Projekt "Drömmen" Vectra B Special bilder sid 11!

Spawner
25 april 2008 · 505 Inlägg

Man tackar man tackar!

MVH Matte!

Calibra Turbo 4x4
Hixxey
25 april 2008 · 262 Inlägg

tycker det är sjukt kul då man inte ser så många opel vectra B i sverige! kul so mfan att följa detta big_smile

Följ gärna mitt projekt: Volvo v70N http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209063
_Widde_
25 april 2008 · 149 Inlägg

Hittade din tråd nu, har kollat igenom hela tråden och jag måste säga att du har fan jobbat på bra alltså.
Ska bli riktigt kul att se hur resultatet blir sen, vad som är ännu roligare är att du bor i Gävle-området! Hoppas få se den någon gång, i sommar kanske? big_smile

Opelåkare. Banåkning och GT bilar är livet!
Spawner
25 april 2008 · 505 Inlägg

Hixxey, Tack tack så mycket! Det värmer och det är sånt här som gör att det är roligt att hålla på! Att folk uppskattar och gillar vad de ser! Och det är mycket varmt om hjärtat med meningar som "detta ska följas" osv:)

_Widde_, Man får tacka så hemskt mycket! Jag var och såg din bil i rudskogen förra sommarn, riktigt trevlig är den:) Om den blir klar nu i sommar vet jag inte ännu, då jag har en del att stå i förutom bilen också, men jag ska göra så gott jag kan! Annars så kan man ju säkert träffa på varandra i en halvfärdig bil? tongue

MVH Matte!

Calibra Turbo 4x4
Supra_robin
25 april 2008 · 4 663 Inlägg

bilen är mycket snygg big_smile gillar verkligen bilar med angeleyes
big_smile
Mvh Robin

Spawner
25 april 2008 · 505 Inlägg

Tack tack Saab_Robin! Ja, det är ju nästan riktigt läckert med angeleyes! smile

Ingen som vet ännu om man får ha båda ringarna tända samtidigt som man kör med t.ex halvljus? Annars måste jag koppla en brytare till ringarna.

MVH Matte!

Calibra Turbo 4x4
BARRET
25 april 2008 · 561 Inlägg

koppar ur det där gula P-ljuset eller sätt i en vit diod smile Ringarna får du nog åka omkring med. BMW gör ju det. jag har besiktat med mina med så det är nog lungt. dom ska ju vara E-märkta med så

Spawner
25 april 2008 · 505 Inlägg

Balan, det har jag faktist tänkt på, det sitter ju en vanlig lampa där, finns det någon slags lampa som jag kan ersätta den lampan med som ger ifrån sig ett liknande ljus från dioderna mellan ringarna? Eller hur gör jag om jag ska koppla in en diod eller två istället för lampan?
Okej, då kör jag med båda ringarna jämt tända, och som sagt, det står att de är E-Märkta på hemsidan.
Tack för att du kommenterar och skriver vad du tycker! Och denna gång höll jag t.o.m med:)

MVH Matte!

Calibra Turbo 4x4
Spawner
26 april 2008 · 505 Inlägg

Nu har jag börjat kapa i bilen, då fronten måste passas in på riktigt, små plåt detaljer i diverse krockbalk och annat löst som måste bankas in och kapas av. Tidigare har jag fått pressa på fronten, men det fungerar ju inte, den ska ju gå att hänga dit och sedan skruvas fast.

Jag fick en skaplig glipa under lysena och då tänkte jag att det är väl bara att lyfta fronten lite, men det gick trögt, hittade en del smågrejer som tog i, och dessutom så när jag pressade, som jag då gjorde med all min kraft för att bara få nå märken på vart det tog i, så släppte ett av fästena från fronten som sitter ungefär vid hjulhusen. Så det är bara att börja skrapa lite mer PL400 och limma om, ska dessutom plasta fast fästena den här gången.

Jag kommer även göra två stycken nya fästen strax under krockbalken och ska försöka börja med det idag. Men först nån liten bild så ni har något att titta påsmile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/12669/325541_9g0r7k.jpg
Spela musik med vectra 2000:n och jobba med b:nsmile Inte illa!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/12669/325542_9vqk2j.jpg
Första gången jag sätter en rondell i en bil, kändes konstigt men det var lite roligt, och nej, jag tar inte bort något som är viktigt för säkerheten:)

https://www1.garaget.org/gallery/archive/12669/325547_htv1ux.jpg
Här ska jag gjuta fast en plåtvinkel eller ett plattjärn med ett hål i, och sedan under krockbalken lossa på 2 muttrar och sätta dit 2 järn, sedan kan jag sova lugnt på att fronten sitter bra undertill också, drar bara igenom skruv och mutter. Sen ser ni lite av bakdelen på bilen där också, inte illa pinkat för en amatör som mig, hoppas det håller bara:)

Det kommer väl kanske komma någon update under dagen, om inte annat så kommer det en ikväll!

MVH Matte!

*Edit: Stavfel

Senast redigerat av Spawner (26 april 2008)

Calibra Turbo 4x4
_Widde_
26 april 2008 · 149 Inlägg

Spawner skrev:
_Widde_, Man får tacka så hemskt mycket! Jag var och såg din bil i rudskogen förra sommarn, riktigt trevlig är den:) Om den blir klar nu i sommar vet jag inte ännu, då jag har en del att stå i förutom bilen också, men jag ska göra så gott jag kan! Annars så kan man ju säkert träffa på varandra i en halvfärdig bil?

Jaså du var där du, det är en mycket trevlig bana. Låter bra det, fortsätt jobba du smile

Opelåkare. Banåkning och GT bilar är livet!
Spawner
26 april 2008 · 505 Inlägg

_Widde_ Jajjemän, jag var där och har kort på telefon på din bil, det måste vara din bil, BPY tongue Dock så står polarn lite ivägen och täcker baken på den:) Jag är ju bekant med Henke Karlberg, fick ju åka med i hans ascona nåra vändor, både drifta och åka fort:) Riktigt skoj var det!

Nu ska jag ner och lägga igen bogser hålet i fronten, det är ju en opel så den lär ju aldrig behöva bogseras:)

MVH Matte!

Calibra Turbo 4x4
Spawner
27 april 2008 · 505 Inlägg

Det vart inte mycket gjort nu i helgen heller, mycket annat man fick hålla på med, sen åkte jag ju upp till Söderhamn på lördagen också, och kom hem sent så det blev inget gjort där.

Men jag hann iallafall skrapa lim från det fäste som släppte då jag skulle försöka passa in fronten riktigt, även det som vart kvar på fronten, började även rycka i det andra fästet, och det satt som berg, men ville vara säker på att det skulle sitta lika bra som det fäste som lossnade skulle göra så jag pillade med det i ungefär 1 timme:P Sedan skrapa lite mer lim. Tillslut så limmade jag om dom på ett lite bättre sätt och skrapade upp ytan med lite grövre papper på fästena och plastade även fast dom litegran.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/12669/328284_ey7mgr.jpg
Här var det limmat på nytt, ursäkta för en suddig bild

https://www1.garaget.org/gallery/archive/12669/328288_k2plsn.jpg
Och plastade även lite gran, inte överdrivet mycket men det ska fan inte kunnat släppa nu.

Passade även på att ändra dom liite då de var liite ojämt där dom mötte framskärmen. Så nu tror jag det ska bli jättebra:)

Sedan fixade jag också bogserhålet på fronten, la igen det med matta och polyester, sedan vart det glasfiberspackel och ett lager finspackel på det. Men jag tror jag ska lägga på ett litet lager finspackel till.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/12669/328292_7h7vhi.jpg
Vackert från baksidan:)

https://www1.garaget.org/gallery/archive/12669/328295_s0tyrz.jpg
Framsidan.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/12669/328297_a2aii4.jpg
Och färdigt efter spackel.

Sedan så skulle ju jag försöka fixa två till fästen, men det tyckte jag var väldans svårt och verkade lite trökigt, så det orkade jag inte:P Men man måste väl ta tag i det, kanske börjar med det imorgon efter jobbet:)

Jag väntar ju även på paket nu med Vinge, bakrute vinge, ögonlock och vita sidoblinkers som jag kommer provmontera, och då blir det lite roliga bilder, för då kan man se hur bilen kommer börja se ut.

MVH Matte!

Calibra Turbo 4x4
Spawner
28 april 2008 · 505 Inlägg

Jag måste bara fråga, de som läser detta, vad föredrar ni att sätta fast t.ex sidokjolarna med, Sikaflex 221 eller PL 400?

MVH Matte!

Calibra Turbo 4x4
AdamOpel DraMinBil.nu
28 april 2008 · 1 016 Inlägg

Tech7 tror jag är samma som PL400? dvs att det är lackeringsbart om du får lite lim som kommer utanför. Det är inte sikaflex..

Ett tips om du inte får ordning på fästena, och som ja tycker du har gjort lite onödigt mycket jobb med smile

Ta och skruva i originalfästena från kofångaren direkt i där dom ska sitta. ös sedan på med tech7 / pl400 eller vad du nu har och spänn fronten mot limmet med tvingar.

Fronten kommer sitta som berget och på RÄTT plats direkt istället för att du ska behöva justera i efterhand..


gud vad glad jag var att fästen o allt redan var ingjutit i mitt paket smile lycka till

Adam /
SAAB 9-3 2.3 Aero 300hk.
Vectra B CLC Edition ( såld )
Vectra B ST2000 ( såld )
Supra_robin
28 april 2008 · 4 663 Inlägg

ser ju skit bra ut big_smile har inte tittat in på projektet på ett tag så big_smile men den fronten ägger big_smile
Mvh Robin

pippaaN
28 april 2008 · 987 Inlägg

AdamOpel skrev:
Tech7 tror jag är samma som PL400? dvs att det är lackeringsbart om du får lite lim som kommer utanför. Det är inte sikaflex..

Ett tips om du inte får ordning på fästena, och som ja tycker du har gjort lite onödigt mycket jobb med smile

Ta och skruva i originalfästena från kofångaren direkt i där dom ska sitta. ös sedan på med tech7 / pl400 eller vad du nu har och spänn fronten mot limmet med tvingar.

Fronten kommer sitta som berget och på RÄTT plats direkt istället för att du ska behöva justera i efterhand..


gud vad glad jag var att fästen o allt redan var ingjutit i mitt paket smile lycka till

Där sa du något, mina sitta lite fel,ska lätt prova din idé.. Störande när det sitter lite fel..

i like it load
Spawner
28 april 2008 · 505 Inlägg

AdamOpel, Ja det var ju faktist ett smart sätt:P Blir det kattskit av det här så kommer jag göra så som du skrev, tänk vad osmart man kan vara alltsåsmile Vart köper jag Tech7? Det har jag aldrig sätt någonstans...

Saab_Robin, Välkommen tillbaka:) Kul att folk kommer in flera gången och inte tröttnar:) Man får tacka så hemskt mycket:) Ja, jag gillar fronten rejält! Det blir nog kanonsnyggt när det börjar närma sig klart.

Pippaan, Ja, om det sitter lite fel nu så gör som AdamOpel föreslog. Fasen att man inte tänkt på det alltsåtongue hehe

MVH Matte!

Calibra Turbo 4x4
Marlboroman
29 april 2008 · 8 233 Inlägg

Ser lovande ut det6 här smile Får väl se om vi stöter på varann "på byn" i sommar smile

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Spawner
29 april 2008 · 505 Inlägg

Marlboroman, det gör vi garanterat någon gång! smile Men du behöver inte ens försöka dra med mig:P Mina 115 är inte så mycket att skryta över. Men jag ska hänga i en likadan som jag har i min Vectra 2000, men det blir till vintern jag pysslar med det!

MVH Matte!

Calibra Turbo 4x4
AdamOpel DraMinBil.nu
30 april 2008 · 1 016 Inlägg

Spawner skrev:
AdamOpel, Ja det var ju faktist ett smart sätt:P Blir det kattskit av det här så kommer jag göra så som du skrev, tänk vad osmart man kan vara alltsåsmile Vart köper jag Tech7? Det har jag aldrig sätt någonstans...

Saab_Robin, Välkommen tillbaka:) Kul att folk kommer in flera gången och inte tröttnar:) Man får tacka så hemskt mycket:) Ja, jag gillar fronten rejält! Det blir nog kanonsnyggt när det börjar närma sig klart.

Pippaan, Ja, om det sitter lite fel nu så gör som AdamOpel föreslog. Fasen att man inte tänkt på det alltsåtongue hehe

MVH Matte!

Färgtema butikerna säljer det bl.a .. finns hos många inrednings,målar,färg,kolv-butiker..

Adam /
SAAB 9-3 2.3 Aero 300hk.
Vectra B CLC Edition ( såld )
Vectra B ST2000 ( såld )
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang