varför så många här på gorg som har Automatlådefobi? det är ju nice som f*n ;)

Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
3 april 2008 · 5 042 Inlägg

Har både manuell & automat.
Kan säga så att jag vågar inte bööörna med riskokarnas automatlåda. .  Hade den vart amerikansk så hade jag inte tvekat då Amerikanarna gör dom bästa automatlådorna smile

C H E V R O L E T <3
John87 Stolt Volvoägare
3 april 2008 · 4 913 Inlägg

FireTraXX skrev:
Ja, hade jag haft en lite sportigare bil med mer än 190hk och INTE framhjulsdrift så hade jag nog köpt en manuell.
Men t.ex. nästa bil blir ju en 745 E65, tvivlar på att den ens finns med manuell låda. (Inte för att jag hade köpt en utan automat. tongue)

Fast det är ju lite skillnad på en vanlig automat och en "steptronic", eller vad dom nu heter (olika namn på olika bilmodeller).

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Supratok Toker
3 april 2008 · 491 Inlägg

Children-Of-Bodom skrev:
Har både manuell & automat.
Kan säga så att jag vågar inte bööörna med riskokarnas automatlåda. .  Hade den vart amerikansk så hade jag inte tvekat då Amerikanarna gör dom bästa automatlådorna smile

Dom håller måttet..  Speciellt suprans växellåda vad jag vet!
Been there done that..   :]

Toker Jr 081102
Mackanol
3 april 2008 · 2 079 Inlägg

gillar automat men har inte de på nån bil

Cars were invented to have a faster way of fleeing from Chuck Norris. Not to be outdone, Chuck Norris invented the car accident.
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
3 april 2008 · 5 042 Inlägg

Supratok skrev:

Children-Of-Bodom skrev:
Har både manuell & automat.
Kan säga så att jag vågar inte bööörna med riskokarnas automatlåda. .  Hade den vart amerikansk så hade jag inte tvekat då Amerikanarna gör dom bästa automatlådorna smile

Dom håller måttet..  Speciellt suprans växellåda vad jag vet!
Been there done that..   :]

Gott att höra smile Har aldrig riktigt vågat då det känns lite nervöst me Hondan smile

C H E V R O L E T <3
FireTraXX DFFL
3 april 2008 · 9 020 Inlägg

John87 skrev:

FireTraXX skrev:
Ja, hade jag haft en lite sportigare bil med mer än 190hk och INTE framhjulsdrift så hade jag nog köpt en manuell.
Men t.ex. nästa bil blir ju en 745 E65, tvivlar på att den ens finns med manuell låda. (Inte för att jag hade köpt en utan automat. tongue)

Fast det är ju lite skillnad på en vanlig automat och en "steptronic", eller vad dom nu heter (olika namn på olika bilmodeller).

Ingen större skillnad.
Bara för att jag har växelknappar i ratten så är det ingen manuell bil. tongue

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
John87 Stolt Volvoägare
3 april 2008 · 4 913 Inlägg

FireTraXX skrev:

John87 skrev:
Fast det är ju lite skillnad på en vanlig automat och en "steptronic", eller vad dom nu heter (olika namn på olika bilmodeller).

Ingen större skillnad.
Bara för att jag har växelknappar i ratten så är det ingen manuell bil. tongue

Nej, men en bil där du kan styra växlingarna.
Det är ju lite mer variation än en helautomatisk iaf smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
ScoobyBear Subarist
3 april 2008 · 131 Inlägg

Det är väl frågan om man vill KÖRA bil eller ÅKA bil... Folk som gillar att köra bil växlar själv. Annars kan man ju ta taxi wink
Jag ser det som så; bland det svåraste att lära sig när man övningskör är att hantera kopplingen utan att bilen hoppar fram. Frånsett teorin då. En automat kan ju en 3åring köra (vilket händer några gånger om året om man kan tro kvällspressen).
Jag anser att växla och hantera kopplingen är nära på halva bilkörningen. Så jag tar manuell låda alla dagar i veckan.
Det är min åsikt smile

MG TF "Britt-Cabben" (2003)
Mortalis VW-nörd?
3 april 2008 · 4 332 Inlägg

Ganska skönt med manuellt och kopplingspedal om man tappar greppet pga halka eller vattenplaning också. Men sen som någon sagt, om en automat pajar e de inte roligt...manuell går de ju o byta del för del (koppling t.ex. osv). Och trådskaparen sa att de e 3 års garanti på lådan. De hjälper inte så mkt om man har bilen mer än 3 år, eller vill försöka bli av med/köpa en som e över 3 år tongue

Men i köer så e de klart man önska man hade. Skön kompromiss e väl VW's DSG lådor smile

LazerHawke
3 april 2008 · 1 268 Inlägg

Mortalis skrev:
Ganska skönt med manuellt och kopplingspedal om man tappar greppet pga halka eller vattenplaning också. Men sen som någon sagt, om en automat pajar e de inte roligt...manuell går de ju o byta del för del (koppling t.ex. osv). Och trådskaparen sa att de e 3 års garanti på lådan. De hjälper inte så mkt om man har bilen mer än 3 år, eller vill försöka bli av med/köpa en som e över 3 år tongue

Men i köer så e de klart man önska man hade. Skön kompromiss e väl VW's DSG lådor smile

som trådskaparen sa att det är 3års garanti på bilen i min ägo dvs wink köper man bilen där jag köpt den så får man 3års garanti på bilen beg wink

vilket omfattar det mesta i bilen elektronik etc wink

blacken
3 april 2008 ·

Föredrar automat, varför ska jag slita och veva runt en spak, när det finns en maskin som kan göra det åt mig?. Då så kan man njuta av färden på ett bättre sätt än med manuell låda som måste passas hela tiden. smile

blacken
3 april 2008 ·

Mortalis skrev:
Ganska skönt med manuellt och kopplingspedal om man tappar greppet pga halka eller vattenplaning också. Men sen som någon sagt, om en automat pajar e de inte roligt...manuell går de ju o byta del för del (koppling t.ex. osv). Och trådskaparen sa att de e 3 års garanti på lådan. De hjälper inte så mkt om man har bilen mer än 3 år, eller vill försöka bli av med/köpa en som e över 3 år tongue

Men i köer så e de klart man önska man hade. Skön kompromiss e väl VW's DSG lådor smile

Sköter man en automatlåda som man ska, så lever den minst lika länge som en manuell, om inte längre..

Lo_row
3 april 2008 · 154 Inlägg

Hmm automat på framhjulsdrivna, manuell på bakhjulsdrivna. så tycker jag smile

Kör automat så är du smart ;)
roxe Jesus didn´† Tap
3 april 2008 · 1 146 Inlägg

Skulle aldrig vilja ha automat på min egen bil.

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..
Tega Yrkesförare
3 april 2008 · 1 073 Inlägg

Varför köra bil när man kan ta bussen?
Nä, men visst kan det vara skönt ibland, men skulle aldrig vilja ha det själv. Tycker det är en del av bilkörningen att få växla själv.

Likadant i jobbet. Visst är det skönt med automat när man lotsar. Men vill ha en manuell låda i tradaren överlag. Känns helt enkelt bättre då.

LazerHawke
3 april 2008 · 1 268 Inlägg

Tega skrev:
Varför köra bil när man kan ta bussen?
Nä, men visst kan det vara skönt ibland, men skulle aldrig vilja ha det själv. Tycker det är en del av bilkörningen att få växla själv.

Likadant i jobbet. Visst är det skönt med automat när man lotsar. Men vill ha en manuell låda i tradaren överlag. Känns helt enkelt bättre då.

sitta veva manuellt i en tradare dagligen kan ge en förslitningskador på äldre dagar wink

Mortalis VW-nörd?
3 april 2008 · 4 332 Inlägg

blacken skrev:

Mortalis skrev:
Ganska skönt med manuellt och kopplingspedal om man tappar greppet pga halka eller vattenplaning också. Men sen som någon sagt, om en automat pajar e de inte roligt...manuell går de ju o byta del för del (koppling t.ex. osv). Och trådskaparen sa att de e 3 års garanti på lådan. De hjälper inte så mkt om man har bilen mer än 3 år, eller vill försöka bli av med/köpa en som e över 3 år tongue

Men i köer så e de klart man önska man hade. Skön kompromiss e väl VW's DSG lådor smile

Sköter man en automatlåda som man ska, så lever den minst lika länge som en manuell, om inte längre..

Mja tänkte mer på folk som ja själv som köper begagnade bilar. Automat är ju något man e lite mer skeptisk till if you catch my drift smile just för att man har ju ingen aning om hur människan innan skött de, men men. De e la gött

LazerHawke
3 april 2008 · 1 268 Inlägg

blacken skrev:

Mortalis skrev:
Ganska skönt med manuellt och kopplingspedal om man tappar greppet pga halka eller vattenplaning också. Men sen som någon sagt, om en automat pajar e de inte roligt...manuell går de ju o byta del för del (koppling t.ex. osv). Och trådskaparen sa att de e 3 års garanti på lådan. De hjälper inte så mkt om man har bilen mer än 3 år, eller vill försöka bli av med/köpa en som e över 3 år tongue

Men i köer så e de klart man önska man hade. Skön kompromiss e väl VW's DSG lådor smile

Sköter man en automatlåda som man ska, så lever den minst lika länge som en manuell, om inte längre..

där sa du nåt man måste vårda sina prylar om dom skall orka med tiden wink

LazerHawke
3 april 2008 · 1 268 Inlägg

Mortalis skrev:

blacken skrev:

Mortalis skrev:
Ganska skönt med manuellt och kopplingspedal om man tappar greppet pga halka eller vattenplaning också. Men sen som någon sagt, om en automat pajar e de inte roligt...manuell går de ju o byta del för del (koppling t.ex. osv). Och trådskaparen sa att de e 3 års garanti på lådan. De hjälper inte så mkt om man har bilen mer än 3 år, eller vill försöka bli av med/köpa en som e över 3 år tongue

Men i köer så e de klart man önska man hade. Skön kompromiss e väl VW's DSG lådor smile

Sköter man en automatlåda som man ska, så lever den minst lika länge som en manuell, om inte längre..

Mja tänkte mer på folk som ja själv som köper begagnade bilar. Automat är ju något man e lite mer skeptisk till if you catch my drift smile just för att man har ju ingen aning om hur människan innan skött de, men men. De e la gött

om man säger så det är tryggare köpa en automat än en manuell beg wink se bara på mig jag skaffa automat i den jag har nu för att den förre ägaren hade slirat satan på kopplingen tongue och hade bara ett år kvar på bilen så valde byta wink

Mortalis VW-nörd?
3 april 2008 · 4 332 Inlägg

Verka la va en tråd mer att du ska försvara din automatlåda o att vi ska hålla me om att du gjort ett bra köp, så lägger ner de här

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang