2061
Sök

Länkarmslagring saab 9000 CSE

167 Inlägg
3 april 2008
Trådstartare
Hej!
Det har börjat att klonka och knarra om min bil när jag kör i ojämnheter och speciellt när man bromsar till stillastående, då knarrar det som mest.

Tittade på bes.protokollet ifrån förra ägaren där står det under bra att veta:
- Länkarm, lagerstöd fram, båda sidor, korrosionsangrepp.
- Länkarmslagring, fram höger undre, bakre glapp.

Vilka delar av framvagnen bör jag byta för att få en fräsch framvagn?
Det känns också ett viss glapp i ratten när man styr, allstå ingen direkt och precis styrning som det är på en bil med fräsch framvagn. Bilen har snart gått 26.000 mil.
Är det svårt att själv byta delar i framvagnen?

Tack på förhand!

Bmw 325iT 2006

2 164 Inlägg
4 april 2008
Lagerstöden bör bytas (4 st) och sen bakre länkarmsbussningen i framvagnen.
De gör skillnad.
Byt till powerflex så håller de bättre med.

MVH

F

336 Inlägg
4 april 2008
Finns lagerstöd och köpa i rostfritt istället för alu.

167 Inlägg
4 april 2008
Trådstartare
ok, svårt att byta själv?
Bussning för länkarm, är det den främre? Men det är bussningen för bärarmen som jag ska ha, den bakre? eller ska man byta båda?

Bmw 325iT 2006

167 Inlägg
5 april 2008
Trådstartare
ingen som vet?

Bmw 325iT 2006

761 Inlägg
5 april 2008
the_eagle skrev:
ok, svårt att byta själv?
Bussning för länkarm, är det den främre? Men det är bussningen för bärarmen som jag ska ha, den bakre? eller ska man byta båda?

http://img101.imageshack.us/img101/4071/lagerstdwg1.jpg

13=Lagerstöd
4=Länkarmsbussning

Observera att detta är vänster sida som visas.

Edit: Byt båda lagerstöden och bussningen bak. Kan vara läge att kolla över andra sidan också så lagerstöden brukar vara allt annat än hela.

Edit2: Bilden stämmer inte riktigt,,, det finns två "13".. en till varje sida om bussningen..
Senast redigerat av Markus_MR2 (5 april 2008)

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

167 Inlägg
6 april 2008
Trådstartare
tack så mycket , väldigt bra bild.

men för att bli av med anmärkningarna:
- Länkarm, lagerstöd fram, båda sidor, korrosionsangrepp.
- Länkarmslagring, fram höger undre, bakre glapp.

så kan jag byta nr "4 "och 2 st nr "13" på varje sida? eller ska nr "3" bytas också?

Är det svårt att byta, klarar man det själv även om man är amatör?
Vad behöver jag för verktyg, till nr 4 behövs väl inga pressverktyg? Men till nr 3 kanske man behöver något pressverktyg eller går det att fixa utan?

Behöver jag göra en framvagnsinställning efteråt?

Tack på förhand!

Bmw 325iT 2006

2 164 Inlägg
7 april 2008
3an byts inte så ofta och behöver inte de heller.
Den byts bara om den är väldigt sliten.

MVH

F

167 Inlägg
7 april 2008
Trådstartare
ok, tack då köra jag på 4:a och 13.
Men är dessa svåra att byta? Måste man lossa hela bärarmen och ha något specialverktyg?

Bmw 325iT 2006

1 217 Inlägg
7 april 2008
lite off topic men jag lyckades skicka ena länkarmen på farsans 9000 rakt i backen för ett tag sedan.

761 Inlägg
7 april 2008
the_eagle skrev:
ok, tack då köra jag på 4:a och 13.
Men är dessa svåra att byta? Måste man lossa hela bärarmen och ha något specialverktyg?

Nix, inga specialverktyg:). Det mesta ger sig när du väl är under bilen. Undvik att lossa spindelleden om du vill slippa framvagnsinställning sen..

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

167 Inlägg
7 april 2008
Trådstartare
ok, vad bra. Men är det svårt som amatör att byta på parkeringen själv?
Vad behöver jag lossa för att komma åt att byta bussningen?

Bmw 325iT 2006

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
7 april 2008
Var något år sen sist men man får lossa ett fäste som sitter ovanpå "fjärilen", lossa mutter i bakkant (genomgående i bussingen" och sen lossa de 2 bultarna på "vingarna"...

När man moterar ihop är det viktigt att dra åt allt utom den som går igenom bussningen i bakkant, den muttern drar man åt när bilen står på hjulen (mkt viktigt)

Det är ungefär så man gör...

Man klarar det med vanlig hyls- och blocknyckelsats, domkraft och pallbockar...

Jag skulle inte köpa lagerstöd i rostfritt, då är det länkarmen som rostar sönder ist för att lagerstöden (aluminium) korroderar sönder...

761 Inlägg
7 april 2008
the_eagle skrev:
ok, vad bra. Men är det svårt som amatör att byta på parkeringen själv?
Vad behöver jag lossa för att komma åt att byta bussningen?

Bussningen är det enklaste att byta.. Bara hjulet + 4 karosskruv som ska bort. Sen viker man ner länkarmen och tar bort bussningen (kan rosta fast satan). De främre är besvärligare att lossa då muttern (16) oftast sitter som berget och vädligt illa till, åtminstonde den som tillhör skruv (15). Domkraften kan vara bra att ha när du ska få in länkarmen igen eftersom där ligger lite fjädertryck och även lite tryck från krängningshämmaren på.

Vad du än gör, kapa varken bult 14 eller 15,, du får inte dit nya utan att lyfta motorn en bit, och det är inte roligt.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

5 710 Inlägg
8 april 2008
Mycket bra info i ovanstående inlägg.
MEN.....preparera allt med rostlösare gärna några dagar innan bytet, och spruta på nytt varje dag.
Får man bort allt gör man det på 45min per sida.......men jag har oxo varit med om när det tar fleeeeeera timmar och kräver verkstadsutrusting.
Alla dessa ggr har det strulat för att det suttit fast......prylar har gått av osv.

MVH Jonas
..............

167 Inlägg
8 april 2008
Trådstartare
Tittade på den bakre, hittade fyra bultar som bärarmen såg ut att sitta fastskruvad i karossen.
Men vad behöver jag lossa om jag ska byta lagerstöden? Då måste väl muttrarna till 14 och 15 lossas, men vad mer? Hur får jag loss lagerstöden?
Har beställt grejerna så jag tänkte göra ett försök i helgen.....

Bmw 325iT 2006

2 164 Inlägg
8 april 2008
Japp dom är de.
Dom kan sitta jätte hårt så va förberedd.

MVH

F

167 Inlägg
8 april 2008
Trådstartare
ok, så det "räcker" med att lossa muttrarna till 14 och 15 för att sedan försöka få loss lagerstöden?

Bmw 325iT 2006

preem pump
836 Inlägg
8 april 2008
lagerstöden är som regel smidiga men bussningarna kan vara ett helvete, på min hade hylsan rostat fast i länkarmen så du snurrade bara på gummit.
INTE enkelt att fixa på en parkering liggandes under bilen

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii

167 Inlägg
8 april 2008
Trådstartare
är det den främre bussningen du menar som kan rosta fast?

Bmw 325iT 2006

Sök