man vad som kommer ske och hur det kommer vara så är man trygg, och vice versa.

Det har varit betydligt abruptare klimatförändringar genom historien, allt ifrån meteoritnedslag till gigantiska vulkanutbrott, vilket båda leder till varmare klimat, åtminstone på kort sikt. Om man ser det hela på ett lite större perspektiv så är jag mer rädda för att planeten ska bli kallare, och då menar jag inte 5-10 grader... Vad kommer hända när jordens flytande innanmäte kyls ner och stelnar? Givetvis är detta inget som kommer hända de närmaste milojners-miljarder år antagligen, och innan dess kommer jorden ha slukats av solen som konstant växer...

Bubbaman skrev:
Jag säger inte till folk vad dom ska tycka och tänka men jag tycker folk ska skaffa säg en egen uppfattning om "miljöhotet". Problemet idag är i vi får "fakta" av media, politiker och foskare som inte har en opartisk riktning på sin forskning.

Här har vi en annan del av "miljöproblemet". Rädsla... Som jag sa tidigare, människan är rädd i sin natur, det är farligt att leva. Att bli uppäten av rovdjur (kanske inte lika stor risk nuförtiden som för grottmänniskorna) eller att drunkna pga. en naturkatastrof, bägge är dödliga...
Politiker spelar på denna rädsla för att vinna röster -> få makt -> tjäna pengar, så som alla vill ha det (i grova drag)

johanhhh skrev:
Ni här som snackar om cykler och grejer, visst har ni rätt om att istid och så har gått i olika cykler och att värmen alltid har kommit innan dom. Men den vi är inne på är inte likadan som dom andra jag ahr sett. Våran går mycket mer ständigt uppåt i temperatur ökning medans dom andra har mycket dalar och toppar.

Nog för att du sett fina diagram osv, men inte vet du om denna svängning vi är i nu kommer avta imorgon eller nästa lördag eller om 600 000 år? Än så länge verkar allt i sin ordning, så vitt jag vet så har ingen dött pga av denna svängning? (nu kommer jag få sjukt mkt arga svar från folk som säger att 100 tusentals dog i tsunamin å torksvältor i Afrika, ja men dessa hade fortfarande skett om det varit 3,4,5 eller 11 grader kallare...)

Madhouse skrev:
Som sagt man får bilda en egen uppfattning, men jag skulle nog ta överbefolkning som ett större hot. På nåt vis jämnar moder natur ut det hela hehe.

Önskar jag hade sagt det själv! Allt vi gör reagerar jorden på. Om vi medvetar höjjertemperatuern kommer naturen sänka den tills entropi verkar. http://sv.wikipedia.org/wiki/Entropi
Det finns inget vi kan göra åt saken!

Zhnibben skrev:
Sen är det också så att den som är insatt i det här vet att det inte är Koldioxid som är den största boven till växthuseffekten utan vattenångan som finns i atmosfären. Problemet är att vi inte på samma sätt kan kontrollera mängderna av dom utsläppen.

Mvh Viktor

Baserat på vad? Läste du det i "kretsloppscykeln" i mellanstadiet? Givetvis reflekterar molnen värme, men varför är de där? Pga den värme som redan finns. Efter sinom tid kommer det vara för mkt moln så dom blockerar all solstrålning in och temperaturen sjunker igen, entropi...den går inte att lura, tro mig!

ajka skrev:
Fast uppvärmningen har ju aldrig gått så fort som den gjort senaste decennierna.
Människan släpper ju ut koldioxid, skadar ju inte att dra ned på det.

Jag tror (återigen med betoning på tror) uppvärmningen går lika snabbt/långsamt som alltid, givetvis med lite marginal...men någon hejdlös "megainfravärmeuppvärmning" (jobbigt ord) är det nog inte talan om.

Men en sak har du mer än rätt i, att det skadar inte att släppa ut mindre koldioxid, men till vilket pris? Mer andra utsläpp i form av bilbatterier till din nya Prius?

V10 skrev:
Naturen har sin gång, och jag är helt säker på, precis som en del forskare säger, att jorden har sin gång, vi befinner oss i den perioden där jorden värms upp. Visst, vi kanske påverkar det lite, men INTE som media vill få det till.

Min kommentar: "människans roll i att påverka klimatet är en droppe i havet" kommer från forskare, inte mig.

Klart vi påverkar,Newtons tredje lag, verkan och motverkan! Skämt å sido, du har nog rätt, (har inte all fakta så ja kan inte säga att du har rätt, utan nog får duga) våran påverkan av koldioxid är rätt försumbar, finns värre saker än mänskligheten för moder jord!

ajka skrev:
Fast det finns ju forskare som påstår allt möjligt, att vi inte påverkar det ett dugg till att det är människan som är den stora boven i dramat. Bara för att en forskare säger nåt betyder det inte att han talar sanning.

Sushikocken skrev:
dem har inte ens bevis på att koldioxid är boven i dramat.

Det värsta är ju inte då man tror på något som visar sig vara fel utan då man VET att något är på ett visst sätt, som sedan visar sig vara helt fel tongue

Skulle vara rätt komiskt om det visar sig vara så, vem skulle då kunna lita på en forskare eller Al Gore big_smile

Som du säger, det finns forskare som säger både det ena och det andra! Vem som hellst kan ju kalla sig själv forskare faktiskt, det är bara att hävda något och lägga fram sina bevis...sen om det är sanning eller inte får väll lämnas till andra, det är deras sanning.

ajka skrev:
Det skadar väl inte naturen på något sätt(?) att börja minska utsläppen, även om det knappt har någon betydelse. Däremot smogmoln som har legat och förpestat städer som en äcklig dimma är i allra högsta grad verkligt och orsakade av människan. Även är det väl människans fel att man via utsläpp har sänkt ph-värdet (eller om det var höjt?)

Där har vi en sak som är värre för miljön än koldioxid, smogmoln. Där kan vi prata om ngt som bilar och transport skadar...behövs absolut en lösning på det, jag har dock ingen som funkar med dagen teknik...srry...

V10 skrev:
Men Al Gore, en jävla "has been". Det var rätt roligt när TV4 intervjuade en forskare som nämnde just detta med Nord- och Sydpolen. Han sa rätt roligt faktiskt att han vet Al Gores betyg och att man kanske inte ska ta en kille som fått D i betyg på så stort allvar. D motsvarar ungefär, G till IG, och det genom hela sin skolgång. Al Gore är ett jävla skämt som inte har något annat för sig! Ungefär som Sarah Palin, direkt slut i huvudet, har inte ens IQ till att räkna ihop 1+1, och då är jag ändå snäll.

Lite som när Bosse Ringholm var Sveriges finansminister, men IG i matte och engelska som slutbetyg smile Man undrar ju vem som sätter dom på dessa platser egentligen.

Att hävda att dessa personer är dumma är dumt! Förstå hur smarta dom måste vara för att lyckas ta sig dit och tjäna så mycket pengar med så fantastiskt lite kunskap! Jag beundrar dem för deras skicklighet, men inte för deras kunskaper...i wish i could do it aswell!

JockeT skrev:
Tänker inte ta ställning men får jag upplysa om en sak? smile
efter 15 år i skolan har jag lärt mig en sak..kolla upp källor roll
rätt intressant hur vissa drar egna slutsatser och argument..

[klipt]

skit i alla dessa jäkkla politer som vrider på allt, och utforska själva! Vissa verkar ju verkligen brinna för detta smile utnyttja det! starta företag och kom på nya metoder, forska osv!

Ett av de bästa inläggen! läs fakta, i stället för att lyssna på vad folk säger, förmodligen är det jag säger inte helt sant, men det är min sanning...det är vad jag vet å kan, det betyder inte att det ÄR så...
Credd!

endorfinslaven skrev:
VAD ÄR ERA WHITETRASHÅSIKTER VÄRDA EGENTLIGEN ?

Jag håller med
jag håller med
I agree

Ena efter den andra knäppgöken som baserar åsikter på
TYCK TRO KÄNN istället för fakta...
Hur kan det komma sig att mångt smartare folk ÄN ER som arbetar med frågan dagligen är
så säkra på sin sak.....
Dessa forskare kan även backa upp sina teorier med beräkningsmodeller kan ni göra motsatsen..

Var det inte eran polares farsa som sa att man inte kunde fiska ur havet !
Dumheter idioti...
Förnekar ni också de andra problemen som de fossila bränslena skapar
Försurning utlakning utav metaller.i mark och vatten...

Vill absolut inte få det här till en "vi" och "ni" kamp, men nu måste jag säga ifrån...
Tror du har missupfattat det hela, det är "vi" som kan backa upp våra argument, medans "ni" inte kan göra det då ni bygger era grafer då ni tar saker helt ur sitt sammanhang och dessutom förvränger fakta.

Det är som att jag skulle säga att det är en helt sjukt galet stor miljökatastrof varje gång det blir vinter, shit alltså temperaturen sjunker med 40 grader uppe i Kiruna! Helt sjukt!

Tror du behöver en rejäl dos av verkligheten! Är du själv en av dessa "smartare folk än er som jobbar med fråga dagligen" eller bara en glad green peace aktivist som har ännu lägre kunskap än Al Gore, utan att lyckas ta dig ngn stanns i värden?

JapMax skrev:
Jag åker min V8a och ja skiter i växthuseffekten, up yours!

Lite väl arrogant kanske, man kan väl iaf visa hänsyn och inte elda bensin för sakens skull, men givetvis ska du fortsätta bränna gumma å göra donuts, för det är ju inte bara för sakens skull, det är ju för ditt välbefinnande...

Slutsats:
Det finns andra betydligt mer skadliga saker för oss, djuren, jorden och universum än koldioxid...
Alla tungmetaller, försurningar, sopor och gifter är det som är de stora bovarna!
Om alla är mer försiktiga med miljöfarliga ämnen (då menar jag inte bensin och etanol, utan typ kvicksilver osv.) så kommer jorden att sköta sig själv så fint så!

Peace out alla glada debatörer!

Så avslutar vi med lite humor :


68_bubbla skrev:
Jag tror faktist att vi som är intresserade av bilar kan vara ganska lugna,sök på "car runs on water" på youtube det verkar faktiskt fungera!

Och Joe Labero kan faktiskt få snygga tjejer att flyga, jag lovar!

V10
16 februari 2009 ·

V10 skrev:
Men Al Gore, en jävla "has been". Det var rätt roligt när TV4 intervjuade en forskare som nämnde just detta med Nord- och Sydpolen. Han sa rätt roligt faktiskt att han vet Al Gores betyg och att man kanske inte ska ta en kille som fått D i betyg på så stort allvar. D motsvarar ungefär, G till IG, och det genom hela sin skolgång. Al Gore är ett jävla skämt som inte har något annat för sig! Ungefär som Sarah Palin, direkt slut i huvudet, har inte ens IQ till att räkna ihop 1+1, och då är jag ändå snäll.

Lite som när Bosse Ringholm var Sveriges finansminister, men IG i matte och engelska som slutbetyg smile Man undrar ju vem som sätter dom på dessa platser egentligen.

Ludwigsm skrev:
Att hävda att dessa personer är dumma är dumt! Förstå hur smarta dom måste vara för att lyckas ta sig dit och tjäna så mycket pengar med så fantastiskt lite kunskap! Jag beundrar dem för deras skicklighet, men inte för deras kunskaper...i wish i could do it aswell!

Förvisso, men du håller iaf med om att dom har lite kunskaper. Sen är det inte alltid skicklighet skulle jag vilja påstå, världen styrs av idioter och att sätta vem som helst till olika positioner verkar inte allt för svårt. Sarah Palin, en hot milf faktiskt big_smile har ju inte alla hästar hemma, inte den skarpaste kniven i lådan, inte den vassaste diamanten men hon sitter där hon sitter. Jag är rädd, ungefär som Matt Damon som sa: Bara tanken på att hon ska ställa upp i valet för president, är otroligt skrämmande, tänk om det skulle hända, då är världens undergång här.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang