Startproblem Volvo 850

DavidMartin
1 april 2008 · 250 Inlägg

Hej, det är jag... igen...

Försökt i flera dagar att få igång min volvo 850 SE -94. Bara startmotorn har väsnats fram tills idag, då den startade. Vet inte om jag får igång den senare igen. Bilen fungerade perfekt innan den dog :S

När den startades sist fick jag ett rejält tickande ljud. Vågade inte köra den när den tickade  så mkt.
Fått felmedelande att emissionsystemet inte fungerar.
Strålkastare och blinkers fungerar inte heller, men det kanske beror på annat?
Innan dess har jag byt batteri, rengjort kontakter.

Någon kunnig som vet vad jag ska göra?

BMW E53 X5 (2002)
TompeSpeedy
2 april 2008 · 9 Inlägg

Följande ljus jordas i punkt 31/44 om det är en "tidig typ" (94 är väl tidig?)
- hö & vä helljus
- hö & vä halvljus
- hö & vä parkeringsljus
- hö & vä blinkers _fram_
Följande ljus jordas inte i 31/44
- hö & vä blinkers _bak_
- hö & vä bromsljus _bak_

Om ljusen funkar fram men inte bak, kolla jordpunk 31/44 som är "Jordpunk, motorrum (jordanslutning batteri - kaross). Skuva bort kabeln från karrossen och slipa lite, fetta in och skruva tillbaka. Det finns en kabel till som jordar mellan batteri och motorblock (31/4). Jordpunkterna mellan batteriet och karossen/motorn måste vara i bra skick.

Kolla att alla jordkablar är hela. Ibland ser kabelskon ut att sitta fast i kabeln, men under isoleringen kan det vara avbrott.

Vet inte om du bytte batteri pga att det laddade ur, men min 850 har gått 33,000 mil och jag har haft startproblem varje höst typ September de sista två åren som yttrat sig så att batteriet har laddat ur på en vecka. Bytte generatorn och batteriet innan jag kom på att det var fördelarlocket som orsakade problemen. Nu startar bilen piggt varje morgon.

Allt verkar lätt när man inget vet
Emilj90 Bil/Lastbil/maskin mekaniker
2 april 2008 · 148 Inlägg

vad exakt säger felkoden? skriv görna det eller själva koden här. emmisionsproblem är förmodligen lambda sonden.

Trevlig på håll men lågnt ifrån trevlig.
BMW 750Ia Individual "Stortysken" (1995)
DavidMartin
2 april 2008 · 250 Inlägg

Okej, tack för tipsen, ska dra ner o prova nu! BilDVD:n säger dock "bye bye" o stängs av när man kopplar in den, samma gäller när man kopplar in andra bilstereon.

Jag får inga felkoder från modul A sockel 6 :S Den verkar inte ha någon kontakt... Emissionsvarningen var en varningslampa men jag provade i modul A sockel 2 och fick fram 243 = Signal från trottelpositionsgivaren utanför spänningsparametrarna. Vad betyder det på svenska?

Nu startar bilen som vanligt, men vem vet om den dör imorn. Lade märket till att oljenivån var galet låg. Fyllde på med olja, så va tickandet borta. Kan låg oljenivå ha orsakat att bilen inte startade?

BMW E53 X5 (2002)
DavidMartin
2 april 2008 · 250 Inlägg

d90thoni skrev:
Följande ljus jordas i punkt 31/44 om det är en "tidig typ" (94 är väl tidig?)
- hö & vä helljus
- hö & vä halvljus
- hö & vä parkeringsljus
- hö & vä blinkers _fram_
Följande ljus jordas inte i 31/44
- hö & vä blinkers _bak_
- hö & vä bromsljus _bak_

Om ljusen funkar fram men inte bak, kolla jordpunk 31/44 som är "Jordpunk, motorrum (jordanslutning batteri - kaross). Skuva bort kabeln från karrossen och slipa lite, fetta in och skruva tillbaka. Det finns en kabel till som jordar mellan batteri och motorblock (31/4). Jordpunkterna mellan batteriet och karossen/motorn måste vara i bra skick.

Kolla att alla jordkablar är hela. Ibland ser kabelskon ut att sitta fast i kabeln, men under isoleringen kan det vara avbrott.

Vet inte om du bytte batteri pga att det laddade ur, men min 850 har gått 33,000 mil och jag har haft startproblem varje höst typ September de sista två åren som yttrat sig så att batteriet har laddat ur på en vecka. Bytte generatorn och batteriet innan jag kom på att det var fördelarlocket som orsakade problemen. Nu startar bilen piggt varje morgon.

Hittade inte riktigt var du menade. Men jag rengjorde den jordpunkten bakom vänstra framlykta, finns det några fler? förutom på motorn. Var ligger de punkter du syftar på?

Är dock inte helt säker på om felet ligger där, eftersom sakerna som inte fungerar är:
Varningsblinkers, inga blinkers fungerar
Strålkastare
(Stereon) verkar ändå få ström till den
El-antennen
Baslådan

har besiktning om några dagar... skulle va bra om det blev fixat big_smile

BMW E53 X5 (2002)
TompeSpeedy
2 april 2008 · 9 Inlägg

Jag vet bara två (en på karossen och en på motorn).

Blinkers bak och fram är olika jordpunkter, så då är det inte jordpunkterna.

Allt verkar lätt när man inget vet
Emilj90 Bil/Lastbil/maskin mekaniker
2 april 2008 · 148 Inlägg

trottelpositionsgivaren är spjällläges givaren. den som sitter på såjäll huset mitt imot där gas viern går typ. utan för spänningsparametrarna betyder förmodligen att du kört med dålig/för hög batterispänning någon gång.   oljan borde inte ha något med att bilen itne startar att göra.

Trevlig på håll men lågnt ifrån trevlig.
BMW 750Ia Individual "Stortysken" (1995)
DavidMartin
2 april 2008 · 250 Inlägg

Emilj90 skrev:
trottelpositionsgivaren är spjällläges givaren. den som sitter på såjäll huset mitt imot där gas viern går typ. utan för spänningsparametrarna betyder förmodligen att du kört med dålig/för hög batterispänning någon gång.   oljan borde inte ha något med att bilen itne startar att göra.

Ska jag bara byta sladd eller?tongue

BMW E53 X5 (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang