Länkarmslagring saab 9000 CSE

Fredrik-79
8 april 2008 · 2 164 Inlägg

Ja de gör de.
Dom drar du bara av sen om dom inte är sönder vittrade.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
the_eagle
8 april 2008 · 167 Inlägg

ok, så den främre bussningen behöver jag aldrig lossa för att byta lagerstödet om jag förstår rätt?
Då lossar jag bara de fyra muttrarna som håller fast den bakre bärarmen, så att bärarmen åker ner, byter bakre bussningen, men drar inte åt nr 7 förräns bilen står plant på marken med tyngden på bärarmen. Använder domkraften för att trycka upp bärarmen i rätt läge.
Lossar sedan muttrarna till 14 och 15, då ska det bara gå att dra ut och byta de två lagerstöden på båda sidor av den främe bussningen.
Ska börja med att dränka bultarna i 5-56. Någon som vet vilken storlek på nyckel det är till bultarna?
Tack för hjälpen allihop:)

Bmw 325iT 2006
Fredrik-79
8 april 2008 · 2 164 Inlägg

Kommer inte ihåg de nu men de löser du.
Men du har fattat allt rätt i alla fall.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
the_eagle
8 april 2008 · 167 Inlägg

brukar det vara problem att få loss själv lagerstöden när man lossat muttrarna?
Måste man inte dra ut bultarna 14 och 15 för att få loss lagerstöden? Någon skrev att motorn måste lyftas om man kapar dessa, blir det inte samma sak om man drar ut bultarna?

Senast redigerat av the_eagle (8 april 2008)

Bmw 325iT 2006
Fredrik-79
9 april 2008 · 2 164 Inlägg

Dom ska bara ut en liten bit så de brukar inte vara några som helst problem.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
the_eagle
11 april 2008 · 167 Inlägg

bytte bakre bussningen på ena sidan idag, gick lätt och smidigt, den gamla bussningen var helt slut.
Däremot gick det betydligt sämre att byta lagerstöden, ena muttern nr 16 sitter stenhårt och är inte så lätt att komma åt heller, det enda som går är en fast blocknyckel. Sprayade rejält med 5-56, den sitter stenhårt och börjar dessutom bli lite runt.....vad gör man?? Känns ju ganska surt att behöva åka in till verkstaden för att lossa en mutter:(

Bmw 325iT 2006
jonTe
12 april 2008 · 5 710 Inlägg

Den inre antar jag....smile
Lösningen är att vrida ned länkarmen så du kommer åt rakt framifrån med en vanlig hylsa (6-kant).
För att göra detta måste länkarmen lossas vid spindeln (3 skruv) och krängningshämmarpinnen måste bort.
Öööööös på med rostlösare och förbered dig på att pinnen går av och någon av de 3 skruvarna.

http://www.geting.se/image.php/96705-PICT2640.JPG

wink

MVH Jonas
..............
the_eagle
12 april 2008 · 167 Inlägg

lossar jag spindeln måste jag lämna in och göra en framvagnsinställning och det vill jag undvika.......

Bmw 325iT 2006
the_eagle
24 april 2008 · 167 Inlägg

om man lossar de tre multarna till spindeln och staget till krägningshämmaren, hur lätt är det att vika ner bärarmen? eller är det svårt att vika upp den igen, ligger det inte fjädertryck på den??
Om man viker ner den, kommer man då åt med en mutterspräckare?

Bmw 325iT 2006
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang