Snart dax att tvätta bilen har lite frågor?

LazerHawke
1 april 2008 · 1 268 Inlägg

va å spola av bilen häromdagen men skiten hade satt dig tackvare kylan som vart...
fundera då på att åka köpa Autosmarts Power avfettning och spraya på bilen...

då till frågan:

skall jag applicera avfettningen nerifrån och upp låta det verka och sen spola av sen göra proceduren en gång till? innan man går över med en svamp? detta för att vara säker på att där inte finns nåra korn eller dylikt kvar?

hm blir inte klok på detta smile

bmw32
1 april 2008 · 159 Inlägg

Japp så ska du göra! alldeles rätt.

MVH

Hk is how hard you hit the wall, Nm is how far you take the wall whit you :)
LazerHawke
1 april 2008 · 1 268 Inlägg

bmw32 skrev:
Japp så ska du göra! alldeles rätt.

MVH

så det räcker att bara spraya på och sen låta verka eller ska man smeta ut det? (i mina ögon ser det inte bra ut att svepa runt avfettningen då det kan sitta korn kvar)

Portal Filkörning?
1 april 2008 · 852 Inlägg

spreja, låt verka, spola av. ta sedan och spreja en gång till där de inte släpper och gugga lätt med svampen. skölj den ofta.

LazerHawke
1 april 2008 · 1 268 Inlägg

Portal skrev:
spreja, låt verka, spola av. ta sedan och spreja en gång till där de inte släpper och gugga lätt med svampen. skölj den ofta.

okej smile

Thorssa
2 april 2008 ·

LazerHawke skrev:

bmw32 skrev:
Japp så ska du göra! alldeles rätt.

MVH

så det räcker att bara spraya på och sen låta verka eller ska man smeta ut det? (i mina ögon ser det inte bra ut att svepa runt avfettningen då det kan sitta korn kvar)

Du ska absolut inte smeta ut det! Det är som att be om mycket repor!

sveddan
2 april 2008 · 1 453 Inlägg

Nej precis, aldrig vidröra synlig smuts med svamp eller liknande, endast spola med kem och vatten.
Jag rekommenderar annars OKs "Tjär- och asfaltslösning" som är grym mot allt skit som kan fastna, även insekter på sommarn försvinner alltid.
Slår ett slag för den produkten!

LazerHawke
2 april 2008 · 1 268 Inlägg

sveddan skrev:
Nej precis, aldrig vidröra synlig smuts med svamp eller liknande, endast spola med kem och vatten.
Jag rekommenderar annars OKs "Tjär- och asfaltslösning" som är grym mot allt skit som kan fastna, även insekter på sommarn försvinner alltid.
Slår ett slag för den produkten!

skall man ta bit för bit eller skall man tex ta gå över hela vänstra sidan av bilen med avfettningen sen låta den verka sen spola av sen känna efter med handen och ta en omgång till eller ska man gå över hela bilen på en gång?

AreeZ Golf mk3 LOUD
2 april 2008 · 515 Inlägg

Kan verkligen rekomendera Autosmarts Power men den funkar BARA på tjära och asfalt.
Så jag tycker du även ska köpa en flaska av Autosmarts Fordonsavfettning och köra från listerna och
uppåt där man oftast inte har så mycket tjärafläckar.

Projekt Golf mk3 goes LOUD !
Mekonomen, DD-Audio, LW-Audio
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298173
Volkswagen Golf VR6 "Pendlarbilen" (1992)
LazerHawke
2 april 2008 · 1 268 Inlägg

AreeZ skrev:
Kan verkligen rekomendera Autosmarts Power men den funkar BARA på tjära och asfalt.
Så jag tycker du även ska köpa en flaska av Autosmarts Fordonsavfettning och köra från listerna och
uppåt där man oftast inte har så mycket tjärafläckar.

så den funkar inte på saltet??

fick tipset av bilvårdscentret själv wink

quackpack
2 april 2008 · 109 Inlägg

Vad använder ni för medel när ni ska få lite puts på dem? är det bara gå på med biltema fälgrengöring eller har ni något(några) bra medel att tipsa om?

Mina bilder: http://www.qps.se
AreeZ Golf mk3 LOUD
2 april 2008 · 515 Inlägg

Ska se om jag kommer ihåg allt rätt.

Hade kurs med Smartab (Autosmart) för någon vecka sedan smile

Salt fixar den iaf smile
Men inte smuts som kommer från naturen om man säger så.
Tror det var så iaf.

Projekt Golf mk3 goes LOUD !
Mekonomen, DD-Audio, LW-Audio
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298173
Volkswagen Golf VR6 "Pendlarbilen" (1992)
LazerHawke
2 april 2008 · 1 268 Inlägg

AreeZ skrev:
Ska se om jag kommer ihåg allt rätt.

Hade kurs med Smartab (Autosmart) för någon vecka sedan smile

Salt fixar den iaf smile
Men inte smuts som kommer från naturen om man säger så.
Tror det var så iaf.

nu får du förklara dig lite bättre :p

saltet ligger ju i "naturen"

vad annat är det som inte skulle gå bort? tongue

racing245
2 april 2008 · 144 Inlägg

finns ju olika avfettningar finns sån som tar olja och sånt mot allt från växtriket och typ insekter, smile men är det inte bara avfetta hela bilen sen tvätta den med svamp och shampoo efter big_smile

Volvo 740 2JZ "Toyvon" (1989)
Traz
2 april 2008 · 576 Inlägg

En fråga: skadar det lacken att maskintvätta bilen? Och i så fall, hur pass mycket?

John87 Stolt Volvoägare
2 april 2008 · 4 913 Inlägg

Traz skrev:
En fråga: skadar det lacken att maskintvätta bilen? Och i så fall, hur pass mycket?

Borstar är mer eller mindre kända för att ge lackskador som repor m.m.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
chilibyte
2 april 2008 · 338 Inlägg

Någon som provat Biltemas mikroavfettning? Är rätt sugen på att testa den faktiskt tongue Verkar bra om man läser om den iaf, sen var den dessutom mycket billig big_smile

Bjork OEM <3
2 april 2008 · 6 957 Inlägg

sveddan skrev:
Nej precis, aldrig vidröra synlig smuts med svamp eller liknande, endast spola med kem och vatten.
Jag rekommenderar annars OKs "Tjär- och asfaltslösning" som är grym mot allt skit som kan fastna, även insekter på sommarn försvinner alltid.
Slår ett slag för den produkten!

Då slår ja med dig om de e den flaskan med grönt medel i? De e de bästa ja haft.

Har prövat dom flesta på marknaden i våran handel (via skolan när ja gick fordon, hemma och
extrajobbet som rekondare)

OK/Q8 är mkt bra även autosmart och lahegas brukar funka finfint.
Använde biltemas 30kr avfettning, men de blev en massa fläckar av detta i lacken.

Mvh

Senast redigerat av Bjork (2 april 2008)

OEM <3
Mortalis VW-nörd?
2 april 2008 · 4 332 Inlägg

Kör bara OKs avfettning, superbra, klår allt ja prövat tidigare iaf. I kombination med rätt tvättmedel sen så får man ju bort allt

Thorssa
2 april 2008 ·

Den genomskinliga flaskan med grönt innehåll på OK som heter superavfettning är skit tycker jag. Mac 124 prickbort (vit flaska) sopar banan med den!

Senast redigerat av Thorssa (2 april 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang